Sovs til hakkebøf
Fra : Kat

Dato : 08-01-02 16:44

Halløjsa.
Kæresten vil have hakkebøffer. Ikke noget problem...
Men jeg er opdraget med at lave en sovs til ved at koge panden af
med piskefløde!!
Der må da være et mere fedtfattigt alternativ til dette?
Så jeg spørger:
Hvordan laver i fedtfattig sovs til hakkebøffen?

--
/kat
---

Fra : Kat

Dato : 08-01-02 16:48

Glemte lige at der helst skal være tale om en brun sovs

--
/kat
---

Fra : Kat

Dato : 09-01-02 22:44

Kat skrev:
> Glemte lige at der helst skal være tale om en brun sovs

Tak for alle svarene
Det endte med bouillion på panden med maizenajævning, kulør og
salt og peber.
Det fungerede og smagte fint.
Næste gang forsøger jeg mig med rødvinen, så bliver det også
rigtigt hyggeligt

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 10-01-02 06:56

Kat skrev:

> Næste gang forsøger jeg mig med rødvinen, så bliver det også
> rigtigt hyggeligt

Jeg vil ikke tage hyggen fra dig, men det er nu osse muligt at bruge
rødvin til sovsen uden at man behøver at drikke rødvin til maden.

Prisen på rødvin ligger på nogenlunde samme niveau som piskefløde, og
begge dele skal bruges omtrent lige hurtigt efter åbning. Til gengæld
er der mindre fedt i rødvin, og man kan fryse den ned i mindre portio-
ner, så man lige har til en gang pandesovs.

// Klaus

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 08-01-02 17:19

Kat skrev:

> Kæresten vil have hakkebøffer. Ikke noget problem...
> Men jeg er opdraget med at lave en sovs til ved at koge panden
> af med piskefløde!!
> Der må da være et mere fedtfattigt alternativ til dette?

Ja, kog den af med rødvin og jævn evt. med lidt maizena.

// Klaus

Fra : zarh

Dato : 08-01-02 18:27

En spiseskefuld mel på panden når bøfferne er taget af, rør det rundt med
fedtstoffet bøfferne er lavet i indtil det klumper sig sammen, hæld skummet
mælk på og rør igen rundt til det samler sig og så videre på samme måde med
mælken indtil det begynder ligne den sovs I vil have.

Fra : Bettina Madsen

Dato : 08-01-02 18:24

> Men jeg er opdraget med at lave en sovs til ved at koge panden af
> med piskefløde!!

Husk lige er det er usundt at bruge stegefedtet til sauce, da det indeholder
stegemutagener. Stegemutagenerne er kræftfremkaldende,

Bettina

Fra : zarh

Dato : 08-01-02 18:59

Ja, alt er snart farligt, det farligt at leve, men det er svært at lave brun
sovs på mange andre måder så vidt jeg ved. Men sovsen bliver da trods alt
ikke så fed på den måde. Ellers skal det være helt andre slags sovs såsom
lavet ud af creme fraiche eller i den stil hvis man ikke bruger stegefedtet.

Fra : izeqb

Dato : 08-01-02 22:41

On Tue, 8 Jan 2002 16:43:43 +0100, "Kat" <katras@REMOVETHISofir.dk>
wrote:

> [...]
>Der må da være et mere fedtfattigt alternativ til dette?
>Så jeg spørger:
>Hvordan laver i fedtfattig sovs til hakkebøffen?

Når jeg laver hakkebøffer ell. frikadeller, og skal lave brun sovs,
plejer jeg at hælde noget vand på panden, efter at bøfferne er
færdigstegt.

Jeg lader vandet stå og simre indtil at stegefedtet er kogt sammen med
vandet (panden er oxo lettere at rengøre efter dette

Derefter hælder jeg vandet fra panden og op i en gryde, jeg lader det
stå og småkoge, laver en meljævning som jeg kommer i.

Der kan så krydres med diverse krydderier og evt. en boulion terning!

Salt og peber giver god smag, men ikke alt for meget.....

-Og lige et lille tip, hvis du lader sovsen stå og småkoge i en 5-min.
tid, forsvinder melsmagen

// Hjalte