Gud og Penge
Fra : B. Jensen

Dato : 16-01-01 15:29

Jeg læser lige at der i Norge er en stor debat om det at Gud tager sig af
vores økonomi og det er der nok også en del Danskere der mener at han ikke
gør. men vi der er kristne mener at Gud høre bøn , så må han også kunne tage
sig af vores økonomi eller geler frelse ikke vores penge?
Jeg tror at frelsen dækker alt ikke som en spillemaskine men alt, og at vi
kommer til at erfare det i vores liv , hvis vi vil tage imod frelsen på
dette område.
Se mere info på
www.magazinet.no
Med venlig hilsen Børge
..

Fra : kij@statoil.com

Dato : 16-01-01 15:44

"B. Jensen" wrote:

> [...]
> kommer til at erfare det i vores liv , hvis vi vil tage imod frelsen på

Jeg har lenge påpekt at Gud hater kristne gjeldsslaver like mye som andre
syndere, ikke minst siden dette fører til at enkelte dermed yter mindre
økonomiske bidrag til Guds rike, enn hva de ellers ville kunne donere. Det er
ingen tvil om at dette beviser at Jesus vil komme tilbake i løpet av dette året,
siden det er så viktig for Gud at vi har orden i vår økonomi akkurat nå.

Det inviteres til kredittkort- og fakturaorienterte bønnemøter hver onsdag på
Bibelsenteret. Her kan medlemmer ta med seg sine betalingskort og sine
regninger, slik at vår pastor kan be Gud om å ta seg av disse så fort som mulig,
slik at enda flere penger kan komme vår menighet til gode. Ikke-medlemmer kan
også delta, men for disse vil det være nødvendig å betale en inngangsavgift (kr.
500), siden Gud ikke er så veldig glad i snyltere.

Kjellemann

Fra : YEAH !

Dato : 16-01-01 16:19

"B. Jensen" <borgeviborg@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kommer til at erfare det i vores liv , hvis vi vil tage imod frelsen på
---------------
Du bruger udtrykket at Gud "tager sig af" vores økonomi - hvad ligger der i
det udtryk ? Gud kan tage sig af vores økonomi, ved at hjælpe os til ikke at
bruge flere penge end vi får ind - men jeg tvivler på at Han forøger vores
indtægt. Min egen indtægt ligger eks. meget fast, i og med det er
førtidspension. Dette beløb ændrer sig ikke meget, og mine udgifter er som
andres i og med olie, el, mad, tøj etc. koster det samme for mig som for
alle andre. Det Gud så istedet kan gøre, er at hjælpe mig til at nøjes med
det jeg har (nøjsommelighed) og lægge et fornuftigt budget, sådan som vi
også bliver opfordret til i ny testamente.

jørgen.

Fra : B. Jensen

Dato : 16-01-01 17:24

"YEAH !" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "B. Jensen" <borgeviborg@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
Jeg tror også at Gud velsigner den der har en såkaldt fast indkomst som din,
ja, jeg er sikker på at hvis vi alle giver Gud vores økonomi ligesom resten
af vores liv vil han give igen også økonomisk.

--
Med kærlig hilsen.
B. Jensen

Fra : Olav Grimdalen

Dato : 17-01-01 12:45

On Tue, 16 Jan 2001 17:24:18 +0100, "B. Jensen"
<borgeviborg@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>ja, jeg er sikker på at hvis vi alle giver Gud vores økonomi ligesom resten
>af vores liv vil han give igen også økonomisk.

Det er riktig. Mange mennesker har fått erfart dette. Bibelen snakker
om at vi er forvaltere av alt det vi har. Bibelen sier vi skal gi
tienden til Guds rikes arbeide. Så skal vi få Guds velsignelse.

Olav

Fra : Erik Larsen

Dato : 18-01-01 22:00

"Olav Grimdalen" <olavmo@c2i.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> om at vi er forvaltere av alt det vi har. Bibelen sier vi skal gi
> tienden til Guds rikes arbeide. Så skal vi få Guds velsignelse.

Der står i den nye pakt, at du skal give med hjertet, ikke noget med
tiende

Erik

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 19-01-01 11:35

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> wrote in message

> Der står i den nye pakt, at du skal give med hjertet, ikke noget med
> tiende

Hvor i bibelen står det....?

Tværtimod sagde Jesus til farisæerne følgende i Matt 23:

"v23 Ve jer, skriftkloge og farisæere, I hyklere! I giver tiende af mynte,
dild og kommen, men I forsømmer det i loven, der vejer tungere, ret og
barmhjertighed og troskab. Det ene skal gøres og det andet ikke forsømmes."

Læg mærke til at han siger at "tiende....skal gøres", men at det er noget
der vejer tungere. Man bliver ikke retfærdig blot af at betale tiende, men
det er en pligt som skal holdes.

Man skal vigtigst af alt give med hjertet, men det giver ikke ret til lade
være med at give tiende. Man skal blot ikke tro at det vigtigste er tiende,
men vide at det vigtigste kommer indefra.

Kenn L. Schjødt
mailto:kenn@schjodt.net
Se også kirken på web: www.lds.org eller www.kristus.dk
"The smallest good deed is better than the greatest intention"

Fra : Niels Steg

Dato : 19-01-01 12:11

"Kenn L. Schjødt" <kenn@traceroute.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dild og kommen, men I forsømmer det i loven, der vejer tungere, ret og
> barmhjertighed og troskab. Det ene skal gøres og det andet ikke

Hmm, jeg er ellers af den overbevisning at Jesus levede som menneske
"Under loven" medens han var her, hvad var det egentlig der skete da
Jesus råbte højt "DET ER FULDBRAGT", var det mon ikke noget med at vi
ikke længere skal leve under loven men under den nåde [Rom 6,14] det
var, at Jesus kunne gøre en ende på lovens forbandelse [Gal 3,13].

> [...]
noget
> der vejer tungere. Man bliver ikke retfærdig blot af at betale tiende,

De referede vers er ofte blevet misbrugt til at presse penge ud af de
fattigste, der ellers med hele deres liv har gjort hvad de skulle,
nemlig givet sig selv til Kristus..

Under alle omstændigheder bliver de 10% ofte ikke gennemført konsekvent,
for der oprettes ofte 10ende - kontrakter, så hvordan beregnes det så?
10% + differencen mellem de officielle 10% og det der kan trækkes fra i
skat?

Og beregnes de 10% af Netto eller Brutto indtægten?

Eller nøjes man med de 10% på en kontrakt, så alle naboerne er med til
at betale kirken?

> [...]
> være med at give tiende. Man skal blot ikke tro at det vigtigste er
tiende,
> men vide at det vigtigste kommer indefra.

