Lens gevind hvor ?
Fra : Per H

Dato : 07-01-02 17:13

Jeg skal have drejet et 12 mm lens gevind i massiv messing rundjern.
jeg har emnet, men hvem kan dreje gevindet. det er indv. gevind.

/ PH-BYG v/Per Hansen

icq 8212837

Fra : Jens

Dato : 07-01-02 18:29

Per H wrote:

> Jeg skal have drejet et 12 mm lens gevind i massiv messing rundjern.
> jeg har emnet, men hvem kan dreje gevindet. det er indv. gevind.

Hej Per
Jeg har godtnok en drejebænk men har ikke lige evnerne (endnu) til at
dreje gevind og da slet ikke venstre gevind.
Hvor bor du.
Min far kan også gøre det, han har dog en noget mindre drejebænk.Og bor
i horsens. Selv bor jeg i langeskov

--
Jens Borchert Pedersen
5550 Langeskov

læs om at tjene penge på Http://www.acninc.com

Fra : Calle

Dato : 07-01-02 18:39

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse
| Jeg skal have drejet et 12 mm lens gevind i massiv messing rundjern.
| jeg har emnet, men hvem kan dreje gevindet. det er indv. gevind.

Hej

Hvis det er alm. 12mm. Links (venstre) gevind, så kan man gevindtappe til
det. Det er nok billigere end at køre fanden i vold for at få det lavet. Der
må da være et metalværksted/mindre virksomhed/Autoværksted i nærheden som
kan gøre det for dig.

Calle

Fra : Per H

Dato : 07-01-02 21:37

har forsøgt mange steder. prøver stadig.

/ PH-BYG v/Per Hansen

icq 8212837

Fra : Finn

Dato : 07-01-02 19:39

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg skal have drejet et 12 mm lens gevind i massiv messing rundjern.
> jeg har emnet, men hvem kan dreje gevindet. det er indv. gevind.

Prøv ved blikkenslageren de har da grejet til det.

Finn

Fra : Per H

Dato : 07-01-02 21:37

On Mon, 7 Jan 2002 19:38:59 +0100, "Finn" <cartman@hansen.dk> wrote:

>"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse

Nope. det bruges ikke mere.

>Prøv ved blikkenslageren de har da grejet til det.
>
>Finn

/ PH-BYG v/Per Hansen

icq 8212837

Fra : Bjerg & Olsen

Dato : 08-01-02 18:13

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse news:tl1k3uosjphdgdukbjjvj7ciu20571hcua@4ax.com...

> Nope. det bruges ikke mere.

Hvis det er M12 groft gevind, venstre, efter ISO 261, så anvendes det
absolut endnu, bl. a. til maskinbygningsformål.

Normalt anvendes kun venstregevind hvor det er absolut nødvendigt
af hensyn til funktionen. Eksempler er at der i de to ender af en spindel
på en bænkslibemaskine anvendes højre- hhv. venstregevind, eller en
strammeanordning (trådstrammer) hvor man anvender højre- og venstre-
gevind på de to skruer.

Men værktøj til venstregevind er normalt dyrere og kan være vanskeligere
at skaffe end værktøj til højregevind.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Per H

Dato : 09-01-02 22:30

On Tue, 8 Jan 2002 18:12:38 +0100, "Bjerg & Olsen"
<bjerg.olsen@get2net.dk> wrote:

>Hvis det er M12 groft gevind, venstre, efter ISO 261, så anvendes det
>absolut endnu, bl. a. til maskinbygningsformål.

ja men blikkenslager benytter det alså ikke.

/ PH-BYG v/Per Hansen

icq 8212837

Fra : Bjerg & Olsen

Dato : 09-01-02 23:06

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse news:dhdp3ucohpcg6oe8mcff2puicpvp00m5db@4ax.com...

> ja men blikkenslager benytter det alså ikke.

Nåja, men det var jo en helt anden ting at en blikkenslager ikke benytter
det mere.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Kirsten Flygenring

Dato : 10-01-02 11:29

Selfølgelig anvender blikkenslager ikke linksgevind. Kontakt firmaet Thurmer
her i danmark og spørg hvor du kan købe sådan en snittap. Og hvis du ikke
kan købe den direkte, kan de henvise dig. En hvilken som helst professionel
værktøjsleverandør ( ikke byggemarked e. lign. ) kan skaffe den.
Med venlig hilsen
Palle Flygenring.