iMac bestilt
Fra : Peter Gersmann

Dato : 08-01-02 20:31

Så lykkedes det at få bestilt en ny iMac
Snart er min gamle beige G3/233'er på vej til familiepensionen.
Så hvorfor iMac 2002 men ikke PowerMac, klassisk iMac, iBook, Cube eller
PC?

1. Skærmen
Den klassiske iMac har en 15" CRT - det er ikke nok til Mac OS X. Den
nye iMac har en 15" LCD og en VGA udgang. Ja, det havde været rart med
19" CRT/17" LCD men CRT'en fylder og en 17" LCD er endnu for dyr. Den
lille iBook er sød men - meget lille skærm synes jeg. Den store iBook er
fin, men koster mere end iMac/2. Og nu har jeg allerede én bærbar

2. Størrelse og støj
Cuben var relativt lille, men fyldte som en sæk kartofler ved siden af
skærmen. iMac/2 udnytter pladsen bedre, og er langt mindre massiv. Den
er organisk og falder ind i boligindretningen (skal lige have malet og
købt et nyt bord *s). Desuden står cd-drevet vandret, hvilket larmer
mindst og er nemmest.

3. Udvidelsesmuligheder
En PowerMac eller Pentium 4 er rar når der skal udvides udvides. Okay,
iMac/2 har ikke PCI pladser, men den bruger standard 5,25" og 3,5"
enheder. Ikke som den klassiske iMac. Så man kan formentlig sætte en ny
harddisk eller andet i den. I øvrigt kommer den skrabede model med 24x
brænder. Det er da en begyndelse.
Desuden skulle dens G4 og grafikkort nok kunne holde et par år frem.
Nej, den er ikke 2 GHz men "hurtig nok" til de ting jeg skal er den.
Det havde været rart med USB-2, men ellers har jeg aldrig været
storforbruger af udvidelseskort.

4. Pris
PC'ere er billigere, men det er altså ikke det samme. Og PowerMac -
joeh, men den er for stor, dyr og støjende til at stå derhjemme.

Er der andre som har - eh - sat sig på en ny iMac
Og ja, har allerede DVD drev, så det er pt. CD-RW udgaven, men jeg kan
jo nå at ændre det.

//Peter Gersmann

Fra : Martin Edlich

Dato : 08-01-02 21:01

In article <moof-51F277.20305208012002@news.get2net.dk>,
Peter Gersmann <moof@mail.tele.dk> wrote:

> men den bruger standard 5,25" og 3,5" enheder. Ikke som den klassiske
> iMac.

Øeh nå?

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : thomas schreiber

Dato : 08-01-02 21:11

Hvis den ikke bruger 5,25" og 3,5", hvad dælen bruger den så?

Thomas Schreiber
-
http://www.stall.dk

Fra : Peter Gersmann

Dato : 08-01-02 21:59

In article <a1fjnh$t3s$1@sunsite.dk>, "thomas schreiber"
<NOSPAMschreiber@c.dk> wrote:

> Hvis den ikke bruger 5,25" og 3,5", hvad dælen bruger den så?

Ah, dens cd-drev er noget halv højde snask bygget til PowerBooks. Med
den nye iMac kan man - som jeg ser det - udskifte det optiske drev.

Vh.
Peter Gersmann

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 09-01-02 03:29

Peter Gersmann <moof@mail.tele.dk> wrote:

> 1. Skærmen
> Den klassiske iMac har en 15" CRT - det er ikke nok til Mac OS X. Den
> nye iMac har en 15" LCD og en VGA udgang.

Men VGA udgangen dublerer bare skærmbilledet ... ellers havde jeg også
bestilt. Men jeg vil nu gerne kunne bruge min 19" CRT også :)

Mojn, Thomas

--
"Usenet is like a herd of performing elephants with diarrhea:
Massive, difficult to redirect, awe-inspiring, entertaining, and a

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 09-01-02 08:14

Thomas Boelskifte <engineering@boelskifte.dk> wrote:

> Men VGA udgangen dublerer bare skærmbilledet ... ellers havde jeg også
> bestilt. Men jeg vil nu gerne kunne bruge min 19" CRT også :)
>

> Mojn, Thomas

Kan man slukke for TFT-skærmen?

Det forekommer mig, at Apple burde have lavet maskinen, således at man
nemt kunne afmontere skærmen og evt. erstatte den med noget andet. Eller
eventuelt lade den stå som den er - uden arm/skærm og så bruge en
ekstern skærm.

Men det har Apple måske også (Jeg ved godt det er helligbrøde, men det
vil gøre den lidt mere fleksibel)

Stig

www.simplesoft.dk - www.macperiferi.dk

Fra : Klaus Lauritsen

Dato : 09-01-02 08:58

Selvfølgelig skulle Apple have gjort det muligt at udskifte skærmen. Så
kunne man senere opgradere til en 17" TFT og anvende den gamle 15" til en
anden PC via en løs fod.

Og nu da vi er i gang, så burde man kunne dreje skærmen til højformat (som
Sony's og andres).

--

Klaus L.
(Remove NIXTHIS in mailadress to reply)

Fra : Isaack Rasmussen

Dato : 09-01-02 09:19

Ja! Da Steve præsenterede maskinen, så var det meget fint at den kunne
drejes den ene og den anden vej, men jeg håbede hele tiden på at han næææste
gang ville dreje den på højkant som Sony's LCDer.
Men aldrig gjorde han det, så det må blive en bærbar jeg køber, de er lidt
nemmere at vende på højkant når man læser PDF dokuer :)

Isaack