/ Forside / Interesser / Andre interesser / Religion / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Religion
#NavnPoint
mblm 1770
summer 1170
ans 1142
JanneP 1010
e.p. 880
Rellom 850
Teil 728
refi 645
o.v.n. 630
10  molokyle 587
Er Gud brutal ?
Fra : Live4Him


Dato : 07-01-02 23:13

Når man læser de skræmmende passager i bibelen omhandlende evig straf, ild,
svovl og tænderskæren over de uretfærdige, kan man fristes til at spørge :
er Gud brutal ?

Guds vrede er en svær størrelse at forholde sig til, synes jeg. Bibelen
lærer helt klart at Gud har en vrede som Han udløser over de ulydige når
nådens tid er forbi, og det er vel at mærke ikke en tidsbegrænset vrede.
Straffen er ubærlig og evig.

Hvordan kan små mennesker, som i sig selv ikke er noget, i den grad ophidse
Gud at Han behøver at straffe dem evigt ? Hvordan kan små menneskers synder
betyde så meget for Gud ?

jørgen.





 
 
Ole Madsen (08-01-2002)
Kommentar
Fra : Ole Madsen


Dato : 08-01-02 14:00

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message
news:a1d6h3$50c$1@sunsite.dk...
> Når man læser de skræmmende passager i bibelen omhandlende evig straf,
ild,
> svovl og tænderskæren over de uretfærdige, kan man fristes til at spørge :
> er Gud brutal ?
>
> Guds vrede er en svær størrelse at forholde sig til, synes jeg. Bibelen
> lærer helt klart at Gud har en vrede som Han udløser over de ulydige når
> nådens tid er forbi, og det er vel at mærke ikke en tidsbegrænset vrede.
> Straffen er ubærlig og evig.

Jesus tog Guds vrede på korset, og derfor er vi gået fri

> Hvordan kan små mennesker, som i sig selv ikke er noget, i den grad
ophidse
> Gud at Han behøver at straffe dem evigt ? Hvordan kan små menneskers
synder
> betyde så meget for Gud ?

Det er meget naturligt at ikke kunne forstå det, jeg skal ikke sige jeg
forstår det, men ifølge bibelen er alle mennesker uden undskyldning da Gud
som ingen ser, er set ved det han har skabt.

Men Gud elsker alle mennesker, det er også derfor at Gud græder når ingen
gør noget for at nå andre, han vil ikke at nogen skal dø, gå bort fra dette
liv, fordi så er der ikke nogen chance for omvendelse

Vi kan ikke alle gøre lige meget, men det lidt vi kan, kan også blive til
meget når Gud velsigner det

Ole



Anders Peter Johnsen (08-01-2002)
Kommentar
Fra : Anders Peter Johnsen


Dato : 08-01-02 21:14

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:a1d6h3$50c$1@sunsite.dk...
> Når man læser de skræmmende passager i bibelen omhandlende evig straf,
ild,
> svovl og tænderskæren over de uretfærdige, kan man fristes til at spørge :
> er Gud brutal ?
>
> Guds vrede er en svær størrelse at forholde sig til, synes jeg. Bibelen
> lærer helt klart at Gud har en vrede som Han udløser over de ulydige når
> nådens tid er forbi, og det er vel at mærke ikke en tidsbegrænset vrede.
> Straffen er ubærlig og evig.
>
> Hvordan kan små mennesker, som i sig selv ikke er noget, i den grad
ophidse
> Gud at Han behøver at straffe dem evigt ? Hvordan kan små menneskers
synder
> betyde så meget for Gud ?

Hm.
Jeg troede det forholdt sig omvendt, nemlig at Guds vrede er midlertidig og
Hans nåde er evig.

Sådan synes budskabet i hvert fald at være tilbage fra de
gammeltestamentlige profetier, der næsten alle har en slags "happy end"
efter at Gud har raset ud.

Og med Evangeliet synes det temmelig klart at Gud nok kan være vred, men
fremfor alt er tilgivende.

Dog er der visse udtalelser som i NT tillægges Jesus Selv, som jeg
overhovedet ikke kan få til at passe med Ham, men derimod tillægger
forfatterne.

Hvordan pokker kan man prædike tilgivelse og samtidig dømme folk til
Helvede? Det er et paradoks, som jeg aldrig har forstået ved den klassiske
forståelse af Jesus.

Og jeg tror faktisk, at Jesus selv var langt mere avanceret end dèt, men at
det snarere er "salgsargumentet" og "Guddommelig retfærdighed" ved Dommedag,
der har fået NT's forfattere til at skrive dèn slags. Det sælger blandt
fattige og undertrykte.

Evangeliet handler IMHO netop IKKE om retfærdighed, men om Nåde. Også uanset
at Paulus har svært ved at gi' slip på begrebet og derfor taler om
"retfærddiggørelse ved tro".
Hvis Gud var (Selv?)"retfærdig", var vi ilde stedt.

--
Mvh
Anders Peter Johnsen



Live4Him (08-01-2002)
Kommentar
Fra : Live4Him


Dato : 08-01-02 21:54

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> wrote in message
news:3c3b5277$0$276$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> Hm.
> Jeg troede det forholdt sig omvendt, nemlig at Guds vrede er midlertidig
og
> Hans nåde er evig.
~~~~~~~~
Vi kan jo lave et lille bibelstudie om Guds vrede, finde alle de passager
der omtaler Guds vrede og se hvad vi kan få ud af dem.

> Sådan synes budskabet i hvert fald at være tilbage fra de
> gammeltestamentlige profetier, der næsten alle har en slags "happy end"
> efter at Gud har raset ud.
~~~~~~~~
Hvad mener du med en happy ending ? Har du nogen eksempler ?

> Og med Evangeliet synes det temmelig klart at Gud nok kan være vred, men
> fremfor alt er tilgivende.
~~~~~~~~
Alligevel finder vi i evangeliet også frygtelige domspassager når Jesus
taler om endetiden.

jørgen.





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408934
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste