Hvad er det med alt det WD-40??
Fra : Asger Steffensen

Dato : 08-01-02 21:52

Nu har jeg læst lidt om folks glæde ved ovennævnte "amerikanske olie".
Misforstå mig ikke, jeg har selv en dåse stående, som jeg ofte benytter når
noget skal smøres, og det er udmærket til fx. dørhængsler eller kabler hvis
jeg er udgået for Tri-Flow.
Meen, det virker som om folk også benytter det som antirust middel. Og det
er det vist ikke specielt godt til (Læs: det virker måske lidt, men der fås
langt mere effektive midler).
Som antirust middel kan man fx. benytte Texacos Rust-Proof.

(nu får jeg nok på puklen...!

Asger
ZX-10

Fra : Razer

Dato : 08-01-02 22:15

Istedet for at bruge WD-40 til at smøre med.... specielt kabler... det egner
det sig ikke så vanvittigt godt...
skulle i tage og bruge noget af det bedste jeg har haft fingrene i:
Berner TFO 400..
lækker spray med teflon... så skal de kabler nok glide i laaang tid...og det
kan fås hos de bedre cykelsmede...
men nu får jeg nok også høvl...he he

Thomas
ZX-10

Fra : Armand

Dato : 08-01-02 23:19

Razer <Not-a-valid@Email.nu> skrev i en
> [...]
> Berner TFO 400..
> lækker spray med teflon... så skal de kabler nok glide i laaang

Et raditionelt Bowden-kabel løber i en stålspiral der udvendigt er
omhyllet med plast for tæthedens skyld. Grundet denne opbygning er
effektiv smøring et must for systemets effektivitet.
Moderne kabler derimod, er nylonforede af hensyn til lavere friktion. Og
nylon bør ikke smøres, derved at olie vil kunne binde støv og snavs, som
efterfølgende vil medføre nedslidning af kablet!
Når et sådant kabel begynder at jamme, er det oftest fordi at viren med
tiden har slidt sig et spor i nylonforingen, og kiler sig fast heri.
Olie kan afhjælpe på dette problem; men netop et tørsmøremiddel (som jeg
forstår Berners at være) med teflon vil være mere formålstjenstligt!

--
Armand.

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 08-01-02 22:26

Du kan også bruge til fx. fælgrens.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 08-01-02 23:00

Henrik Nielsen - RaptorMC.dk wrote:

> Du kan også bruge til fx. fælgrens.

Til det formål bruger jeg lampeolie (lugtfrit petroleum), det koster svjh.
ikke meget mere end en 10'er per liter og det er også ganske effektivt
Derudover er det også meget godt til at rense kæden med

--
mvh Jes Vestervang - afgudsdyrker
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Thomas Hjort

Dato : 08-01-02 23:25

> Til det formål bruger jeg lampeolie (lugtfrit petroleum), det koster svjh.
> ikke meget mere end en 10'er per liter og det er også ganske effektivt
> Derudover er det også meget godt til at rense kæden med

Og udstødning !

Mvh Thomas

Fra : Ole Baun

Dato : 08-01-02 23:45

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Og udstødning !

Billig alternativ til en katalysator ?

Ole Baun

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 08-01-02 23:53

Jeps - kanon. Jeg fandt på at fylde et alm. vandglas sådan ca. ½ op med
lampeolie og bruger så en opvaskebørste som jeg dypper i glasset. På den
måde bliver børsten også renset. Det virker ganske glimrende - og det er
vildt hurtigt i forhold til at bruge i forhold til at spraye et lille område
med wd40.

> Til det formål bruger jeg lampeolie (lugtfrit petroleum), det koster svjh.
> ikke meget mere end en 10'er per liter og det er også ganske effektivt
> Derudover er det også meget godt til at rense kæden med

Risikerer man ikke at ødelægge rullerne i kæden med lampeolie?

Kvalificerede input modtages med gerne

Fra : Jes Vestervang

Dato : 09-01-02 00:27

Henrik Steen Larsen wrote:

> Risikerer man ikke at ødelægge rullerne i kæden med lampeolie?
>
> Kvalificerede input modtages med gerne

Nu ved jeg ikke lige hvor kvalificeret jeg er, men jeg har ihvertfald ikke
haft problemer med det så vidt jeg kan se
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Martin Sørensen

Dato : 09-01-02 06:50

> Risikerer man ikke at ødelægge rullerne i kæden med lampeolie?

