Steve Jobs...
Fra : Simon T

Dato : 07-01-02 21:11

Citat fra et tidligere indlæg:

> Lad os nu slappe af, læne os tilbage og se et herligt 2,5 timers
> Steve-Show - når det er bedst!

Når det er bedst - ha! Steve Jobs plaprede om løst ral i halvanden time
(nævnte "Digital Hub" 2 milliarder gange), for dernæst at tage røven på
alle proffessionelle brugere.

Lad os sammenligne maskiner et kort øjeblik:

Power Mac G4 iMac (Topmodel)
Pris: 27'487.5 1800$ (~19-20k kr her)
Processor: 867MHz G4 800MHz G4
Ram: 128Mb ditto + 128Mb
HD: 60GB ditto
Drev: Superdrive ditto
Grafikkort: Nvidia IIMX ditto
Modem: 56Kbit ditto
Skærm: Nej 1024X768 15" _fed_ TFT

Så du betaler lige 7-8000,- ekstra for at kunne køre opløsninger over
1024X768, og så tager vi lige 128mb klods fra og beder dig aflevere
fladskærmen ved kasse 1. Til gengæld har du plads til at sætte det
ekstra videoredigeringskort i, vi lige har gjort overflødigt med vores
nye software...

Hvad gik der galt? Jeg spørger og svarer selv: Der skete ikke en
hujende fis med PowerMac'en (jeg bander ikke da der kunne være børn til
stede . Enten kommer Apple med en opdatering af PowerMac'erne inden
_kort_ tid, eller også vil der være en masse folk med en pænt bitter
smag i munden...

At der ikke var nogen nyheder om opdateringsprogrammet af OS X, ingen
nye PowerBooks, og intet nyt om Photoshop (ikke Apples skyld, men derfor
behøvede SJ ikke at trampe i det ved at vælge "Preview" som ekstern
editor i iPhoto).

Bestemt er den nye iMac et nyt design, men jeg kan ikke få mig selv til
at kalde den pæn mere. Den så sjov ud på de første billeder, men det er
vist også det. Jeg kan forestille mig den er fed i brug, med så mange
muligheder for indstilling af skærmen. Men PowerMac'erne er (med
undtagelse af MP'eren) blevet efterladt i støvet af en
"hjemme"-computer. Ny G4 - be' om Steve

Med venlig hilsen

Simon T <- Der lige har repostet med min egen E-Mail som afsender

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 07-01-02 21:19

Simon T <simonREMOVE@samfundsnasser.dk> wrote:

> Simon T <- Der lige har repostet med min egen E-Mail som afsender

Ha! Og det skulle jeg (vi?) tro? ;)

--
mojn, Jesper

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 07-01-02 21:19

simonREMOVE@samfundsnasser.dk (Simon T) writes:

> [...]
> fladskærmen ved kasse 1. Til gengæld har du plads til at sætte det
> ekstra videoredigeringskort i, vi lige har gjort overflødigt med vores

Der er kun 100MHz bundkort på iMac'en, ingen PCI pladser, ingen plads
til en eller to ekstra harddiske (de billige interne IDE), ingen
gigabit ethernet og to sokler til RAM.

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : Simon T

Dato : 07-01-02 21:49

Thomas Bjorn Andersen <thomas@gen-v.net> wrote:

> Der er kun 100MHz bundkort på iMac'en, ingen PCI pladser, ingen plads
> til en eller to ekstra harddiske (de billige interne IDE), ingen
> gigabit ethernet og to sokler til RAM.

Jeg siger ikke det er den samme maskine, men selv hvis man køber den
lille G4 skal man af med 18'500,-. Selvom der kun kan være én HD i, kan
man få dem i 120Gb udgaver i 3.5" (2800,- ifølge edbpriser). GigaBit
netværk er stadig så sjældent at det ikke er et argument (og så kan et
løst Gigabitkort være nok så dyrt). 133MHz bus kan iMac'en selvfølgelig
ikke følge helt med på, der er den slået (medmindre de 77MHz ekstra
opvejer det .
Men jeg synes stadig ikke det er det værd at spare 1500,- for at skulle
købe skærm, højttaler 20gb HD & DVD-brænder selv.

Med venlig hilsen

Simon T

--
A no smoking section in a resturant is like having
a no peeing section in a swimming pool...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-01-02 21:45

> [...]

> fladskærmen ved kasse 1. Til gengæld har du plads til at sætte det
> ekstra videoredigeringskort i, vi lige har gjort overflødigt med vores

iMac'en lider stadig (vil jeg tro) af, at du om et år ikke kan udskifte
AGP kortet til et hurtigere - I dag kan man ikke få noget langsommere
end standart Radeon og MX2). Desuden skal du nok sammenligne den med
733'eren 867 har en 2MB L3 cache, hvilket jeg ikke tror gælder iMac'en
(har endnu ikke tjekket)

> [...]
> stede . Enten kommer Apple med en opdatering af PowerMac'erne inden
> _kort_ tid, eller også vil der være en masse folk med en pænt bitter

Jeg tror ikke Apple sælger mange PM G4'ere før vi ser +GHz (G5 eller ej)
og DDR ram

> [...]
> nye PowerBooks, og intet nyt om Photoshop (ikke Apples skyld, men derfor
> behøvede SJ ikke at trampe i det ved at vælge "Preview" som ekstern

Powerbook'en behøver ikke blive opdateret, men iBook'en mangler 256bit
grafikkort og 500/66 er en fornærmelse. Man kunne sagtens have valgt at
udstyre dem med 600 og 700MHz G3'ere, skrotet 66MHz bussen i den lille
og samt et 16MB Radeon (rage128 produceres ikke længere af ATI).

Især nu hvor hele linien ellers har G4 og 256bit grafikkort.
Prisen på iBook'en ville ikke blive højere af den grund, men den ville
blive en alvorligen konkurent til PB G4, især nu hvor den kan fås med
14" skærm. Problemet er det evendlige: Apple kan ikke sende 600 og
700MHz iBooks ud når de ikke kan komme en hurtigere CPU (550/667) i PB
G4 pga af varmeudvikling og strømforbrug

> [...]
> muligheder for indstilling af skærmen. Men PowerMac'erne er (med
> undtagelse af MP'eren) blevet efterladt i støvet af en

Mon ikke den kommer når Motorola kan levere hurtigere CPU'er - det er
det der har været Apples problem i snart 2 år. Man kunne dog have valgt
at udstyre Powermac'em med DDR ram frem for oldnordisk PC133, at PM'en
ikke blev opdateret i denne omgang med småting som radeon 8500/GF3 og
DDR-ram over hele linien tyder på at en opdatering der også indebærer
nye CPU'ere kommer om kort tid.

<icq:131382336>

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 07-01-02 22:40

> [...]
> 700MHz iBooks ud når de ikke kan komme en hurtigere CPU (550/667) i PB
> G4 pga af varmeudvikling og strømforbrug

Jeg synes også at opdateringen af iBook'en er en underlig "sætten sig
mellem to stole". Med en 14" skærm mister den sit handye format uden af
den ydelsesmæssigt giver igen. Måske ku' der være en ide i det, hvis den
havde haft en endnu højere opløsning end de 1024*768 som jo dækkes fint
af 12" modellen. Det eneste der taler for den store iBook er
batterilevetiden som er øget!?

Det bedste ved den manglende opdatering af iBooken er, at den endnu
ligner min Pismo, hvilket giver Pismo'en lidt flere år i "det go'e
selskab sammen med OS X."

Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-01-02 23:35

Martin Bredthauer <mb@talent.dk> wrote:

> Det bedste ved den manglende opdatering af iBooken er, at den endnu
> ligner min Pismo, hvilket giver Pismo'en lidt flere år i "det go'e
> selskab sammen med OS X."

egoist ,-)

<icq:131382336>

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-01-02 21:51

> [...]

> nye PowerBooks, og intet nyt om Photoshop (ikke Apples skyld, men derfor
> behøvede SJ ikke at trampe i det ved at vælge "Preview" som ekstern

Nu fik jeg ikke det hele med, da jeg lige var ude at hente mere
pizza og øl, men Photoshop blev da vist frem. Steve Jobs sagde, at nu
havde vi talt ned til MacWorld. Nu kunne vi begynde at tælle ned til
Photoshop kom på markedet.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Kiil

Dato : 07-01-02 22:02

in article 1f5ns60.12nato5t0m3kyN%simonREMOVE@samfundsnasser.dk, Simon T at
simonREMOVE@samfundsnasser.dk wrote on 07/01/02 21:11:

> Lad os sammenligne maskiner et kort øjeblik:

> [...]

Jeg synes nedenstående er mere skræmmende:

733mhz G4 bundled med 15" skærm vs 700mhz iMac

Power Mac G4 iMac (Topmodel)
Pris: 23537,5 kr 1300$ (14-15000 kr her)
Processor: 733MHz G4 700MHz G4
Ram: 128Mb ditto
HD: 40GB ditto
Drev: CD-RW ditto
Grafikkort: Nvidia 2MX ditto
Modem: 56Kbit ditto
Skærm: 1024X768 15" _fed_ TFT 1024X768 15" _fed_ TFT

Dvs. i omegnen af 8-9000 kr. for 33mhz, 4 PCI slots, Mulighed for større
skærm/opløsning og flere diske. Jeg ville til enhver tid vælge G4'eren - men
jeg ville fandme føle mig dum ved at købe en lige nu! Der er selvfølgelig et
par måneder til at få opgraderet G4 serien,da den mindste iMac ikke shipper
før marts. Men.........

--
/peter

"Where's my burrito?" -- Homer

Fra : Simon T

Dato : 07-01-02 23:32

[snip skræmmende sammenligninger]

> [...]
> par måneder til at få opgraderet G4 serien, da den mindste iMac ikke shipper
^^^^^

....og det var der så _ingen_ af modellerne der gør herhjemme:

<http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore.woa/9167/wo/hklFn1W2Ruk
7ac5DY/0.3.0.3.30.19.0.1.3.1.3.1.1.0?129,90>

Eller er det bare Apple-store der får dem monstersent? Jeg ved ikke det,
men jeg tvivler på de ligefrem er de sidste... Så herhjemme kan det være
hip som hap om de er opdateret, for vi ser dem ikke før marts-april
stykkker...

Med venlig hilsen

Simon T