Vise html som kode ?
Fra : Jakob Munck

Dato : 08-01-02 22:15

Jeg skal vise brugerne på en webside koden til et bestemt link. Men hvordan
er det nu man undgår, at koden rent faktisk bliver vist som et link, og ikke
som kode? Der skal bruges nogle tags, men hvilke?

v.h.
Jakob Munck

Fra : Rune Glerup

Dato : 08-01-02 22:13

Jakob Munck skrev:

> Jeg skal vise brugerne på en webside koden til et bestemt link. Men hvordan
> er det nu man undgår, at koden rent faktisk bliver vist som et link, og ikke
> som kode? Der skal bruges nogle tags, men hvilke?

Der skal ikke bruges tags. Du kan bruge &lt; og &gt; til at lave < og > .

Du kunne have fundet svaret ved at læse lidt i gruppen. Dit spørgsmål
blev også stillet i går.

Se evt. <URL:http://www.ramsch.org/martin/uni/fmi-hp/iso8859-1.html> .

--
/Rune
w|http://kaboom.dk/

Kommentar: <http://kaboom.dk/rodekassen/webdesign/validering/html.dk/>

Fra : Jakob Munck

Dato : 08-01-02 22:28

Jeg fandt selv svaret, man skriver sådan:

&lt;a href="http://www.ansgar.dk/default.asp?id=xx"
target="_blank"&gt;Linkets tekst&lt;/a&gt;

jm

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 08-01-02 23:34

> [...]
ikke
> som kode? Der skal bruges nogle tags, men hvilke?

Du kan bruge
<xmp>
</xmp>

/Kasper K

Fra : Borge

Dato : 09-01-02 00:55

"Kasper Katzmann" <kasper@katzmannovich.dk> skrev

> Du kan bruge
> <xmp>
> </xmp>

Ja, det fungerer - men kan ikke valideres:

Error: element XMP not defined in this HTML version

Line 24, character 18:
^
Warning: net-enabling start-tag; possibly missing required quotes around an attribute value

Fra : CHRistian

Dato : 09-01-02 02:07

"Borge" <borge_jensen@get2net.dk>'s posting:

>Ja, det fungerer - men kan ikke valideres:

Det kan den nu godt -- hvis man bare holder sig til at skrive _hele_
sin HTML i version 2 af standarden og dropper fancy ting fra de
nyere versioner, som fx ... øhh.. æhh... alt.

http://www.ietf.org/rfc/rfc1866.txt afs. 5.5.2.1

--
Prøv dog en webbrowser... http://opera.no
Hvorfor? /Derfor/: http://www.searchengineworld.com/opera/faceoff.htm

http://browserwatch.internet.com/stats/stats.html

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 09-01-02 09:57

> Ja, det fungerer - men kan ikke valideres:

OK, det kan ikke valideres og hvad så.
Det virker og det er trods alt det der tæller.

Så lad os droppe det der valideringstyrani.

/Kasper K

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 09-01-02 15:07

"Kasper Katzmann" <kasper@katzmannovich.dk> skrev

> OK, det kan ikke valideres og hvad så.
> Det virker og det er trods alt det der tæller.
>
> Så lad os droppe det der valideringstyrani.

Jeg kan tildels godt være enig med dig i, det kan opfattes som et sandt
tyrani. Pointen med vi jævnlig diskuterer det, og de fleste af os her
anbefaler løsninger der er valide er dog at man ikke skal forvente at de
funktioner vi videregiver virker i kommende browserversioner - netop fordi
de udgår. W3 konsortiet består jo også af browserfabrikanterne.

For mig er de danske grupper også et udviklingsforum, hvor jeg kan blive
opdateret med ny viden indenfor html og generelt webdesigns områderne.

En fiks nutidig løsning til at kunne omskrive htmlkoderne er, hvis man laver
en funktion i javascript eller via noget serversidescript.

--
/Kasper
Anders Fogh - Han er go'

Fra : Allan Vebel

Dato : 09-01-02 17:33

"Kasper Katzmann" <kasper@katzmannovich.dk> skrev

> Så lad os droppe det der valideringstyrani.

Det er ikke tyrani - det er en måde at få tingene til at fungere
så det fungerer i nutidens og fremtidens browsere - og ikke
kun på den du tilfældigvis har installeret - det er vel ikke kun
dig selv der skal se det?

Hvis du gik lidt lidt mere op i validering, ville flere af dine sider
fungere i de nyeste browsere - www.norske-skovkatte.dk/
fungerer for eksempel ikke i NN6 - her kan man slet ikke navigere.
Havde du kørt siden gennem en validator, havde du vidst hvorfor.

