Ny iMac - design og støj
Fra : Stig Leerbeck

Dato : 08-01-02 11:36

Den nye iMac er alle tiders. Om jeg selv kan lide designet eller ej, er
underordnet. Den vil skabe opmærksomhed for sit banebrydende design og
den vil ikke blive kopieret førend en eller anden fabrik laver et rundt
PC-motherboard, hvilket næppe sker foreløbigt.

Den er også af en beskaffenhed, som giver den adgang til de små stuer
rundt omkring.
Jeg kan næsten høre over-generalinden, Danmarks Fru jensen sige: Hvis
bare det er den dér lille smarte tingest fra Apple, så må du gerne sætte
den op inde i stuen!

(Og så må manden vandre den tunge vej til Fona og med vennernes buh-råb
i øret styre direkte mod skranken med det flotte design og trods
advarsler om homebank-problemer og manglende spil indkøbe en
arkitektlampelignende himstregims med fladskærm til det hvide ud af
øjnene - hæ-hæ!)

På den måde bliver den, lige som den gamle iMac, en Tjojansk hest, der
indfører Macintosh styresystemetsw lyksagligheder i de små hjem -
foruden kontorer, receptioner og andre udadvendte steder.

Et af de store spørgsmål her er: Støjer den? Er der nogen her i gruppen,
der ved det på nuværende tidspunkt?

Selvfølgelig er den for dyr. Apple skummer altid fløden og så får
supernørderne lov til at yde et ekstra tilskud til
udviklingsomostningerne. Hvorfor ikke - når man nu ved at X antal
titusinder af mennesker er villige til at betale prisen. Apple ville
alligevel ikke kunne klare efterspørgslen hvis prisen var "rigtig".
Vi andre kan så vente indtil alle børnesygdomme er opdaget og rettet,
soft- og firmwaren opdateret og prisen faldet til 75-80%.

Slutteligt må det være åbenbart, at der snart vil komme nye pro-modeller
på gaden. Man kan selvfølgelig ikke leve med, at consumer-modellen i den
grad overhaler pro-maskinerne.
Er der nogle oplagte muligheder for en sådan introduktion indenfor de
næste 2 måneder? For så tror jeg den vil komme dér.

Stig

www.simplesoft.dk - www.macperiferi.dk

Fra : MadMacMan

Dato : 08-01-02 20:30

"Stig Leerbeck" <stigleerbeck@mac.com> wrote in message
> [...]
> den vil ikke blive kopieret førend en eller anden fabrik laver et rundt
> PC-motherboard, hvilket næppe sker foreløbigt.

Det er sket, og alligevel ikke. Man har faktisk idag en pc der fylder 12 x
12 cm.
www.multimediaworld.dk
solgte dem og de eksisterer stadigt. jeg kan ikke lige huske navnet på
"klodsen", men stiftede bekendtskab med den
da jeg skulle undersøger nye pc/mac til vores internetmiljø i
forretningerne.

Motherboardet fylder (mener jeg det var) 5x8 cm. Der var en ekstra på sats
hvorpå CPU sad..

Så motherboardet behøver ikke være tundt eller trekantet idag. De kan laves
så fandens små at alle former snart kan
bruges.

Jeg syntes Imac2 er gennemført (tager lige højde for vikligheden)
Designet er kanon. Og det findes vel ikek magen til.
Siemens lavede en dråbe formet pc for et par siden i Alfi thermokande look,
den var nu også sød.

Er motherboardet i Imac2 Rundt btw?

Nicolai

Fra : MadMacMan

Dato : 08-01-02 23:40

> [...]
> Designet er kanon. Og det findes vel ikek magen til.
> Siemens lavede en dråbe formet pc for et par siden i Alfi thermokande

Jeg måtte lige tjekke om jeg nu huskede rigtigt

Det gjorde jeg ikke. men tæt på..

Se evt. billede her..
Den er ikke i nærheden af imac2, men størrelsen er sgu bette

http://www.ezgo.dk/teknik.html

Nicolai

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-01-02 00:46

> [...]

> titusinder af mennesker er villige til at betale prisen. Apple ville
> alligevel ikke kunne klare efterspørgslen hvis prisen var "rigtig".

Jeg har nu læst, at Apple for en gangs skyld ikke tjener ret
meget på den nye iMac. Husk på, at design ikke bare er udseende. Det
koster også. Der er meget stor forskel på, hvor meget forskellige
tekniske løsninger koster. Bukket pladejern er f.eks. langt billigere
end støbt aluminium, kan man se på cykeldele. Jeg vil godt tro, at den
nye iMac er dyr at producere. Alene armen til skærmen må f.eks. koste en
del. Det er også dyrt at lave minikomponenter og presse dem ind på en
lille plads. Det er derfor, bærbare computere altid er dyrere end
stationære. Når B&O's ting er dyre, er det ikke bare fordi B&O tager
overpris og tjener fedt. Udover at designet er dyrt at udvikle, så er
det også langt dyrer at producere end en simpel sort kasse, som de
fleste andre stereoanlæg er anbragt i.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 09-01-02 08:14

> Jeg har nu læst, at Apple for en gangs skyld ikke tjener ret
> meget på den nye iMac. Husk på, ...

Det kommer nok an på om der sælges 4 mio stk eller 6 mio stk af slagsen,
så det er nok tvivlsomt om man kan forudsige det nu.

Men lur mig om ikke priserne falder 10-25% omkring sommerferien. Igen
afhænger det selvfølgelig af hvordan salget går. Det er jo før hændt at
Apple har udsolgt hele lageret af een maskine, 5-6 uger før den næste i
serien kunne leveres.

Det afhænger også meget af udviklingen i priserne for fladskærme og jeg
vil gætte på at en 15" ryger ned på 2000 kr i løbet af året.

Så vil iMac'en nok komme med en 17" og 15" modellen vil blive billigere.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-01-02 09:09

> [...]

> vil gætte på at en 15" ryger ned på 2000 kr i løbet af året.
>
> Så vil iMac'en nok komme med en 17" og 15" modellen vil blive billigere.

Her har du faktisk en god pointe - Den industrielle design er så godt,
at Apple kan udskifte skærmen med en større når priserne falder på de
store TFT skærme - uden behov for at redesigne iMac'en, den vil således
ikke være fanget i samme spændetrøje som den gamle iMac har fundet sig i
i hele år 2001: At Apple ikke kunne udskifte skærmen med en større
selvom forbrugerne ønskede 17" skærme.

Jeg tror dog ikke det sker i løbet af år 2002 - priserne på TFT er svagt
stigende og Apple's valg af TFT i(på) iMac'en, vil sikkert øge
efterspørgslen på TFT i et omfang der kommer til at påvirke hele TFT
markedet, og dermed få priserne på TFT til at stige.

<icq:131382336>

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-01-02 22:43

> [...]
> efterspørgslen på TFT i et omfang der kommer til at påvirke hele TFT
> markedet, og dermed få priserne på TFT til at stige.

Tak Morten! Jeg var lige ved at frygte, at jeg blev nødt til at
vente på næste generation af den nye iMac. Hvad hedder den i øvrigt
officielt?
--
Henrik Münster <henrik@muenster.dk>
Esbjerg, Danmark

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-01-02 01:18

> Tak Morten! Jeg var lige ved at frygte, at jeg blev nødt til at
> vente på næste generation af den nye iMac.

Er iBook planerne droppet?

> Hvad hedder den i øvrigt officielt?

Ved det ikke, men efter at have set hele keynoten i sin fulde længde i
går, synes jeg at Anders Fjog også burde uddele en julegave til de
studerende i form af et engangs beløb på 19990 skattefrie kroner -
Bønderne, fremmedhaderne, industrien, de kristene fundamentalister, de
syge, de gamle, boligejerne, bilisterne og de associale har jo fået
deres...

