MP3 - 160 eller 192?
Fra : Soeren Nielsen

Dato : 08-01-02 20:45

Hej,

Har leget lidt med det fremragende Mac-program
iTunes til Mp3 lyd m.v.

Er der nogen reel og hørbar forskel på
indstillingerne 160 kbs og 192 kbs - udover at
filen i den såkaldt "bedste kvalitet" er omkring
25 procent større? Hvilke praktiske erfaringer har I?

Jeg tænker ikke så meget på hovedtelefon i
mellemklassen og hlvbillige computerhøjtalere som
på gengivelse via et kvalificeret hi-fi anlæg?

Venligst svar - og tak!

Søren

(Spørgsmål også udkastet i hifi-nyhedsgruppen)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-01-02 21:10

Soeren Nielsen <soerenn@post4.tele.dk> wrote:

> som på gengivelse via et kvalificeret hi-fi anlæg?

Sammenlignet med en CD lyder både 162 og 190 (joint stereo) dårligt -

Brug 320 og rigtig stereo (ikke joint), det kan i en snæver vending
snyde, så man tror at der er tale om den dårligt optaget CD.

<icq:131382336>

Fra : Jesper

Dato : 08-01-02 21:21

in article 1f5pmk0.1mpxrenqakr0bN%spam@reippuert.dk, Morten Reippuert
Knudsen at spam@reippuert.dk wrote on 08/01/02 21:09:

> Sammenlignet med en CD lyder både 162 og 190 (joint stereo) dårligt -
>
> Brug 320 og rigtig stereo (ikke joint), det kan i en snæver vending
> snyde, så man tror at der er tale om den dårligt optaget CD.

Så kan han næsten ligesågodt bruge AIFF IMA 4:1 pga hvad det fylder.

Jesper

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-01-02 22:03

Jesper <pinebox@myrealbox.com> wrote:

> Så kan han næsten ligesågodt bruge AIFF IMA 4:1 pga hvad det fylder.

Ja. 128, 160 og 192 joint-stereo er brugbart, men lyden er betydeligt
ringere end CD

<icq:131382336>

Fra : Jesper

Dato : 08-01-02 22:26

in article 1f5pp0t.18adzj4183ud1dN%spam@reippuert.dk, Morten Reippuert
Knudsen at spam@reippuert.dk wrote on 08/01/02 22:03:

> Ja. 128, 160 og 192 joint-stereo er brugbart, men lyden er betydeligt
> ringere end CD

Har du prøvet LAME 192kbit VBR? Den engine er inkluderet I N2MP3 pro og
derudover findes også LAME MP3 freeware encoders.

iTunes har ikke verdens bedste MP3 encoder.

Jesper

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-01-02 02:22

Jesper <pinebox@myrealbox.com> wrote:

> Har du prøvet LAME 192kbit VBR?

nej - for mig er MP3 noget der hører hjemme på computeren og AudioCD'ere
på stereoanlæget (læs: min CD afspiller kan ikke afspille MP3)

<icq:131382336>

Fra : Jesper

Dato : 09-01-02 16:03

in article 1f5q03p.cbvouc2hxpueN%spam@reippuert.dk, Morten Reippuert Knudsen
at spam@reippuert.dk wrote on 09/01/02 2:21:

> nej - for mig er MP3 noget der hører hjemme på computeren og AudioCD'ere
> på stereoanlæget (læs: min CD afspiller kan ikke afspille MP3)

Så kan du forbinde Audio ud på din Mac med AUX IN eller TAPE IN på dit
stereoanlæg, så kan du spille MP3'ere fra 'puteren :)

Hvis du er OS X bruger skulle du kigge nærmere på Lamer 0.03, det er en
gratis LAME MP3 encoder til OS X med en GUI ( du kan også få en nyere en til
CLI og kompilere den selv hvis du vil ha' den endnu nyere!)

Jesper

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-01-02 21:01

Jesper <pinebox@myrealbox.com> wrote:

> Så kan du forbinde Audio ud på din Mac med AUX IN eller TAPE IN på dit
> stereoanlæg, så kan du spille MP3'ere fra 'puteren :)

jeg har et kabel, men det er ikke langt nok.

> Hvis du er OS X bruger skulle du kigge nærmere på Lamer 0.03, det er en
> gratis LAME MP3 encoder til OS X med en GUI ( du kan også få en nyere en til
> CLI og kompilere den selv hvis du vil ha' den endnu nyere!)

pga af din stædighed har jeg faktisk hentet lame, og et itunes-scrip så
lame kan bruges direkte fra itunes.