Det første er jeg enig med dig i, men Jesus vil ikke nøjes med 10%, Han
ønsker at hele vort liv er overgivet til Ham, med alt hvad vi har, vores
familie, vores hus/lejlighed, vores bil/cykel/knallert, vores tøj (Mark
10,21/Matt 10,38), giv alt til Ham, brug huset, haven, fortovet og
familien til Hans ære, det er hvad Han vil, vores forståelse for de
guddommelige værdier er ofte forblændet af "penge" og en "dit og mit"
mentalitet, vi glemmer ofte at vi kom nøgen til verden og alt hvad vi
har skyldes Gud og Gud alene, vi mennesker har jo INTET skabt, alt hvad
vi kan i den henseende er at manipulere med det der er skabt i forvejen,
det vi arver fra vore forældre er jo også noget Gud i sin godhed har
skabt, ALT tilhører Ham... ikke 10% MEN 100% Jesus ønske at vi skal
bruge 100% af vort liv til Hans ære.

Så vil i sandhed det ske som alle kristne sukker efter, nemlig at vi
aldrig mere vil sige "søg først Guds Rige", for det er nemlig blevet det
naturlige, og det verslige vil vi ikke mere!

Ak, om jeg blot kunne leve det jeg prædiker, så ville jeg være
overstrømmende lykkelig.

Niels

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 19-01-01 16:57

"Niels Steg" <niels.steg@get2net.dk> wrote in message

> [...]
> ikke længere skal leve under loven men under den nåde [Rom 6,14] det
> var, at Jesus kunne gøre en ende på lovens forbandelse [Gal 3,13].

Det er rigtigt at Jesus bragte med sig en højere lov, som essentielt er at
ofrer alt. Men da vi leve i et samfund hvor dette ikke kan lade sig gøre,
træder den mindre lov i kraft. Derudover er der ikke et eneste skriftsted i
NT, som siger noget lignende "du skal ikke betale tiende længere". Mit
indtryk er at tiende er et evigt princip, som dog kan erstattes af en højere
lov, som jeg mener de første kristne levede, nemlig at dele alt imellem sig.

Sidste dages hellige prøvede at leve denne højere lov i begyndelsen af
Kirkens historie, men måtte opgive det igen. Folk var simpelthen ikke
hellige nok på dette tidspunkt og er det formentlig heller ikke idag. Idág
har vi så også problemet med at samfundet er skruet sammen på en måde, hvor
tiende nok er den eneste måde man kan betale til Kirken.

> De referede vers er ofte blevet misbrugt til at presse penge ud af de
> fattigste, der ellers med hele deres liv har gjort hvad de skulle,
> nemlig givet sig selv til Kristus..

Fordi nogen har misbrugt dem bliver de jo ikke mindre sande af den grund. Så
kunne vi jo fravælge det meste af det NT af den årsag

I Jesu Kristi Kirke af SDH, hjælper vi de fattige til at betale tiende, ved
at hjælpe dem fasteoffer, dvs. at vi faster en gang om måneden og giver det
sparede beløb til at fattige, nødhjælp osv. Den lokale biskop kan så hjælpe
lokale medlemmer i nød, med naturalier såsom mad, sæbe, shampoo osv. Dette
er der dog ikke det store behov for i Danmark.

Derudover bør vi hjælpe fattige, ved at invitere dem hjem på middag, ikke
anderledes end hvad Jesus har opfordret os til. Det er et åndeligt fattigt
kirkesamfund som kræver tiende, men ikke hjælper sine fattige..

> [...]
> skat?
>
> Og beregnes de 10% af Netto eller Brutto indtægten?

Ja det var nemmere i gamle dage hvor det blot var 10 % af høsten.

Men blot fordi det er sværere med de indviklede skatteregler (tro mig jeg
kender dit problem), gør det igen ikke tiende princippet mindre sandt.

> Eller nøjes man med de 10% på en kontrakt, så alle naboerne er med til
> at betale kirken?

Selvom jeg ikke betaler kirkeskat, ryger der sikkert noget til folkekirken
på andre konti. Derudover synes jeg at staten støtter så mange mærkelig
ting, at en delvis skattefritagelse til kirkesamfund ikke giver mig smerter
i en vis legemsdel.

> [...]
> det vi arver fra vore forældre er jo også noget Gud i sin godhed har
> skabt, ALT tilhører Ham... ikke 10% MEN 100% Jesus ønske at vi skal

Amen, du har ganske ret.

Fra : Niels Steg

Dato : 19-01-01 17:51

> [...]
højere
> lov, som jeg mener de første kristne levede, nemlig at dele alt

Både ja og nej, ordene "du skal ikke betale tiende længere" er der ikke,
og dog, Tiende var LOV, og med den lov og resten af loven gælder det at
hvis du lever efter den, vil du blive dømt efter den idet LOV er
utvisteligt forbundet med dom. Rom 2,12 o.a.

Ja, at give til Guds rige er et princip, men jeg ser det ikke som at
give, men at vi er den hånd der fordeler/forvalter Guds ejendom..

> Fordi nogen har misbrugt dem bliver de jo ikke mindre sande af den
grund. Så
> kunne vi jo fravælge det meste af det NT af den årsag

udtrykket "Vi skal betale tiende i vores kirke" er misbrug og indlæring
af en forkert lære!

> [...]
Dette
> er der dog ikke det store behov for i Danmark.

Ups, er i holdt op med at lagre til et helt år?

> [...]
fattigt
> kirkesamfund som kræver tiende, men ikke hjælper sine fattige..

her er vi på talefod..

> Ja det var nemmere i gamle dage hvor det blot var 10 % af høsten.

Jow, men det ville være en god ide' hvis bønderne kom med en ko eller en
gris til kirkens køkken, der kunne mættes mange på den måde.

> [...]
mærkelig
> ting, at en delvis skattefritagelse til kirkesamfund ikke giver mig

[topic Off ]
Øhh, det var faktisk det der fik mig til at overveje de mange prædikener
om tienden idet jeg politisk er en fjende af nabobetalinger af enhver
art, faktisk er det er drøn-uretfærdigt system
[topic On ]

Han

> Amen, du har ganske ret.

> Amen igen. Jeg glæder mig også til den dag, hvor jeg lever i et
samfund hvor
> det er muligt. I mellemtiden bør man betale tiende og hjælpe de
fattige, når
> man overholder dette princip er man "trænet" til den højere lov.

Blot vi er enige om, at "bør" er OK, og "skal" er en del af en for

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 20-01-01 20:09

"Niels Steg" <niels.steg@get2net.dk> wrote in message

> udtrykket "Vi skal betale tiende i vores kirke" er misbrug og
indlæring
> af en forkert lære!

Jeg er enig, da tiende efter min mening er et af de lavere bud. Hvis man
fokuserer på tiende eller andre fysiske attributter, er man jo ikke
bedre end de farisæere som Jesus fordømte.

Tiende er en hjælp til kirken, ikke et bud.

> Ups, er i holdt op med at lagre til et helt år?

Nej det gør vi stadig, det er dog også kun en anbefaling ikke et bud.
Jeg har personligt 2-3 måneders forråd for nuværende, da jeg lige skal
ombygge og isolere mit skur, så jeg kan få plads til det hele. Januar er
dog en god måned at have forråd, når man har tre børn som skal have
julegaver

> Jow, men det ville være en god ide' hvis bønderne kom med en ko eller
en
> gris til kirkens køkken, der kunne mættes mange på den måde.