Keynoten er rigtig god og Jobs er et unikum på en scene, charmerende,
selvsikker og engageret - hans budskab om "the digital hub" gik rent
ind. Allene Jobs's PR værdi må være de 400. millioner $ værd. Når Jobs
kalder til hof, kommer alle medierne - også dem der ikke er fra IT.
Ingen andre i IT branchen har et lignende medie tække.

<icq:131382336>

Fra : Martin Edlich

Dato : 10-01-02 01:33

In article <1f5rnbi.cdfsx1i7emzbN%spam@reippuert.dk>,
spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> de syge (...) har jo fået deres...

Hey, jeg har da ikke fået noget.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-01-02 02:49

> Hey, jeg har da ikke fået noget.

Jeg skrev jo ikke de-syge-i-hovedet, og andre disidenter med "udanske"
værdier

NB. det er et kompliment...

<icq:131382336>

Fra : Martin Edlich

Dato : 10-01-02 11:47

In article <1f5rw3p.1dny4drmrrvsuN%spam@reippuert.dk>,
spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> Jeg skrev jo ikke de-syge-i-hovedet, og andre disidenter med "udanske"
> værdier

> NB. det er et kompliment...

Jeg tager det altid som et kompliment, når nogen siger at jeg er syg.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Christian Bech

Dato : 10-01-02 10:24

> [...]
> Bønderne, fremmedhaderne, industrien, de kristene fundamentalister, de
> syge, de gamle, boligejerne, bilisterne og de associale har jo fået

Du glemmer de børnefamilier, der blev børnefamilier i december! I
Venstres første finanslovsudspil var den etårsbarselsorlov nemlig med
tilbagevirkende kraft. Det er sjovt nok forsvundet. Hvis de så også
fjerner forældreorloven kunne jeg meget vel finde på at plette Thor
Pedersens jakkesæt. Med hans forpulede ansættelsesstop røg
egenfinansieringen til en ny iMac (Hov! Det blev sørme til et on-topic
indlæg) og konen havde desuden været lettere at overtale, hvis hun
skulle have gået hjemme et år.

--
Christian

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-01-02 10:40

Christian Bech <giambattista.vico@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> egenfinansieringen til en ny iMac (Hov! Det blev sørme til et on-topic
> indlæg) og konen havde desuden været lettere at overtale, hvis hun

Jeg mente nok at der var endnu en befolkningsgrppe der blev lovet guld
og grønne skove... skal jeg lave mit indlæg om?

NB. til lykke

<icq:131382336>

Fra : Christian Bech

Dato : 10-01-02 11:28

> Jeg mente nok at der var endnu en befolkningsgrppe der blev lovet guld
> og grønne skove... skal jeg lave mit indlæg om?

Det går. Men fremover må du gerne huske at medtage eksterne undervisere
med faderværdighed, der er gift med en repræsentant fra det
sundhedspersonale, der skal gøre endnu en ekstra indsats og derfor ikke
kan se deres børn.

> NB. til lykke

Tak. Heldigvis nåede vi at stemme før fødslen.

--
Christian

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-01-02 13:04

> [...]

> med faderværdighed, der er gift med en repræsentant fra det
> sundhedspersonale, der skal gøre endnu en ekstra indsats og derfor ikke

Skal ske, jeg kommer selv fra en famile som udelukkende beskæftiget i
undervisnings, sundheds og pleje industrien - dvs. jeg har vist nok en
enkelt moster som er privat ansat (add...)

> Tak. Heldigvis nåede vi at stemme før fødslen.

så er spørgsmålet blot om i stemte rigtigt eller forkert

<icq:131382336>

Fra : Christian Bech

Dato : 10-01-02 13:45

> Skal ske, jeg kommer selv fra en famile som udelukkende beskæftiget i
> undervisnings, sundheds og pleje industrien - dvs. jeg har vist nok en
> enkelt moster som er privat ansat (add...)

Så kan du se frem til familiefester, hvor halvdelen fra nu af altid har
god tid til at komme og bliver siddende til langt ud på natten, mens den
anden halvdel melder fra i sidste øjeblik.

> så er spørgsmålet blot om i stemte rigtigt eller forkert

Jeg tabte stort.

--
Christian

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-01-02 14:00

> Så kan du se frem til familiefester, hvor halvdelen fra nu af altid har
> god tid til at komme og bliver siddende til langt ud på natten, mens den
> anden halvdel melder fra i sidste øjeblik.

du glemmer at den første halvdel ikke længere har råd til tog
billeten...

> Jeg tabte stort.

me too... fik dog et enkelt ekstra mandat der kan bruges til 0

<icq:131382336>

Fra : Martin Edlich

Dato : 10-01-02 18:33

In article <1f5skse.klv5c31hvar6eN%giambattista.vico@mail.tele.dk>,
giambattista.vico@mail.tele.dk (Christian Bech) wrote:

> [...]
> med faderværdighed, der er gift med en repræsentant fra det
> sundhedspersonale, der skal gøre endnu en ekstra indsats og derfor ikke

Hvad så med studerende med faderværdighed, der er gift med en

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-01-02 00:56

> Hvad så med studerende med faderværdighed, der er gift med en
> repræsentant fra det sundhedspersonale, der skal gøre endnu en ekstra
> indsats og derfor ikke kan se deres børn?

jeg synes stadig at det vil være mest fair, hvis _jeg_ fik del i
julegaverne

<icq:131382336>

Fra : Christian Bech

Dato : 11-01-02 16:53

> Hvad så med studerende med faderværdighed, der er gift med en
> repræsentant fra det sundhedspersonale, der skal gøre endnu en ekstra
> indsats og derfor ikke kan se deres børn?

Der er ingen grund til at forgylde studerende, de har i forvejen alt,
alt for gode forhold. Hvis det var så slemt ville de flerste vel tage
sig sammen og blive færdig på ca. halvdelen af normeret tid?

At der ikke blev lovet noget til studerende fra nogen af siderne i
valgkampen, kan du roligt tage som et sikkert tegn.

--
Christian

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-01-02 04:10

In article <1f5uuof.5x53zy18trqyfN%giambattista.vico@mail.tele.dk>,
> [...]

> alt for gode forhold. Hvis det var så slemt ville de flerste vel tage
> sig sammen og blive færdig på ca. halvdelen af normeret tid?

Du kunne blive en helt god politiker

> At der ikke blev lovet noget til studerende fra nogen af siderne i
> valgkampen, kan du roligt tage som et sikkert tegn.

Jamen der blev da lovet noget, nemlig flere kosteskabe til studerende,
så de ikke skal sove på gaden.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-01-02 23:23

> Er iBook planerne droppet?

