/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
1000rpms forskel, hvorfor ??
Fra : Steffen Skov


Dato : 07-01-02 14:10

Jeg skal snart købe MC, en Honda CM 400 T fra '81.
I den forbindelse har jeg fundet en bog på biblioteket, som hedder:
Motorräder 1970-1992 af Ulrich Schwad.
Den er på tysk men pyt med det.
Det vigtige er at der står om CM400T'en fra '80, at den har 43 hk ved 9500
rpm.
Men CM400T'en fra '81 har 43 hk ved 8500 rpm.
Begge fås droslet til 27 hk som de BEGGE har ved 7500 rpm.
Hvordan kan det være at der er den forskel i den udroslede version ?? Jeg
hørte noget om at honda gik over til 3 ventiler per cyl. i stedet for 2. Kan
det være det der er sket på det år ?

Mvh. Steffen



 
 
Steffen Skov (07-01-2002)
Kommentar
Fra : Steffen Skov


Dato : 07-01-02 15:40

Endnu mere underligt, har lige set at ventiler per cyl også står i bogen: 3
for begge to... meget mystisk.
Så nogen der kan give en anden forklaring ?

mvh. Steffen



Mads Lund (07-01-2002)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 07-01-02 16:32


"Steffen Skov" <steffenskov@city.dk> wrote in message
news:a1cbvv$maa$1@news.cybercity.dk...
> Endnu mere underligt, har lige set at ventiler per cyl også står i bogen:
3
> for begge to... meget mystisk.
> Så nogen der kan give en anden forklaring ?


trykfejl ?

Mads Lund
Ninja9RT



D@n Dethlefsen (07-01-2002)
Kommentar
Fra : D@n Dethlefsen


Dato : 07-01-02 17:21

> > Endnu mere underligt, har lige set at ventiler per cyl også står i
bogen:
> 3
> > for begge to... meget mystisk.
> > Så nogen der kan give en anden forklaring ?
>
>
> trykfejl ?
>
> Mads Lund
> Ninja9RT
>
Nej, her tager du fejl Mads !!!!
Honda`s CB400 (twin) er lavet med 3 ventiler pr. cylinder, 2 indsugning og 1
udstødning.
En anden model med ulige antal pr. cylinder er f.eks Yam FZR 750/1000 der
har 5 ventiler pr. cyl, 3 ind & 2 ud.

Dan




Mads Lund (07-01-2002)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 07-01-02 17:36

Ups, jeg tænkte nu mere på det oprrindelige spm. omkring omdr tal og max
effekt.

Hvis nu de laver om på ventilantallet, ville det så ikke være normalt med en
ny model betegnelse ?

Mads Lund
Ninja9RT



Steffen Skov (07-01-2002)
Kommentar
Fra : Steffen Skov


Dato : 07-01-02 17:49

Som jeg nævnte har de ikke ændret ventil antallet (ifølge bogen). MEN jeg
har hørt om forskellen andre steder også, igen pga. årstallet, så jeg tror
ikke det er en tryk fejl.
Se evt. de her 2 URL's:
http://www.bikez.com/bike/index.php?bike=17443
http://www.bikez.com/bike/index.php?bike=19687
Den øverste er for '80 modellen, og den nederste for '81. Der er forskellen
igen at se.
Sååå andre gode forslag ???

Mvh. Steffen



Asger Steffensen (07-01-2002)
Kommentar
Fra : Asger Steffensen


Dato : 07-01-02 18:10


"Steffen Skov" <steffenskov@city.dk> skrev i en meddelelse
news:a1cjhg$17c0$1@news.cybercity.dk...
> Som jeg nævnte har de ikke ændret ventil antallet (ifølge bogen). MEN jeg
> har hørt om forskellen andre steder også, igen pga. årstallet, så jeg tror
> ikke det er en tryk fejl.
> Se evt. de her 2 URL's:
> http://www.bikez.com/bike/index.php?bike=17443
> http://www.bikez.com/bike/index.php?bike=19687
> Den øverste er for '80 modellen, og den nederste for '81. Der er
forskellen
> igen at se.
> Sååå andre gode forslag ???
>
Mon ikke man kan forestille sig at Honda har lavet lidt ændrtinger på
ventiltider og karburatorer, så man fik sænket omdrejningstallet for
maxydelsen lidt.
MEN, jeg har lige tjekket MC-revyen, der optræder modellen først i 85, men
med top ved 9500. Og CB 400 N der har samme maskine har også top ved 9500 i
alle årene fra 80 og fremefter.
Så jeg vil ikke være utilbøjelig til at hælde til Mads' antagelse om en
trykfejl.

