Omkostningsminimering og konstant skalaafk~
Fra : EOPE

Dato : 07-01-02 22:59

Jeg sidder her og forbereder mig til mikroeksamen og har problemer med
følgende:

1)
(Det er opgave 5.C.10 i Microeconomic theory af Mas-colell, Whinston og
Green)

z = input
w = input priser
q = output
p = output priser

Find omkostningsfunktionen, c(w,p), og faktorefterspørgelsen z(w,q) for
følgende single output teknologi
med konstant skalaafkast.

f(z) = z1 + z1

Dvs følgende omkostningsminimeringsproblem skal løses:

Min z1w1 + z2w2 underbibetingelse f(z) = q

Problemet er at objektfunktionen, altså z1w1 + z2w2, er linier med
negativhældning i et (z1,z2)-diagram, ligeledes er
niveakurverne for f(z) når man tegner dem i samme diagram.

Hvordan, eller underhvilker betingelser, er der en løsning til problemet????
(Der er jo ingen entydig løsning som hvis f(z) var streng konveks)

2)
Kan man sige noget generelt om profitten når en virksomhed udviser konstant
skala afkast, så som profit = 0 eller
den er uendelig?

Håber der er nogen der kan hjælpe
På forhånd tak!

Martin

Fra : Jonas Dan Petersen

Dato : 08-01-02 01:57

> Jeg sidder her og forbereder mig til mikroeksamen

også her (fra imorgen)........

>og har problemer med følgende:
> 1)
> (Det er opgave 5.C.10 i Microeconomic theory af Mas-colell, Whinston og
> Green)

jeg har nedskrevet løsningen fra i foråret - det er a) spørgsmålet du er ude
efter ik' !?

min w1z1+w2z2 st. f(z)=z1+z2
z1, z2
=>
c(q,w) = w1q for w1<=w2
w2q for w2<=w1

(altså man bruger bare kun det input der er billigst, pga.
produktionsfunktionens form)

hvilket giver følgende betingede faktorefterspørgsel -

z(q,w) = (q,0) for w1<w2
(0,q) for w2<w1
{ (z1,q-z1) | 0<=z1<=q } for w1=w2

> 2)
> Kan man sige noget generelt om profitten når en virksomhed udviser
konstant
> skala afkast, så som profit = 0 eller
> den er uendelig?

svjv - jeps :)
se evt. exercise 5.C.1 ang. når produktionsmulighedsområdet udviser
nondecreasing returns to scale.
når der er constant returns to scale er marginalomkostningen jo konstant, så
hvis prisen er højere end denne kan man opnå uendelig profit, hvis den er
lavere opnås negativ profit, og hvis den er lig opnås nul profit.

Fra : EOPE

Dato : 08-01-02 03:04

Mange tak
Klart, havde ikke lige tænkt mig om mht. f(z)... Nogle gange forsvinder
skoven
for bare træer. En dårlig ting når man har med mikro at gøre

Nu vil jeg kigge på 5.C.1, måske der kommer flere spg :)

Hilsen
Martin