Morgenmad
Fra : Puk

Dato : 09-01-02 07:50

Hej alle sammen

Jeg har som så mange andre lidt svært ved det her med morgenmad.
Jeg føler mig ganske enkelt ikke sulten lige efter jeg er stået op.
Derfor spiser jeg heller ikke morgenmad, inden jeg tager hjemmefra.

Spørgsmålet er så.....hvor lang tid efter man er stået op bør
morgenmaden egentlig ligge? Altså så den stadig kvalificerer som
morgenmad.

Der går ca. 1½ time fra jeg står op til jeg er på arbejde, hvoraf den
ene ½ time går med at lufte hunden.
Lige så snart jeg er kommet på arbejde, tager jeg min pose med boller,
frugt og grønt frem og spiser af det, mens jeg får startet pc'en,
tjekket post osv. Det er nemlig først på dette tidspunkt, at jeg
føler sult.

Er den helt gal og bør jeg prøve at lægge om, så jeg får noget at
spise tidligere?

Mange hilsner
Puk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 09-01-02 22:38

> [...]
> føler sult.
>
> Er den helt gal og bør jeg prøve at lægge om, så jeg får noget at

Aner det ikke, men jeg klarer det ved at drikke, når jeg står op - mest
fordi jeg skal have medicin på det tidspunkt, men det virker fint. Det er jo
ligegyldigt om kalorierne til at starte på er faste eller flydende.

Mvh Maria

Fra : Puk

Dato : 10-01-02 18:02

> [...]
fint. Det er jo
> ligegyldigt om kalorierne til at starte på er faste eller

Hvad drikker du, som har den rette fordeling af proteiner,
kulhydrater og fedt, der mætter og kan erstatte eksempelvis groft
brød og frugt?

Mange hilsner
Puk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 10-01-02 21:00

> Hvad drikker du, som har den rette fordeling af proteiner,
> kulhydrater og fedt, der mætter og kan erstatte eksempelvis groft
> brød og frugt?

Jeg drikker såmænd blot et glas juice - og på gode dage et glas cola.
Det er ikke en erstatning for morgenmad, blot noget til at få kroppen
startet. Jeg spiser brød et par timer senere, når jeg er sulten.

I min verden er der noget helt galt, når vi af diverse sundhedsapostle
bliver rådet til at spise når vi ikke er sultne. Hvis man skal tabe sig
eller holde vægten, så handler det om at lytte til kroppens signaler - og
spise når man er sulten og lade være, når man ikke er.

Mvh Maria

Fra : LHQ

Dato : 13-01-02 00:06

Det med at _skulle_ spise ... kan vel også have noget at gøre med, at
forbrændingen skal ligge på et jævnt niveau så kroppen ikke bliver
_forvirret_ over fx den ene dag at få rigtig meget mad ind som skal
forbrændes og næste dag meget lidt?

LHQ

Maria Frederiksen <mf@easyfrag.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c3df7d6$0$35542$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Puk

Dato : 10-01-02 09:42

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message news:<3c3cbdf2$0$5497$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> Aner det ikke, men jeg klarer det ved at drikke, når jeg står op - mest
> fordi jeg skal have medicin på det tidspunkt, men det virker fint. Det er jo
> ligegyldigt om kalorierne til at starte på er faste eller flydende.

Hmmmmmmm, hvad drikker du så, som har mange de kalorier du har behov
for i et fornuftigt forhold mellem fedt, kulhydrater og protein?

Mvh
Puk

Fra : Tricia

Dato : 14-01-02 10:48

Hej Puk

For at få forbrændingen i gang og holde blodsukkeret stabilt, bør du spise
SENEST ½ time efter du er stået op. Det behøver ikke være et stort
overdådigt måltid, tag lidt fra din "pose" :)
Hvis du dyrker motion om morgenen trækkes til 45 min.

Hvis du har tendens til at småspise søde/fede ting mellem måltiderne, bliver
du træt og uoplagt måske ligefrem svimmel i løbet af dagen, kan det skyldes
blodsukkeret falder, og så er det især vigtigt at holde blodsukkeret
stabilt. Og det kræver du starter som ovennævnt + spiser 3-4 fornuftige små
mellemmåltider gennem dagen. Helst kun 2 timer imellem formiddag og 3 timer
max. eftermiddag.

VH LT

Fra : Puk

Dato : 14-01-02 17:46

"Tricia" <ldau@private.dk> skrev i en meddelelse

Hej Tricia

> [...]
stort
> overdådigt måltid, tag lidt fra din "pose" :)
> Hvis du dyrker motion om morgenen trækkes til 45 min.

OK det er da til at tage og føle på.

Er der nogen i gruppen som har haft samme tendens som mig til
ikke rigtig at føle sig sulten om morgenen og har haft held til
at vende det om?
Mit eget umiddelbare bud var at prøve at spise til aften lidt
tidligere end ellers og så forsøge at holde nallerne fra mad i
løbet af aftenen (normalt skal jeg lige have et stykke frugt, en
bolle eller noget andet senere på aftenen.....mest af vane tror
jeg egentlig).

> [...]
fornuftige små
> mellemmåltider gennem dagen. Helst kun 2 timer imellem

Jeg har INGEN problemer i løbet af dagen. Jeg har min pose med
frugt, grønt og boller og det lever jeg af til jeg får fri fra
arbejde. Mine problemer opstår først sidst på aftenen foran
flimmer eller pc, hvor lysten til at proppe noget i hovedet er
svær at have med at gøre. Jeg har dog efterhånden lært
simpelthen ikke at købe søde og fede sager, så dem får jeg ikke
ret mange af. Men alligevel.....jeg ville gerne af med mit
"oral-kompleks" sidst på aftenen *S*.

Mange hilsner
Puk

Fra : Jesper Winding

Dato : 15-01-02 00:00

"Puk" <powder@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

>snip>

>Men alligevel.....jeg ville gerne af med mit
> "oral-kompleks" sidst på aftenen *S*.
>
> Mange hilsner
> Puk

Du er ikke alene det er bestemt også der min mave "skaber" sig mest

--
-=JESPER=-
http://www.jespersunivers.dk/arkiv/pulterkammer.htm