Udskiftning af iMac DV+ batteri
Fra : MacMan

Dato : 08-01-02 23:28

Hejsa,

Jeg tror min mors iMac er løbet tør for batteri. Det undrer mig lidt da den
kun er ca. 1,5 år gammel.
Slukker jeg den og tager strømmen fra den, og starter op igen, så siger den
at datoen er før '73 (eller deromkring) - og ganske rigtigt, den er nu år
1904, ligesom det ser ud til at den glemmer hvilken printer den skal bruge.

Tyder det ikke på at det er batteriet? Er det i så fald ikke lidt underligt
at det allerede er løbet tør?
OG, kan man selv skifte det, og hvad koster det?

- Morten

Fra : Martin Edlich

Dato : 08-01-02 23:46

In article <B86130E3.135%nospam@nospam.com>, MacMan <nospam@nospam.com>
wrote:

> Tyder det ikke på at det er batteriet?

Jo.

> Er det i så fald ikke lidt underligt at det allerede er løbet tør?

Jo.

> OG, kan man selv skifte det,

Ja, det sidder på bundkortet lige ved portene til USB osv.

> og hvad koster det?

100-150kr.

Jeg vil i øvrigt lige tillade mig at citere lidt fra en unavngiven kilde:

Logic Board Battery
Important: Apple highly recommends removing the battery when
handling the logic board. Make sure to use proper ESD protection
when handling modules.
The battery on the logic board controls the stored system settings,
such as date and time. It is only necessary to test the battery when
you can¹t power on the computer, or the date and time are reset
every time the AC power is removed.
The battery is also used to power the PMU chip (because the PMU
chip keeps time and must always be running) when the computer
is unplugged from the wall (AC power). The PMU is very sensitive
and touching any circuitry that is connected to the PMU can cause
it to crash. If the PMU crashes, the battery life goes from about
five years to about two days if the PMU is not reset. Once the bat-tery
goes dead, the PMU will reset the time and date to 12:00 AM
1/1/04 every time the AC power is removed. To fix this situa-tion,
replace the battery and reset the PMU (refer to ³Resetting
the PMU on the Logic Board² mentioned earlier in this chapter).
If the computer has a ³No Power² situation, check the battery
before replacing modules. When checking the battery, make sure
the computer is unplugged. Measure the voltage across the bat-tery¹s
BT1 positive and ground terminals. The battery should read
3.3 volts to 3.7 volts. If it¹s lower than 3.2 volts, replace the
battery and reset the PMU chip.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 09-01-02 00:06

> [...]

> at det allerede er løbet tør?
> OG, kan man selv skifte det, og hvad koster det?

Ja, jeg kunne sådan set godt tænke mig at vide det samme...

Er der nogen forhandlere i Nordsjælland?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-01-02 00:12

In article <1f5ptv4.ajb1aq1m7xdkyN%rfn@altavista.net>,
rfn@altavista.net (René Frej Nielsen) wrote:

> Er der nogen forhandlere i Nordsjælland?

Forhandlere af batterier?

Det er det samme batteri som i stort set alle Mac'er siden LC 475'eren
(har ikke skiftet batteri i tidligere modeller end den, så det kan gå
længere tilbage).

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 09-01-02 01:45

> Forhandlere af batterier?
>
> Det er det samme batteri som i stort set alle Mac'er siden LC 475'eren
> (har ikke skiftet batteri i tidligere modeller end den, så det kan gå
> længere tilbage).

Nu har jeg ikke skiftet batterier på Mac'er før, så jeg aner intet om
det. Det undrer mig lidt, at den er "død" allerede, for jeg har da sidet
med flere PM8100 (og ældre) og de har da ingen problemer endnu. Er det
fordi de konstant er tilsluttet 220V ?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-01-02 06:59

In article <1f5pzgn.1ig8tay5lofmoN%rfn@altavista.net>,
rfn@altavista.net (René Frej Nielsen) wrote:

> Er det fordi de konstant er tilsluttet 220V ?

Batterier fås også i mandagsmodeller.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : compaqmaster

Dato : 09-01-02 12:22

Jeg har samme problem på min iMac Ruby, så der er noget der kunne tyde på
det er universelt.

Haddock