Symboler
Fra : Søren S.Mikkelsen

Dato : 24-01-01 13:24

At Adam og Eva levede i Paradis
At de spiste af et kundskabstræ
At slanger kan tale
At Noa bygger Arken
At Moses driver ned af Nilen i en sivbåd og bliver fundet af Faraos hof
At Isralitterne bliver drevet ud af Egypten
At Moses skiller vandet ad
At Salomo bygger templet
o.s.v.

Skal vi som kristne i dag ikke tilegne den symbolske værdi af
begivenhederne i GT som større vigtighed, end begivenhederne i sig selv?

S.

Fra : Olav Grimdalen

Dato : 24-01-01 16:38

On Wed, 24 Jan 2001 13:24:08 +0100, Søren S.Mikkelsen
<cfp13653@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>
>Skal vi som kristne i dag ikke tilegne den symbolske værdi af
>begivenhederne i GT som større vigtighed, end begivenhederne i sig selv?

Generelt er det å si om dette. Vi skal lese Bibelen som det står, tror
som det står og oppleve som det står. Bibelen sier at det er skjedd og
det er det vi kristne skal holde oss etter. Om vi ikke gjør dette er
vi på vikende grunn. Så stå fast på Guds ord.

Vennlig hilsen

Olav

Fra : Søren S.Mikkelsen

Dato : 24-01-01 17:21

Olav Grimdalen wrote:

> [...]
> det er det vi kristne skal holde oss etter. Om vi ikke gjør dette er
> vi på vikende grunn. Så stå fast på Guds ord.

Hvilken betydning tillægger du da symboler?

Fra : Niels Steg

Dato : 24-01-01 17:13

"Søren S.Mikkelsen" <cfp13653@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Skal vi som kristne i dag ikke tilegne den symbolske værdi af
> begivenhederne i GT som større vigtighed, end begivenhederne i sig

Jeg giver Olav ret, men vil tilføje, at der er rigtig mange ting i
Skriften vi vil forbavses over når vi engang når Himmelen!

Niels

Fra : Live4Him

Dato : 24-01-01 21:59

> [...]
>
> Skal vi som kristne i dag ikke tilegne den symbolske værdi af
> begivenhederne i GT som større vigtighed, end begivenhederne i sig selv?
----------------
Alt det du nævner der, hører til den del af bibelen som man kalder det
historiske stof. I dette tilfælde GTs fortællinger, som fylder 40 % af GT .
Så spørgsmålet kunne måske udvides til at handle mere gennerelt om hvordan
vi tolker og anvender GTs fortællinger.

Ofte kan vi lære en del om Gud ved disse fortællinger, der omhandler
begivenheder der virkelig har fundet sted (historiske bøger). Men det er
ikke altid direkte, men indirekte vi lærer. Det er implicit i fortællingen
at doktrinen ligger, og fortællingen illustrere ofte en doktrin istedet for
at lære den direkte (som i NT).

Et eksempel er Davids hor med Batseba (2 sam 11), der i fortællingen finder
man ikke sådanne direkte udtalelser såsom : "ved at drive hor med Batseba
handlede David forkert" for det læres eksplicit et andet sted i bibelen( 2
mos 20,14) men det historien i 2 samuel gør, er at den illustrere hvilken
skade dette hor havde for David. Den illustrere en doktrin som læres direkte
andetsteds.

jørgen.

Fra : Dennis

Dato : 25-01-01 17:16

Faraos hof

Jeg mener det læste skal forstås som det står. Det skal vi ikke lave
om på.

At Noa byggede en ark på størrelse med en oceandamper, er da ikke mere
ubegribeligt end at man 100 år efter byggede Keops pyramiden i
Ægypten.

Salomon byggede et tempel. Resterne står der jo endnu, så der må jo
altså havde været et tempel engang.

Som kristne tror jeg vi skal passe på ikke at falde i den faldgrubbe
at gøre Guds undere mindre og mere naturlige, end de i virkeligheden
er.

Fra : Søren S.Mikkelsen

Dato : 26-01-01 16:01

Dennis wrote:

> [...]
>
> Som kristne tror jeg vi skal passe på ikke at falde i den faldgrubbe
> at gøre Guds undere mindre og mere naturlige, end de i virkeligheden

ja..men hvorfor skulle templet være så præcist indrettet?
Hvorfor skulle pillerne foran templet have forskellige navne?(Jakin, Boaz)

Hvorfor okser under det støbte hav?
Hvordan indsamlede Noah to exemplarer af alle dyrearter?
Hvorfor stillede Gud de to specielle træer i haven?Var det for at prøve
Adam og Eva af? Kunne han ikke have hegnet dem ind?
Lå Paradis virkeligt ved Eufrat og Tigris?

S.