iMac2 design
Fra : Klaus Lauritsen

Dato : 08-01-02 11:45

Ak ja... så skete det igen.

Jonathan Ive og Steve Jobs har siddet og stirret hinanden dybt i øjnene i
deres dezignerkontorer og udtænkt iMac2. Utvivlsomt den flotteste og mest
planken-ud computer til dato, men desværre også endnu et bevis på, at de 2
herrer er godt i gang med at male Apple op i et hjørne rent hardwaremæssigt.

Stort problem 1:
Pris. 14,5kkr + RAM + højttalere for den mindste stationære. Faktisk ikke
specielt galt, hvis man sammenligner med en tilsvarende PC +
kvalitetesfladskærm. Men stadig for dyrt, når/hvis iMac1 dør. I hvert fald
over denne families smertegrænse for en ikke-opgradérbar computer.

Stort problem 2:
Samme som Cubens, dog endnu værre: Samme ufleksibilitet m.h.t. opgraderinger
(ekstra optisk drev, GeForce4 om 2 år, sikkert også HD-udskiftning og
CPU-opgradering, nye fremtidige porte (GigaWire?)), suppleret med tvungen
15" TFT. Hvis cuben døde p.g.a. manglende fleksibilitet, skulle det så blive
bedre ved at tvangsbundle skærmen??

Lille problem 3:
Hvorfor dælen har Apple ikke fået lavet et trådløst tastatur og mus? Det er
fjong at iMac2 er en lækker skulptur, men Ive & Jobs har siddet og formgivet
uden at se computeren i brugssammenhæng, hvor helhedsindtrykket skæmmes
voldsomt at tastatur (med ledning), mus (med ledning) og endda 2 højttalere
(med 2 ledninger). De har sikkert haft en model med 2 højttalere på tapetet,
men droppet det da det ville blive ren Mickey Mouse...

(Løsning : En iMac3 i LC-stil, men nem adgang til opgradering. Med mulighed
for selv at vælge skærm. til 8kkr for grundmodellen).

Det positive p.t. er, at Digital Hub-programmerne er geniale, iPod lover
godt, OSX skrider planmæssigt fremad, iBook/PowerBook er gennemførte og
prisrimelige (PowerMacerne står selvsagt snart for tur).

Jeg spår desværre iMac2 en skæbne på linje med Cuben jrf. problem 1 og især
2. Hvad synes du?
--

Klaus L.
(Remove NIXTHIS in mailadress to reply)

Fra : MacMan

Dato : 08-01-02 12:14

I brevet "3c3ace32$0$238$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk" skrev Klaus
Lauritsen (klausNIXTHISlauritsen@hotmail.com) den 08/01/02 11:45:

> [...]
> kvalitetesfladskærm. Men stadig for dyrt, når/hvis iMac1 dør. I hvert fald
> over denne families smertegrænse for en ikke-opgradérbar computer.

Jeg tror ikke iMac 1 forsvinder foreløbig, og nu er den jo også kommet ned i
en fornuftig pris.
Jeg synes faktisk at en Snow med det nye hvide tastatur vil være rigtig flot

> [...]
> 15" TFT. Hvis cuben døde p.g.a. manglende fleksibilitet, skulle det så blive

Udvidelse - bortset fra RAM - tror jeg de fleste alm. brugere er ret
ligeglade med. Harddisken kan garanteret også udskiftes om end det nok er
bøvlet - men hvad gør det, det er jo ikke hver dag man skifter den.

