Helbredt for angstneuroser
Fra : Ole Madsen

Dato : 08-01-02 20:11

Taget fra min side http://move.to/getright

Helbredt for angstneuroser
Hej, Jeg hedder Ole. Jeg er 32 år og har det mest af mit liv gået på skole.

Men for 9 år siden (1993) skete der nogle forandringer i mit liv. Året før,
fik jeg et arbejde i England på en gård. Og jeg var virkelig glad for det.
Men på et tidspunkt fik jeg angst neuroser, og jeg kunne ikke selv gøre
noget.

Efter hjemkomsten til Danmark, følte jeg mig tilskyndet til at tage med en
bekendt til en menighed, men efter et par møder syntes jeg ikke rigtigt jeg
ville gå der mere. Der skulle gå ca. 4-5 måneder, før jeg kom til tro på
Jesus Kristus som min personlige frelser.

I de første seks måneder af mit liv som kristen gik jeg til en psykolog, men
efter noget tid syntes jeg, at jeg havde det bedre, og holdt med at opsøge
hjælp af denne vej. Men så kom al frygten tilbage igen.

I et nu var jeg helbredt
En af mine kristne venner foreslog, at jeg skulle bo og arbejde hos en
kristen ven. En dag åbenbarede Jesus for ham, hvad mit problem var. Derefter
tog vi ind til en anden kristen, og sammen bad de Jesus om at helbrede mig.
Og det gjorde han. I et nu var jeg helbredt.

Jesus gik på vandet for mig, men jeg har også oplevet at han har taget båden
over søen istedet for, nogle gange gør han det ene, og andre gange det
andet. MEN! GUD GØR NOGET!

--
Ole Madsen

ICQ 12969043

http://www.creationdays.dk - Creation Days - Masseh Beréshith
http://www.auningforjesus.dk - Auning for Jesus
http://www.spurgeon.dk - Charles Haddon Spurgeon
http://www.skabelsesberetningen.dk - Skabelsesberetningen - diskutionsboard
http://move.to/getright - prædikanter, vækkelse
http://www.geocities.com/bread_nee - Watchman Nee's Brød i ørkenen

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 08-01-02 21:21

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
båden
> over søen istedet for, nogle gange gør han det ene, og andre gange det

Jeg er glad for at høre at du er kommet ud af dine problemer.

Dog er jeg bare skeptisk over om det er så smart at søge hjælp i religion,
hvis man har psykiske problemer af den ene eller anden slags. Problemet er
at det jo desværre også kan gå den anden vej.

Anders Peter Johnsen

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 10-01-02 00:15

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
> "Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> skole.

klip klip

> [...]
> hvis man har psykiske problemer af den ene eller anden slags. Problemet er
> at det jo desværre også kan gå den anden vej.

A.P.J. du er dog den fødte kristne/religiøse pessimist. Det er lige før man
fornemmer, at din tro på Gud er, at for Gud er ingen ting muligt. Hvad vil
du
egentlig med din tro? Prøve at fratage andre i NG deres glæde, når Gud
handler
og læger, hvad enten det er psykisk eller fysisk eller åndeligt.

Gud er stor. Priset være hans navn for hvad han har gjort for Ole.
mv.
Ernst

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 10-01-02 06:26

"Ernst Pedersen" <tingvej@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og læger, hvad enten det er psykisk eller fysisk eller åndeligt.
>
> Gud er stor. Priset være hans navn for hvad han har gjort for Ole.

Ja, det er selvfølgelig godt for Ole. Dét kan jeg under ingen omstændigheder
være uenig i, og som sagt glæder det mig da også oprigtigt at høre.

Forstå mig ret, jeg taler ikke om Ole, men om andre, der muligvis har været
eller er i samme situation som Ole har været med sin angst:
Overdreven eller misforstået religion er bare ikke nødvendigvis konsekvent
godt for folk, der har problemer på den ene eller anden måde, for hvis nu
man søger hjælp de forkerte steder og IKKE bare lige bliver helbredt lige
pludselig, hvad så?

Er det så ens egen skyld?

Denne tankegang kan desværre trække folk længere og længere ned i skidtet,
især hvis de kommer i den forkerte slags menigheder, nemlig dem, der
desværre synes at lukrere på folks svagheder snarere end at afhjælpe dem.

Jeg vil være så grov at mene, at der desværre findes folk som misbruger
Kristendommen til egen magt og vindings skyld og jeg kan levende forestille
mig, hvor farligt det er, hvis en person med denne slags problemer ryger i
kløerne på eventuelle karismatiske mirakelmagere, der ikke umiddelbart kan
helbrede vedkommende, for så bliver forklaringen jo hurtigt at det er fordi
vedkommende på den ene eller anden måde ikke gør nok og det er ikke særlig
smart således at føje yderligere skyldfølelse til en i forvejen tynget sjæl.

Jeg kan også levende forestille mig, hvordan vedkommende så reelt holdes
uden for "inderkredsen" i menigheden og bliver gjort til en slags
skræmmebillede, ikke ulig "klassens uartige dreng", der sættes i
skammekrogen af læreren, her prædikanten.

Jeg er bare bekymret over visse beskrivelser jeg har fået af den slags
ukristelige magtspil, og det skulle jo nødig gå ud over de svageste?

