Problemer med lakering af tank
Fra : Thomas Hvalsø Sørens~

Dato : 08-01-02 15:33

I slutningen af sommeren, sendte jeg min tank til motorcyklen til reparation
og lakering efter at den havde fået to dybe ridser.

Dette blev udført pænt hos autolakereren, men efter et stykke tid begyndte
der at komme bitte små "bobler" i den nye klarlak, hvorfor den røg tilbage
til omlakering.

Da jeg fik den hjem 2. gang, skete det igen, at der opstod små bobler i
lakken. Lakereren fik selskabet der producerer lakken til at kigge på sagen,
men uden at finde en egentlig forklaring på fænomenet. Deres bud var, at
dersom lakeringen var foregået med benzin i tanken, kunne dampene have
forårsaget en urenhed.

Lakeringen blev derfor gentaget, men denne gang UDEN bezin i tanken,
hvorefter jeg fik den tilbage.

Nu opstår problemet atter, og lakereren står ganske uforstående overfor
sagen. Jeg ville derfor lige høre, om der er nogen som har et bud på hvad
der er galt, og endnu bedre, hvad man gør for at undgå problemet.

Selvom det lyder underligt, synes boblerne faktisk mest markante når tanken
er kold. Efter at have ligget indendøre i et stykke tid, er det som om den
"falder" lidt ned!

Jeg kan oplyse, at tanken stammer fra en Yamaha XJ600S Diversion '96 i
farven metallic bordeaux.

På forhånd tak

Thomas Hvalsø
mr-whalesea@anarki.dk

Fra : Casper Hundebøl

Dato : 08-01-02 16:15

"Thomas Hvalsø Sørensen" <mr-whalesea@anarki.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> "falder" lidt ned!
>
> Jeg kan oplyse, at tanken stammer fra en Yamaha XJ600S Diversion '96 i

Nu har jeg ikke voldsom stor erfaring med autolakker. Men når man fortynder
de vandige lakker, og derefter rører malingen rundt, pisker man luft i
malingen. Derfor skal man, hvis man vil have et perfekt resultat, lade
blandingen stå i et døgns tid før den kan bruges. Så får luftboblerne nemlig
tid til at sive af, og det er de selvsamme luftbobler som man kan se i
overfladen, hvis man alligevel vælger at male samme dag. Om det samme gør
sig gældende for autolakker aner jeg ikke, men det var da en idé.

Casper - RF600R (med vinterkuller)

Fra : JENS ARNDAL

Dato : 08-01-02 19:09

Thomas Hvalsø Sørensen <mr-whalesea@anarki.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a1evth$1eai$1@news.cybercity.dk...
> I slutningen af sommeren, sendte jeg min tank til motorcyklen til
reparation
> og lakering efter at den havde fået to dybe ridser.

Jeg mener at have hørt at problemet kan opstå hvis tanken tidligere
har været pudset med voks der indenholder silicone. Så kan det vist
værer nødendigt at slibe helt ned til metallet.

Pwh