<icq:131382336>

Fra : Johnny Louis

Dato : 10-01-02 05:57

> jeg har et kabel, men det er ikke langt nok.

De kabler koster næsten ingen penge under en 10'er for 1,8 meter hos
Århus Radiolager, og sikkert nogelt lignende hos Brinck.

Med venlig hilsen
Johnny Louis

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-01-02 07:35

Johnny Louis <bendataFJERN@DETTEpostman.dk> wrote:

> De kabler koster næsten ingen penge under en 10'er for 1,8 meter hos
> Århus Radiolager, og sikkert nogelt lignende hos Brinck.

skal vi ikke bare blive enige om at behovet ikke er stort nok til at
opveje besværet ved at, tage varmt tøj på, starte cyklen, tøffe ind til
Brink, stå kø, kigge på grimme mænd, tøffe hjem, kravle ned på gulvet,
rulle stereoanlæget ud på gulvet (uff, der er sikkert beskidt), flytte
to stole, trække kablet hen til G4'en, flytte to stole, rulle anlæget
ind, rejse mig op - Det lyder altså besværligt

<icq:131382336>

Fra : Johnny Louis

Dato : 11-01-02 11:16

> [...]
> to stole, trække kablet hen til G4'en, flytte to stole, rulle anlæget
> ind, rejse mig op - Det lyder altså besværligt

Du starter din cykel og lader den stå og snurre i tomgang så den er varm
og klar til turen imens går du ind og ringer til Brinck fra Reippuert
Corporation og beder dem lægge omtalte kabel parat.
Du tager en 20'er med og går direkte (uden om køen) hen til skranken og
spørger efter omtalte vare der er lagt frem til dig.
De 4 meter kabel kører du fra computeren op over lysekronen og ned til
dit stereoanlæg og straks er du klar til at høre mp3 musik på dit
stereoanlæg, nemt og bekvemt.

Med venlig hilsen
Johnny Louis

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-01-02 19:39

> Du starter din cykel og lader den stå og snurre i tomgang så den er varm
> og klar til turen imens går du ind og ringer til Brinck fra Reippuert
> Corporation og beder dem lægge omtalte kabel parat.

min Battaglin har ikke en tomgangs funktion

> Du tager en 20'er med og går direkte (uden om køen) hen til skranken og
> spørger efter omtalte vare der er lagt frem til dig.

Brink elektronik har en sindrigt system hvor man trækker et nummer -
lige som på posthuset o g i banken

> De 4 meter kabel kører du fra computeren op over lysekronen og ned til
> dit stereoanlæg og straks er du klar til at høre mp3 musik på dit
> stereoanlæg, nemt og bekvemt.

Shit, kablet kan ikke nå - der er tre meter til loftet

<icq:131382336>

Fra : Johnny Louis

Dato : 12-01-02 11:29

> min Battaglin har ikke en tomgangs funktion

Når jeg starter min Kildemoes og trykker på sadel opvarmeren snurrer
pedalerne langsomt rundt som tegn på at processen er igang.

> Brink elektronik har en sindrigt system hvor man trækker et nummer -
> lige som på posthuset o g i banken

Har de ikke VIP afd. for bestilte varer.

> Shit, kablet kan ikke nå - der er tre meter til loftet

Se nu bliver det kompliceret i den situation ville jeg overveje en
trådløs forbindelse.

Johnny Louis

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-01-02 12:15

> Har de ikke VIP afd. for bestilte varer.

kun for facister (brinks søn var en af glistrup folketingskandidater)

> Se nu bliver det kompliceret i den situation ville jeg overveje en
> trådløs forbindelse.

så har min viturelle cykeltur været forgæves

<icq:131382336>

Fra : Jesper

Dato : 08-01-02 21:18

in article 3C3B4C40.5060301@post4.tele.dk, Soeren Nielsen at
soerenn@post4.tele.dk wrote on 08/01/02 20:45:

> [...]
>
> Venligst svar - og tak!
>
> Søren
>
> (Spørgsmål også udkastet i hifi-nyhedsgruppen)

Det er et godt spørgsmål, det afhænger af materialet du indkoder. Dog giver
VBR indkodning en generelt bedre kvalitet. Hvis du nu Import->Indstillinger
vælger Speciel... Og her Stereo 160 Kbps, flueben I "Brug variabel
bitrate-kodning (VBR)" Kvalitet: Højest Flueben I "Smart Encoding Ajustment"
og flueben i "Filtrer frekvenser under 10 Hz Samplingsfrekvens: Auto,
Kanaler: Auto, Stereo: Joint Stereo,så får du en rimelig god kvalitet under
alle forhold.

Jesper