Jeg mener at der er en slags elasticitet i Kristendommen, hvor de fleste
kristne på den ene side glædes ved Evangeliet og håbet om Frelsen, men netop
på den anden side også godt er klar over at de muligvis er omvendte, men
endnu ikke nødvendigvis "frelste" (enten i ordets hverdagsnegative forstand
eller blot i regulær kristen helgenforstand) og desværre stadig synder. Men
hvad så med den, der har en ringe selvtillid og som således vender
udeblivelsen af en mirakuløs helbredelse imod sig selv uden at have nogen
form for selvtillid at stå imod disse selvanklagelser med? Så bliver drømmen
om den søde frelse jo ligepludselig det modsatte, nemlig
rædselsforestillinger om at være så ugudelig en synder at Gud ikke vil
hjælpe een, fordi man ikke "har gjort sig fortjent?", en terminologi, der
IMHO overhovedet intet har at gøre i kristen sammenhæng.

Jeg er meget bekymret for den form for karismatisk kristendom, hvor antallet
af BMW'er i carporten, mængden af penge i tegnebogen og især ens helbred
tages som direkte udtryk for "hvor godt et menneske man er."

De fleste kan jo sige sig selv at det nok snarere hænger omvendt sammen: For
et "komme frem" i Verden og have succes i form af materiel rigdom er det jo
desværre ofte nødvendigt at være et dumt svin over for konkurrenterne eller
i det mindste at have en "live and let die"-holdning.
Det er kun i ekstremt få tilfælde, hvor mennesker ved hårdt arbejde og efter
"perfekte" kristne doktriner kan komme til at tjene rigtig mange penge.

Hele denne holdning til ens tro som ressource til godt helbred og materiel
rigdom er nok snarere noget, jeg selv mener hører hjemme i "trossamfund" som
f.eks. Scientology, der så vidt jeg kan se er en slags "religion" for
hensynsløse egoister, der blot lærer at blive endnu stærkere i kampen for at
overleve.

Dèr mener jeg at Kristendommen netop ikke lover den troende ret meget andet
end et fællesskab med andre mennesker i Guds Navn, et fællesskab der netop
ikke bygger på verdslige materielle og/eller helbredsmæssig rangorden, men
hvor alle er lige som brødre og søstre under Gud, uanset hvor
marginaliserede og udstødte de ellers er ude i Verden.
Sådan læser jeg i hvert fald Bjergprædikenen.

Og derfor har jeg ikke ret høje tanker om de grupper, som jeg enten opfatter
som kristne "bedsteborgere" (hvor er trompeterne?) eller som
"buisnessmindede" "kristne" med "smarte" "mirakelløsninger", der grænser til
Simoni. Det er IMHO en meget "amerikaniseret" fortolkning af Kristendommen,
der går igen i disse trosopfattelser, nemlig den grundliggende tro på at man
er suveræn herre over sit eget liv, og så er der jo egentlig ikke ret meget
spillerum for Gud, vel?

Jeg mener at man fuldstændig glemmer den grundliggende ydmyghed over for
både Gud og andre mennesker ved indirekte at tage sig selv til indtægt for
sin frelse, ikke at Ole på nogen måde gør det, men det mener jeg så bare at
der er andre, der gør, om end indirekte.

Jeg ser nok snarere forholdet mellem at være en god kristen og ens
verdslige - helbredsmæssige og økonomiske - situation som værende omvendt
proportionalt, idet jeg er så naiv at tro på ideen om det ærlige, men
fattige menneske. Og på at mennesker, der gennemgår meget ondt også ofte er
de mennesker, der faktisk er de bedste, ganske enkelt fordi de virkelig har
taget nogle alvorlige stød, men samtidig - i de heldigste tilfælde - vender
det til det positive i deres omgang med andre.
Dèt er en ydmyghed affødt af en ikke nødvendigvis kristenbevidst sjælelig
udvikling, som ikke alverdens rigdom eller et langt liv kan give folk, der
måske synes at gå for let gennem tilværelsen? Det er dèr, jeg selv ser de
virkelig Hellige mennesker i hverdagen.

Anders Peter Johnsen

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 10-01-02 10:29

> [...]
> måske synes at gå for let gennem tilværelsen? Det er dèr, jeg selv ser de

Kære Anders, det er jo ikke Jesus der er noget i vejen med, fordi kristne
personer/menigheder misbruger Guds Ord til at lægge byrder på folk istedet
for at lette dem - det er ubibelsk og heri er jeg enig med dig.
At have en ydmyg holdning over for Frelseren, burde alle have. At stole på
hans løfter burde være lige så selvfølgeligt. Du kan da ikke for alvor mene,
at vi som kristne "bare" skal leve vort liv til ende, og så håbe/tro/vide,
at vi er frelst. At leve sit kristne liv uden håb og tro på at Gud kan
helbrede og udvirke mirakler, det kalder jeg en fattig tro.
Jeg giver dig fuldstændig ret i, at vi ikke kan vride armen om på Gud og
forlange dit og dat. Med henvisning til Matt. 7,13-14, vil jeg mene der er
to grøfter at falde i. Den ene, at fornægte summen af Guds Ord som sandhed
og plukke enkelte skriftsteder ud til vildledelse for sig selv og andre. Den
anden, at forkaste Jesus som den levende, forvandlende, helbredende, etc.
Frelser. Den samme igår, idag og til evig tid. Hvad er værst? Mon ikke vi
skal stræbe efter at holde os midt på Vejen.
mv.
Ernst