Til Mr D!
Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 07-01-02 19:08

Kære Mr D; jeg må give dig ret, Pinsevækkelsen har ikke hele tiden haft
"Troens Dåb" som adgang til Jesus jordiske legeme(menigheden)

Da Pinsebudskabet kom til København i 1907 var der ingen forskelds på
opfattelse af barnedåb og voksendåb.

Først i 1919 modtager ægteparet Bjørner på er besøg hos nogle svenska
Pinsevenner "troens dåb". Og på et møde samme år angribes Barnedåben så
stærkt at hele Filadelfiamenigheden splittes i to lejre. Bjørners dannede så
Evangeliemenigheden med 3/4 dele af Filadelfias medlemmer og kun 1/4 blev
tilbage. Sigurt Bjørner og Folkesen opgav dengang læren om "alles frelse"
(den såkaldte universalisme)

Bjørner blev forstander og Bornholmeren Jens Folkersen evangalist, med meget
våd vand i forkyndelsen.

Bjørner fik først Helligånden i 1921 på et møde i Stokholm, så hvor meget
Pinse der var i Pinsevækkelsen fra starten kan vi jo gætte os til???

Erik L

Fra : Mr. D

Dato : 07-01-02 23:32

Erik Engelbrecht Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:TDl_7.157$uY5.5130@news.get2net.dk...

> Kære Mr D; jeg må give dig ret, Pinsevækkelsen har ikke hele tiden haft
> "Troens Dåb" som adgang til Jesus jordiske legeme(menigheden)

Kære Erik
Jeg har stadig utroligt svært ved at hitte rede i det, du skriver. Hvis
Pinsevækkelsen i 1907 ikke havde "Troendes dåb", hvad havde de så?

> Da Pinsebudskabet kom til København i 1907 var der ingen forskelds på
> opfattelse af barnedåb og voksendåb.

Hvad mener du? At Pinsekirkerne dengang havde barnedåb, eller at de havde
voksendåb, men med barnedøbernes opfattelse af, at dåben frelste?

> Først i 1919 modtager ægteparet Bjørner på er besøg hos nogle svenska
> Pinsevenner "troens dåb".

Så pinsevennerne i Sverige havde troendes dåb, men det havde pinsevennerne i
Danmark ikke? Hvad havde pinsevennerne i England, Indien og USA?

Hvad mener du med troendes dåb? Man får en fornemmelse af, at du mener at
forsvare troendes dåb, men troendes dåb betyder jo, hvad ordet selv siger,
at det kun er de, som allerede er kommet til tro, der bør døbes.

> Og på et møde samme år angribes Barnedåben så
> stærkt at hele Filadelfiamenigheden splittes i to lejre.

Om jeg fatter hvor du får dette fra. Du er simpelthen nødt til at give mig
nogle oplysninger om, hvor jeg kan læse mere om dette. Kan du give mig nogle
links eller bogtitler, så jeg kan læse mere om pinsekirkens barnedåbstro i
den første tid og om splittelsen omkring Anna Bjørner Larsen drejede sig om
barnedåb.

Så vidt jeg kan se, blander du to ting sammen. Hvis jeg har misforstået dig
i dette, må du give mig kilder til dine oplysninger.

Du blander to "vande i oprør" sammen. Den første er det røre, som skabes, da
ægteparret Bjørner Larsen lader sig døbe i 1919, og det andet er splittelsen
mellem pinsekirken og Apostolsk kirke.

Sagen er den, at Helligåndsdåben kommer til Danmark - ikke i første omgang
som institutionaliseret pinsekirke, men som oplevelse. Anna Bjørner Larsen
bliver døbt med den Hellige Ånd og begynder at forkynde, hvad hun har
oplevet. Sigurd følger trop, da de bliver gift. De prædiker, hvor de kan
komme til det, og mange vil gerne høre om Helligåndens gave. Sigurd var KFUM
sekretær, og prædiker meget i de kredse, også lutherske kirker og
missionshuse inviterer dem.

Da de lader sig døbe i 1919 i en svensk pinsekirke, bliver der røre i
Danmark, og mange døre lukkes for dem. Det er denne konflikt, der handler om
barnedåb kontra troendes dåb. Det er brudet med de forskellige lutherske
foreninger og kirker, der baserer sig på dåbsspørgsmålet. Du må se Bjørner
Larsens som karismatikere, der forkynder Helligåndsdåb i alle kirker og
sammenhænge indtil 1919, hvor de bliver direkte menighedsdannende ved deres
dåb i Sverige.