Nu er jeg jo fra hovedstaden, hvor køer og grise kun findes i kølediske
og i fjernsynet

> [...]
> om tienden idet jeg politisk er en fjende af nabobetalinger af enhver
> art, faktisk er det er drøn-uretfærdigt system

Det er vi enige om, men en sådan diskussion ville hurtigt komme til at
indbefatte div. uretfærdigheder i skattesystemet osv. En noget
uoverskuelig politisk diskussion

Derfor bruger jeg de muligheder staten giver mig idag, for lovligt at
trække min tiende fra mit skattegrundlag.

> Blot vi er enige om, at "bør" er OK, og "skal" er en del af en
forbandet
> LOV!

I Jesu Kristi Kirke SDH anbefales alle at betale tiende, men ingen
udelukkes eller ses ned på grundet manglende tiende, da det ikke er
óffentlig viden. Tiende er et samvittighedsspørgsmål mellem mig og Gud,
men ingen andre. Vores tiende indbetalinger foregår i hemmelighed,
derfor ved jeg ikke hvem der betaler tiende og hvem der ikke gør det.

Fra : Erik Larsen

Dato : 19-01-01 20:21

"Kenn L. Schjødt" <kenn@traceroute.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor i bibelen står det....?

Lad mig gå et skridt videre, med at sige;- Der er betalt tiende for mig.
det har min åndelige forfader Abraham gjordt (Heb 7 v 4-11)

> Tværtimod sagde Jesus til farisæerne følgende i Matt 23:

DET HAR DU FÅET FAT I

> Med venlig hilsen

Erik

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-01-01 18:33

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> "Kenn L. Schjødt" <kenn@traceroute.dk> skrev i en meddelelse

> Lad mig gå et skridt videre, med at sige;- Der er betalt
> tiende for mig. det har min åndelige forfader Abraham
> gjordt (Heb 7 v 4-11)

Det er jo da bestemt ikke det der står i disse viers, at Abraham HAR
betalt tienden for dig! Versene viser derimod, at selv den der får sin
løn i form af tiende, også selv betaler tiende af den løn han får!

Systemet med at betale tiende er jo for at sikre at "Guds Hus" (i GT
Templet og tempeltjenesten - og i NT Guds Menighed og
menighedestjenesten) har en indkomst til at aflønne sine ansatte og
til at financiere det arbejde menigheden har at udføre. Herunder bl.a.
at sørge for "de faderløse og enkerne", de "fattige og trængende".

Vi skal jo huske på, at intet af det vi "ejer" af materielle goder her
på jorden, i virkeligheden er vores, men vi er kun sat til at fungere
som husholdere over det altsammen. Og endvidere skal vi huske på, at
uanset om vi giver tiende eller ej, så gør tiendebetaling hverken fra
eller til i forbindelse med vores frelse.

Ingen gerninger er i stand til at forbedre vore muligheder for frelse.
Vi kan ikke gøre os fortjent til frelse, vi kan ikke, med vore
gerninger, gøre krav på at få frelsen. "Thi af nåde er i frelst ved
tro, det skyldes ikke jer selv, men Guds er gaven", står der skrevet.

Men vi kan vise ved vore gerninger, om vi er besjælet af Guds
kærlighed, om vi har modtaget frelsens gave helt ufortjent. "Af deres
frugter skal i kende dem", siges der også. Vore gerninger er altså
ikke noget vi skal gøre for at fortjene noget, men gerninger er noget
vi gør fordi vi styres af Helligånden. "Kristi kærlighed tvinger mig",
siger Paulus et sted. Ja, når vi er besjælet af Kristi kærlighed, så
kan vi slet ikke lade være med at gøre de rigtige gerninger, og vi vil
slet ikke have lyst eller trang til at gøre de forkerte gerninger.

Så gerninger er altså et resultat af troen, - og bestemt ikke omvendt.
Og denne forskel er ret så afgørende.

Andreas Falck
--
Der har en artikel om Profetierne i Daniels Bog på sin hjemmeside
http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-045.htm

Fra : Peter B. Juul

Dato : 20-01-01 18:54

"Andreas Falck" <andreasfalck@hotmail.com> writes:

> [...]
> til at financiere det arbejde menigheden har at udføre. Herunder bl.a.
> at sørge for "de faderløse og enkerne", de "fattige og trængende".

Og netop fordi vort sociale system herhjemme er baseret på en kristen
kultur, er det staten, der tager sig af de faderløse, enkerne, de
fattige, de trængende, de syge og whatnot. Det betaler vi for over
skatten.

Jeg har ingen problemer med at folk vælger at betale tiende af deres
indkomst til kirkeligt arbejde, men at påstå, at det er et bibel-krav
til os i dag er at strække det hele meget vidt.

> Men vi kan vise ved vore gerninger, om vi er besjælet af Guds
> kærlighed,

Det er jo et interessant område. Gør vi gerningerne for at vise
ovenstående, så gør vi ikke gerningerne _fordi_ vi er besjælet af Guds
kærlighed, men for at vise andre, at vi er det.

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-01-01 20:05

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> Og netop fordi vort sociale system herhjemme er baseret på
> en kristen kultur, er det staten, der tager sig af de faderløse,
> enkerne, de fattige, de trængende, de syge og whatnot. Det
> betaler vi for over skatten.

Selv om vi har et fint og ganske udmærket system herhjemme, er der
stadig brug for "privat velgørenhed". Der er flere kvarterer i
Københavnstrup, Odense, Århus, Ålborg, Esbjerg osv. hvor der sagtens
kunne gøres meget mere.

Jeg har selv tilbragt meget af mit liv på Vesterbro i København, og
her ved jeg af egen erfaring at der kunne gøres meget mere, - selv om
der allerede gøres en stor indsats.

Og her var der virkelig en opgave for kristne at gå igang med.

> Jeg har ingen problemer med at folk vælger at betale tiende af
> deres indkomst til kirkeligt arbejde, men at påstå, at det er et
> bibel-krav til os i dag er at strække det hele meget vidt.

Det var altså heller ikke sådan at mit udsagn skulle forstås. Betaler
vi ikke tiende frivilligt og af et glad hjerte, får vi absolut heller
ingen velsignelse ud af det. Ikke fordi jeg mener at vi skal gøre det
for at få noget til gengæld, for så bliver det jo pludselig til en
"lovgerning". Og når dette er sagt, ved jeg også at jeg nemt kan blive
misforstået, men det må jeg jo så leve med.

> Det er jo et interessant område. Gør vi gerningerne for at vise
> ovenstående, så gør vi ikke gerningerne _fordi_ vi er besjælet
> af Guds kærlighed, men for at vise andre, at vi er det.

Netop - gør vi noget for at få noget til gengæld, eller for at vise
noget, er motivet for det vi gør forkert, og dermed bliver det vi gør
forkert. Gode gerninger er noget der skal komme helt af sig selv, som
en frugt af troen; fordi vi bare ikke kan lade være, fordi "Kristi
kærlighed tvinger os".

