1 Mos 2,4b-17
Fra : Live4Him

Dato : 08-01-02 20:46

Tv's vejrudsigt begynder tit med et oversigtsbillede af hele Europa.
Herefter zoomes der ind på Danmark. Det er lidt det samme, der sker i dagens
tekst. I kap 1 fik vi præsenteret skabelsen set fra "satellithøjde", men i
dagens tekst fra kap 2 zoomes der ind, så mange flere små detaljer kommer
med. Det er de samme begi venheder, de to beretninger skildrer, blot set fra
forskellig vinkel og "højde".

Når vi kommer tættere på, kan vi se, at skabelsen af mennesket ikke foregik
i en akt, men at manden blev skabt først. Herefter sørger Gud for at plante
en herlig have til mennesket i Eden. I haven er der mange slags træer. I
teksten fokuseres der særligt på to af dem: livets træ og kundskabens træ!
Livets træ måtte mennesket gerne spise af. Det første menneske (og du og
jeg) er skabt til at leve evigt. Døden er ikke naturlig for mennesket - det
er livet! Døden er en følge af at bryde Guds bud om ikke at spise af
kundskabens træ.

Kundskab er ikke en dårlig ting i Guds skabelse, tværtimod. Den er et
vigtigt redskab i den opgave, mennesket fik, nemlig at dyrke, vogte og
herske over skaberværket. Den kundskab, som mennesket dør
af at få, er kundskaben om godt og ondt. Hvis mennesket ikke spiser af
kundskabens træ, vil det kun have kundskab om det gode, men i det øjeblik
mennesket spiser af det, får det tillige kundskab om ondskab! Dermed bliver
mennesket et fremmedlegeme i det skaberværk, hvor alt er 100 procent godt og
i overensstemmelse med Guds vilje.

Nøgleord: Men træet til kundskab om godt og ondt må du ikke spise af, for
den dag du spiser af det, skal du dø (v 17).

(Fra "Bibelnøglen")

--
mvh. jørgen.
--------------------------

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 10-01-02 06:59

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> teksten fokuseres der særligt på to af dem: livets træ og kundskabens træ!
> Livets træ måtte mennesket gerne spise af.

Hov! Dèn tror jeg, jeg er uenig i:

1) Døden blev først pålagt meesket ved Syndefaldet.

2) Og i selvsamme Syndefaldsberetning er hovedargumentet for at smide
mennesket ud af Edens Have vist også at mennesket netop IKKE skal spise af
Livets Træ:
v22 "Og Gud Herren sagde: »Nu er mennesket blevet som en af os og kan kende
godt og ondt. Bare det nu ikke rækker hånden ud og også tager af livets træ
og spiser og lever evigt!«"

> [...]
det
> er livet! Døden er en følge af at bryde Guds bud om ikke at spise af

Ja. Men hvordan hænger det egentlig sammen, når mennesket kun forbydes
adgang til Kundskabens træ, men åbenbart heller ikke må spise af Livets Træ?
Der er jo intet konkret forbud formuleret?

Og hvis mennesket egentlig ikke måtte spise af Livets Træ og leve evigt, så
må det vel alligevel have været dødeligt?

Hm. Den er godt nok svær, den her!

> Kundskab er ikke en dårlig ting i Guds skabelse, tværtimod.

Mnjo, den var vel "tabu" for mennesket, for det var jo sådan set slet ikke
meningen at mennesket fik den?

> [...]
> kundskabens træ, vil det kun have kundskab om det gode, men i det øjeblik
> mennesket spiser af det, får det tillige kundskab om ondskab!

Godt rim! ;-D

Dermed bliver
> mennesket et fremmedlegeme i det skaberværk, hvor alt er 100 procent godt
og
> i overensstemmelse med Guds vilje.

Mnja, hvor pokker kommer Slangen fra? Den er jo ikke ligefrem god, vel?

> Nøgleord: Men træet til kundskab om godt og ondt må du ikke spise af, for
> den dag du spiser af det, skal du dø (v 17).

Tja. Var det prisen værd? Det synes jeg selv er et godt spørgsmål.
For jeg har svært ved at forestille mig mennesket som menneske uden den
tilranede kundskab. Og havde hele menneskeheden så været i Paradis? Og havde
der overhovedet været en menneskehed, eller er forplantningen egentlig ikke
også et led i Guds Forbandelse over Adam og især Eva? Tidligere gik de jo
nøgne og havde ingen blusel...

I øvrigt slår det mig, at mennesket (Adam) trods alt i forvejen besad så
meget kundskab, at det faktisk var HAM - og ikke Gud Selv - der gav
skabningen (dyrene) navne?

Og hvis Adam således allerede besad Kundskab, måske gennem den portion Guds
Ånd, han var skabt af, hvad pokker var det så for en "overflødig" kundskab
om godt og ondt, han fik ved at spise af træet? Vi anser jo traditionelt
netop Guds Ånd som selve Kundskaben om godt og ondt? Her kunne det være
spændende at nærlæse den apokryfe Visdommens Bog i GT kap. 6 og 7, hvor
Kundskaben lignes med en kvinde, måske endda i en slags dronningerolle.

Det er svært paradoksalt. Nogen gode ideer til eventuelle forklaringer på
disse komplicerede forhold?

Anders Peter Johnsen