Meditationer over Nietzsches "Antikrist"
Fra : anderspj

Dato : 23-01-01 01:34

Følgende er et forsøg på at redegøre for de steder hvor jeg enten ikke
forstår eller blot er dybt uenig med det "kristne livssyn":

Gud skaber Verden - og kvajer sig med mennesket, idet Mennesket er ulydigt.
Skylden skydes på en slange.

Mennesket mister uskylden og skal straffes for at være blevet bondefanget,
mens slangen blot straffes med at skulle "krybe på jorden og æde støv" - Gud
tager sig altså ikke sammen og udrydder denne Satan med det samme, så Han
kan få fred til sit lille eksperiment.

Senere forsøges hele menneskeheden udslettet, men Gud lader Noah & Co
overleve. Dog gøres der stadig intet ved fejlkilde, nemlig denne Satan eller
mere konkret, synden.

Guds suverænitet kan allerede her betvivles.

Gud vælger en mand, Abraham, til at videreføre menneskeslægten, men kræver
først at denne mand slagter sin egen søn, Isak. Gud kommer gudskelov til
besindelse og Isak overlever.

Gud begynder så småt at udvælge sig eet eneste folkeslag, som Han holder med
imod resten af Verden, og han skaffer sig en kontrakt med dette folk på
Sinai bjerg med Moses som mellemmand. Folket skal opfylde kontrakten for at
leve i det lovede land, og straffen for brud er oftest døden ved offentlig
stening. Dog gøres der intet for at udbedre fejlen ved mennesket. Denne
kontrakt er en slags "nødbremse" for menneskets indbyggede fejlmekanisme.

Først har Han imidlertid fundet det nødvendigt at forette et mindre
folkedrab på uskyldige spædbørn og slå en uskyldig civilbefolkning med
bylder og naturkatastrofer for at bevise Sin magt.

Ved ovennævnte anledning flytter Gud ind i en lille kasse på ca 1m x ½m x ½m
og følger således Sit "udvalgte folk"...Som igen foretter etnisk udrensning
på den oprindelige befolkning (filistrene) i dèt område som de hævder Gud
har givet dem.

Gud flytter derefter ind i en lidt større bolig ( - Templet)

Derefter straffer Han flere gange sit folk på det groveste så mange gange at
det lader til at være bedre IKKE at "være udvalgt". Dette "udvalgte folk"
får lov til at leve første under den ene og så den anden besættelse...

Dette sår dem til at fantasere om et bæst af en kommende leder som militært
vil udradere Israels fjender og skabe et Storisrael...

Denne leder, hævder de senere kristne, ER kommet i form af en prædikant som
var så yderligtgående at Han døde af det.

Nogle af denne prædikants følgere hævder senere at Han har udført mirakler
og at Han i øvrigt er Guds Søn. De påstår også at Han er opstået fra de døde
under mystiske omstændigheder.

En jødisk farisæer, som hævder at have haft en vision af denne ikke-døde
prædikant, forfatter en del breve til de menigheder som er ved at opstå i
Lillasien og Grækenland. I disse breve sammensættes en tro på at prædikanten
var Gud selv i forklædning og at denne ofrede sig for menneskets ovennævnte
synd.

Senere nedskrives flere forskellige biografier, ialt ca. 25, men kun fire
kan åbenbart bruges. Andre breve fra andre tilhængere anvendes og samles i
en bog.
Denne bog afsluttes af et skrift som hævdes at være forfattet af en anden
tilhænger som efter længere tids isolationsfængsling på en græsk ø har een
af de største og grimmeste hallucinationer, jeg nogensinde har hørt om...
I dette skrift, samt i biografierne, hævdes det at prædikanten som tidligere
nævnt er opstået fra de døde og endda feset ud i Verdensrummet (location
unknown), men at Han vil vende tilbage på et tidspunkt hvor et kæmpe rige
vil rejse sig og undertrykke og udslette Hans tilhængere.
Denne "profet" hævder at blive fortalt at Gud og prædikanten blot venter på
at at hele verden er gået trekvart (eller måske rettrre to tredjedele)ad
Helvede til og, som amerikanerne siger, "Den Fede Dame synger".
Umiddelbart forinden skal en led karl ved navn Antikrist, som er
prædikantens absolutte modsætning, lokke næsten hele jordens befolkning fra
prædikantens lære. Derudover skal Dødsenglen Himself med sine tilhørende
"rytterskarer" pine jordens b

Fra : Olav Grimdalen

Dato : 23-01-01 10:07

On Tue, 23 Jan 2001 01:33:48 +0100, "anderspj"
<anderspj@post8.tele.dk> wrote:
Det var mye tull på en gang.

Gud ga mennesket en fri vilje, enten å holde seg til Satan eller til
Gud. Dette har ikke du i din visdom ikke oppfattet når du i dine mange
vendinger skal fortelle hva Gud skulle ha gjort. Les Jobs bok å lær av
han.

Olav

Fra : anderspj

Dato : 23-01-01 19:28

Olav Grimdalen <olavmo@c2i.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:aphq6tsa0mj1n519vt94l4l8ti1pgecpjg@4ax.com...
> [...]
> Gud. Dette har ikke du i din visdom ikke oppfattet når du i dine mange
> vendinger skal fortelle hva Gud skulle ha gjort. Les Jobs bok å lær av

Der er vel næppe egentlig noget der hedder "at holde sig til Satan", vel?

Det er ellers en nydelig sort/hvid verdensopfattelse, men jeg havde ærligt
talt forventet et mere debatterende svar.

Nu har jeg for nylig specifikt fremhævet Jobs Bog for at være eet af de
værste skrifter i Bibelen, da jeg synes at det har et grundliggende
forfærdeligt Gudssyn og menneskesyn. Jeg kalder det personligt for et
eksempel på tortur og hjernevask for at beskrive handlingen med moderne
termer. Så der er næppe noget i den bog, jeg er særligt interesseret i at
lære.

--
Mvh.
Anders