Ja-joooh. Den nye iMac er dæleme smart, og man får jo noget mere
computer for pengene i en stationær. Jeg synes også, Apple fortjener at
få succes med den nye iMac. Ikke mindst, da jeg selv har aktier i Apple,
og da deres værdi gerne skulle stige til over det, jeg gav for dem. På
den anden side, så er det jo også smart at kunne gå rundt i huset med
computeren samt at kunne tage computeren med sig, så jeg er da lidt i
tvivl. Men så længe jeg er i tvivl går tiden, og jo længere jeg venter,
des mere computer får jeg for pengen, og des mere modent bliver OS X.
Jeg var i Odense i Onsdag. Min kone skulle undervise, og jeg tog
med, så vi kunne gå i Ikea bagefter. Da jeg havde "fri" nogle timer,
drønede jeg ind til Officeline for at kigge. Ekspedienten fortalte, at
han også havde haft planer om at købe en iBook, men nu regnede han med i
stedet at køben den nye iMac.
Jeg prøvede en iBook med Mac OS 9, og jeg syntes, at skærmen
virkede meget lille og skriften dermed nærmest var ulæselig.
Retfærdigvis skal det siges, at jeg stod ved et lidt lavt bord, så jeg
var nok lidt langt fra den. Skærmen var heller ikke tippet nok bagover
til at give en god vinkel, men den knagede så mærkeligt, når jeg ville
tippe den mere, og det var forretningens hovedcomputer den dag, da deres
iMac var ved at blive opgraderet til Mac OS X.
Jeg prøvede også at lege med Mac OS X på en G4 med 648 MB RAM og
en 17" fladskærm med 1152xet-eller-andet i opløsning. Når jeg startede
Word i en OS 9 version og skrev, virkede skriften nu også meget lille.
Måske skulle jeg bare købe en iBook, og så regne med, at jeg kan tvinge
en iMac igennem om et års tid, he-he.
Noget helt andet er, at jeg på en måde synes, det er besværligt
at have to (eller flere) computere. Jeg vil gerne have alle mine
dokumenter samlet et sted. Skal jeg drøne rundt mellem to computere,
fordi jeg bruger en iBook i stuen og en iMac i arbejdsværelset, så
bliver det lidt bøvlet at huske, hvor det nyest dokument ligger. Jeg ved
godt, at man så kan lave et netværk og den slags, men jeg synes, det er
overkill at skulle tænde to computere for at skrive et brev.
Det er ligesom på <rec.bicycles.tech>, Morten. Mange skriver om
alle deres cykler, og nogle af dem har mange. En gang havde en referet
til alle mulige diminutive forskelle i komforten mellem hans stålcykel,
alucykel, kulfibercykel, cross-cykel og alt muligt andet. Så svarede
Jobst Brandt, at det kendte han ikke noget til, han havde kun én cykel.
Og manden har jo til dels ret. Det er mange gange forvirrende at have
mange forskellige udgaver af den samme ting. Jeg kan også godt lide
tanken om "min gode, gamle, trofaste iMac/cykel/barbermaskine og hvad
ved jeg? Det er da hyggeligt at være glad for sine ting.
Nå, jeg skriver bare. Jeg har ikke været her i to dage, så jeg
har nok abstinenser.

Fra : David Blangstrup

Dato : 12-01-02 23:46

On 12.1.2002 23:23, in article 1f5x68q.xsmo5k1jnyhogN%henrik@muenster.dk,
"Henrik Münster" <henrik@muenster.dk> wrote:

> [...]
> mange forskellige udgaver af den samme ting. Jeg kan også godt lide
> tanken om "min gode, gamle, trofaste iMac/cykel/barbermaskine og hvad
Det er også nemmere med en koneŠ?
- David
--
http://david.blangstrup.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-01-02 00:23

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> Det er også nemmere med en koneŠ?

Ja, og det kan såmænd være svært nok
--
Henrik Münster
<henrik@muenster.dk>

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 16-01-02 00:24

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> Det er også nemmere med en koneŠ?
> - David
Hvad er nemmere med en kone?

Hvis du mente èn kone, vil jeg gerne spørge:
Hvordan kan du være så skråsikker på det? Har du prøvet med to koner?
Det er ulovligt, skulle jeg hilse og sige. Med én kone og én (eller
flere?) elskerinde(r) er det lovligt, men også lovlig kompliceret.
Skulle jeg også hilse og sige
To eller flere computere kan synkroniseres (via netværk el. lign.), men
det kan ovennævnte vist sjældent?
De vil sgu' da osse se fjollede ud, hvis de var forbundet med sådan et
kategori 5 kabel. Airport rækker ikke _tilstrækkelig_ langt :)
--
venlig hilsen,
Mich. Ottosen - og det var så det for en signatur

Fra : Martin Petersen

Dato : 16-01-02 08:38

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
> Skulle jeg også hilse og sige
> To eller flere computere kan synkroniseres (via netværk el. lign.), men

Med "Dave" går det vel

Martin

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 16-01-02 00:24

>Men så længe jeg er i tvivl går tiden, og jo længere jeg venter,
> des mere computer får jeg for pengen, og des mere modent bliver OS X.
Nu kan man jo goså vetne for længe. Vil du gerne være konge af Sverige?
Så får du f...... langt til arbejde!
> Jeg var i Odense i Onsdag. Min kone skulle undervise, og jeg tog
> med, så vi kunne gå i Ikea bagefter.
Nej, nej, Henrik. Det _må_ du altså ikke. Dit nye Palazzo skal ikke
fyldes med skod-møbler fra Ich Krieg Ein Anfall ... selvom der vel er en
besparelse. NB: Vi har selv nogle møbler fra det der svenske Bolag ....
men det meste af det er noget skrammel. Det var billigt og det
økonomidirektøren her i huset, der bestemte (og bestemmer!)

> Måske skulle jeg bare købe en iBook, og så regne med, at jeg kan tvinge
> en iMac igennem om et års tid, he-he.
Hvis du kan huske - og det kan du godt - flere andre tråde her, så var
jeg også i tvivl. Er det for så vidt stadigvæk. Det hele afhænger af
anvendelsen af maskinen.
Har kun set (næsten prøvet) den lille iceBook (før 7jan02), og var
egentlig meget varm på den. Den nye iceBook med den større skærm lyder
jo rigtig godt. Har dog ikke set den.
Det er klart, at det også er et spørgsmål om investeringens størrelse.
Der er da pokker til forskel på 15K og eksempelvis 22K ... nej, det er
ikke pokker til forskel, det er en forskel på 7K :) Jeg mener bare at
man selv må afveje om man får så meget mere ....
Som du godt ved, har jeg truffet det valg lige før nytår. Jeg gjorde et
vældigt indhug - kontoen kunne lige netop klare det uden at
dankortautomaten kom med sin automatiske latter: "Ha, ha, ha, det er
ikke dækning for ... vil du så gå hjem og skamme dig"
Sådan en terminal (hedder det) har jeg oplevet i en kiosk i Århus
(næsten, da)
Men træf du nu bare ikke nogen større indkøbsbeslutning, før vi har
været sammen næste gang (1feb02 - husk det nu).

> Jeg ved godt, at man så kan lave et netværk og den slags, men jeg synes, det
>er overkill at skulle tænde to computere for at skrive et brev.
Og nu vender jeg lidt tilbage til det der ovenfor. Skal din bærbare være
din hovedmaskine (lige som min skal / er), så er det naturligvis den, du
bruger. Bruger mest.
For du skal ikke komme til maskinen (stationære), maskinen kommer til
dig, så at sige :)
Og så skal det vel være den bedst mulige? Indenfor de rammer, som en
besparelse i møbeldimmeren kan betale .....uuuuh, den var dum, undskyld.

Men endelig kan du jo komme ud over dit skisma ved at disciplinere din
arbejdsprocedure?

> Nå, jeg skriver bare. Jeg har ikke været her i to dage, så jeg
> har nok abstinenser.
Hvor har du ikke været? Odense, Esbjerg, NG'en eller bare
tilstedeværende? Henrik, du er da i vore tanker. Det er vel godt nok for
'her', Monster? :)

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-01-02 01:22

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Nu kan man jo goså vetne for længe. Vil du gerne være konge af Sverige?
> Så får du f...... langt til arbejde!

Nu må du altså ikke blive for underfundig, Mich. Er vi i gang
med den højere litteratur med Kongens Fald og alt det der? Det skal du
ikke blande mig ind i. Jeg fik ikke mange fem-taller i skolen (jeg fik
heller ikke ligegfrem lutter to-cifrede), men lige præcis Kongens Fald
bringer grimme minder frem.

> [...]
> men det meste af det er noget skrammel. Det var billigt og det
> økonomidirektøren her i huset, der bestemte (og bestemmer!)

