Fogedretten, udlæg - offentlig?
Fra : Maria Frederiksen

Dato : 07-01-02 11:06

Min nabo har været i fogedretten i dag, og normalt ville det jo være mig ret
uvedkommende, men i det her tilfælde deler vi hus - eller rettere, vi er 4
personer, der hver ejer 25%. Derfor vil jeg jo meget gerne vide, om der bliver
gjort udlæg i huset. Er der nogen steder, hvor jeg kan få den oplysning - altså
før den bliver tinglyst?

Mvh Maria

Fra : Jakob Paikin

Dato : 07-01-02 12:22

On Mon, 7 Jan 2002 10:06:22 +0000 (UTC), "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> wrote:

> [...]
>personer, der hver ejer 25%. Derfor vil jeg jo meget gerne vide, om der bliver

Det kan godt tænkes, at der gøres udlæg - men det bliver så kun i den
pågældendes andel af huset.

>Er der nogen steder, hvor jeg kan få den oplysning - altså
>før den bliver tinglyst?

Du kan vel spørge din nabo? Derudover vil fogedretten måske (men jeg
tvivler) oplyse dig om det, da du bor i samme ejendom.

--
Jakob Paikin

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 07-01-02 21:25

> Det kan godt tænkes, at der gøres udlæg - men det bliver så kun i den
> pågældendes andel af huset.

Det ændrer desværre ikke på at vi andre ikke kan optage nyt lån. Kan vi i
øvrigt komme til at hæfte - hvis han nu ikke betaler, og hans 1/4 af huset
så skal på tvang - kan vi så ryge ud? Og er det ikke dybest set noget vrøvl?
Altså det med at en del af huset kan komme på tvang - det er der jo ingen
penge i for kreditor.

> Du kan vel spørge din nabo?

Det kan jeg godt - han har skam slet ikke været i retten. Vi har set
tilsigelsen - tog faktisk imod den - men sådan er der så meget.

Mvh Maria

Fra : Jakob Paikin

Dato : 08-01-02 08:05

On Mon, 7 Jan 2002 21:24:49 +0100, "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> wrote:

>Det ændrer desværre ikke på at vi andre ikke kan optage nyt lån. Kan vi i
>øvrigt komme til at hæfte - hvis han nu ikke betaler, og hans 1/4 af huset
>så skal på tvang - kan vi så ryge ud?

Ja - selv en delvis ejerandel kan efter min bedste overbevisning godt
sælges på tvangsauktion. Så skal de øvrige ejere ganske vist have
udbetalt en forholdsmæssig andel af budsummen, men det hjælper jer
ikke meget.

I praksis kan I derfor være nødsaget til at betale medejerens gæld,
for at blive boende. Derefter kan I så prøve at indkræve beløbet hos
ham, men det er nok ikke så nemt.

>Og er det ikke dybest set noget vrøvl?
>Altså det med at en del af huset kan komme på tvang - det er der jo ingen
>penge i for kreditor.

Der _kan_ være penge i det - men nogle kreditorer vil nok være
tilbageholdende. Omvendt kan kreditor satse på at de øvrige ejere
betaler gælden for derved at blive boende...

--
Jakob Paikin

Fra : Peter Hansson

Dato : 08-01-02 08:53

"Jakob Paikin" <jp@dklaw.dk> skrev i en meddelelse

> Der _kan_ være penge i det - men nogle kreditorer vil nok være
> tilbageholdende. Omvendt kan kreditor satse på at de øvrige ejere
> betaler gælden for derved at blive boende...

De øvrige beboere kunne måske prøve at købe andelen af manden og derefter
leje ud til ham. På den måde kan alle blive boende.
Hvis det ikke er muligt, kan man prøve at erhverve fordringen med tilhørende
udlæg. Herefter er det de tre øvrige beboere der bestemmer hvad der skal
ske.
Vil de have manden ud, kan de jo sætte huset på tvangsauktion og derefter
selv købe det.
Hvis der ikke er tale om en egentlig insolvens hos manden, er risikoen for
tab jo mindre..
Ved udlægget er risikoen for tabet i betydeligt grad lagt over på de øvrige
beboere. Det er jo også derfor, som du skriver, at kreditor foretager dette
udlæg.
Helt konkret kan det jo dreje sig om en mindre sag, og derfor kan det være
at en eller form for aftale er det bedste.

PH

Fra : Mickey

Dato : 08-01-02 13:49

> [...]

> I praksis kan I derfor være nødsaget til at betale medejerens gæld,
> for at blive boende. Derefter kan I så prøve at indkræve beløbet hos

dvs, hele huset kan sælges på tvangsauktion fordi en af fire ejere går
konkurs ?

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis

<theo-> ADSL.....is that some sort of learning difficulty?
Problemer med forbindelsen ? - lav en traceroute på http://trace.susie.dk

Fra : Erik G Christensen

Dato : 08-01-02 14:43

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> personer, der hver ejer 25%. Derfor vil jeg jo meget gerne vide, om der bliver

Det er der intet i vejen for, hvis det er sameje, eller som I/S
i ejer huset.
Alle for en og en for alle princippet gælder her, og kreditor til
en af ejerne kan forfølge sine krav ved udlæg i aktiver, der også
ejes sammen med andre, herunder realisere aktivet.
I vil dog få 3/4 af et evt. overskud ved tvangsauktionen.

Da det er en (jeres) bolig i ejer, bør i også for fremtiden ofre
nogle tusinde på at få lavet en andelsboligforening, der så ejer
huset. Der kan ikke gøres udlæg i andelsboligbevis, og det kan gøres
uden anden registreringsafgift en de 1400 kr, da det er samme ejerkreds.
Der skal dog laves skøde og vedtægter for foreningen.

> Er der nogen steder, hvor jeg kan få den oplysning - altså
> før den bliver tinglyst?

Nej, det er jo netop ideen med at komme først med et udlæg, -før
andre kreditorer. Det første offentlige sted er indføring i
dagbogen på dommerkontoret, og så er det sket.

Det bedste er drøftelse med jeres medejer, så i får lidt mere styr
på vedkommendes økonomi, og evt. får en aftale om at i bidrager til
at afvikle gælden, så udlæg ikke er interessant.
Men når det først er kommet der til, så kan det være svært.

Men held og lykke.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 10-01-02 21:18

> [...]
> at afvikle gælden, så udlæg ikke er interessant.
> Men når det først er kommet der til, så kan det være svært.

Han lyver værre end en hest kan rende - men lad os nu se. Vi har en
samejeaftale, og i følge den har vi ret til at overtage de øvrige dele ved
slag - vi kan med andre ord købe ham ud, hvis han ellers vil sælge - og det
kan han jo så absolut blive nødt til hvis der begæres tvang.

Jeg gør det ALDRIG mere - køber hus med andre.

Tak for alle jeres kommentarer og hjælp.

Mvh Maria

Fra : Erik G Christensen

Dato : 10-01-02 22:03

Maria Frederiksen wrote:
klip
> og det
> kan han jo så absolut blive nødt til hvis der begæres tvang.

Men få lige en rådgiver, der kender noget til de små finurligheder
i en sådan situation, før det bliver aktuelt.