Og nu til noget helt andet - selleri...
Fra : Maeng / Tjornehoj

Dato : 08-01-02 17:52

Jeg elsker selleri, men de bliver IKKE til noget i min køkken have.

Kun lidt top og INGEN knold

Hvad kan jeg gøre for at få dem til at gro?

Jeg vil helst så dem selv (øko - forstås)

Gitte Tj.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-01-02 18:54

On Tue, 8 Jan 2002 17:52:04 +0100, "Maeng / Tjornehoj"
<maeng@home1.gvdnet.dk> wrote:

>Jeg elsker selleri, men de bliver IKKE til noget i min køkken have.
>
>Kun lidt top og INGEN knold

Sådan plejer mine også at blive - men i år blev de rigtig pæne.

>Hvad kan jeg gøre for at få dem til at gro?
>
>Jeg vil helst så dem selv (øko - forstås)

Selleri kræver en ret lang sæson så de skal sås meget tidligt. Det er
i sig selv svært hvis man ikke har et opvarmet drivhus - inde i en
vindueskarm er der nemlig tit for lidt lys og/eller for meget varme.

Desuden er selleri nogle ret sultne planter så man skal sørge for at
de har noget at leve af - om man så bruger kompost eller en
npk-handelsgødning er ikke så vigtigt. Og de skal også have vand hvis
det bliver tørt.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Emil

Dato : 08-01-02 21:53

On Tue, 8 Jan 2002, Maeng / Tjornehoj wrote:

>Jeg elsker selleri, men de bliver IKKE til noget i min køkken have.
>Kun lidt top og INGEN knold

Det kan skyldes at du prikler og/eller udplanter dem dybere end
de har stået før. Så kommer der ingen knold (der er en del af
stænglen) men kun rødder og en lille top.
De må heller ikke plantes for tæt (35 cm).

Eller har du brugt frø af bladselleri i stedet for rodselleri?

>Hvad kan jeg gøre for at få dem til at gro?

Gødning (specielt i juni og juli, staldgødning er bedst) og
*masser* af vand.
Et sted har jeg læst at selleri oprindeligt er en sumpplante!

>Jeg vil helst så dem selv (øko - forstås)

Køb de forkultiverede planter. Eller så i drivhus i april.
De skal helst have varme under forkulturen, da de ellers nemt
løber i stok (gerne 20 grader).

De forkultiverede planter er tilstrækkeligt økologiske til mig,
men du kan jo prøve begge metoder.

m.v.h. Emil

Fra : Jakob Bock

Dato : 09-01-02 11:12

Hej Gitte

> Jeg elsker selleri, men de bliver IKKE til noget i min køkken have.
>
> Kun lidt top og INGEN knold
>
> Hvad kan jeg gøre for at få dem til at gro?
>
> Jeg vil helst så dem selv (øko - forstås)

Vores selleri, som vi også selv såede, blev heller ikke synderligt
imponerende -- men en lille knold blev det da til. På hjemmesiden for det
sønderjydske økologiske gartneri Bigaard har jeg fundet en artikel om
hvordan de dyrker selleri, så den har jeg tænkt mig at bruge som
udgangspunkt næste år. Vi har dog allerede her i efteråret gravet nogle
render, som vi har fyldt med hestemøg og plantemateriale. Det er så
meningen, at sellerien i år skal vokse sig store og flotte her.

Du finder artiklen i bunden af denne side:

http://www.bigaard.dk/okologi.htm

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Aa. Worm

Dato : 09-01-02 17:43

> [...]
>
> Kun lidt top og INGEN knold
>
> Hvad kan jeg gøre for at få dem til at gro?
>
> Jeg vil helst så dem selv (øko - forstås)

Helge Petersen (kendt fra bl.a. radioprogrammet Grønne Glæder)
siger -ligesom Mads- , at selleri er sultne planter; dvs de kræver megen
gødning. Desuden kræver de relativt højt pH-niveau, altså kalk. Og så
naturligvis vand.
Jeg vil dog tilføje, at jeg selv har opgivet at dyrke selleri, -jeg kunne
heller ikke få ret store knolde.

Venlig hilsen
Aase

Fra : Maeng / Tjornehoj

Dato : 13-01-02 21:41

Rigtig mange tak for hjælpen - Jeg må ud og jage en hesteejer eller en
rideskole....