Stod det til mig, så købte vi kun hos Rud. Rasmussens Snedkeri
på Nørrebrogade i København. For eksempel ville det da være rigtigt pænt
med et lille læsehjørne med et rosentræsbord og fire små Kinastole rundt
om. På den anden side kan man få anlagt haven af en anlægsgartner for de
125.000,- det koster. Jeg elsker da kvalitet, men jeg har det lidt med,
at hvis jeg ikke kan få noget rigtigt lækkert, så vil jeg hellere have
noget, hvor jeg for rigtigt meget for pengene. Jeg gider ikke rigtigt
mellemtingene, hvor man ofte sætter sig mellem to stole: Det skal ligne
det dyre, men er ikke ret meget bedre end det billige. OK, det gælder
ikke altid, men der er lidt om det. Vi købte mest småting hos IKEA. Jeg
kender godt IKEA-tingenes begrænsninger, men til prisen er alternativet
at gå til Bauhaus eller Silvan, og så er IKEAs ting ofte smartere. Vi
har faktisk flere reoler fra Bauhaus til kr. 199,-, og de virker da
fint. IKEA havde nu ellers nogle rigtigt billige ting som f.eks. nogle
nydelige glaslamper til lofterne i vores to børneværelser til kr. 125,-.
Vi ville jo komme af med fire gange så meget andetsteds. Vi fandt også
en sæbeholder og et litermål til køkkenet. Og en lille halogenlampe til
computerbordet til kr. 50,-. Vi har bare sparet så meget

> Har kun set (næsten prøvet) den lille iceBook (før 7jan02), og var
> egentlig meget varm på den. Den nye iceBook med den større skærm lyder
> jo rigtig godt. Har dog ikke set den.

Jeg vil gerne kunne lege lidt mere med en iBook, end jeg fik
mulighed for i Odense. Jeg lægger en del vægt på, at tastaturet er godt,
og det nåede jeg ikke rigtigt at få et indtryk af. Det er vist et meget
personligt valg, for jeg er meget glad for mit Apple USB-tastatur, som
mange andre ikke kan lide. Det lyder meget besnærende med den store
iBook, men så sætter man sig måske mellem to stole. Den er jo større og
derfor sværere at have med. En af iBooks store fordele er jo netop, at
den er meget kompakt og let at have med. Til gengæld holder batteriet på
den store en time længere, og det er jo altid godt.

> [...]
> ikke pokker til forskel, det er en forskel på 7K :) Jeg mener bare at
> man selv må afveje om man får så meget mere ....

Ja, det er altid svært. På den ene side er man jo lidt
påholdende og vil gerne spare. På den anden side siger et ordsprog jo,
at ærgrelsen over dårlig kvalitet varer længere end glæden over lav
pris. Og det er jo rigtigt. Jeg har flere gange prøvet at købe den
billige udgave af et eller andet, og så tre år senere ærgret mig over,
at jeg da ikke havde ofret lidt mere og fik luksusudgaven. Jeg blev
engang her i gruppen skældt ud over, at jeg var nærig, for jeg skulle jo
nok have råd. Der er bare så meget andet, jeg enten skal eller gerne vil
bruge penge på. Jeg kan ikke bare bruge alle pengene på computer, for
der skal også være til mange andre ting.

> Men træf du nu bare ikke nogen større indkøbsbeslutning, før vi har
> været sammen næste gang (1feb02 - husk det nu).

Jeg har arrangeret børnepasning, så jeg regner med at dukke op.
Jeg glæder mig til at se din PowerBook G4 i levende live.

> [...]
> Og så skal det vel være den bedst mulige? Indenfor de rammer, som en
> besparelse i møbeldimmeren kan betale .....uuuuh, den var dum, undskyld.

Ja, tak, men hvilken er den bedste? En iBook er en del mindre og
lettere end en PB G4, så på det punkt er iBook jo bedst.

> Men endelig kan du jo komme ud over dit skisma ved at disciplinere din
> arbejdsprocedure?

Disciplin er dæle'me ikke min stærke side. Jeg sidder her og
leger i stedet for at arbejde, og det er for dårligt. Har du nogle gode
idéer?

> Hvor har du ikke været? Odense, Esbjerg, NG'en eller bare
> tilstedeværende? Henrik, du er da i vore tanker. Det er vel godt nok for
> 'her', Monster? :)

Jeg har (eller havde) ikke været på nettet i to dage. Det var
lidt hårdt. Faktisk bliver man helt afhængig, når man nu har kabelmodem
og flatrate, som det hedder
--
Henrik Münster
<henrik@muenster.dk>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-01-02 07:24

> [...]
> få succes med den nye iMac. Ikke mindst, da jeg selv har aktier i Apple,
> og da deres værdi gerne skulle stige til over det, jeg gav for dem.

Nu vil jeg snart gerne vide hvor meget _den_ kostede - Så kan jeg skrive
et script der tjekker APPL på nasdac 2-3 gange dagligt, og det øjeblik
du har tjent dine penge ind genereres email til henrik@muenster.dk
automatisk .....hvis jeg gider.

(læs:indledningsvis stod der "kan", ikke "vil")

> [...]

> drønede jeg ind til Officeline for at kigge. Ekspedienten fortalte, at
> han også havde haft planer om at købe en iBook, men nu regnede han med i

Jeg vil også være i tvivl hvis jeg skulle købe i dag.

Den ny Imac har en flot skærm og hverken fylder eller larmer, desuden er
den lynende hurtig pga. af G4 CPU'en og GForce GPU'en.

Minus er, at den ikke er bærbar samt at skærmen er begrænset til
1024*768 og grafikortet ikke kan udskiftes om et års tid - sidstnævnte
forlænger typisk en stationær computers levetid fra 2 til 3 år, se bare
på din egen iMac som kører på pumperne fordi grafikkortet ikke egner sig
til Mac OS X. Computeren har ram nok og er hurtig nok til spil og Mac OS
X, men ingen af delene duer pga. af grafikkortet.

En iBook til seng/sofa/ud-af-huset, og en brugt G4 m.17" (snart m. nyt
grafikkort) dækker alle mine behov bedre end en ny imac ville gøre.

Jeg har ingen programmer der ikke kører fornuftigt på en 400MHz G4. Til
spil vil der ikke være den store forskel mellem min 400MHz PPC7410 m.1MB
cache og en 700MHz PPC7450 m.256kb L2 når begge har 32MB GF2 MX
grafikort. Desuden kan jeg køre i højere opløsninger, installere mere
RAM, og flere diske (har kun 10GB + 20GB disken fra iBooken).
Min iBook, 17" skærm og G4'eren har kostet ca. det samme som én ny iMac
(det hele inkl. iBook er jo købt brugt)

> [...]
> virkede meget lille og skriften dermed nærmest var ulæselig. Retfærdigvis
> skal det siges, at jeg stod ved et lidt lavt bord, så jeg var nok lidt

Du skal selvfølgelig sidde med den i skødet eller ved et bord i god
skrive aftastand - desuden kan du tilslutte en ekstern skærm til hjemme
brug (desværre kun 1024*768). Jeg har lige købt en 2 år gammel 17"
Hitachi der er flot i 1152*870 for 600kr.

> [...]
> den knagede så mærkeligt, når jeg ville tippe den mere, og det var
> forretningens hovedcomputer den dag, da deres iMac var ved at blive

Enkelte eksemplarer knirker lidt (rettes på garantien), men ellers er
hængsel og ranmme omkring skærm stiverer og stærkere end nnoget andet på
markedet.

> [...]
> Word i en OS 9 version og skrev, virkede skriften nu også meget lille.
> Måske skulle jeg bare købe en iBook, og så regne med, at jeg kan tvinge

Jeg vil tro du så den i 1280*1024:

<http://www.apple.com/dk/displays/asd17/index.html>

NB. brug word's zoom funktion

> [...]
> fordi jeg bruger en iBook i stuen og en iMac i arbejdsværelset, så
> bliver det lidt bøvlet at huske, hvor det nyest dokument ligger.

lav et script, så du kan syncronisere dine mapper med MacSOUP settings
og dine dokumenter ved et enkelt klick (bind det evt til cron) Mht.
Eudora (eller mail.app), så tilbyder dit webhotel vel også IMAP adgang?

