Oliventræ
Fra : Bent

Dato : 07-01-02 20:39

Vi har et lille oliventræ på ca. 1 m. Vi har haft det stående ude til der
kom frost og nu står det inde og lidt køligt. Det tabte en masse blade i
starten, men er nu begyndt at skyde. Det er vokset ca. 20 cm. på nogle af
grenene. Skal de beskæres og hvis ja, hvor?
Ellers nogle gåde råd vedr. oliventræer?

Mvh.

Bent

Fra : rcn

Dato : 14-01-02 09:36

Oliventræer beskæres på samme måde som alle andre træer. Lån evt.
Politikens Store Beskæringbog. Den er god at gå frem efter, og så kan du
samtidigt tjekke om du beskærer dine andre træer rigtigt.

God fornøjelse.

Rikke

http://www.kandu.dk/

Fra : rcn

Dato : 14-01-02 09:43

Oliventræer beskæres som alle andre træer. Lån Politikkens Store
Beskæringsbog. Den giver en god vejledning i principperne for korrekt
beskæring.

God fornøjelse

Rikke

http://www.kandu.dk/

Fra : rcn

Dato : 14-01-02 09:50

Hmm... Jeg har lidt problemer med at komme igennem til dig.
Nå, men til spørgsmålet.

Oliventræer beskæres efter samme principper som alle andre træer. Lån
Politikens Store Beskæringsbog. Den har en god vejledning og indføring i
de forskellige beskæringsteknikker.

God fornøjelse

Rikke

http://www.kandu.dk/

Fra : Bent

Dato : 14-01-02 16:57

"rcn" <rcn.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> Hmm... Jeg har lidt problemer med at komme igennem til dig.
Det nåede fint igennem tre gange. Så trænger det også lissom lidt bedre ind

Tak for svarene

Bent

Fra : rcn

Dato : 14-01-02 17:23

)
Jeg har lidt røde kinder.....

Rikke

http://www.kandu.dk/

Fra : Ulla Nygård Hansen

Dato : 16-01-02 19:22

Hej Bent

Jeg har kikket i Politikkens "Håndbog i beskæring" her står at Oliventræet
kræver en kølig vinter for at sætte frugt. Den skal stå i læ af en solrig
mur og bliver sjælden over 4 m høj. De kan dyrkes som, ikke bærende træer,
hvis de tages ind om vinteren. De tåler beskæring godt, og det fortages i
tidlig forår. Oliven er langsomt voksende og stedsegrøn, bære frugt efter
4-5 år efterudplantning (Det må vøære i oprindelses landene omkring
Middelhavet). Frugten sidder på etårig ved, oftes yderst itræets krone,
derfor den tidlige beskæring. Træerne kommer sig normal godt efter lette
frostskader, hvis det beskæres tilbage til levende ved.
Der står en del mere, jeg kan stætkt anbefale dig at gå på bliblioteket og
låne bogen.
MVH Ulla