> [...]
> uden at se computeren i brugssammenhæng, hvor helhedsindtrykket skæmmes
> voldsomt at tastatur (med ledning), mus (med ledning)

Det ville være smart, men ikke umiddelbart muligt hvis der fortsat skal være
USB-hub i tastaturet hvilket er vældig smart når man lige skal tilkoble sit
digital kamera (hvis man blot havde et).
Men jeg er enig, havde de placeret en eller to USB porto foran på iMac'en og
lavet tastatur og mus trådløs havde det været genialt

- Morten

Fra : MacMan

Dato : 08-01-02 12:17

> [...]
Lauritsen (klausNIXTHISlauritsen@hotmail.com) den 08/01/02 11:45:

> Hvis cuben døde p.g.a. manglende fleksibilitet, skulle det så blive

Den døde vist primært pga. af prisen - jeg tror de fleste godt kan undvære
udvidelsesmulighederne mod at få en så fed maskine.

Den perfekte iMac 2 havde for mig været en Cube med den nye iMac's
specifikationer.

- Morten

Fra : Isaack Rasmussen

Dato : 08-01-02 12:19

"Klaus Lauritsen" <klausNIXTHISlauritsen@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> CPU-opgradering, nye fremtidige porte (GigaWire?)), suppleret med tvungen
> 15" TFT. Hvis cuben døde p.g.a. manglende fleksibilitet, skulle det så

er der ikke gode nok muligheder for ekstra drev med de 5 USB porte... 2
Firewire.

Isaack

Fra : Klaus Lauritsen

Dato : 08-01-02 15:41

Du kan selvsagt addere en masse ekstra kasser via USB/FW. Men så falder
alt-i-ét konceptet til jorden, og der er stadig ikke mulighed for at
grafikkort- og CPU-opgradering.

iMac+tastatur+mus+2 højttalere+ekstra optisk drev + ekstra harddisk+alle
ledninger op på skrivebordet. Så foretrækker eg bestemt at gemme en
CPU-kasse under bordet og have en enkel skærm (med indbyggede højttalere) +
trådløst keyboard+mus, og intet andet synligt.

Fra : Karl Antz

Dato : 08-01-02 17:06

> [...]

> Du kan selvsagt addere en masse ekstra kasser via USB/FW. Men så falder
> alt-i-ét konceptet til jorden, og der er stadig ikke mulighed for at

Selv foretrækker jeg osse at kunne opgradere i ny og næ. Men jeg kender
_mange_ mennesker der er glade for at kunne købe en maskine der
indeholder alt på en gang. F.eks. har jeg lige trimmet en gammel iMac
for en af mine journalistvenner og foreslog hende at købe en G4. Svaret:
Hvis det bliver som hos dig så støjer den ad helvede til og der er en
masse ekstra ledninger osv. Nætak - den dag jeg kan få en ny lydløs
alt-i-én løber jeg ud og køber den. Indtil da beholder jeg min gamle
iMac.

Jeg ved hun bliver himmelhenrykt når hun ser den nye lille

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4

Fra : Karl Antz

Dato : 08-01-02 17:08

Karl Antz <karlantz@isa.dknet.dk> wrote:

> [...]
> masse ekstra ledninger osv. Nætak - den dag jeg kan få en ny lydløs
> alt-i-én løber jeg ud og køber den. Indtil da beholder jeg min gamle

Glemte næsten pointen: jeg foreslog hende det netop af hensyn til
opgradering af grfikkort osv. Og det mente hun absolut ikke hun havde
nogensomhelst grund til.
--
Karl Antz
Albaniensgade 4

Fra : NH

Dato : 08-01-02 12:21

> [...]
> prisrimelige (PowerMacerne står selvsagt snart for tur).
>
> Jeg spår desværre iMac2 en skæbne på linje med Cuben jrf. problem 1 og

Jeg er enig ang. trådløst tas/mus.

Jeg mener at de forbrugere som idag køber en Familie PC med alle de
problemer det kan give (driverer til dit og dat). Når de ser den nye Imac 2
koblet til et kamera/DV/Ipod o.s.v så bliver det sgu meget nemmere for os
der sælger dem til daglig.

Vi har Power Mac til dem som vil opgradere og kæle med dem.

Jeg er for den nye Imac og tror den kommer til at sælge godt, tænk på alle
generalinderne som hader PC design.

Niels Hunniche