OT: Køb på Nettet.
Fra : f00ge

Dato : 08-01-02 13:41

Det er sikkert off topic her, men jeg prøver alligevel.

Jeg har købt noget hardware i USA, som blev betalt med Visa kort.

De har hævet pengene på min konto, men har aldrig sendt mig de varer, jeg
bestilte.

Damen nede i banken sagde, der intet var at gøre ved det.

Har hun ret?
Er der slet ikke ingen måder at få pengene retur på?
Firmaet svarer selvfølgelig ikke.

På forhånd tak,

Fra : Jakob Paikin

Dato : 08-01-02 13:55

On Tue, 8 Jan 2002 13:40:59 +0100, "f00ge"
<canute@****NOT4SPAM****f2s.com> wrote:

>De har hævet pengene på min konto, men har aldrig sendt mig de varer, jeg
>bestilte.
>
>Damen nede i banken sagde, der intet var at gøre ved det.
>
>Har hun ret?

Formentlig ikke.

Hvis du kun har opgivet dit kortnummer og kortets udløbsdato, skal
banken tilbageføre beløbet og undersøge sagen hvis du anmoder om det.
Du skal vist nok underskrive en særlig erklæring (og måske betale et
gebyr), men du får pengene tilbage med det samme.

Har du derimod skrevet under på hævningen (f.eks. pr. fax) eller brugt
PIN-koden (hvilket naturligvis kun sker ved besøg i en fysisk butik),
er der intet at gøre - så må du gennem en retssag mod firmaet.

Se i øvrigt http://www.fs.dk/jura/loveregl/mfl/rt_fjern.htm der - så
vidt jeg kan se - ikke påvirkes af den nye lov om visse
betalingsmidler.

--
Jakob Paikin

Fra : f00ge

Dato : 08-01-02 14:16

"Jakob Paikin" <news@paikin.dk> wrote:
> Hvis du kun har opgivet dit kortnummer og kortets udløbsdato, skal
> banken tilbageføre beløbet og undersøge sagen hvis du anmoder om det.

Ja, jeg har kun opgivet kortnummer og udløbsdato.

> Du skal vist nok underskrive en særlig erklæring (og måske betale et
> gebyr), men du får pengene tilbage med det samme.

OK, nu har jeg lige ringet til banken igen. Og den anden dame mente det
samme, som hende den anden gjorde.
Gad vide, om der er et særligt sted man kan henvende sig ved disse sager,
eftersom det ikke lader til, at alle bankansatte har helt styr på
reglerne...

> Har du derimod skrevet under på hævningen (f.eks. pr. fax) eller brugt
> PIN-koden (hvilket naturligvis kun sker ved besøg i en fysisk butik),
> er der intet at gøre - så må du gennem en retssag mod firmaet.

Det har jeg ikke.

> Se i øvrigt http://www.fs.dk/jura/loveregl/mfl/rt_fjern.htm der - så
> vidt jeg kan se - ikke påvirkes af den nye lov om visse
> betalingsmidler.

Tak.

Fra : Jakob Paikin

Dato : 08-01-02 14:18

On Tue, 8 Jan 2002 14:15:46 +0100, "f00ge"

> [...]
>Gad vide, om der er et særligt sted man kan henvende sig ved disse sager,
>eftersom det ikke lader til, at alle bankansatte har helt styr på

Du skal henvende dig i din egen bankfilial.

Du kan i øvrigt også henvise de pågældende til Finansrådets web-site
(http://www.finansraadet.dk/finansraadet/finans.nsf/Alle+dokumenter/Fakta:Forbrugerinformation#5).
Finansrådet er bankernes brancheforening, så formentlig har deres
holdning en vis vægt.

Hvis de fortsat nægter, må du nok kontakte bankens hovedkontor eller
Forbrugerklagenævnet, for så må man antage at banken simpelt hen ikke
vil følge gædene regler.

--
Jakob Paikin

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 08-01-02 14:25

Jakob Paikin <news@paikin.dk> skrev:

> (http://www.finansraadet.dk/finansraadet/finans.nsf/Alle+dokumenter
> /Fakta:Forbrugerinformation#5). Finansrådet er bankernes
> brancheforening, så formentlig har deres holdning en vis vægt.

PBS er bedre da det er dem, der bestemmer hvilke betingelser, der
gælder for de kort de udsteder samt naturligvis gældende lovgivning:

http://www.betaling.dk/dankort/spoerg.htm#nr1
og
http://www.betaling.dk/dankort/spoerg.htm#nr5

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 08-01-02 14:22

"f00ge" <canute@****NOT4SPAM****f2s.com> skrev:

> [...]
> Gad vide, om der er et særligt sted man kan henvende sig ved disse
> sager, eftersom det ikke lader til, at alle bankansatte har helt

Må man få at vide, hvilken bank der er tale om?

Du kan sandsynlivis tage kontakt til PBS, der nok hellere end gerne vil
belære banken om de korrekte regler.

Fra : f00ge

Dato : 08-01-02 14:40

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> wrote:

> Må man få at vide, hvilken bank der er tale om?

Det er Den Danske Bank.