Er det synd at ryge
Fra : Dennis

Dato : 21-01-01 13:21

Hvad mener gruppen?

Er det en synd at ryge og er det bibelsk begrundet.

Dennis

Fra : Live4Him

Dato : 21-01-01 23:56

"Dennis" <Joshva@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad mener gruppen?
>
> Er det en synd at ryge og er det bibelsk begrundet.
--------------
Bibelen nævner ikke det at ryge svjv. Men ryger man meget, kan det vel
betragtes som en form for synd, da det ødelægger ens helbred. Men ellers er
det mest synd for en selv, hvis man ryger.

jørgen.

Fra : tintin

Dato : 22-01-01 03:51

Jeg ryger og det synes jeg ikke er godt.
Paulus siger: Ved I ikke at jeres legeme er et tempel for Helligånden. 1.
kor. 6:19
Ved I ikke, at I er Guds tempel, og Guds Ånd bor i jer. 1. kor. 3:16.

Jeg tror at Gud ønsker at vi skal være DET tempel.

Jeg ved godt at der ikke står noget med røg hér, men, men. Sunde og raske,
det er jeg sikker på at Gud ønsker vi skal være.

Hilsen
Brian

Fra : Erik Larsen

Dato : 22-01-01 20:31

"Dennis" <Joshva@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad mener gruppen?
>
> Er det en synd at ryge og er det bibelsk begrundet.
>
> Dennis

Da Bibelen se skrevet ca.1400-1500 år før tobaken blev hentet i Amerika
er der af naturlige årsager ikke nævnt tobak i Bibelen.

Jeg har set mange der bliver frelste og så kaster tobaken fra sig, fordi
Jesus sætter dem fri fra trældommens åg. Og når Jesus hængte på
korset for at sætte dig fri fra trældommens åg, må det være forkert at
slave under indflydelse af tobak.

Erik

Fra : Bjarne Krog

Dato : 23-01-01 01:23

On Mon, 22 Jan 2001 20:30:42 +0100, "Erik Larsen"
<erik-larsen@get2net.dk> wrote:

> [...]
>Jesus sætter dem fri fra trældommens åg. Og når Jesus hængte på
>korset for at sætte dig fri fra trældommens åg, må det være forkert at

Jeg mener at Gud forlanger at vi passer på voers kroppe, så de kan
holde til alt det de skal igennem her på jorden, og at ryge kan vel
neppe betegnes som værende sundt for kroppen vel....

Så min mening er at det må væere en synd at ryge...

Kærlig VML hilsen fra Bjarne,
Som anbefaler folk der også tror på reinkarnation, at kigge ind på.
http://www.geocities.com/Athens/Forum/2064/index.htm eller
http://www.vandrer-mod-lyset.dk/vmldk.htm

Fra : Erik Larsen

Dato : 23-01-01 21:02

"Bjarne Krog" <b.krog@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> neppe betegnes som værende sundt for kroppen vel....
>
> Så min mening er at det må væere en synd at ryge...

Skal vi så forbande rygerne eller fortælle dem om Guds frihed ???

Erik

Fra : Bjarne Krog

Dato : 23-01-01 21:43

On Tue, 23 Jan 2001 21:02:05 +0100, "Erik Larsen"
<erik-larsen@get2net.dk> wrote:

Klip------
>Skal vi så forbande rygerne eller fortælle dem om Guds frihed ???
>
>Erik

Nej tak Erik, jeg er da af den holdning at det stadig er op til hver
især om hvordan man vil behandle sin krop, men det er ikke pænt at
undlade at fortælle folk der ryger at de ødelægger deres krop.

Og det kunne da godt fortælles til dem at det er imod Guds vilie at de
smadre deres krop med vilie....

Fra : Erik Larsen

Dato : 23-01-01 22:40

> [...]
> undlade at fortælle folk der ryger at de ødelægger deres krop.
>
> Og det kunne da godt fortælles til dem at det er imod Guds vilie at de

Alle ved om tobakens skadelige virkning, så der er ingen grund til at
tærske langhalm. Men jeg føler det efter 17 års kristendom det endnu
mærkeligt når Præst/pridikanten tager og tænder smøgen efter Guds
ord er talt.

En af mine venner sad og læste Biblen medens han røg tobak, da han ville
aske sin smøg tabte han asken ned i Bibelen. I samme øjeblik skammede
han sig over at have tabt asken ned i Bibelen at han aldrig har røget siden.