Det er det samme, som gør sig gældende for Folkersen. Han var jo
Indremissionsk, og oplevede Åndsdåben. IM havde intet imod Folkersen. Også
han nød velvilje og fik mange invitationer inden for barnedøberkredse til at
forkynde om Åndens gave. Det var også først da han valgte at lade sig døbe,
at disse døre blev lukket, hvorefter han dannede menighed på Bornholm.

Ser du, det er først ved forkyndelsen af troendes dåb (Ikke helligåndsdåb)
at disse begynder at danne deres egne menigheder (pinsemenigheder) efter at
være blevet smidt ud af missionshusene og kirkerne.

Dåbskonflikten har intet med brudet mellem pinsekirken og Apostolisk kirke
at gøre. Hverken pinsebevægelsen eller apostolerne som regulære kirker har
nogensinde forkyndt barnedåb. Konflikten mellem Pinsekirken og Apostolsk
Kirke gik alene på, om det blot var nådegaverne (1.Kor.12), der skulle
genindføres i menighederne efter urmenighedens forbillede, eller om det også
var tjenestegaverne (Ef.4). Der var ingen konflikt omkring dåb, kun omkring
tjenestesyn. Apostolsk kirke og pinsekirken havde og har altid haft det
samme dåbssyn.

> [...]
> tilbage. Sigurt Bjørner og Folkesen opgav dengang læren om "alles frelse"

Mener du at Pinsekirkerne lærte universalisme og barnedåb i 1907? Her roder
du også rundt i det. Virkeligheden er, at Anna og Sigurd Bjørner i starten
personligt troede på universalisme, men ret tidligt blev de overbevist om,
at dette ikke var sandt. T.B.Barrat og Lewi Pethrus var direkte årsag til at
ægteparret blev overbevist om noget andet. Men dette handler jo om Larsens
personlige overbevisning, som heldigvis blev rettet ind og ikke om
pinsebevægelsernes generelle lære.

Desuden dannedes Evangelieforsamlingen allerede 15. oktober 1919, mens
konflikten mellem pinsefolk og apostolere først opstod i forbindelse med
kirkens indlemmelse i den apostolske kirke i 1924.

> Bjørner blev forstander og Bornholmeren Jens Folkersen evangalist, med
meget
> våd vand i forkyndelsen.

Hvad mener du med "meget våd vand i forkyndelsen"?

Og hvis du havde læst på lektien ville du vide, at der dengang ikke var
noget, der hed forstander i Apostolsk Kirke. Sigurd Bjørner blev apostel,
ikke forstander.

> Bjørner fik først Helligånden i 1921 på et møde i Stokholm, så hvor meget
> Pinse der var i Pinsevækkelsen fra starten kan vi jo gætte os til???

For det første var ægteparret Bjørner ikke de eneste, der dengang tegnede
pinsevækkelsen, de var blot de mest berømte på grund af hendes tidligere
hverv. Og for det andet: Anna og Sigurd Bjørner blev gift i 1912 og
forkyndte fra den første dag i deres ægteskab om Helligåndens dåb.

Hvis jeg har misforstået dig i noget af dette, må du forkalre dig nærmere,
eller endnu bedre, give mig nogle links til dine oplysninger

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 08-01-02 01:26

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
i to lejre.

> [...]
> den første tid og om splittelsen omkring Anna Bjørner Larsen drejede sig

Når ægteparet Bjørner først modtog "troens dåb " i 1919, vil det være svært
at udlukke barnedåben som en dåb der har været accepteret i PinseK i årene
fra 1908 til 1919, vil det ikke???

Jeg ved da med sikkerhed at den lokale pinseK her idag har et tinglyst
dokument hvor en af §erne er, at Dåben = medlemskab af kirken. Så noger er
forandret.

> [...]
da
> ægteparret Bjørner Larsen lader sig døbe i 1919, og det andet er

Det er ganske sjovt; for jeg har overhovedet ikke skrevet om en splid
mellem ApK og PinseK. En splid der først kom i 1936??

> [...]
> Larsens som karismatikere, der forkynder Helligåndsdåb i alle kirker og
> sammenhænge indtil 1919, hvor de bliver direkte menighedsdannende ved

Nu var det jo " Troens dåb " jeg gav dig ret med, at den ikke altid har
været forkyndt i Pinsekirken!

> [...]
omkring
> tjenestesyn. Apostolsk kirke og pinsekirken havde og har altid haft det

Jeg har slet ikke nævnt nogen splittelse mellem ApK og PinseK?????

> [...]
> ægteparret blev overbevist om noget andet. Men dette handler jo om Larsens
> personlige overbevisning, som heldigvis blev rettet ind og ikke om

Skriver jeg da ikke " at de opgav troede på universalisme" ?????

> [...]
>
> Og hvis du havde læst på lektien ville du vide, at der dengang ikke var
> noget, der hed forstander i Apostolsk Kirke. Sigurd Bjørner blev apostel,

Har jeg nu også nævnt Apostolsk kirke ?????? Det er mig ganske ubevist, men
hvad er det jeg skriver om ApK???

> For det første var ægteparret Bjørner ikke de eneste, der dengang tegnede
> pinsevækkelsen,

Har jeg nu også skrevet det?????

>de var blot de mest berømte på grund af hendes tidligere
> hverv. Og for det andet: Anna og Sigurd Bjørner blev gift i 1912 og
> forkyndte fra den første dag i deres ægteskab om Helligåndens dåb.

Man meget let forkynde om Helligånden, uden at være døbt i Helligånden.

> Hvis jeg har misforstået dig i noget af dette, må du forkalre dig nærmere,
> eller endnu bedre, give mig nogle links til dine oplysninger

Ja så; du vil have links, men jeg er bange for at hylderne på bibloteket er
de eneste links du får;

Erik L

Fra : Mr. D

Dato : 13-01-02 13:24

Erik Engelbrecht Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:slr_7.243$uY5.8777@news.get2net.dk...

> Når ægteparet Bjørner først modtog "troens dåb " i 1919, vil det være
svært
> at udlukke barnedåben som en dåb der har været accepteret i PinseK i årene
> fra 1908 til 1919, vil det ikke???

Nej, det har du misforstået lige som alt andet. Pinsebudskabet, som kom til
Danmark i 1907 var forkyndelsen om Åndens dåb. Bjørner Larsens var åndsdøbte
men ikke menighedsdannende og ikke regulære pinsefolk, før de blev døbt i
vand i 1919, og derefter stratede Evangeliesalen. Derfor kan du ikke tale
om, at den officielle pinsekirke i DK nogensinde har forkyndt barnedåb. Der
er nogle grundlæggende begreber, du ikke har fattet

> Jeg ved da med sikkerhed at den lokale pinseK her idag har et tinglyst
> dokument hvor en af §erne er, at Dåben = medlemskab af kirken. Så noger er
> forandret.

Sådan har det vel altid været i pinsekirken.

> Det er ganske sjovt; for jeg har overhovedet ikke skrevet om en splid
> mellem ApK og PinseK. En splid der først kom i 1936??

Også dette har du misforstået. Spliden mellem pinsekirken og ApK kom før.
Det der skete i 1936 var opgøret mellem ApK og Bjørner Larsen og ikke det,
du taler om.

> Nu var det jo " Troens dåb " jeg gav dig ret med, at den ikke altid har
> været forkyndt i Pinsekirken!

Det er utroligt at du kan komme med sådan en irrelevant kommentar i forhold
til det, jeg skrev. Men du stadig også misforstået dette. Pinsekirken har
altid forkyndt troendes dåb. u blander tingene sammen. Det virker faktisk
som om du har en rimelig god bog, hvor det hele er nøjagtigt og enkelt
beskrevet. Du kan bare ikke finde ud af at læse den.

> Ja så; du vil have links, men jeg er bange for at hylderne på bibloteket
er
> de eneste links du får;

Passer mig fint. vad hedder de bøger, jeg skal lede efter?

Mr. D

Fra : Erik Larsen

Dato : 14-01-02 00:12

> [...]
åndsdøbte
> men ikke menighedsdannende og ikke regulære pinsefolk, før de blev døbt i

Hallo, Hallooo Mr D. er det ikke det jeg har helletiden har at med dåben
bliver vi døbt til Jesu Legeme, Menigheden

Endnu engang fordi du holder med mig.

Erik L