Forbindelsen mellem de to computere forgår selvfølgelig over Airport.
(basen kan også route så Luna kommer på netværk/internet, den ny har
endda to ethernet forbindelser: en 10Mbit til dit esnet og en 100Mbit
til Luna - iBook'en og din kones notebook kan bruges over Airport)

> Jeg ved godt, at man så kan lave et netværk og den slags, men jeg synes,
> det er overkill at skulle tænde to computere for at skrive et brev.

Er sønneke ikke gammel nok til at få Luna? Ellers kan hun financiere
købet af en basestation. Du husker at tage med i overvejelserne at
5300'eren (fy!) kan sælges for en tudse hvis valget falder på en iBook -
det er nok til et lufthavs kort, og luna kan sælges for hvad en
Basestation koster. Efter selv at have fået Airport mener jeg, at man
kun bør købe en bærbar mac til hjemmebrug hvis man også køber airport.

NB. en 1. generations iMac skal nok sælges i løbet af de næste par
måneder, hvis man vil have mere en 2000kr for den. Om 3 måneder vil
markedet være voldsomt oversvæmmet af brugte CRT iMac'er.

> [...]
> tanken om "min gode, gamle, trofaste iMac/cykel/barbermaskine og hvad
> ved jeg? Det er da hyggeligt at være glad for sine ting.

nåh ja

NB. du har jo selv den ultimative og unyttige luksus for ikke-aktive
ryttere: en banecykel

> Nå, jeg skriver bare. Jeg har ikke været her i to dage, så jeg
> har nok abstinenser.

.....morten d.27/12/2001, efter 6 dage uden dk.edb.mac

<icq:131382336>

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-01-02 17:07

> Nu vil jeg snart gerne vide hvor meget _den_ kostede - Så kan jeg skrive
> et script der tjekker APPL på nasdac 2-3 gange dagligt, og det øjeblik
> [...]

Jeg gav 24,5 i foråret. Den var faldet fra 115, så med OS X på vej mente
jeg, at aktien kun kunne stige. Det gjorde den ikke. Selv om Apple
egentligt har klaret sig pænt og har haft gode regnskaber, har aktien i
mellemtiden været nede på 15. Nu er den krøbet op på 21-22 stykker, men
det er jo stadig mindre, end jeg gav. Som du kan regne ud, har jeg ikke
bestilt nogen ny cykel endnu.
Jeg kan nemt følge kursen på Macnyt eller Jyske Netbank, så du
behøver ikke lave et script til mig.

> Jeg vil også være i tvivl hvis jeg skulle købe i dag.

Hvem skal jeg så spørge til råds?

> [...]
> til Mac OS X. Computeren har ram nok og er hurtig nok til spil og Mac OS
> X, men ingen af delene duer pga. af grafikkortet.

Det kan du have ret i, men det irriterer mig lidt. Normalt plejer jeg at
sige, at det er begrænset, hvor meget det kan betale sig at opgradere en
halvgammel computer, så argumentet om, at manglende opgraderingsmulighed
er en stor ulempe ved visse Mac-modeller, er ikke godt. Der er jo heller
ikke tale om, at grafikkortet som sådan ikke er godt nok. Apple har
_valgt_ ikke at understøtte det. De kunne jo bare have valgt anderledes.
Heldigvis har jeg også aktier i Carlsberg, så sådan en trøster jeg mig
med lige nu.

> Jeg vil tro du så den i 1280*1024:

Det ville jeg også umiddelbart, men jeg mener bestemt, jeg kiggede i
kontrollinien og så, at den stod til 1152xhvidkål.

> NB. brug word's zoom funktion

Er den god? Jeg sidder og slås lidt med AppleWorks 5 for tiden. Du har
jo lokket mig til at bruge højeste opløsning på min iMac, men så må jeg
næsten zoome i AppleWorks, og det gør at det sidste af linierne kan
forsvinde ind bag højre margin. Det sker ikke i 100 eller 200%, men ved
værdierne midt imellem sker det ved lange linier. Men jeg kunne
selvfølgelig ofre en AppleWorks 6 eller bruge BBedit Lite eller
tekstbehandleren i min elskede Eudora.

> [...]
> endda to ethernet forbindelser: en 10Mbit til dit esnet og en 100Mbit
> til Luna - iBook'en og din kones notebook kan bruges over Airport)

Det lyder meget godt, men det er alligevel mere bøvlet end med én
computer. Og tanken om at skulle konfigurere en Windows-computer til
AirPort skræmmer mig en del. Hvad med min udbyder. Officielt må man kun
have en computer på, men her i Januer får man lov til at have to på. Kan
udbyderen se, hvor man computere der er på mit netværk? Det kan da ikke
være muligt.

> [...]
> måneder, hvis man vil have mere en 2000kr for den. Om 3 måneder vil
> markedet være voldsomt oversvæmmet af brugte CRT iMac'er.

Jeg har sendt dine forslag til konen. Hun arbejder jo i Odense, så vi
kommunikerer en del med e-mail. Men penge for en PB5300?(!) Er det en
aprilsnar?

> NB. du har jo selv den ultimative og unyttige luksus for ikke-aktive
> ryttere: en banecykel

Jeg nyder det også Du kan tro, cyklerne hænger flot nede i
cykelværkstedet <http://www.tuskstore.com>.
--
Henrik Münster
<henrik@muenster.dk>

Fra : Christian Bech

Dato : 17-01-02 17:21

Henrik Münster <muenster@mac.com> wrote:

> Jeg har sendt dine forslag til konen. Hun arbejder jo i Odense, så vi
> kommunikerer en del med e-mail. Men penge for en PB5300?(!) Er det en
> aprilsnar?

Der var jo nogen der var dumme mnok til at købe dem i første omgamg og
den sidste idiot er ikke født endnu.

Hvis du finder den sidste idiot, må du meget gerne prøve at sælge min
med som reservedel - der skal nok blive brug for det.

--
Christian

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-01-02 17:47

Christian Bech <giambattista.vico@mail.tele.dk> wrote:

> Der var jo nogen der var dumme mnok til at købe dem i første omgamg og
> den sidste idiot er ikke født endnu.

planlægger i en til? ...fy morten , det var ikke pænt!

<icq:131382336>

Fra : Christian Bech

Dato : 17-01-02 17:54

> planlægger i en til? ...fy morten , det var ikke pænt!

Hrmmpf.

Man skulle jo helst nå det inden de tredive, hvor fertiliteten som
bekendt allerede er forringet betragteligt.

--
Christian

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-01-02 17:56

> Hrmmpf.
>
> Man skulle jo helst nå det inden de tredive, hvor fertiliteten som
> bekendt allerede er forringet betragteligt.

den sved...

<icq:131382336>

Fra : David Blangstrup

Dato : 17-01-02 18:30

On 17.1.2002 17:53, in article
1f661nx.121cf4n1y26nr9N%giambattista.vico@mail.tele.dk, "Christian Bech"

> Hrmmpf.
>
> Man skulle jo helst nå det inden de tredive, hvor fertiliteten som
> bekendt allerede er forringet betragteligt.

Det kommer jo an på, hvem man er
- David
--
http://david.blangstrup.dk

Fra : Christian Bech

Dato : 17-01-02 22:15

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> On 17.1.2002 17:53, in article
> 1f661nx.121cf4n1y26nr9N%giambattista.vico@mail.tele.dk, "Christian Bech"

> Det kommer jo an på, hvem man er

Jeps, men lad nu være med at fortælle Morten, at han ikke er en kvinde.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-01-02 02:56

Christian Bech <giambattista.vico@mail.tele.dk> wrote:

> Jeps, men lad nu være med at fortælle Morten, at han ikke er en kvinde.

såvidt jeg ved, topper vi mænd omkring 19-20 års alderen... men kan i
modsætning til kvinderne forsætte livet ud.

<icq:131382336>

Fra : Christian Bech

Dato : 18-01-02 16:21

> såvidt jeg ved, topper vi mænd omkring 19-20 års alderen... men kan i
> modsætning til kvinderne forsætte livet ud.