Erik

Fra : Bjarne Krog

Dato : 23-01-01 23:59

On Tue, 23 Jan 2001 22:40:05 +0100, "Erik Larsen"
> [...]

>tærske langhalm. Men jeg føler det efter 17 års kristendom det endnu
>mærkeligt når Præst/pridikanten tager og tænder smøgen efter Guds

Ja, det er ikke alle der tænker over det, men det som Gud har givet
os, er noget vi bør prise og verne om!!!!!

> [...]
>han sig over at have tabt asken ned i Bibelen at han aldrig har røget siden.

God historie....... det var da dejligt at han indså at det ikke er
velset fra Guds side at vi forurener vore kroppe

Fra : N/A

Dato : 24-01-01 23:30

Fra : Andreas Falck

Dato : 24-01-01 23:30

"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:gEsb6.2677$LK6.73413@news101.telia.com...

> <> og hvis han nu lige havde været tørstig eller sulten .... og
> altså havde drukket eller spist mens han læste i biblen og var
> kommet til at tabe en krumme eller lidt saftevand ville han
> så mon også have undladt at spise og drikke resten af sit liv

Proportionsforvridning så virkelig batter noget !!

Andreas Falck
--
Der har en artikel om Profetierne i Daniels Bog på sin hjemmeside
http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-045.htm

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 25-01-01 02:47

Andreas Falck <andreasfalck@hotmail.com> skrev...

> "Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev...

> Proportionsforvridning så virkelig batter noget !!

Også hvis det nu var en rigtig ulækker spegepølsemad med masser af fedt og
farvestoffer?

(Smil til verden, Andreas - det er ikke sikkert, at den griner af dig)

Christina

Fra : Anders Jorga

Dato : 26-01-01 12:39

"Christina Puhakka Egholm" <christina.egholm@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:zxLb6.3316$LK6.95799@news101.telia.com...
> Andreas Falck <andreasfalck@hotmail.com> skrev...

> Også hvis det nu var en rigtig ulækker spegepølsemad med
> masser af fedt og farvestoffer?

Der er jo da den forskel, at mad og drikke er en nødvendig del til
livets opretholdelse, - og det er faktisk muligt at spise og drikke
sunde ting.

Det er ikke muligt at ryge på en sund måde. Rygning er usundt, har
altid været det og vil også altid være det.

Derfor kan jeg erklære mig enig i at sammenligningen mellem rygning og
indtagelse af madvarer er en voldsom proportionsforvridning.

Anders Jorga
- - - - -
"Jeg har besluttet, ikke at ville vide af andet end
Jesus Kristus, og det som korsfæstet" 1. Kor. 2, 2.

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 26-01-01 13:04

Anders Jorga <anders.jorga@city.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:94rnpe$1su1$1@news.cybercity.dk...
> [...]
>
> Derfor kan jeg erklære mig enig i at sammenligningen mellem rygning og
> indtagelse af madvarer er en voldsom proportionsforvridning.

<> Den som kun tar sjov for sjov
og alvor kun alvorligt
han og hun har faktisk fattet
begge dele dårligt (GRUK)

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 26-01-01 17:50

Anne-Marie Prange Madsen <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev...

> <> Den som kun tar sjov for sjov
> og alvor kun alvorligt
> han og hun har faktisk fattet
> begge dele dårligt (GRUK)

HØRT!

Christina

Fra : Olav Grimdalen

Dato : 23-01-01 10:34

On Sun, 21 Jan 2001 12:20:55 GMT, "Dennis" <Joshva@wanadoo.dk> wrote:

>Hvad mener gruppen?
>
>Er det en synd at ryge og er det bibelsk begrundet.
>
>Dennis
>
>Bibelen svarer slik. Vi har lov til alt, men det er ikke alt som gagner oss.
Røk er vel ikke akkurat noe som tjener til at vi får bedre helse,
tvert i mot.

Olav

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 23-01-01 16:40

Dennis <Joshva@wanadoo.dk> skrev...

> Er det en synd at ryge og er det bibelsk begrundet.

Lad mig citere en gammel vits:

Menighedsrådet var meget utilfreds med den ny præst, som røg pibe. En dag
kom formanden for rådet kørende på sin cykel hen til præsten, som stod og
røg.
Formanden mente, at nu havde han chancen for at få præsten til at holde op
og spurgte: "Tror pastoren, at Herren, dengang han gik på jorden, røg pibe?"
- "Om han røg pibe, skal jeg ikke kunne sige, men han kørte i hvert fald
ikke på cykel!"
___
Christina

Fra : Live4Him

Dato : 24-01-01 00:20

"Christina Puhakka Egholm" <christina.egholm@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:lyhb6.2267$LK6.49677@news101.telia.com...
: "Tror pastoren, at Herren, dengang han gik på jorden, røg pibe?"
> - "Om han røg pibe, skal jeg ikke kunne sige, men han kørte i hvert fald
> ikke på cykel!"
-----------------
Gad vide om der er cykelstier i himlen og man får lov at ræse rundt der oppe
?? Så kan man måske leje sin cykel, hvis man ikke skal eje noget.

jørgen.

