Andet multimedie
bentjuul 3670
Fjerne Ugens Rapport?
Fra : webjensen

Dato : 08-01-02 09:07

Jeg har fået til opgave at rense en hel masse billeder, således at
baggrunden fjernes og hovedmotiverne -en række forskellige produkter står
tilbage på en helt transparent baggrund. Mange er billederne er taget helt
tilfældige steder -på skrivebordet, på gulvet og et par af dem ovenpå et
ældre nummer af Ugens Rapport. Har nogen et par gode råd? Jeg har adgang til
Photoshop 6 men er ikke helt fortrolig med dets selection tools
endnu -emnerne bliver grynet i kanten og det er svært at "selecte", hvor
baggrunden og emnet har næsten ens farver. Vil det feks være en fordel at
investere i en digitizer med pen -altså er den lettere at håndtere end med
en almindelig mus?

mvh
webjensen

Fra : DtPeter

Dato : 08-01-02 10:13

Det kommer jo lidt an på, hvad det er for nogen billeder, du skal "fritlægge".
Hvis det er produktbilleder uden for mange små dingenoter og krummelurer(!),
ville jeg bruge penneværktøjet og fritlægge dem.

Glem en digitizer i første omgang - du kan komme langt med musen …

Go' arbejdslyst - fritlægning er det værste

Venligst
Peter

Fra : Madsen

Dato : 08-01-02 16:34

webjensen skrev:

> Vil det feks være en fordel at investere i en digitizer med
> pen -> altså er den lettere at håndtere end med en almindelig
> mus?

Det er pudsigt for jeg støder tit på denne, i mine øjne, fejlagtige
opfattelse af digitizere, for de løser altså ikke alle ens
problemer. Mange tror at hvis bare de har en pen frem for en mus,
så er Photoshop og grafisk arbejde i det hele taget, lige til at gå
til, men det er langt fra tilfældet. Man skal lære at kravle før
man kan gå, så der er kun den hårde vej tilbage, som går ud på at
lære hvordan Photoshops markeringsværktøjer er skruet sammen.

Som Peter skriver kan du med fordel bruge penneværktøjet.
Hvis det er kurvede og hakkede kanter du skal have fritlagt, kunne
du måske også kigge lidt på Extract-funktionen. Den egner sig dog
ikke så godt til lige og skarpe linier.

Hvilket markeringsværktøj der er smartest at bruge, kommer i høj
grad an på hvad billedet efterfølgende skal bruges til, men kommer
også meget an på det objekt du skal have fritlagt og hvad der
ligger rundt om objektet.
I langt de fleste tilfælde ville jeg dog vælge at bruge penneværk-
tøjet, men det er svært at udtale sig om når man ikke har set
billederne og når man ikke ved om det er transparente billeder til
web eller til tryk du skal lave.

Madsen.

Fra : webjensen

Dato : 09-01-02 14:09

> Det er pudsigt for jeg støder tit på denne, i mine øjne, fejlagtige
> opfattelse af digitizere, for de løser altså ikke alle ens
> problemer.

Det er jo også derfor, jeg spørger jer til råds . Billederne skal
mestendels bruges til web-sider og emnerne har en meget kompliceret
geometri -bla med ledninger, der stikker ud. Jeg vil foretrække, at
baggrunden bliver gjort transparent. Jeg har hidtil brugt diverse
lasso-værktøjer, men har lidt svært ved at styre musen rundt om et helt
emne. Nu bruger jeg gerne tryllestaven kombineret med lidt fiflen med
viskelæder og gummistempel. Og jeg giver giver dig da ret i, at der skal
lægges nogle timer i for at blive fortrolig med de forskellige værktøjer.

mvh
webjensen

Fra : Madsen

Dato : 09-01-02 15:50

webjensen skrev:

> Det er jo også derfor, jeg spørger jer til råds

Fint nok. :)
Det var heller ikke ment som et hån mod dig, men snarere mod den
her opfattelse om digitizere som frelsere for alle ens problemer.
Digitizere er en meget god ting og sparer sikkert mange mennesker
for musearme og håndled, men man bliver nødt til at lære værk-
tøjerne i bla. Photoshop at kende alligevel.

> Billederne skal mestendels bruges til web-sider og emnerne har
> en meget kompliceret geometri -bla med ledninger, der stikker
> ud.

Sådan noget som kobberstumper der stikker ud fra en ledning
ville extract-værktøjet være godt til. Det kræver selvfølgelig at
man lærer extract-værktøjets funktioner at kende, men de er nu
til at overskue efter min mening. Det er langt fra det mest
komplicerede værktøj i Photoshop. Hvis man aldrig har prøvet at
tegne vektorkurver før, så er penne-værktøjet nok det sværeste
værktøj at lære vil jeg tro, men hvis man først mestrer det, så
er det oftest det værktøj man foretrækker til mere komplicerede
fritlægningsopgaver. Selvfølgelig kan man også opnå flotte frit-
lægninger med andre af Photoshops markeringsværktøjer, men ikke
desto mindre så foretrækker jeg for det meste penneværktøjet.

> ...jeg giver giver dig da ret i, at der skal lægges nogle
> timer i for at blive fortrolig med de forskellige værktøjer.

Helt sikkert.

Madsen.

Fra : B. Jakobsen

Dato : 08-01-02 17:45

Der findes også dedikerede værktøjer til det, eks. Corel Knockout
Kh
Bjørn