Jep, men alt taget i betragtning var det sjovere din alder taget i
betragtning at bruge tallene for kvinder.

--
Christian

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-01-02 17:05

Christian Bech <giambattista.vico@mail.tele.dk> wrote:

> Jep, men alt taget i betragtning var det sjovere din alder taget i
> betragtning at bruge tallene for kvinder.

Og nu til noget helt andet...

<icq:131382336>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-01-02 17:41

Henrik Münster <muenster@mac.com> wrote:

> Jeg gav 24,5 i foråret. Den var faldet fra 115, så med OS X på vej mente
> jeg, at aktien kun kunne stige. Det gjorde den ikke.

husk at Apple lavede en Aktie opsplitning, der halverede værdien af
aktierne - tilgængæld betød det at ejerne fik to aktier i stedet for én.
Reelt var de "kun" faldet fra 57,5 til 24,5.

> [...]
> mellemtiden været nede på 15. Nu er den krøbet op på 21-22 stykker, men
> det er jo stadig mindre, end jeg gav. Som du kan regne ud, har jeg ikke

lad mig lige høre hvor meget du betalte i kroner og øre? Det kunne jo
være at du var lige lovlig optimistiks mht. financieringen af af din
Look/Rivendelli...

> Jeg kan nemt følge kursen på Macnyt eller Jyske Netbank, så du
> behøver ikke lave et script til mig.

fedt

> Hvem skal jeg så spørge til råds?

din svigerinde?

> Det ville jeg også umiddelbart, men jeg mener bestemt, jeg kiggede i
> kontrollinien og så, at den stod til 1152xhvidkål.

så har billedet været meget fnidret, skalering på en TFT er værre end
den arveste VGA skærm (ikke S-VGA) du kan forstille dig.

> [...]
> værdierne midt imellem sker det ved lange linier. Men jeg kunne
> selvfølgelig ofre en AppleWorks 6 eller bruge BBedit Lite eller

Word's zoom er ikke perfekt, men den er klart bedre end Appleworks's.
Ellers er det jo Apples dejlige texteditor, "text-edit" som kan udnytte
alle de spændende features i coregraphics (bla 100% perfekt zoom) og
textservices - Desværre har Apple ikke valgt at lave den globale
stavekontrol på dansk

> Og tanken om at skulle konfigurere en Windows-computer til AirPort
> skræmmer mig en del.

det er ik' så svært, vælg det rette netkort og indstil det til DHCP.
eller få on-line vejledning over telefonen (jeg tror godt at du selv ka'
hitte ud ad'd)

> Hvad med min udbyder. Officielt må man kun have en computer på, men her i
> Januer får man lov til at have to på. Kan udbyderen se, hvor man computere
> der er på mit netværk? Det kan da ikke være muligt.

De kan se det hvis ikke du bruger NAT, men det understøtter routeren i
Apples basestation heldigvis. Når du bruger NAT kan de _kun_ se
ethernetkortet i din Base.

> Jeg har sendt dine forslag til konen. Hun arbejder jo i Odense, så vi
> kommunikerer en del med e-mail. Men penge for en PB5300?(!) Er det en
> aprilsnar?

Nej, den kan jo køre Mac OS 8.1, Word 8, et email program og IE (dog
ikke samtidig). Hvis det er den med TFT skærm, er der ikke problmer med
at hente 1000kr ind på den, muligvis 1500kr. Såvidt jeg husker fra dit
indkøb af Luna (det lyder som ren børneporno), har du en pæn slat RAM i
den samt et ethernet kort i den, hvad med modem?

For mange med en moderne stationær mac, er det en fin lille ekstra
maskine til at have med ud af huset, opgaveskrivning osv - den har endda
det floppy drev alt for mange studerende stadig sukker efter.

> Jeg nyder det også Du kan tro, cyklerne hænger flot nede i
> cykelværkstedet <http://www.tuskstore.com>.

savle, savle...

NB. ku' du ikke bare have boret huller i rammerne og boltet dem direkte
på vægen med et par expansionsbolte? Bortset fra 531'eren kommer de jo
aligevel aldrig ud og rulle.

<icq:131382336>

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-01-02 01:27

> lad mig lige høre hvor meget du betalte i kroner og øre? Det kunne jo
> være at du var lige lovlig optimistiks mht. financieringen af af din
> Look/Rivendelli...

20.000,- kr. Det er vel meget realistisk for en cykel. Jeg har slået en
Rivendell ud af hovedet. Dels er den ikke så racer-agtig, og dels koster
stellet $2.300 plus $200 for forsendelse. Nok er jeg fanatiker, men jeg
er ikke dum.

> så har billedet været meget fnidret, skalering på en TFT er værre end
> den arveste VGA skærm (ikke S-VGA) du kan forstille dig.

Nåååh, der er sådan, det virker. Det er sådan set en ulempe at gå ned i
opløsning på en fladskærm.

> det er ik' så svært, vælg det rette netkort og indstil det til DHCP.
> eller få on-line vejledning over telefonen (jeg tror godt at du selv ka'
> hitte ud ad'd)

OK, helt dum er jeg vel heller ikke (soler sig i komplimenter )

> De kan se det hvis ikke du bruger NAT, men det understøtter routeren i
> Apples basestation heldigvis. Når du bruger NAT kan de _kun_ se
> ethernetkortet i din Base.

Det har dæle'me også undret mig, at man ikke kan skjule det for dem.
Hedder det "NAT", fordi man bruger netværket "sort"?

> [...]
> indkøb af Luna (det lyder som ren børneporno), har du en pæn slat RAM i
> den samt et ethernet kort i den, hvad med modem?

Den er ikke med TFT-skærm (5300cs), men den billige farveskærm. Den har
40 MB RAM og kører Mac OS 9.1DK - så nogenlunde.

> For mange med en moderne stationær mac, er det en fin lille ekstra
> maskine til at have med ud af huset, opgaveskrivning osv - den har endda
> det floppy drev alt for mange studerende stadig sukker efter.

Det er jo rigtigt. Egentligt kunne jeg jo selv bruge den sådan, men jeg
har altid foretrukket at have de samme dokumenter begge steder og så
synkronisere.

> NB. ku' du ikke bare have boret huller i rammerne og boltet dem direkte
> på vægen med et par expansionsbolte? Bortset fra 531'eren kommer de jo
> aligevel aldrig ud og rulle.

Ha-ha! I det mindste er mine cykler ikke blevet stjålet endnu, og jeg er
ikke cyklet ind i en bom. Højst gledet på et vådt kloakdæksel, men
Rivendell har netop sendt nogle støvkapsler til mine MKS pedaler.
--
Henrik Münster
<henrik@muenster.dk>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-01-02 02:56

Henrik Münster <muenster@mac.com> wrote:

> Nok er jeg fanatiker, men jeg er ikke dum.

det er Osama bin Laden heller ikke

> Nåååh, der er sådan, det virker. Det er sådan set en ulempe at gå ned i
> opløsning på en fladskærm.

ja, det er storst set ubrugeligt til andet end spil og video. Det ligner
rent faktisk den værste antialiasing du kan forstille dig.

> Det har dæle'me også undret mig, at man ikke kan skjule det for dem.
> Hedder det "NAT", fordi man bruger netværket "sort"?

Ved det ikke, men jeg er af den opfattele at din vandring mellem
computer og kælder bør ophøre øjeblikkelig

> Den er ikke med TFT-skærm (5300cs), men den billige farveskærm. Den har
> 40 MB RAM og kører Mac OS 9.1DK - så nogenlunde.

jeg tror godt du kan få 1000kr for den.

> Ha-ha! I det mindste er mine cykler ikke blevet stjålet endnu, og jeg er
> ikke cyklet ind i en bom. Højst gledet på et vådt kloakdæksel,

pas på min skarpe pen!

> men Rivendell har netop sendt nogle støvkapsler til mine MKS pedaler.

har du ordineret de gamle bort?

<icq:131382336>

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-01-02 09:15

> Henrik Münster <muenster@mac.com> wrote:
>
> Ved det ikke, men jeg er af den opfattele at din vandring mellem
> computer og kælder bør ophøre øjeblikkelig

Ikke fordi jeg elsker at fortsætte de her off-topic tråde i en
uendelighed - nå jo, det gør jeg faktisk - men jeg vil bare lige sige,
at vi jo er flyttet, så jeg skal ikke længere ned i kælderen for at lege
med computer. Nu ligger "kontoret" (herovre er det faktisk slang for
værtshus) i tilslutning til køkkenet. Det er dejligt centralt. Jeg kan
lige knap nå køleskabet fra min plads her.

> pas på min skarpe pen!

Bare du ikke banker mig med krykken

> har du ordineret de gamle bort?

Nej, men jeg har da smadret en, da jeg gled på et kloakdæksel i mørke og
regn. Jeg har ikke kunnet finde nogen der passer, her i byen. Jeg har
nogle MKS platform/touring/cykelcross-pedaler fra Rivendell på min
hverdagscykel. Det er faktisk nogle gode pedaler, der kan skilles ad og
renses, og så følger der værktøj med. Jeg har ellers altid regnet MKS
for et billigmærke. Der er faktisk en nøgle til støvkapslerne. Hvor
havde det dog været rart at have sådan en før i tiden, da vi kørte med
Campagnolo-pedaler til tåclips. Det kunne være helt umuligt at tage
støvkapslerne i plast af uden at ødelægge dem.
--
Henrik Münster
<henrik@muenster.dk>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-01-02 09:23

> Ikke fordi jeg elsker at fortsætte de her off-topic tråde i en
> uendelighed - nå jo, det gør jeg faktisk

tænk, det var jeg slet ikke klar over

> [...]
> (herovre er det faktisk slang for værtshus) i tilslutning til køkkenet.
> Det er dejligt centralt. Jeg kan lige knap nå køleskabet fra min plads

stod æe' øl ik i æe kældr?

> Bare du ikke banker mig med krykken

shit, dem har jeg glemt at aflevere, der er vist gået over tre måneder,
jeg må helere smutte ned på skadestuen med dem i løbet af dagen

<icq:131382336>

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-01-02 11:01

> stod æe' øl ik i æe kældr?

Nåååh. Der var jeg vist lidt langsom. Det er nok øllernes skyld, men det
havde du åbenbart gennemskuet. Der er heller ikke flere, så det er så
nemt med det.
--
Henrik Münster
<henrik@muenster.dk>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 18-01-02 01:37

> [...]
> alle de spændende features i coregraphics (bla 100% perfekt zoom) og
> textservices - Desværre har Apple ikke valgt at lave den globale

Hvordan zoomer du i TextEdit?!?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-01-02 02:56

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Hvordan zoomer du i TextEdit?!?

Format -> wrap to page, så får du en fin lille firkant i nederste højre
hjørne af dit vindue.

<icq:131382336>

Fra : Martin Petersen

Dato : 18-01-02 09:27

> [...]

> forsvinde ind bag højre margin. Det sker ikke i 100 eller 200%, men ved
> værdierne midt imellem sker det ved lange linier.

Prøv at pille ved "variabel bogstavafstand" i indstillinger. Det løste
mere eller mindre problemet for mig.
Martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-01-02 11:01

Martin Petersen <martinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> Prøv at pille ved "variabel bogstavafstand" i indstillinger. Det løste
> mere eller mindre problemet for mig.
> Martin

Tusind tak. Det hjalp faktisk at slå den fra. Det ser også ud til at
påvirke udskriften, da ombrydningen i et dokument ændres noget. Linierne
fylder jo ikke helt det samme. Gad vide, om det gør noget?
--
Henrik Münster
<henrik@muenster.dk>

Fra : Martin Petersen

Dato : 18-01-02 11:30

Henrik Münster <muenster@mac.com> wrote:

> Det ser også ud til at
> påvirke udskriften, da ombrydningen i et dokument ændres noget. Linierne
> fylder jo ikke helt det samme. Gad vide, om det gør noget?

Skriften ser efter min mening klart pænere ud på skærmen når den er
slået fra, hvordan "skønheden" påvirkes i et print, må man nok
eksperimentere sig frem til. Umiddelbart vil jeg tro skriftbilledet
bliver mest flydende når variabel tegnafstand er slået TIL, men det
afhænger sikkert også af andre ting ved formatteringen, såsom font,
marginbredde, evt. spalter, størrelse og hvad ved jeg.
Jeg hører gerne om printtests af dette "problem"!
v.h.
Martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-01-02 11:46

> [...]

> marginbredde, evt. spalter, størrelse og hvad ved jeg.
> Jeg hører gerne om printtests af dette "problem"!

Jamen det tager mig da ikke mange sekunder at ordne. Jeg synes ikke, det
gør nogen forskel. Med variabel bogstavafstand, kan der presses lidt
mere ind på hver linie, men man kan faktisk ikke se det på det enkelte
ord. Og det er så lidt, at de fleste linier ombrydes samme sted, da der
jo ombrydes ved hele ord. Skrift: Geneva 12.
--
Henrik Münster
<henrik@muenster.dk>

Fra : Martin Petersen

Dato : 18-01-02 12:06

> [...]

> ord. Og det er så lidt, at de fleste linier ombrydes samme sted, da der
> jo ombrydes ved hele ord. Skrift: Geneva 12.

Godt, så fik vi det på plads, og konklusionen må så være at det generelt
er bedst at slå variabel tegnafstand fra.

Martin

Fra : David Blangstrup

Dato : 18-01-02 12:22

On 18.1.2002 12:06, in article
1f67g8n.1tyttmbgt8du3N%martinmarius@petersen.mail.dk, "Martin Petersen"
<martinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> Godt, så fik vi det på plads, og konklusionen må så være at det generelt
> er bedst at slå variabel tegnafstand fra.
>
> Martin
Variabel tegnafstand (fractional widths) får bogstaverne til at stå pænere i
print, men er vanskeligere at læse på skærmen, hvorfor de per default fx er
slået fra i Word.
- David
--
http://david.blangstrup.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-01-02 16:27

Hej Martin

Absolut ikke! - Hvis du bruger CWKS eller AWKS, så er det en absolut fordel
at have variabel bogstavafstand slået til, og samtidig skal du have
udvidelsen 'Tekst Udskriftskontrol' i dine udvidelser. De to ting tilsammen
vil gøre, at dine udprintninger vil stå jævnt fordelt på siden.

Hvis du ikke har var. bogstavafstand slået til, kan du risikere, at
udprintninger får bogstaver, der enten står for tæt eller for langt fra
hinanden. og det uanset om du bruger skrifttyper med fast bogstavafstand
eller skrifter med proportionel bogstavafstand.

Martin Petersen wrote:

> Godt, så fik vi det på plads, og konklusionen må så være at det generelt
> er bedst at slå variabel tegnafstand fra.

mvh. Erik Richard
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-01-02 01:22

> [...]
> hinanden. og det uanset om du bruger skrifttyper med fast bogstavafstand
> eller skrifter med proportionel bogstavafstand.

Jeg vil skam heller ikke påstå, at jeg har undersøgt der nærmere. Jeg er
bestemt heller ikke ekspert på området. Jeg printede bare en tekstside
ud med og uden variabel bogstavafstand, og jeg kunne ikke umiddelbart se
forskel. Der var en lille forskel i ombrydningen af enkelte linier, men
selve teksten kunne jeg ikke se forskel på. Dermed vil jeg ikke sige, at
der ikke er en forskel. Jeg kan bare ikke se den.
--
Henrik Münster
<henrik@muenster.dk>

Fra : Martin Petersen

Dato : 19-01-02 09:08

> Absolut ikke! - Hvis du bruger CWKS eller AWKS, så er det en absolut fordel
> at have variabel bogstavafstand slået til, og samtidig skal du have

Det er det jo altså IKKE hvis skærmbilledet af teksten er vigtig, altså
hvis det er vigtigt at kunne zoome op og ned uden at teksten "forsvinder
til højre". Og jeg vil umiddelbart give Henrik ret i at man normalt ikke
har en synlig forskel i udskriftskvalitet. Måske hvis man vil lave smuk
tekst både med lige højre og venstremargin.

> udvidelsen 'Tekst Udskriftskontrol' i dine udvidelser. De to ting tilsammen
> vil gøre, at dine udprintninger vil stå jævnt fordelt på siden.

Den udvidelse har jeg ikke. Hvor har du hittet den?

> [...]
> hinanden. og det uanset om du bruger skrifttyper med fast bogstavafstand
> eller skrifter med proportionel bogstavafstand.

Som sagt ikke noget problem til "daglig arbejdsbrug".

v.h

Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-01-02 09:20

> Den udvidelse har jeg ikke. Hvor har du hittet den?

System 7.5x, den er ikke nødvendig under mac OS 9 (funktionaliteten er
indbygget), dvs den vil hverken gøre fra eller til.

<icq:131382336>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-01-02 03:21

Hej Morten

'Tekst Udskriftskontrol' / 'Text Preview' har absolut _intet_ med System 7.5.x
eller noget andet system at gøre. Den installeres sammen med bl.a. AppleWorks 5.0
Office, hvis man kører en fuld installation og ikke std. installation. Den bliver
også installeret med ClarisWorks fra ver. 1.0v3 (ikke med 1.0).

Og hvilken 'funktionalitet' skulle være installeret i systemet, som gør denne udv.
overflødig? - Den eneste funktion TU/TP har, er at give en bedre udskrift på TT
laserprintere og TT blækprintere! - fx. Laserwriter 300 og Stylewriter II.

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-01-02 17:01

Hej Martin

Martin Petersen wrote:

> [...]
> har en synlig forskel i udskriftskvalitet. Måske hvis man vil lave smuk
> tekst både med lige højre og venstremargin.

Det er vi nogenlunde enige om...

> Den udvidelse har jeg ikke. Hvor har du hittet den?

Jeg tror, jeg fik den opr. ver. sammen med CWKS 2.1, men den bliver også
installeret med både CWKS 4 og CWKS Office 5 - både dansk og engelsk, hvis man
kører en fuld installation. Jeg tror ikke den er med i AWKS 6, - har ikke
bemærket den der, og den jeg nu har blivr ikke opdateret med AWKS 6.x

Den er ikke så vitig, hvia man bruger PS printer, derimod er den rigtig god med
en TT printer - StyleWriter Personal Laserwriter 300 osv..

Fra : Christian Bech

Dato : 21-01-02 12:36

Henrik Münster <muenster@mac.com> wrote:

> Men penge for en PB5300?(!) Er det en
> aprilsnar?

Jeg har lige leget med tanken om at købe en brugt bærbar som supplement
til iMac'en - altså skal det sådan set kun være en skrivemaskine. Derfor
kigge jeg på Mediamacs markedssider og fandt ud af, at du bestemt ikke
skal undervurdere prisen på en 5300:

Den urimelige:
http://www.mediamac.dk/index.php3?page=mp:read_add,add_id=6777
- 5300 med 12" skærm(!)

Og de direkte morsomme:
http://www.mediamac.dk/index.php3?page=mp:read_add,add_id=6096
http://www.mediamac.dk/index.php3?page=mp:read_add,add_id=471

Fyren, der har sat sin 3400 til salg for 6000,- har jeg ligefrem ondt
af. Han bliver meget skuffet.

Ellers kan jeg jo passende melde mig som køber af din 5300 - jeg har jo
i forvejen alle de nødvendige (meget nødvendige) reservedele. Dog er jeg
nok ikke oppe i samme prisleje som de ovenstående.

--
Christian

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-01-02 13:05

Christian Bech <giambattista.vico@mail.tele.dk> wrote:

> Den urimelige:
> http://www.mediamac.dk/index.php3?page=mp:read_add,add_id=6777
> - 5300 med 12" skærm(!)

Er det ordet "driftsikker" der krænker dig?

NB. har en 5300 ikke kun 10-11" skærme?

<icq:131382336>

Fra : Christian Bech

Dato : 21-01-02 13:31

> Er det ordet "driftsikker" der krænker dig?

Bla. - men prisen er også krænkende. Hvis det skulle lykkes dem at sælge
til 2500-3000, så vil jeg forsøge at sælge min for 2000.

> NB. har en 5300 ikke kun 10-11" skærme?

Nemlig: 10.4" - der var det morsomme (udover prisen). En af de andre på
står, at han har en 1.1GB disk i sihn 5300, men ims. til skærmen kan den
da i det mindste udskiftes.

--
Christian

Fra : Christian Flintrup

Dato : 21-01-02 17:34

Christian Bech <giambattista.vico@mail.tele.dk> wrote:

> En af de andre på
> står, at han har en 1.1GB disk i sihn 5300, men ims. til skærmen kan den
> da i det mindste udskiftes.

Ingenting i forhold til denne hers 500GB disk :)

<http://www.mediamac.dk/index.php3?page=mp:read_add,add_id=471>

--
!! Se min signatur. Se min signatur. Se min signatur !!

Fra : Christian Bech

Dato : 22-01-02 10:20

Christian Flintrup <chr@mac.com> wrote:

> Ingenting i forhold til denne hers 500GB disk :)
>
> <http://www.mediamac.dk/index.php3?page=mp:read_add,add_id=471>

Den gode Søren mener åbenbart, at den originale disk stadig berettiger
til en pris på 3000,-. Måske skyldes det, at han har udskiftet 10.4"
skærmen med en 12"?

--
Christian

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-01-02 22:45

> [...]

> i forvejen alle de nødvendige (meget nødvendige) reservedele. Dog er jeg
> nok ikke oppe i samme prisleje som de ovenstående.

Jeg har lige talt med min søde hustru. Hun synes godt, vi kan sælge det
gamle l***, ææhhh jeg mener den fine, klassiske PowerBook, som vi har.
Hvor meget vil du give?
--
Henrik Münster
<henrik@muenster.dk>

Fra : Christian Winther Be~

Dato : 29-01-02 13:41

> [...]

> Jeg har lige talt med min søde hustru. Hun synes godt, vi kan sælge det
> gamle l***, ææhhh jeg mener den fine, klassiske PowerBook, som vi har.

Nu er dette jo ikke en markedsgruppe, så jeg må måske foreslå en
byttehandel, der ligger helt i tråd med gruppens ånd?

Jeg har nemlig cykelverdenens svar på 5300 stående. Det drejer sig om
min '93 Centurion Basic, der er udstyret med 1. generation af Shimanos
fine indvendige 7-gear (det, hvor akslerne med garanti knækker). Hvis du
arbejder flittigt, burde det være muligt at have den fuldt renoveret,
når junior har den rette størrelse til den.

Hvis du havde opgraderet din maskine med den 12" skærm, som er standard
på Mediamac, ville jeg naturligvis gerne have givet markedsprisen på de
2500,-, men da prisen pr. tomme på skærme er ca. 1500,- kommer vi jo
noget længere ned. Derudover skal vi jo også medregne at jeg er
usædvanligt nærig. Hvad skal du ha' for den

--
"Jørgen Winther har ikke indsigt i kræft. Han er en charlatan indenfor
kræftsygdomme. Og hans populistiske overbudspolitik modarbejder

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 10-01-02 00:33

I artiklen <1f5rlq9.v59aqh1yw4b0aN%henrik@muenster.dk> , henrik@muenster.dk
(Henrik Münster) skrev:

> Tak Morten! Jeg var lige ved at frygte, at jeg blev nødt til at
> vente på næste generation af den nye iMac. Hvad hedder den i øvrigt
> officielt?

iGloo?