Asger
ZX-10



Steffen Skov (07-01-2002)
Kommentar
Fra : Steffen Skov


Dato : 07-01-02 18:46

Hmmm du har adgang til kilder som jeg ikke har, så alt det der vidste jeg
ikke. Forresten stoppede Honda produktionen i '84, men pyt med det. Du har
nok ret i det med trykfejlen så. Det virker også lidt voldsomt at have max.
effekt ved 8500 og så max. moment ved 8000...

Mvh. Steffen



Asger Steffensen (08-01-2002)
Kommentar
Fra : Asger Steffensen


Dato : 08-01-02 00:18


"Steffen Skov" <steffenskov@city.dk> skrev i en meddelelse
news:a1cmru$1dv6$1@news.cybercity.dk...
> Hmmm du har adgang til kilder som jeg ikke har, så alt det der vidste jeg
> ikke. Forresten stoppede Honda produktionen i '84, men pyt med det. Du har
> nok ret i det med trykfejlen så. Det virker også lidt voldsomt at have
max.
> effekt ved 8500 og så max. moment ved 8000...
>
Hvordan voldsomt? Ifølge "owners manual" har min ZX-10 max hk (137) ved
10.000 o/m, og max Nm (103) ved 9.000 o/m.
Det er desværre ikke særligt volsomt...

Asger
ZX-10




D@n Dethlefsen (07-01-2002)
Kommentar
Fra : D@n Dethlefsen


Dato : 07-01-02 23:46

> Hvis nu de laver om på ventilantallet, ville det så ikke være normalt med
en
> ny model betegnelse ?
>
> Mads Lund
> Ninja9RT
>

Ikke nødvendigvis, et lidt søgt eksempel (er lige det enste jeg kan kommei
tanke om) er Yamaha`s FZR serie hvor både 600/750/1000 har samme model
betegnelse FZR, men hvor 600 er 4-ventilet og 750/1000 som bekendt
5-ventilet.
Jeg er sikker på at der findes bedre eksempler, der er en eller anden Suzuki
"ting" der spøger i mit hoved.

--
Dan
Ducati 748




Bo Thomsen (07-01-2002)
Kommentar
Fra : Bo Thomsen


Dato : 07-01-02 23:19

> En anden model med ulige antal pr. cylinder er f.eks Yam FZR 750/1000 der
> har 5 ventiler pr. cyl, 3 ind & 2 ud.
eller R1'eren
bo thomsen



D@n Dethlefsen (07-01-2002)
Kommentar
Fra : D@n Dethlefsen


Dato : 07-01-02 23:47

> > En anden model med ulige antal pr. cylinder er f.eks Yam FZR 750/1000
der
> > har 5 ventiler pr. cyl, 3 ind & 2 ud.
> eller R1'eren
> bo thomsen
>
Selvfølgelig !!
Når du har ret, så har du ret ;>)
/
Dan
Ducati 748




Armand (07-01-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 07-01-02 19:13


Steffen Skov <steffenskov@city.dk> skrev i en
news:a1cbvv$maa$1@news.cybercity.dk...
> Endnu mere underligt, har lige set at ventiler per cyl også står i
> bogen: 3 for begge to... meget mystisk.
> Så nogen der kan give en anden forklaring ?

Jup!
CM'eren er samme konstruktion som fremstod i '78 som 400'er og senest er
brugt som 450'er i (den ekstremt kedelige) CB450DX:
- 360° twin!
- 3 ventiler pr. cylinder!
- To balanceaksler i "tandem"!

Jeg tror at specifikations-forvirringen er en elementær skrivefejl!
Find tallet i et tredie medie (Louis' "motobase"?) og lad dét bestemme
hvilken af de to hidtidige der er den rigtige!

En anden vurderings-metode er at sammenholde med CM'erens
omdrejningstæller: Det røde felt starter oftest omkring 1000 - 1500 rpm
over topydelsen - Det skulle ikke undre mig om det er redline der ligger
på det højeste tal (9.500) af de hidtil opgivne! :-/

--
Armand.
(Der burde; men ikke lige kan huske tallene for CB 450 S )





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177523
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408674
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste