iMac-pris
Fra : Karl Antz

Dato : 08-01-02 17:29

Har lige sakset følgende ganske interessant detalje fra San Francisco
Chronicle <www.sfgate.com>:

A Gateway PR representative sent e-mail yesterday suggesting that I
compare the new iMac with Gateway's offerings, an interesting idea. I
headed over to Gateway's online store and put together a configuration
that came as close to matching the high-end iMac's specs as I could,
including 15-inch flat panel and rewritable DVD drive. It came out to
$1,913 -- with a hard drive one-third smaller than Apple's.

You do get a floppy drive from Gateway, though. And the PR flack had
another point: With Gateway's system -- or for that matter almost any
Windows PC -- it's easier to upgrade components in the future than with
Apple's mostly closed system.

She's right about that. On the other hand, Apple found 6 million
customers happy to buy its original all-in-one iMac, which was just as
closed.

hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4

Fra : Gunnar Holse

Dato : 08-01-02 18:10

"Karl Antz" <karlantz@isa.dknet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> another point: With Gateway's system -- or for that matter almost any
> Windows PC -- it's easier to upgrade components in the future than with

He, hvis man er ude med riven efter "macnatikere", så er det vist nu :)

Jeg synes den nye iMac viser at Apple rent designmæssigt er originale og
komplet suveræne. Det der sikkert i mange hjem har ligget som en
telefontegning eller en vittighed har Apple klaret at få omsat til et
troværdigt produkt. Så enkelt så det næsten er overmenneskeligt. Det har
ikke taget dem lang tid siden de omsider fik fingeren ud med CD-RW at
inkludere DVD-RW i deres produkter, og det er vigigt for nye macbrugere ved
nærsyn at kunne få øje på noget banebrydende når tårerene er tørret væk -
finder man så ud af at den lidt billigere model ikke kan skrive DVD-skiver
er man sikkert allerede så fascineret af maskinen at man køber den
alligevel. Jeg skal ikke sige om det "redder" Apple, men godt gået, det er
det.

Så på trods af OS X, manglende software alt det der, så er den lille djævel
fantastisk. Dels af åbenlyse årsager, dels fordi jeg åbenbart ikke er den
eneste der mener at 2001: A Space Odyssey er en stilmæssig gigant.

Men det _går_ _bare_ _ikke_ at sammenligne dens pris/ydelse med en
opgraderbar PC og deraf konkludere at man får lige så meget maskinel kraft
for pengene. Og den digitale hub gøre dig istand til _alt_ det sjove med det
samme, men du skal emulere din netbank for minimum 1000 kroner ekstra. Det
er således stadig meget dyrere at være macbruger i dagens standard.

Fra : Karl Antz

Dato : 08-01-02 18:16

Gunnar Holse <gunnar@hhkol.dk> wrote:

> [...]
> samme, men du skal emulere din netbank for minimum 1000 kroner ekstra. Det
> er således stadig meget dyrere at være macbruger i dagens standard.

Pointen er at der faktisk er en masse mennesker der _ikke_ _ønsker_ _at_
opgradere deres computer, men ønsker en all-in-one der i maskinkraft kan
det de ønsker. Og sådan som jeg forstår Henry Norr var det netop det
hans øvelse gik ud på: at sammenligne hvad man kan få på PC-siden med
hvad man kan få på Mac-siden _uden_ at tage hensyn til opgraderbarheden.
Og dér viste det sig faktisk at Mac-en var billigere. Ganske vist i USA
- men det er nu engang der han bor.

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4

Fra : Gunnar Holse

Dato : 08-01-02 18:31

> [...]
> hvad man kan få på Mac-siden _uden_ at tage hensyn til opgraderbarheden.
> Og dér viste det sig faktisk at Mac-en var billigere. Ganske vist i USA

Der er uden _skyggen_ _af_ _tvivl_ mange mennesker der vil ha den.
[Påstand:] Men dem der er ligeglade med opgradering, de er osse ligeglade
med pris. Desuden ville jeg anvende/vælge vendingen "koster mindre" snarere
end "billigere" i denne sammenhæng/situation.

Men nu er vi på nippet til at diskutere den måde vi er enige på :)

Fra : Karl Antz

Dato : 08-01-02 18:45

Gunnar Holse <gunnar@hhkol.dk> wrote:

> Men dem der er ligeglade med opgradering, de er osse ligeglade
> med pris.

Ikke korrekt: jeg kender flere mennesker der gerne vil betale for en Mac
og får kuldegysninger af Windows. Desuden har man altid kunnet købe
bambus-pc'ere der var billigere end selv den billigste iMac - og
alligevel blev der solgt masser af iMac'er.

ka'l

--
Karl Antz
Albaniensgade 4

Fra : Gunnar Holse

Dato : 08-01-02 19:01

> [...]
> bambus-pc'ere der var billigere end selv den billigste iMac - og
> alligevel blev der solgt masser af iMac'er.

Nå. Det var dagens ordkløveri. Godt.

Fra : Martin Edlich

Dato : 08-01-02 18:56

In article <1f5pejv.donaih1j9846yN%karlantz@isa.dknet.dk>,
karlantz@isa.dknet.dk (Karl Antz) wrote:

> Og sådan som jeg forstår Henry Norr var det netop det
> hans øvelse gik ud på: at sammenligne hvad man kan få på PC-siden med
> hvad man kan få på Mac-siden _uden_ at tage hensyn til opgraderbarheden.

Opgraderbarheden på PC'ere er nu også noget overreklameret. Nyere CPU'er
kræver ofte nye bundkort, strømforsyning osv. Opgradering af grafikkort
kan også kræve et nyt bundkort (og CPU) hvis man vil have den fulde
udnyttelse. Opgraderer man bundkortet, kommer man ret ofte til at skifte
sin RAM ud.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-01-02 15:21

Hej Karl og hele gruppen....

Jeg har lige fået at vide, at priserne på 700-modellen vil være flg.:

700 m. CD-RW 11.992kr. + moms
700 m. Combo drev 13.592kr. + moms

Forventes leveringsklar (iflg. Apple Danmark) midt i marts.

mvh. Erik Richard

Karl Antz wrote:

> [...]
>
> She's right about that. On the other hand, Apple found 6 million
> customers happy to buy its original all-in-one iMac, which was just as

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Simon T

Dato : 09-01-02 16:35

> [...]
>
> 700 m. CD-RW 11.992kr. + moms
> 700 m. Combo drev 13.592kr. + moms
>
> Forventes leveringsklar (iflg. Apple Danmark) midt i marts.

De har stået på Apple Store siden mandag nat...

Med venlig hilsen

Simon T

[snip]