Jeg har ikke læst nogle steder at det skulle være dårligt, tværtimod så
anbefaler de fleste at der benyttes petroleum til at rense kæde med.. (bl.a.
DMC's FAQ)

De siger også at der er ekstra vigtigt at holde sig til petroleum, hvis man
kører med f.eks. o-rings kæder, så man ikke risikerer at mørne gummiringene.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 09-01-02 13:31

> [...]
man
> kører med f.eks. o-rings kæder, så man ikke risikerer at mørne

Det skriver de såmænd da også. Når foråret kommer skal jeg have en pæn,
blank kæde via lampeolie i stedet for at bruge noget dyrt Motorex kæderens
spray.

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 09-01-02 13:37

Henrik Steen Larsen <hsl@adslhome.dk> wrote in article
<a1hd5q$1qc$1@sunsite.dk>...

> Det skriver de såmænd da også. Når foråret kommer skal jeg have en pæn,
> blank kæde via lampeolie i stedet for at bruge noget dyrt Motorex
kæderens
> spray.

Yeps. Rensede for ikke så længe siden kæden på raceren i petrolium og den
ligner nu noget der er... nå ja næsten nyt
Køb evt. en billig opvaskebørste til formålet, den er ganske fremragende.

Når kæden er ren kan den puttes i en plastikpose, sammen med et par sprøjt
WD40, så er den stadig fin til foråret.

--
Mikkel

Fra : Armand

Dato : 09-01-02 18:53

Henrik Steen Larsen <hsl@adslhome.dk> skrev i en

> Når foråret kommer skal jeg have en pæn, blank kæde via lampeolie i
> stedet for at bruge noget dyrt Motorex kæderens spray.

Til foråret???
Det er sågu' da lige nu og her at kæden skal renser og genindfedtes for
ikke at stå og ruste sammen i løbet af vinteren !!!!!

--
Armand.

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 09-01-02 22:51

> [...]
> Det er sågu' da lige nu og her at kæden skal renser og genindfedtes for
> ikke at stå og ruste sammen i løbet af vinteren !!!!!

Rolig nu

Der er masser af olie på den i øjeblikket - det var det sidste, der skete
inden den blev sat i garage. Desuden er kæden rimelig fri for snavs og helt
fri for rust.

Anyway - jeg ville have ventet til foråret med den ekstra rengøring af kæden
fordi jeg fejlagtigt troede, at jeg ikke kunne få den nye kædespray
ordenligt ind i kæden, medmindre jeg kørte en tur - og det gør jeg af
forsikringsmæssige årsager ikke før 1. marts.

Fra : Armand

Dato : 10-01-02 15:58

> [...]
skete
> inden den blev sat i garage. Desuden er kæden rimelig fri for snavs og

Men måske ikke fri for vand indvendig (under fedtet) :-/

> [...]
kædespray
> ordenligt ind i kæden, medmindre jeg kørte en tur

Aha!
Næh, det forholder sig snarere modsat: man bør ikke køre med modellen
førend at kædefedtet er helt indtrængt hhv. af-dampet!

--
Armand.

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 09-01-02 08:52

Samme her. Men jeg læste det som om han gerne vil vide hvad det også kan
bruges til (i mangel af bedre).

Fra : boe

Dato : 09-01-02 09:06

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> wrote in message
> Samme her. Men jeg læste det som om han gerne vil vide hvad det også kan
> bruges til (i mangel af bedre).

Tjah, jeg brugte det i går aftes til at stoppe en irriterende bankelyd fra
en rørgennemføring i mit hus. Jeg læste nemlig på WD40 beholderen at der
stod: "Fjerner mislyde"

Bo, VF1000F

Fra : Henrik B. Larsen

Dato : 08-01-02 22:10

> [...]
fås
> langt mere effektive midler).
> Som antirust middel kan man fx. benytte Texacos Rust-Proof.

WD-40 er bla. vandfortrængende, en kanon egenskab! + det er nemt at rense af
igen, faktisk bruger jeg det tit til at rengøre dele at cyklen med.
Så vidt vides angriber det heller ikke gummi, lak og hvad en motorcykel
ellers typisk består af.
Jeg kender ikke prisen på Rust-Proof, men WD-40 er temmeligt billigt.
(og så lugter det godt)

Henrik
www.gsx.dk

Fra : Kent Nielsen

Dato : 08-01-02 22:59

Hej,
"Henrik B. Larsen" <hbl@stubnet.dk> skrev i en meddelelse
<SNIP>
> Jeg kender ikke prisen på Rust-Proof, men WD-40 er temmeligt billigt.
> (og så lugter det godt)

Jeg tror ikke det er så sundt at snuse til; der var vist noget med at man
engang brugte det på LEGO ifbm. plastsprøjtestøbemaskinerne men det kom
under mistanke for at give hjerneskader på operatørerne, jeg ved dog ikke om
det blev frikendt eller hvad der skete.
(Det er nok 10-15 år siden)

--
Mvh.