/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
CB900F frigear
Fra : OK


Dato : 08-01-02 19:33

Tak for svaret, men det er vist ikke helt så enkelt.
Jeg har haft kontakten afmonteret; det er en type der består af et lukket
messingrør ca 5 mm i diameter. Derfor min teori med magnetisk påvikning. Har
du et forslag til det?

> > Min frigears-lampe fungerer ikke mere. Når jeg med et ohmmeter måler
> > på kontakten og skifter mellem fri og første er der tilsyneladende
> ingen
> > reaktion på switchen. Så er spørgsmålet: er det switchen der er i
> stykker,
> > eller er det "noget" i gearkassen?
> > Dette "noget" i gearkassen, er det en magnet eller hvad?
>
> Á Honda-style, virker frigearskontakten ved at der er en stift som
> træder ind på en skive (á ca. 4 cm i diameter) der sidder på enden af
> gearskifte-tromlen; men sporet den berører er isoleret - Med undtagelse
> af lige dér hvor skiven står når frigearet er indlagt!
>
> Jeg vil tro at det er skidt i kontakten der medfører fjederpåvirkningen
> imod denne skive ikke fungerer :-/
> Kontakten skulle være lige til at skrue ud - Gør det, og rod med den /
> mål efter!
>




 
 
Allan Bojesen (08-01-2002)
Kommentar
Fra : Allan Bojesen


Dato : 08-01-02 22:48


> Jeg har haft kontakten afmonteret; det er en type der består af et lukket
> messingrør ca 5 mm i diameter. Derfor min teori med magnetisk påvikning.
Har
> du et forslag til det?

Ender messingrøret ikke med en stålkugle, der kan trykkes op i hylstret? På
min CB 7½ fra 78 er kontakten udført med kuglen der bliver presset op i
hylstret (13 mm dia.) af skiftetromlen. I aflastet tilstand er der ingen
gennemgang og vice versa.

Allan Bojesen



Armand (08-01-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 08-01-02 23:11


OK <ole_k@post10.tele.dk> skrev i en
news:3c3b3ada$0$37891$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Tak for svaret, men det er vist ikke helt så enkelt.
> Jeg har haft kontakten afmonteret; det er en type der består af et
lukket
> messingrør ca 5 mm i diameter. ...................et forslag ?

Nix!

Kun at det måske kunne være så heldigt at stykket bag forreste tandhjul
er et dæksel, som man kan komme ind bag, hvorved at man kan få syn for
sagen ?

--
Armand.




OK (09-01-2002)
Kommentar
Fra : OK


Dato : 09-01-02 20:05

Nej, desværre.
Det er ikke en type med stålkugle i enden, og man kan kun komme til
"modparten" (der sidder et sted i gearkassen) ved at adskille krumtaphuset.
Af hensyn til husfreden (mere tid hos familien end med biken) tror jeg at
jeg vælger at acceptere at jeg ingen indikation af fregear har (jeg piller
pæren ud af instrumenthuset så jeg er fri for at den lyser grønt hele
tiden).

Anyway; tak for forslagene.



Armand (09-01-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 09-01-02 22:10


OK <ole_k@post10.tele.dk> skrev i en
news:3c3c93f4$0$252$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Nej, desværre.
> Det er ikke en type med stålkugle i enden, og man kan kun komme til
> "modparten" ved at adskille krumtaphuset.
> Af hensyn til husfreden tror jeg at jeg vælger at acceptere at jeg
ingen
> indikation af fregear har (jeg piller pæren ud af instrumenthuset så
jeg er fri
> for at den lyser grønt hele tiden).

Hele tiden??
- Også da du havde den ude? = kortsluttet kontaktdims => ny på!
- Også når du tager ledningen af kontakten? = kortslutning på ledningen
imellem kontakt og lampe => "follow the leader"!

/
Armand.





OK (10-01-2002)
Kommentar
Fra : OK


Dato : 10-01-02 19:26

(jeg piller pæren ud af instrumenthuset så
> jeg er fri
> > for at den lyser grønt hele tiden).
>
> Hele tiden??
Ja!

> - Også da du havde den ude? = kortsluttet kontaktdims => ny på!
Ja!

> - Også når du tager ledningen af kontakten? = kortslutning på ledningen
> imellem kontakt og lampe => "follow the leader"!
Ja!

> Armand.

Ja - også når jeg med et multimeter (ohm) måler direkte på kontakten og
skifter gear. Der er ingen tvivl - det er enten kontakten eller "dimsen" i
gearkassen.

Alligevel......tak for de gode forslag.

Ole



Armand (10-01-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 10-01-02 21:18


OK <ole_k@post10.tele.dk> skrev i en
news:3c3ddc37$0$35434$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> (jeg piller pæren ud af instrumenthuset så jeg er fri
> for at den lyser grønt hele tiden).
> > Hele tiden??
> Ja!
> > - Også da du havde den ude? = kortsluttet kontaktdims => ny på!
> Ja!
> > - Også når du tager ledningen af kontakten? = kortslutning på
ledningen
> > imellem kontakt og lampe => "follow the leader"!
> Ja!
> - også når jeg med et multimeter (ohm) måler direkte på kontakten og
> skifter gear. Der er ingen tvivl - det er enten kontakten eller
"dimsen" i
> gearkassen.

Som jeg læser det (og også skrev efter " = " og " => ", som konklution
og handlingsrækkefølge):
Enten er det kontakten der er kortsluttet, eller også (hvis lampen lyser
trods det at ledningen er pillet af kontakten) er der en kortslutning
imellem ledningen og stel/motor!
I sidstnævnte tilfælde er det blot at følge ledningen på dens begrænsede
vej fra kontakt til pære (á "follow the leader"!), og se om ikke at
pæren slukker eller blinker undervejs når dine fingre nærmer sig målet!

--
Armand.




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177523
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408674
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste