stegning i margarine
Fra : Niels Henriksen

Dato : 08-01-02 10:33

Tjaa.... hvad siger I til dette?

FUT: dk.kultur.mad+drikke

--
Niels Henriksen

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 08-01-02 10:52

"Niels Henriksen" <new@biggs.dk> wrote in message
news:a1edu0$jo9$1@news.cybercity.dk...
> Tjaa.... hvad siger I til dette?

Det er vel reelt set ikke noget nyt... jeg kan da huske det har været
diskuteret for noget tid siden i dk.helbred.slank, men det er da rart
at få bekræftet, så vi kan få sat en ende for fedthysteriet.

.... og rart med et lille hip til Anne Larsen - Skylle kødet! - hvad
fa'en har hun gang i? ikke nok med at det tager smagen - magen til
bakteriebombe skal man da også lede længe efter.

Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen, stud. scient. biochemistry
Univ. of Copenhagen, http://www.cmrc.dk

Fra : Heidi

Dato : 08-01-02 11:48

"Mikkel Gybel Jensen" <mgj@worldonline.dk> skrev i en meddelelse news:a1efbh$1jh$1@sunsite.dk...
> ... og rart med et lille hip til Anne Larsen - Skylle kødet! - hvad
> fa'en har hun gang i? ikke nok med at det tager smagen - magen til
> bakteriebombe skal man da også lede længe efter.

Nu kunne det vel siges til AL's "forsvar", at det vist kun var 1. gang hun
brugte det varme vand fra hanen - derefter kogte hun koldt vand, som
hun hældte over (hun er i hvert fald godt klar over, at det varme vand fra
hanen ikke er så heldig en idé...)

--
Mvh. Heidi
http://www.hct.hjem.wanadoo.dk

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 08-01-02 12:21

"Heidi" <nyhedFJERNES@adslhome.dk> wrote in message

> Nu kunne det vel siges til AL's "forsvar", at det vist kun var 1.
gang hun
> brugte det varme vand fra hanen

OK! det var da rart, at hun kom på andre tanker...

Det kunne iøvrigt være interessant at se, hvor meget fedtstof, der
egentligt blev fjernet ved at skylle i varmt vand. Så vidt jeg
umiddelbart kunne læse, så havde fødevaredirektoratet (eller hvem det
nu var) ikke lavet det forsøg.

Nogle, der er friske?

Mikkel

Fra : Kasper Damkjær

Dato : 08-01-02 15:22

Mikkel Gybel Jensen skrev: (messageID: <news:a1ekj1$i6n$1@sunsite.dk>)

> [...]
> egentligt blev fjernet ved at skylle i varmt vand. Så vidt jeg
> umiddelbart kunne læse, så havde fødevaredirektoratet (eller hvem det

Bladet iForm har i det nyeste nummer (1/2002) et interview med AL, hvor hun
beklager dybt, at der blev brugt varmt vand fra hanen. Derudover forsvarer
hun stadig princippet.

Hvad der er meget mere interessant er, at der refereres en undersøgelse
lavet af Fødevaredirektoratet og Danske Slagterier. Undersøgelsen påviser
følgende:

Sining og skylning af kød

Svinekød (12%) taber 1,7g fedt pr. 100g ved sining
Svinekød (12%) taber 4,2g fedt pr. 100g ved skylning

Svinekød (17%) taber 4,3g fedt pr. 100g ved sining
Svinekød (17%) taber 7,0g fedt pr. 100g ved skylning

Oksekød (8%) taber 1,6g fedt pr. 100g råt kød ved sining
Oksekød (8%) taber 3,8g fedt pr. 100g råt kød ved skylning

Oksekød (12%) taber 3,7g fedt pr. 100g råt kød ved sining
Oksekød (12%) taber 7,2g fedt pr. 100g råt kød ved skylning

Dog skal man være opmærksom på, at skylning af kød ikke kun fjerne fedt, men
også vitaminer og muligvis smag (subjektiv vurdering).

--
Kasper Damkjær
http://www.damkjaer.net

Fra : Webwoman

Dato : 08-01-02 19:05

> Det er vel reelt set ikke noget nyt... jeg kan da huske det har været
> diskuteret for noget tid siden i dk.helbred.slank, men det er da rart
> at få bekræftet, så vi kan få sat en ende for fedthysteriet.