En gerning er kun "god" hvis den gøres og udføres uden bagtanke. Hvis
du elsker din ægtefælle, har du ikke noget højere ønske end at gøre
hende lykkelig. Elsker du Jesus har du ikke noget højere ønske end at
gøre Ham lykkelig. Der står jo at kærlighed til Gud holder Hans bud,
og hans bud er ikke byrdefulde.

Andreas Falck

Fra : Peter B. Juul

Dato : 21-01-01 00:22

> [...]

> der allerede gøres en stor indsats.
>
> Og her var der virkelig en opgave for kristne at gå igang med.

Jeg er ganske enig, og hvis nogen vil bruge 10% af deres indtægt
(eller mere. Eller mindre) på dette, så er det godt. Men det er
vigtigt at have for øje, hvad det er der foregår og hvorfor man gør
det.

> Det var altså heller ikke sådan at mit udsagn skulle forstås.

Nej. Men det er et uhyre udbredt synspunkt - specielt i
frikirke-kredse. Her er det endda ikke ualmindeligt, at man mener, at
folk skal give 10% til netop _den_ kirke, hvor det måske kunne være
passende i visse situationer, at folk gav 3% til kirken, 4% til en
organisation, der stod dem nær og 3% til et eller andet tredje formål.

Fra : Andreas Falck

Dato : 21-01-01 13:11

> [...]

[ ... ]

> [...]
> måske kunne være passende i visse situationer, at folk gav
> 3% til kirken, 4% til en organisation, der stod dem nær og

Jamen, vi kan jo næsten ikke være mere enige!!

Andreas Falck

Fra : Erik Larsen

Dato : 21-01-01 16:18

"Andreas Falck" <andreasfalck@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> betalt tienden for dig! Versene viser derimod, at selv den der får sin
> løn i form af tiende, også selv betaler tiende af den løn han får!

Heb 7 v 4-11; - står der nu at selv Levi, (som tager tiende efter loven
fordi de ikke fik land/egendom i Israel) har så at sige betalt tiende endnu
medens de var i Abrahams lænd. Så har Abraham også betalt for mig.

> [...]
> til at financiere det arbejde menigheden har at udføre. Herunder bl.a.
> at sørge for "de faderløse og enkerne", de "fattige og trængende".

jeg er enige i at penge skal der til for at drive kirken, men hvorfor
ikke kalde det for en kontigent, istedet for en velsignelse til dig for at
betale til både gode og dårlige predikanter og støtte til dårligt hunanitært
arbejde.

> [...]
> uanset om vi giver tiende eller ej, så gør tiendebetaling hverken fra
> eller til i forbindelse med vores frelse.

Deri giver jeg dig ret.

Erik

Fra : Andreas Falck

Dato : 28-01-01 17:56

> [...]

> loven fordi de ikke fik land/egendom i Israel) har så at sige betalt
> tiende endnu medens de var i Abrahams lænd. Så har Abraham

Nej, det er altså stadig ikke det der står. Abraham har IKKE betalt
din tiende for dig.

> [...]
> hvorfor ikke kalde det for en kontigent, istedet for en velsignelse
> til dig for at betale til både gode og dårlige predikanter og støtte

Nu vrøvler du! Det er da i al fald ikke dig der skal bestemme hvad der
er godt eller dårligt humanitært arbejde, eller hvem der er gode eller
dårlige prædikanter.

Og tiende er altså stadig tiende, og ikke blot et kontingent. Der er
altså stadig lovet velsignelser til dem der samvittighedsfuldt betaler
deres tiende af kærlighed til Gud og Jesus.

Andreas Falck

Fra : Erik Larsen

Dato : 29-01-01 00:03

> [...]
>

> Nu vrøvler du! Det er da i al fald ikke dig der skal bestemme hvad der
> er godt eller dårligt humanitært arbejde, eller hvem der er gode eller

Det er det ihvert fald, for det er min ret!! (1 Joh 4)

> Og tiende er altså stadig tiende, og ikke blot et kontingent. Der er
> altså stadig lovet velsignelser til dem der samvittighedsfuldt betaler
> deres tiende af kærlighed til Gud og Jesus.

Tiende er ikke med i den nye pagt som vi kristne har med Gud i Jesus
Kristus. Og det er ikke tilladt prædikanter/forstander nogen steder i det
nye testemente at opkræve tiende og det er ikke tiladt prædikanter/
forstander nogen steder i det at henvise til den gamle pagt for at få
folk til at betake tiende, jeg tænker på Malekias 3 v 10 som er filttig
brugt af prædikanter/forstander for at indrive penge der mangler på
grund af dårlig økonomi.

Og det er en anden ting, prædikanter/forstander lover dig en god
økonomi når du betaler tiende og så har mange frikirkerne selv det
økonomiske dårligt.

Erik

Fra : Andreas Falck

Dato : 29-01-01 12:42

> "Andreas Falck" <andreasfalck@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er det ihvert fald, for det er min ret!! (1 Joh 4)

Du er stadig ikke i din ret til at bestemme hvem der er gode eller
dårlige prædikanter, eller hvad der er godt eller dårligt humanitært
arbejde.

Du kan aller højest udtale dig om hvad du /anser/ for at være godt
eller skidt. Og dette er bestemt ikke ensbetydende med at du har ret.

> Tiende er ikke med i den nye pagt som vi kristne har med
> Gud i Jesus Kristus.

Kan du vise mig ét éneste skriftsted i NT der klart fortæller at
tiende er afskaffet?

> Og det er ikke tilladt prædikanter/forstander nogen steder i det
> nye testemente at opkræve tiende

Hvor i NT er det blevet dem forbudt?

> og det er ikke tiladt prædikanter/forstander nogen steder i
> det at henvise til den gamle pagt for at få folk til at betake
> tiende, jeg tænker på Malekias 3 v 10 som er filttig
> brugt af prædikanter/forstander

Hvor i NT står det at det er forbudt at henvise til Mal. 3, 10 for at
fortælle om den velsignelse der er forbundet med tiende?

> for at indrive penge der mangler på
> grund af dårlig økonomi.

At nogle bruger et forkert motiv for at få menigheden til at betale en
trofast tiende, er da slet ikke ensbetydende med at tiende er noget
skidt.

Elektricitet er da ikke nogen "syndig opfindelse", eller forbudt at
bruge, selv om det også kan bruges til at slå ihjel med.

> Og det er en anden ting, prædikanter/forstander lover dig en god
> økonomi når du betaler tiende og så har mange frikirkerne selv det
> økonomiske dårligt.

Det drejer sig ikke om hvad prædikanter og forstandere lover dig eller
ikke lover dig. Det drejer sig om, hvilke løfter Gud har knyttet til
betaling af tiende.

Andreas Falck

Fra : Niels Steg

Dato : 29-01-01 13:50

> Du er stadig ikke i din ret til at bestemme hvem der er gode eller
> dårlige prædikanter, eller hvad der er godt eller dårligt humanitært
> arbejde.

Næe, det kan han ikke, bestemme altså, men det er hans utvetydige ret at
mene hvad han vil om prædikanter og humanitært arbejde.. og jeg ser ikke
andet, end at det gør han altså (mener altså).. EL har ikke sagt noget
om at bestemme, kun at han modsætter sig at betale til både gode og
dårlige prædikanter og dårligt humanitært arbejde.