Du vil også bliver overrasket over hvor mange fejl der er i
www.katzmann.dk, men du kan jo selv prøve:
http://htmlhelp.com/cgi-bin/validate.cgi?url=http%3A%2F%2Fwww.katzmann.dk&warnings=yes&spider=yes

Du kan få det til at se lige sådan ud med valid kode, så hvorfor
ikke prøve at gøre noget ved det?

--
Allan

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 09-01-02 19:00

> [...]
> fungerer for eksempel ikke i NN6 - her kan man slet ikke navigere.
> Havde du kørt siden gennem en validator, havde du vidst hvorfor.

Når man tænker på at den er lavet på ½-1 time synes jeg det er et
udemærket udkast til en webside. At den så ikke er lavet færdig og nok
heller ikke bliver det foreløbig er en anden sag. Men ud over den ufærdige
menu i toppen så virker siden fint i NN6 (Der mangler bare en lille bitte
smule indhold).

> [...]
rnings=yes&spider=yes

> Du kan få det til at se lige sådan ud med valid kode, så hvorfor

Det sidste jeg gider er at validere mine sider med en validator-side
på nettet. Jeg tjekker hellere om siden ser ud som den skal i
IE og NN. Jeg tjekker så på de to-tre sidste "Major Versions".
Pt. 4, 5 og 6. Jeg tjekker f.eks. ikke i Opera og hvad de ellers
hedder de forskellige obskure browsere. Jeg gider simpelthen
ikke at lave sider til 1% (eller derunder) af verdens befolkning.

OK så bliver noget af koden uddateret i de nye browsere...
Men hvornår? Jeg vil æde min gamle musemåtte på at der mindst
går tre-fire år før end browserproducenterne begynder at udfase
de "gamle" koder. Og jeg kan garantere for at jeg ikke har noget
officielt på nettet der ikke er redesignet op til flere gange til den tid.

Med venlig og uvalideret hilsen
Kasper Katzmann

Fra : Allan Vebel

Dato : 09-01-02 21:21

"Kasper Katzmann" <kasper@katzmannovich.dk> skrev

> Men ud over den ufærdige menu i toppen så virker siden
> fint i NN6

Hvordan kan du sige at den virker fint i NN6 når man ikke
kan navigere - det er da det vigtigste?

> Det sidste jeg gider er at validere mine sider med en validator-
> side på nettet.

Prøv lige
http://htmlhelp.com/cgi-bin/validate.cgi?url=http%3A%2F%2Fwww.katzmann.dk&warnings=yes&spider=yes
igen - det kan jo gøres i et hug - og så kan du gemme filen.

> Jeg tjekker hellere om siden ser ud som den skal i IE og
> NN.

Naturligvis skal du også gøre det, men det er ikke nok i sig
selv - og det er jo så nemt at lave valid kode når du får en fyldig
rapport om alle fejlene.

> Jeg vil æde min gamle musemåtte på at der mindst går tre-fire
> år før end browserproducenterne begynder at udfase

Gid du må få den galt i halsen

--
Allan

Fra : CHRistian

Dato : 10-01-02 00:10

"Kasper Katzmann" <kasper@katzmannovich.dk>'s posting:

>Pt. 4, 5 og 6. Jeg tjekker f.eks. ikke i Opera og hvad de ellers
>hedder de forskellige obskure browsere. Jeg gider simpelthen

Opera "obskur"?

--
Derfor browseren Opera: http://home12.inet.tele.dk/chrmax/o.html

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 10-01-02 14:08

"CHRistian" <nospam@direkte.org> skrev i en meddelelse
> "Kasper Katzmann" <kasper@katzmannovich.dk>'s posting:

> Opera "obskur"?

Kun obskur i den henseende at der ikke er mere end
godt og vel 1% eller derunder der benytter den.

Den virker sikkert helt fint. Jeg tager den bare ikke med
i mine overvejelser når jeg laver mine websider.

/Kasper K

Fra : Rune Glerup

Dato : 09-01-02 17:43

Kasper Katzmann skrev:

> Så lad os droppe det der valideringstyrani.

Jeg vil til dels give dig ret. Det er ikke vigtigt, at alt validerer
(selvom det er blæret).

Men, når noget ikke validerer, er det et tegn om, at man bør tænke sig om
en ekstra gang: fx vil det ikke være holdbart at bruge et element, man
ved vil forsvinde fra fremtidige udgaver af HTML og fremtidige udgaver af
webbrowserne.

Validering er heller ikke en sikring for noget: man kan sagtens have en
side, der er bygget om med en milliard tabeller inden i hinanden, og som
bruger onclick på billeder til navigation. Den kan godt valideres, men
det bliver den ikke sej af; den er stadig noget gejl.

Det bliver vigtigere at validere, når man kommer ud i fremtiden (XML), da
der er mange forskellige programmer og systemer, der skal kunne anvende
dét, man laver.