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 25-01-01 22:57

"Live4Him" <au_536@lite.dk> wrote in message

> Gad vide om der er cykelstier i himlen og man får lov at ræse rundt
der oppe
> ?? Så kan man måske leje sin cykel, hvis man ikke skal eje noget.

Minder mig om en DER reklame, hvor en inder (tror jeg hok) siger:

"You must own only seven things"

Men så havde han lejet resten.

Den var meget skæg i sit materielle hykleri, jeg holdt meget af den
reklame

Kenn L. Schjødt
mailto:kenn@schjodt.net
Se også kirken på web: www.lds.org eller www.kristus.dk
"The smallest good deed is better than the greatest intention"

Fra : Mr. D

Dato : 25-01-01 22:29

Christina Puhakka Egholm <christina.egholm@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:lyhb6.2267$LK6.49677@news101.telia.com...
> Dennis <Joshva@wanadoo.dk> skrev...

> Lad mig citere en gammel vits:

Nordmændene har en lille historie, der kort, men klart viser deres
holdning til danskere, rygning og franskmænd. Den siger i al sin
enkelthed dette: Den danske kristne rejser til Paris for at møde den
franske kristne. Danskeren bliver så chokeret over at se, at den franske
kristne drikker vin, at han taber cigaretten

Mr. D

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 25-01-01 22:11

"Dennis" <Joshva@wanadoo.dk> wrote in message

> Er det en synd at ryge og er det bibelsk begrundet.

Hvad så med at drikke sig fuld, er det i orden..?

Som Sidste Dages Hellig efterlever jeg et "visdomsord", som lærer mig jeg
skal holde mig fra alkohol, tobak, narkotika, kaffe og the. Derudover bør
jeg spise sundt, mange grønsager og lidt kød.

Dette visdomsord har betydet at Sidste Dages Hellige lever længere og har
mindre chancer for cancer og hjertekar sygdomme. Dette er bla. dokumenteret
i et stort californisk studie.

Fra : Vidal

Dato : 25-01-01 23:21

"Kenn L. Schjødt" <kenn@traceroute.dk> skrev i en meddelelse news:zD0c6.64156$W81.777840@twister.sunsite.dk...

> Som Sidste Dages Hellig efterlever jeg et "visdomsord", som lærer mig jeg
> skal holde mig fra alkohol

Det kan måske være udmærket som en
sundhedsforanstaltning, men Jesus havde
ikke noget mod alkohol. Tværtimod må han
have holdt temmeligt meget af det, siden
han lod det indtage en så central rolle.

Så der er ikke noget kristeligt i det.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 27-01-01 02:12

"Vidal" <vidal@worldonline.dk> wrote in message

> Det kan måske være udmærket som en
> sundhedsforanstaltning, men Jesus havde
> ikke noget mod alkohol. Tværtimod må han
> have holdt temmeligt meget af det, siden
> han lod det indtage en så central rolle.

Du tror at Jesus Kristus glæder sig over at folk drikker sig fulde...?

Hvor meget utroskab, hvor meget vold tror du ikke begåes under
indflydelse af alkohol..?

Kulturen omkring vin er meget anderledes i middelhavs landene, hvor man
ikke drikker sig fuld, det ses der faktisk ned på. Dengang havde man
heller ikke vodka, rom og andre meget raffinerede produkter. Desuden var
det svært at få rent vand, så det var sundere at drikke vin. Næsten
ligesom middelalderen herhjemme, hvor øl var det eneste som folk kunne
drikke uden livsfare.

Fra : Vidal

Dato : 27-01-01 22:19

"Kenn L. Schjødt" <kenn@traceroute.dk> skrev i en meddelelse news:94t736$f35$1@news.inet.tele.dk...

> Du tror at Jesus Kristus glæder sig over at folk drikker sig fulde...?

Næ, det ved jeg ikke noget om, men han
glæder sig vel, når der drikkes alkohol.

> Hvor meget utroskab, hvor meget vold tror du ikke begåes under
> indflydelse af alkohol..?