> Kan du vise mig ét éneste skriftsted i NT der klart fortæller at
> tiende er afskaffet?

Kan du vise et vers der helt klart og utvetydigt bekræfter at loven om
tiende stadig gælder!

Nej vel?

Hvad får dig til at tro, et nogle GT love stadig er i kraft, og andre
erstattet af Nåde?

> Hvor i NT er det blevet dem forbudt?

)
Hov, du snupper min taktik

> Hvor i NT står det at det er forbudt at henvise til Mal. 3, 10 for at
> fortælle om den velsignelse der er forbundet med tiende?

ha ha, mig ikke have bolden mere - dig have den

> At nogle bruger et forkert motiv for at få menigheden til at betale en
> trofast tiende, er da slet ikke ensbetydende med at tiende er noget
> skidt.

Næe, tiende er både godt og sundt, 20vende ville være endnu bedre - men
at Jesus frelste Hele dig og du giver Ham det hele (hele dit liv incl.
værdier) igen, er hvad Han vil!

> Det drejer sig ikke om hvad prædikanter og forstandere lover dig eller
> ikke lover dig. Det drejer sig om, hvilke løfter Gud har knyttet til
> betaling af tiende.

ak ja, om jeg dog blot formåede at betale tiende af mit hjerte, da ville
velsignelserne strømme!

Niels

Fra : Erik Larsen

Dato : 29-01-01 21:50

> [...]
>
> Du kan aller højest udtale dig om hvad du /anser/ for at være godt
> eller skidt. Og dette er bestemt ikke ensbetydende med at du har ret.

Jeg er arving til herligheden og har ret til at gå med hovedet løftet blandt
Konger,

> Kan du vise mig ét éneste skriftsted i NT der klart fortæller at
> tiende er afskaffet?

Afskaffet ???? det er aldrig indført i kristendommen. Tiende er i Moseloven.

Giv mig bare et eksempel på at det er videreført fra Jødedommen til
kristendommen.

> Hvor i NT er det blevet dem forbudt?

Jeg har ingen steder skrevet at det er forbudt. Jeg skriver at nye
testemente
ingen steder giver tilladelse,

> [...]

> Det drejer sig ikke om hvad prædikanter og forstandere lover dig eller
> ikke lover dig. Det drejer sig om, hvilke løfter Gud har knyttet til

Har prædikanter/forstanderne du omgås ingen autoritet fra Gud ???

Erik

Fra : Peter B. Juul

Dato : 29-01-01 22:18

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> writes:

> Afskaffet ???? det er aldrig indført i kristendommen. Tiende er i Moseloven.

Det er det ikke engang. Det står i Malakias.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I am a Bear of Very Little Brain,
The RockBear. ((^)) and long words Bother me."

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 30-01-01 00:09

pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) mælte sligt:

>Det er det ikke engang. Det står i Malakias.

Tiende er da nævnt adskillige gange i moseloven - fx. 3Mos 27:30-33,
4Mos 18,21-32.

--
=-=-=-= "Kæmp for alt, hvad du har kært; dø, om så det gælder =-=-=-=
* Rasmus Underbjerg Pinnerup <> }{obbes (ICQ UIN="4070320") *

Fra : Peter B. Juul

Dato : 30-01-01 10:47

Rasmus Underbjerg Pinnerup <hobbes@post1.tele.dk> writes:

> Tiende er da nævnt adskillige gange i moseloven - fx. 3Mos 27:30-33,
> 4Mos 18,21-32.

Ja, men det er mit klare indtryk at begge handler om aflønning af
levitterne. Det er selvfølgelig også en almindelig ting i dag, at
bruge tiende til at aflønne præster, etc, men det vers, der normalt
bruges som argument for tiende er det fra Malakias.

I øvrigt er der tradition for, at man i dlk ikke behøver at
argumentere for sit vrøvl så længe man bare kan nægte eller påstå, at
det står i Bibelen.
--
Peter B. Juul, o.-.o "At Smørrebrød er ikke Mad,
The RockBear. ((^)) Og Kierlighed er ikke Had,

Fra : Mr. D

Dato : 30-01-01 10:52

Peter B. Juul <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:m3g0i15q32.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...

> I øvrigt er der tradition for, at man i dlk ikke behøver at
> argumentere for sit vrøvl så længe man bare kan nægte eller påstå, at
> det står i Bibelen.

Det forstår jeg ikke helt. Er fakta ikke, at tiende ikke kun hører til
den sene del af jødedommen (Indenfor GT)? men at den fastlægges meget
tidligt i Mosebøgerne. Herved bliver Malakias jo blot en opfølgning. NT
vil det jo således, at tiende fastsættes endnu tidligere, nemlig
allerede ved Abraham

Mr. D

Fra : Erik Larsen

Dato : 30-01-01 19:34

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tidligt i Mosebøgerne. Herved bliver Malakias jo blot en opfølgning. NT
> vil det jo således, at tiende fastsættes endnu tidligere, nemlig

Det er rigtigt, Abraham betalte jo for Lewis, Heb 7 v 9-10.
Men i NT er betaling til Præsterne også entret, f.eks
" du må ikke lade din venstre hånd hvide hvad din højre betaler (Grov sagt)"
" du skal give hvad dit hjertepålægger dig (Helligånden)"

Erik

Fra : Anders Jorga

Dato : 31-01-01 12:51

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Det er rigtigt, Abraham betalte jo for Lewis, Heb 7 v 9-10.

Det står ikke spor om at Abraham betalte tiende FOR Levi. Men der står
at Levi "så at sige" har givet tiende gennem Abraham. Det er noget
ganske andet!

Og var Abraham iøvrigt omfattet af Moseloven, som først kom over 400
år senere??

> Men i NT er betaling til Præsterne også entret, f.eks
> " du må ikke lade din venstre hånd hvide hvad din højre
> betaler (Grov sagt)"
> " du skal give hvad dit hjertepålægger dig (Helligånden)"

Hvad ændrer det på noget med tienden?

Tiende var jo indført længe før Moses, og Jesus selv siger (om bl.a.
tiende): "Det ene burdi I gøre, og ikke forsømme det andet".

Anders Jorga
- - - - -
"Jeg har besluttet, ikke at ville vide af andet end
Jesus Kristus, og det som korsfæstet" 1. Kor. 2, 2.

Fra : Mr. D

Dato : 31-01-01 18:37

Anders Jorga <anders.jorga@city.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:958u7f$5u1$4@news.cybercity.dk...
> "Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
>
> Og var Abraham iøvrigt omfattet af Moseloven, som først kom over 400
> år senere??

Det er netop pointen med abraham, at han var før loven

Mr. D

Fra : Erik Larsen

Dato : 31-01-01 23:29

> Anders Jorga <anders.jorga@city.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:958u7f$5u1$4@news.cybercity.dk...

> Det er netop pointen med abraham, at han var før loven

Men det var Levitterne ikke, I det forjættede land under Moseloven fik de
lov til at
tage tiende af de andre 11 stammer, AF GUD SELV.