Faktisk undrer det mig, at Fødevaredirektoratet har fået diverse
journalister til at hoppe på historien..... i april 2000 var de fremme med
samme resultat. Hvad der er nyt i forhold til dengang, kan jeg ikke se ved
at læse artikler fra dengang og nu.

Tror dævme det er en gammel and Fødevaredirektoratet har smidt på
stegepanden for at få lidt reklame.

Men det bliver selve historien jo ikke mindre dårlig af.

Og allerede for to år siden begyndte jeg at smække mere fedtstof på
stegepanden, når jeg en sjældent gang laver frikadeller. De bliver nemlig
helt klar langt bedre af at blive stegt i MEGET fedtstof. Faktisk synesj eg
de bliver allerbedst, hvis de steges i rigtig varm olie (frituregryde). Så
bliver de ikke kun sprøde udvendig, men også meget saftige indvendige, fordi
den høje varme øjeblikkelig lukker for kødets yderflade.

Mvh. Lisbeth

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 09-01-02 10:11

"Webwoman" <webwoman @ pc.dk> wrote in message

> Tror dævme det er en gammel and Fødevaredirektoratet har smidt på
> stegepanden for at få lidt reklame.

De skal vel også manifestere sig, så de ikke bliver beskåret, som de
andre råd og nævn...

Mikkel

Fra : Kasper Finn Johansso~

Dato : 08-01-02 12:35

herligt ik ....

Venlig hilsen
Kasper
www.vendepunkt.dk
om personlig udvikling, motivering, foredrag & selvværdstræning

Fra : Webwoman

Dato : 08-01-02 18:26

"Niels Henriksen" <new@biggs.dk> skrev i en meddelelse
> Tjaa.... hvad siger I til dette?

Nu handler det altså IKKE om stegning i lige netop margarine *S*
Det handler om at stege i fedtstof og om hvor meget fedtstof kød optager i
den forbindelse.

At kødet ikke optager ret meget fedtstof under stegning er faktisk en gammel
historie, der også var fremme for et år siden. Det nye er, at
Fødevaredirektoratet har lavet en seriøs undersøgelse af sagen.

Men bare lige for god ordens skyld.... af andre årsager end de
kaloriemæssige er margarine sædvanligvis noget jammerligt juks.
Og det er KUN kød, der ikke optager ret meget fedt under stegning. Kartofler
og grønsager suger det til sig.

Mvh. Lisbeth

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 08-01-02 20:16

Webwoman skrev:

> af andre årsager end de kaloriemæssige er margarine sædvanligvis
> noget jammerligt juks.

Tillad mig at være uenig.

Jeg bruger ganske vist altid enten planteolier eller smør til stegning,
men jeg synes slet ikke at de kommer op på siden af margarine hvad stege-
egenskaber angår når man skal stege fx frikadeller.

Noget andet er så smagen...

....og tanken.

// Klaus

Fra : Mette Frederksen

Dato : 09-01-02 18:55

ja det er sikkert ganske rigtig det de skriver men... *S*

mange bække små... en stor å!!!

Ja det er da ikke sikkert at det feder særlig meget at stege i fedt, dream
is feder heller ikke særlig meget, vingummi kan da heller ikke skade, opbagt
sovs en gang i mellem... osv...

Jeg ved at den livsstil jeg har lige pt gør jeg tyk.. og det er ikke bare
fordi jeg ikke dyrker særlig meget motion!*S*

Så jeg vil nok hellere spare på fedtet på panden end ikke at gøre det...

jeg synes godt de kunne have regnet det om i løbeture???

Eks. skinkeschnitzel:
uden fedt på panden var det hverken mere eller mindre, men med meget fedt på
panden var det ½ gram fedt mere! gange 365 dage om året!

Dvs. at vi indtager 182g ren fedt ekstra om året
Dvs. at vi indtager 1638 kcal om året
Dvs. ca. 3 timers intensiv løb om året

Hmm... og så kommer alle de andre ting som heller ikke feder så meget! *S*

Håber det gav mening!,,,, da jeg nogen gange har det med at køre i tom
gang!!! *LOL*

mange hilsner
mette

--
\!/
(@ @)

Fra : Eivind Andreassen

Dato : 24-04-02 23:02

>Tjaa.... hvad siger I til dette?
>
>http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=194482
>
>FUT: dk.kultur.mad+drikke

Jeg bruger slet ikke margarine mere, kun planteolie. Man kan stege alt
i det, så ud med margarinen, selv om det måske ikke er helt så usundt
iflg. den artikel.