Det ved jeg ikke noget om. Jeg skal ikke påstå,
jeg er ekspert, men de ting forekommer vel
ligeså ofte, når folk er ædru?

> Kulturen omkring vin er meget anderledes i middelhavs landene, hvor man
> ikke drikker sig fuld, det ses der faktisk ned på.

Men det fremgår jo tydeligt af NT, at Jesus
drak, ja, ifølge Johannes lavede han endda
vin til folk, der allerede var berusede.

> Dengang havde man
> heller ikke vodka, rom og andre meget raffinerede produkter. Desuden var
> det svært at få rent vand, så det var sundere at drikke vin.

Ved man det? Jesus drak da også vand.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Vidal

Dato : 27-01-01 23:15

> [...]

Men det fremgår jo tydeligt af NT, at Jesus drak,
ifølge Johannes lavede han endda vin til folk, der

[...]

> Desuden var
> det svært at få rent vand, så det var sundere at drikke vin.

Ved man det? Jesus drak da også vand, så han
gik måske på kompromis med sundheden.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : B. Jensen

Dato : 25-01-01 22:34

"Kenn L. Schjødt" <kenn@traceroute.dk> skrev i en meddelelse

> "Dennis" <Joshva@wanadoo.dk> wrote in message
>
> Var der ikke noget med at et nyt bud giver jeg jer, at i elsker hver
andre. Jesus er loven. Ja vi skal ikke ryge drikke os fulde , tage stoffer
også videre , men det du der kommer med virker som lov trældom og ikke fri
hed i Jesus.
Med kærlig hilsen.
B. Jensen
Min hjemmeside
www.jesusviborg.subnet.dk
Se også
www.magazinet.no

Fra : Peter B. Juul

Dato : 26-01-01 11:42

"Kenn L. Schjødt" <kenn@traceroute.dk> writes:

> Som Sidste Dages Hellig efterlever jeg et "visdomsord", som lærer mig jeg
> skal holde mig fra alkohol, tobak, narkotika, kaffe og the.

Af ren nysgerrighed: Inkluderer dette cola og andre koffein-holdige
drikke?

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 27-01-01 02:03

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message

> Af ren nysgerrighed: Inkluderer dette cola og andre koffein-holdige
> drikke?

Det bliver af mange indirekte tolket sådan, men det er et af de emner
som lægges ud til vores egen bedømmelse. Selv er jeg holdt op med at
drikke cola normalt, efter jeg fik mavesyre problemer.

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 27-01-01 03:28

Kenn L. Schjødt <kenn@traceroute.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:94t6jn$dmd$1@news.inet.tele.dk...

Selv er jeg holdt op med at
> drikke cola normalt,

< > hvordan søren drikker du det så??

Ja tilgiv mig .... den var for oplagt til at jeg kunne lade være!!

Godnathils fra Anne-Marie

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 27-01-01 18:32

"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> Selv er jeg holdt op med at
>
> < > hvordan søren drikker du det så??
>
> Ja tilgiv mig .... den var for oplagt til at jeg kunne lade være!!

LOL, hmm en lille omformulering kunne måske være på sin plads

Jeg drikker sjældent cola.

Du er tilgivet, men jeg venter på payback en dag

Fra : bvjo@my-deja.com

Dato : 11-02-01 22:14

In article <m3r91q1tow.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk>,
pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) wrote:

> [...]
> drikke?
>
> --
> Peter B. Juul, o.-.o "Yes," said Winnie-the-
Pooh.
> The RockBear. ((^)) "I see now," said Winnie-
the-Pooh.
> I speak only 0}._.{0 "I have been Foolish and
Deluded," said he,
> for myself. O/ \O "and I am a Bear of no
Brain at All."

Hvor finner du belegg i Bibelen for en slik
livsstil? Jeg er enig i det du sier om alkkohol
og narkotika, men det andre?

Sent via Deja.com
http://www.deja.com/

Fra : Olav Grimdalen

Dato : 27-01-01 16:18

On Thu, 25 Jan 2001 21:10:55 GMT, "Kenn L. Schjødt"
<kenn@traceroute.dk> wrote:

> [...]
>mindre chancer for cancer og hjertekar sygdomme. Dette er bla. dokumenteret

Generelt sier Bibelen at vi er Guds legeme. Gjør ikke den Hellige Ånd
fortred. Svaret er vel gitt. Er vi et tempel for den Hellige Ånd sier
det seg selv at vi skal leve slik som Gud vil vi skal leve.

Olav