Criterion's The Hidden Fortress DVD
Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 07-01-02 22:57

Har nogen set subj. ??

Hvordan ser overførslen ud ? Jeg ved ikke helt hvilket ratio TohoScope er.
2.35:1 ?

Er subtitles iorden ? Criterion havde nogle vage oversættelser på et
tidspunkt, men på coveret står der, at underteksterne er "improved".

Thomas

Fra : Magnus

Dato : 08-01-02 12:44

"Thomas Mouritsen" <thomas_m@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er subtitles iorden ? Criterion havde nogle vage oversættelser på et
> tidspunkt, men på coveret står der, at underteksterne er "improved".

TohoScope er filmstudiet Tohos udgave af 20th Century-Fox's CinemaScope og
er som du selv nævner 2.35:1.
Af andre navne på 2.35:1 formater kan nævnes SovScope (USSR) ShawScope (Hong
Kong) og DyaliScope (Frankrig)

I CinemaScope (og de andre) bliver filmen optaget på almindelig 35mm film,
men der bruges en anamorfisk linse så billedet bliver presset sammen. Der
bruges så en tilsvarende linse, når filmen bliver vist i biografen.

mvh Magnus

Fra : Jens Thomsen

Dato : 08-01-02 15:15

> Hvordan ser overførslen ud ? Jeg ved ikke helt hvilket ratio TohoScope er.
> 2.35:1 ?

Som Magnus siger, er Tohoscope bare den lokale, japanske variation af
Cinemascope-processen. Dimensionerne er 2.35:1. Overførslen er ganske
imponerende med kun minimal slidtage på den anvendte filmkopi. Jeg vil endda
gå så vidt som at sige, at det er den flotteste overførsel, jeg endnu har
set af en Kurosawa-film.

> Er subtitles iorden ? Criterion havde nogle vage oversættelser på et
> tidspunkt, men på coveret står der, at underteksterne er "improved".

Deres 'improved' kan man ikke altid stole på. Underteksterne virker dog
ganske fine, men let moderniserede i passager.

En god anmeldelse finder du på
<http://www.bulletsnbabesdvds.com/article.php?sid=246>

MVH
Jens

Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 08-01-02 15:22

"Jens Thomsen" <jens@groenjord.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
endda
> gå så vidt som at sige, at det er den flotteste overførsel, jeg endnu har

Jeg glæder mig til at se filmen. Fik den i dag

> En god anmeldelse finder du på
> <http://www.bulletsnbabesdvds.com/article.php?sid=246>

Det var en rigtig god anmeldelse. Kendte slet ikke den site. Den vil jeg
kigge nærmere på i fremtiden.

Thomas