hvilke kugler?
Fra : Lars Beck Jensen

Dato : 08-01-02 19:14

Hej Alle og tak for svar på mit spørgsmål angående ladesæt.

Mit nye spørgsmål er, at jeg skal lade i kal. 243 og 3006.

kal. 243 til råvildt og 3006 til krondyr/elg.

Er der nogen som kan henvise mig til nogle gode kugler.

Har tænkt på Hornady-interlock til .243 og en megakugle til 3006.

Eller er det helt ved siden af?

mvh. Lars

Fra : Odd Håvard Skevik

Dato : 08-01-02 23:14

"Lars Beck Jensen" <heeman72@hotmail.com> wrote in message

> kal. 243 til råvildt og 3006 til krondyr/elg.
>
> Er der nogen som kan henvise mig til nogle gode kugler.
>
> Har tænkt på Hornady-interlock til .243 og en megakugle til 3006.

Gode valg, begge to. Selv har jeg ikke brukt Mega-kulene, men jeg har
sett at de virker. Selv ville jeg nok heller brukt en Norma Oryx i .30-06,
den koster ikke så mye mer enn Mega, og er et hakk bedre.

Lykke til!

ohs

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 10-01-02 01:45

On Tue, 8 Jan 2002 18:14:13 +0000 (UTC), "Lars Beck Jensen"
<heeman72@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>Er der nogen som kan henvise mig til nogle gode kugler.
>
>Har tænkt på Hornady-interlock til .243 og en megakugle til 3006.

Gode erfaringer med Mega i .308w, den kan jeg gjerne anbefale, selv om
det utvilsomt finnes bedre valg.
Har også prøvd Hornady's Interlock i .243w, men denne gikk jeg bort
fra da jeg fikk inntrykk av at den var noe skjør - skjøt et par rådyr
og noen rever med denne, og det var mye jobb å renske slaktet etterpå.
Har etterhvert funnet ut at Speer's 105gn softpoint ladet nogenlunde
moderat er en bra kule i .243, i allefall til mitt bruk.
Kjøttødeleggelsen har blitt liten med denne, og presisjonen er
utmerket i mitt våpen. Har prøvd å skyte kula gjennom en planke,
etterfulgt av en pose fylt med vann, og en kasse med treflis for å
fange kula - og den holdt sammen bra, og hadde en "godkjent" restvekt
for en konvensjonell blyspisskule. (Tror det lå rundt 60%)

------------- Jon Inge Bragstad --------------
-------- Visit Jonis Huntingpages. -----------
- http://home.online.no/~sivertb/hunters.htm -
------- Member of the Hunting Trail. ---------

Fra : Freddie

Dato : 22-02-02 14:27

Hej Lars
Jeg har ingen brugbare erfaringer med 243
Derimod har jeg en stor erfaring med 3006 (forstået sådan at jeg har
ladet en del til jagtkammerater i dette kaliber (skyder selv med
6.5-06). Udfra disse kammeraters erfaring - herunder undersøgelse af
skudvirkning ved slagtning, samt vildtets flugtlængde. Kan jeg kun
anbefale Normas Oryx kugle. Ved flere lejligheder har jeg vejet kugler,
der efter gennemskud (kronvildt) har haft en restvægt på et pænt stykke
over de 90 procent - det er flot!
Selv har jeg benyttet kuglen i min 6,5er og har også været glad for den.
Dog gav den mig problemer ved hurtig repetering pga dens meget flade
spids. Dette kunne et par hundrede kroner hos bøssemageren dog nemt råde
bod på (lille udfræsning over magasinets stødbund). Prøv dem i din
riffel- der er formodentligt overhovedet ingen problemer ved repetering!

http://www.kandu.dk/