Køds holdbarhed
Fra : Niels Henriksen

Dato : 07-01-02 23:15

Hejsa

Det sker at man ser en pakke med 2 kg hakket kød for f.eks. 50 kr. Det
betyder at der kan blive mad til 2 personer i 8 dage. Men på de pakker står
der tit at den er holdbar til dagen efter. Mit spørgsmål er så om man skal
lægge noget i det, eller om man godt kan fryse kødet ned og så bruge det når
det er?

--
Niels Henriksen

Fra : Torbenth

Dato : 07-01-02 23:21

Niels Henriksen skrev i meddelelsen ...
> [...]
>lægge noget i det, eller om man godt kan fryse kødet ned og så bruge det

Hej.

Vi køber altid stort ind og pakker ned til fryseren i portionspakninger. Der
spares mange penge på denne måde.
F.eks. roast beef som vi bruner og steger i gryde. Når den er kold bruger vi
pålægsmaskinen og skærer i passende tykke/tynde skiver. Derefter pakker vi
dem med det antal skiver der passer for os. Ned i fryseren og tag op efter
behov.
Men det er du vel klar over.
Min erfaring med de såkaldte ugepakker er at de er for dyre i forhold til at
købe stort ind af de forskellige varer og derefter selv dele dem op.
Et lille tip
Vi udregner en gennemsnitspris for kød pr. alm.middag/søndagsmiddag. De
penge pr. middag bliver lagt i en kasse og når det er ved at være tid at
fylde fryseren op har vi pengene til kødet uden at skulle tage dem at
månedens kostpenge. Det forudsætter naturligvis at man i første omgang
"låner" sig selv pengene til det første store indkøb. Men det kan betale
sig.

Mvh.
Torben

Fra : Niels Henriksen

Dato : 08-01-02 01:11

"Torbenth" <torbenth@it.dk> wrote in message

> Min erfaring med de såkaldte ugepakker er at de er for dyre i forhold til
at
> købe stort ind af de forskellige varer og derefter selv dele dem op.

Det er ikke ugepakker jeg mener. Det er det hakkede kød der er ved at nærme
sig sidste salgsdato/holdbarhed hvor de laver nogle "superstorkøb" pakker
for at få det sidste solgt.

--
Niels Henriksen

Fra : Psyman

Dato : 08-01-02 01:25

> Det er ikke ugepakker jeg mener. Det er det hakkede kød der er ved at
nærme
> sig sidste salgsdato/holdbarhed hvor de laver nogle "superstorkøb" pakker
> for at få det sidste solgt.

Det skulle heller ikke være noget problem, sålænge kødet bliver frosset kort
efter købet, og det først tøes op igen kort tid før brug! Så længe kødet er
på frost, skal du ikke regne med at de kære små baktusser formerer sig. Så
hvis det kød du køber er af en god nok kvalitet (overholder lovkrav om
kim-tal) så kan du sagtens fryse det. Det anbefalede er max. 4 mdr. i
fryseren (*1), men der er sådan set ikke noget sundhedskadeligt i at spise
kød, der har været frosset 20 år, du skal blot være opmærksom på at der med
tiden sker et rent smagsmæssigt kvalitetsfald af kødet (harskning mm.).

*1 <http://www.fi.dk/hjemmet/husmorleksikon/leksikon/tip013/?print=1>

Fra : Torbenth

Dato : 08-01-02 01:43

> [...]
>sig sidste salgsdato/holdbarhed hvor de laver nogle "superstorkøb" pakker

Sorry.
Det var den med mad til 2 pers. i 8 dage der snød mig.
Hvis man kan være sikker på at kødet har været opbevaret ved max 5 grader
skulle der ikke være problemer med at fryse det ned i små portioner.
Men man ser tit i fyldte kølediske at det øverste lag m å s k e ikke har
ligget med den rigtige temperatur. Når jeg selv køber fra en fyldt disk,
graver jeg lidt ned i bunken for at være sikker. Hvis alle nu gør det, vil
det øverste lag i realiteten blive solgt på tilbud.
Så hvis det er hakket kød skal man nok passe lidt på.

Mvh.
Torben

Fra : Mikkel Trolle Larsen

Dato : 17-01-02 01:18

"Niels Henriksen" <new@biggs.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
nærme
> sig sidste salgsdato/holdbarhed hvor de laver nogle "superstorkøb" pakker

Nu ligger det sådan at det frisk hakket kød du finder i supermakederne idag
er hakket sammedag .... de må ikke sælge det hvis det er fra dagen før (det
er det butikken selv hakker). Det som der er nogen butikker der får leveret
fra leverandøren (fx Steff Houlberg). Kan være "gaspakket" og her er
holdbarheden længere (ca en uge).
Det kan kun anbefales at købe det som butikkerne selv hakker og fryse det.
som der er andre der har skrevet kan det snildt holde sig.

Men husk .... At når supermarkederne har tilbud på hakketkød så er det
hakket samme dag som det bliver solgt (der er endog nogen steder hvor det
kun må ligge i køledisken en halv dag)

Mikkel

Fra : EnjoyNews

Dato : 09-01-02 16:42

Jeg spurgte min bror som er slagter, han siger at kødet kan holde sig helt
op til et år i fryseren, men at han helst ville anbefale max. 6 mdr. Og så
længe kødet kommer i fryseren når du har handlet så kan det sagtens holde
sig ..
Han har selv kød liggende flere måneder og jeg selv gør det også.. vi sørger
så for at rydde ud når 3 mdr er gået..

Heidi