Ingen ander har i hele Bibelen fået lov til at tage tiende, og slet ikke
under mottoet
"Gud elsker en glad giver" eller betaler du "bruto" får du en stor
velsignelse, men
betaler du "netto" får du kun en lille velsignelse.

Nu er det jo ikke folkekirken men frikirkerne der ønsker tiende af
menigheden, det
tillader Bibelen (NT/GT) ikke andre end Levi stammen
Melkisedek tiggede ikke, han fik fra Abraham hjerte, af den overflod Gud
havde
skænket ham. Den samme offer som Abel gav til Gud af hele hans hjerte.

Giver vi den samme offer til Gud fra hjertet, til menigheden, ville
menigheden
aldrig mangle en krone.

Erik

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 01-02-01 00:03

"Anders Jorga" <anders.jorga@city.dk> mælte sligt:

>Tiende var jo indført længe før Moses, og Jesus selv siger (om bl.a.
>tiende): "Det ene burdi I gøre, og ikke forsømme det andet".

Bare lige et perifert spørgsmål, i øvrigt. Hvis Mosebøgerne er skrevet
af Moses, hvordan forstår du så et vers som Gen 12:6 "Abram drog gennem
landet [dvs. Kana'an] og kom til Sikems helligsted, til Orakel-egen.
Dengang boede kana'anæerne i landet."

Hvis dette skrives af Moses, hvorfor kommentaren "dengang boede
kana'anæerne i landet", der forudsætter, at de nu ikke bor der længere?

Venlig hilsen,
--
Rasmus Underbjerg Pinnerup
.... der har brugt hver eftermiddag i denne uge på at oversætte Genesis

Fra : pmj

Dato : 01-02-01 00:20

Rasmus Underbjerg Pinnerup wrote:

> [...]
>
> Hvis dette skrives af Moses, hvorfor kommentaren "dengang boede
> kana'anæerne i landet", der forudsætter, at de nu ikke bor der længere?

Kansje det er en senere komentar. Det er viktig at kjende historien og
omstendigheter angående den situasjon fortellingen beskriver. Moses kan ha
skrevet bøkerne, dvs alt det som bøkerne indeholder av profetiske
fortellinger om skapelse, urhistorie, og av love ... osv, men at det er
siden indskut komentarer.

Hvorfor skal Moses ha skrevet mosebøkerne? Det som giver anledning til at
tenke det er jo at når mosebøkerne siteres i NT så siges det side om side
at enten "det står i moselov ..." (e.l ) eller "Moses siger ..." osv. Altså
de snakker ut fra mosebøkerne som om det er Moses som taler. Det står også
skrevet sidst i femte mos (husker ikke akkurat hvor ...) at moses fik
beskjed om at nedfelle en rekke ting til bevarelse før han segnet av ikke
sant?

Men en ting er intrisant. Første mosebok siteres aldrig med den forståelse
at Moses skal ha skrevet den! Ret mig om jeg tar feil.

Fra : Anders Jorga

Dato : 01-02-01 18:26

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:o36h7t498v8i36g9b6eoq9lbae9qar31e8@4ax.com...
> [...]

> Hvis dette skrives af Moses, hvorfor kommentaren "dengang
> boede kana'anæerne i landet", der forudsætter, at de nu ikke

Det er vel ikke anderledes med Moses og Mosebøgerne, end det er med så
mange andre "bøger" i Bibelen, at skribenten har haft en skriver eller
sekretær, til at skrive for sig. Det havde jo bl.a. både Jeremias og
Paulus!

Derfor ser vi at en "tilføjelse" som beretningen om Moses død er med i
5. Mosebog. Endvidere er det jo heller ikke et helt ukendt fenomen, at
senere tiders "redaktører" har tilføjet små kommentarer hist og her.
Og nogle af sådanne kommentarer kan så ved senere afskrivninger være
kommet med ind i selve teksterne.

Vi ved jo heller ikke med usvigelig sikkerhed, om de Mosebøger vi i
dag er i besiddelse af, er kommet fra Mose hånd i den fem-deling vi i
dag kender. Der kan altså godt være sket en smule redaktionsarbejde
med det foreliggende materiale.

Men jeg er da ikke spor i tvivl om, at Moses er den egentlige
forfatter, og at senere redaktionelle handlinger, ikke har ændret
teksterne i betydelig grad.

Det er vel ikke værre, eller anderledes, end at f.eks. H.C. Andersens
eventyr ved en nyudgivelse i dag, blev sproglig ajourført til nutidens
sprog for at ville være forståelig d.d.

Jeg tror på inspirationen - men ikke på en ordret dikteret
verbalinspiration!

Anders Jorga
- - - - -

Fra : Live4Him

Dato : 30-01-01 19:43

> [...]
> tidligt i Mosebøgerne. Herved bliver Malakias jo blot en opfølgning. NT
> vil det jo således, at tiende fastsættes endnu tidligere, nemlig
-----------
Så er det underligt at Paulus ikke nævner det ved et` ord i brevene til
menighederne.
Burde man ikke have forventet et "husk at betale tiende" i bare et af de
nytestamentlige breve i forbindelse med formaningerne ? Men nej. Der tales
om at give, men tiende er ikke nævnt med et`ord, og du finder det heller
ikke nævnt i apostlenes gerninger.

jørgen.

Fra : Mr. D

Dato : 30-01-01 23:39

Live4Him <au_536@lite.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9571vs$3em$1@news.inet.tele.dk...

> [...]

tales
> om at give, men tiende er ikke nævnt med et`ord, og du finder det

Jeg var ikke så meget ude efter at gøre det til en NTlig forordning.
Blot at udvide brugen af tiende i GT fra Peters malakias til både
Moseloven og helt tilbage til Abraham

Mr. D

Fra : Niels Steg

Dato : 30-01-01 23:58

> Jeg var ikke så meget ude efter at gøre det til en NTlig forordning.
> Blot at udvide brugen af tiende i GT fra Peters malakias til både
> Moseloven og helt tilbage til Abraham

1 Mos 14,20

Endelig, jeg fandt den, man skulle bare søge på tiende )

Niels

Fra : Anders Jorga

Dato : 31-01-01 12:51

"Live4Him" <au_536@lite.dk> skrev i en meddelelse
> "Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> -----------
> Så er det underligt at Paulus ikke nævner det ved et` ord i
> brevene til menighederne.

Det skyldes jo nok, at det slet ikke var noget problem på Pauli tid!

> Burde man ikke have forventet et "husk at betale tiende" i bare et
> af de nytestamentlige breve i forbindelse med formaningerne ?

Nej, for der var åbenbart slet ikke behov for sådanne formaninger.
Ellers ville de ganske givet også have været der!

> Men nej. Der tales om at give,

Ja, klart! At give, - gaver ud over den tiende som det var helt
normalt at de betalte.

> men tiende er ikke nævnt med et`ord, og du finder det heller
> ikke nævnt i apostlenes gerninger.

Var noget sådant som tiende blevet afskaffet af Jesus eller apostlene,
er det helt sikkert, at det ville være blevet nævnt klart og
utvetydigt.

Husk også på, at op gennem det meste af 1. århundrede var de kristne
ikke selvstændige menigheder i ordets egentlige forstand, men
"sektdannelser" inden for de jødiske samfund rundt omkring i de
forskellige byer og provinser.

Anders Jorga
- - - - -

Fra : Live4Him

Dato : 31-01-01 14:33

"Anders Jorga" <anders.jorga@city.dk> skrev i en meddelelse

> Det skyldes jo nok, at det slet ikke var noget problem på Pauli tid!

> Nej, for der var åbenbart slet ikke behov for sådanne formaninger.
> Ellers ville de ganske givet også have været der!
--------------
Så det at Paulus ikke nævner tiende, eller pålægger meninghederne at
praktisere dette, er altså et bevis på at de betalte tiende alle sammen ?
Det er omvendt logik efter min mening, og iøvrigt bare en påstand.

Den fattige enke som Jesus omtaler - betalte hun tiende ?

jørgen.

Fra : Anders Jorga

Dato : 31-01-01 15:34

> [...]

> Så det at Paulus ikke nævner tiende, eller pålægger meninghederne
> at praktisere dette, er altså et bevis på at de betalte tiende alle

Jamen hvorfor pålægge noget som stort set alle gjorde i forvejen?
Og hvorfor bruge tid og kræfter på at formane om noget, der ikke
trængte til formaning?

> Det er omvendt logik efter min mening, og iøvrigt bare en påstand.

Nej, det er altså ikke bare en påstand. Det var helt normalt at betale
tiende på Jesu og apostlenes tid.

Dem der påstår at det ikke har, er dem der har "bevisbyrden", og ikke
omvendt. Så det med omvendt logik, er dem der postulerer at apostlene
(eller Jesus) afskaffede systemet med at give tiende!

> Den fattige enke som Jesus omtaler - betalte hun tiende ?

Ja, hvad ellers!!

Det var vel ikke spor anderledes dengang end nu, at det faktisk
generelt er sådan, at den fattigste del af menigheden, faktisk også er
dem der betaler mest til menighede, - selv om det også er dem der har
mindst "råd" til at gøre det.

Jeg har da i al fald ikke fået en dårligere økonomi efter at jeg er
bgyndt at give tiende af min indtægt (som jo altså kun er mellemste
førtidspension)! Jeg er ikke kommet til at undvære noget, ej heller
nogen af de glæder og fornødenheder jeg hele tiden har haft mulighed
for. Før jeg begyndte at give tiende, følte jeg hele tiden at jeg
havde svært ved at få økonomien til at hænge sammen. Efter at jeg er
begyndt at give tiende, føler jeg ikke at det er lige så svært
længere. En af mine velsignelser ved at give tiende, er måske at jeg
er kommet til at føle mig mere tilfreds med den smule jeg har, og ikke
længere føler samme frustration over alt det jeg ikke har råd til!

Anders Jorga
- - - - -

Fra : Peter B. Juul

Dato : 31-01-01 16:27

"Anders Jorga" <anders.jorga@city.dk> writes:

> Jamen hvorfor pålægge noget som stort set alle gjorde i forvejen?
> Og hvorfor bruge tid og kræfter på at formane om noget, der ikke
> trængte til formaning?

Hvorfra har du den opfattelse, at alle gjorde det?

De kristne i det første århundrede var en uhyre broget flok, og de
fleste kendte meget lidt til jødiske forskrifter.

(Og jøderne på dette tidspunkt har sikkert heller ikke haft den store
trang til at give tiende selv. Mange af dem var jøde af slagt, ikke
gavn.)

Når Paulus måtte gøre opmærksom på, at man ikke måtte stjæle mere,
hvis det var sådan man havde levet før[1] - altså en klar overtrædelse
af et af de mest kendte bud i Moseloven - så virker det urealistisk at
antage, at alle bare vidste alt om tiende, og betalte det med glæde.

[1] ef. 4,28.

--
Peter B. Juul, o.-.o Spoilersig, Planet of the Apes:
The RockBear. ((^)) It's Earth.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 01-02-01 00:21

>Jamen hvorfor pålægge noget som stort set alle gjorde i forvejen?
>Og hvorfor bruge tid og kræfter på at formane om noget, der ikke
>trængte til formaning?

Well.... det er vel en antagelse. Det lyder for så vidt ikke
usandsynligt, at de de kristne jøder har betalt tiende til templet - det
var normalt, også for diasporajøder, svjv, og vi kan da også læse i
Acta, at disciplene også kom i templet efter Jesu død. At de
hedningekristne skulle have betalt tiende til templet er derimod langt
mere tvivlsomt, og i særligt efter templets ødelæggelse.

Derimod har man i den tidligste menighed i udstrakt grad haft et
ejendomsfællesskab, hvor man ikke ejede ting, men stillede dem frit til
rådighed for kirken. Der var således ikke brug for nogen tvungen, fast
gavegivning.

Men det kunne være interessant, hvis du har nogle tidlige skrifter (1.,
2. eller 3. århundrede), der nævner tiendegivning?

> [...]

>omvendt. Så det med omvendt logik, er dem der postulerer at apostlene
>(eller Jesus) afskaffede systemet med at give tiende!

For så vidt medfører begge påstande bevisbyrde. Den, der kommer med et
postulat - en påstand, som de forventer, at folk accepterer, har
bevisbyrden. Men den tungeste bevisbyrde ligger velsagtens på den, der
har den mest kontroversielle påstand.

Fra : Vidal

Dato : 31-01-01 17:13

> [...]

> Var noget sådant som tiende blevet afskaffet af Jesus eller apostlene,
> er det helt sikkert, at det ville være blevet nævnt klart og

I Lukas 3:11 siger Jesus vel helt klart,
hvormeget vi skal give.

Hvis vi skal gå I Jesus' fodspor, hvad vel
ingen magter, så slår tiende ikke til. Så
om det er tiende eller ej, er kun en af vore
forkælede diskussioner, som ikke har meget
med det, Jesus lærte os, at gøre.

Tænk også på, hvad han sagde til den rige
mand, der gerne ville følge ham.

Lukas 18:22:

22 Men da Jesus hørte det, sagde han til ham: "Endnu
een Ting fattes dig: Sælg alt, hvad du har, og uddel det
til fattige, så skal du have en Skat i Himmelen; og kom
så og følg mig!"

23 Men da han hørte dette, blev han dybt bedrøvet;
thi han var såre rig.

24 Men da Jesus så, at han blev dybt bedrøvet, sagde
han: "Hvor vanskeligt komme de, som have Rigdom,
ind i Guds Rige!

25 thi det er lettere for en Kamel at gå igennem et Nåleøje
end for en rig at gå ind i Guds Rige."

Jeg ville ønske, jeg magtede at gå med Jesus,
men jeg ved at i praksis, bliver jeg her i mit hus
med bil, sommerhus og alt hvad deraf følger.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Peter B. Juul

Dato : 31-01-01 21:23

"Vidal" <vidal@worldonline.dk> writes:

> Hvis vi skal gå I Jesus' fodspor, hvad vel
> ingen magter, så slår tiende ikke til. Så
> om det er tiende eller ej, er kun en af vore
> forkælede diskussioner, som ikke har meget
> med det, Jesus lærte os, at gøre.

Amen!

--
Peter B. Juul, o.-.o "I don't see much sense in that," said Rabbit.
The RockBear. ((^)) "No," said Pooh humbly, "there isn't. But there

Fra : Mr. D

Dato : 02-02-01 20:53

Peter B. Juul <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:m3k87b1neu.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...

> Amen!

Det er efter min mening for billigt, når man til hvert eneste af livets
store spørgsmål kommer med ovennævnte svar, der kun har det ene formål
at grave et smørsmuthul, man åleglat kan slippe igennem, for derved at
skabe sig en undskyldning, der kan dække over, at man reelt ikke har
intentioner om at leve anderledes end sig selv til absolut behag.

Hvis alt stilles op som et forsøg på at vandre i Jesu fodspor, vil alt i
livet - også i det kristne liv - være formålsløst og tabt på forhånd,
idet ethvert skridt med Herren, ja, ethvert skridt i det hele taget,
allerede inden det bliver taget, af jer bliver udråbt som værende naivt
og uden resultat. Herved er der for den, der egentlig ikke er
interesseret i det kristne liv (kun i frelsen, såfremt der virkelig
skulle være en Gud) en undskyldning for at leve fedt, og for den, der er
dybt interesseret i et inderligt samfund med Gud, kun en hammer til
hovedet.

Enhver kan vel se det tåbelige i at gøre tiende til noget så stort og
guddommeligt, at enhver som fejler i virkeligheden fejler, fordi han har
været så hovmodig at tro, at han ikke blot kunne gå i jesu fodspor, men
også at han kunne passe hans sandaler. Selvfølgelig kan man betale en
tiendedel af sin løn til det ene eller det andet, hvis man er
interesseret (og her taler jeg ikke om de mange, som er sat i en
situation, hvor det simpelthen ikke kan lade sig gøre). Mange betaler så
meget for det, der virkelig betyder noget for dem i livet. Det er slet
ikke vanskeligt; hus, bil, båd, campingvogn, lystfiskeri, TV, internet,
ballettimer osv. Hvor vort hjerte er, der er også vore penge. Så enkelt
er det vel.

Når Vidal skal have en fed bøf med tyk sovs til aftensmad og en god
video, er han en stakkels synder, der rigtigt skal nyde livets fede
glæder under dække af Guds store kærlighed og tilgivelse. Når han skal
skæppe i kassen til Guds sag, har han heldigvis fået den store
åbenbaring, at dette er en helt umulig ting for en synder, idet dette
hører til Guds store krav om hellighed, som han heldigvis har slækket
på.

Jeg er ligeglad med om folk mener, de skal betale tiende eller ej. Det
er for min del op til hver enkelt i Guds forsamling (exkl. selvfølgelig
Guds folkelige danske forsamling, der slipper med en hundrededel, og til
dette tilligemed gerne vil sætte dagsordenen for jordens og himlens
skaber) hvad de beslutter ud fra deres overbevisning, samvittighed og
Guds Ord - og det har de ret til, uden at nogen skal fordømme dem, der
ikke har råd og gøre grin med dem, der gerne vil.

Som oftest er det vel sådan, at vi som kristne ikke nøjes med tiende,
men har overgivet hele vores liv til Kristus, og kastet os ned for hans
fødder og betegnet ham som Herre i vort liv - Om ikke disse begreber har
lidt under inflation de sidste århundreder, betyder de jo en hel del
mere en tiende.

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Peter B. Juul

Dato : 02-02-01 22:58

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> writes:

> [...]
> skabe sig en undskyldning, der kan dække over, at man reelt ikke har
> intentioner om at leve anderledes end sig selv til absolut behag.

Her prøver man desperat at passe ind i den store gruppe af mennesker,
som har forstået at et "Jamen, Gud elsker også dig, selv om du er
vantro", "Læs selv din Bibel" og et "PLONK!" er måden at komme omkring
uden at tage stilling, besvære sig, argumentere eller lignende -
sikkert ganske ukristelige - ting.

Og så kommer du her og ødelægger det hele. Vampyr! (Ja, du har jo ikke
noget spejlbillede, vel?)

> [...]
> idet ethvert skridt med Herren, ja, ethvert skridt i det hele taget,
> allerede inden det bliver taget, af jer bliver udråbt som værende naivt

Nå, for nu at lege seriøs et øjeblik (det tager alle mine kræfter):

Nej da. Tiende er et skridt. Tiende er et glimrende skridt. Men kun
hvis det skridt tages som et forsøg på at vandre på vejen mod at give
Ham alt.

Hvis tiende bruges som et middel til at slå folk i hovedet med, som et
lokkemiddel til handel ("giv tiende, så bliver du til gengæld
velsignet") e.lign., så er det noget bras.

Og i denne debat er tiende vitterligt blevet præsenteret i udgave
nummer to.

Tiende er i dag blevet en menneskelig forventning og i den form bryder
jeg mig ikke om den.

Jeg skal ikke afvise, at hvis jeg var frikirkemand og vidste, at uden
mit tiende fik præsten ikke råd til at drysse salt på sit æg, så ville
jeg føle en forpligtelse til at dele hvad jeg har med ham - ganske som
jeg i dag hjerteligt gerne deler min bil med de, der ingen har, så de
ikke skal lide under HT's opfattelse af hvad "passende tid" er.

Men det eneste jeg føler omkring fast at give en bestemt del af min
indtægt til et eller andet formål er en afsky overfor den menneskelige
"giv mig penge, så skal du blive velsignet"-mentalitet, som jeg synes
hænger ved.

> [...]
> skulle være en Gud) en undskyldning for at leve fedt, og for den, der er
> dybt interesseret i et inderligt samfund med Gud, kun en hammer til

Det siges tit, at pengene er noget af det der holder os mest som
slaver i dag. JEg tror ikke, at det er rigtigt. Jeg tror, at det er
tid. JEg har en langt større nød for at give tiende af min tid end af
mine penge - og jeg formår det ikke. Det kan pine mig. I modsætning
til penge-tiende.

[I øvrigt. Nu forstår jeg langt bedre hvad dit bibel-ekstremist-indlæg
handlede om. Jeg er skam enig. Begge yderpunkter er irriterende. Og
forkerte, imho.]

--
Peter B. Juul, o.-.o "Der bliver ikke krig,
The RockBear. ((^)) hvis vi stemmer ja til EU"

Fra : Niels Steg

Dato : 02-02-01 23:24

> "Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> writes:
>

> Nej da. Tiende er et skridt. Tiende er et glimrende skridt. Men kun
> hvis det skridt tages som et forsøg på at vandre på vejen mod at give
> Ham alt.

Jeps..

> Hvis tiende bruges som et middel til at slå folk i hovedet med, som et
> lokkemiddel til handel ("giv tiende, så bliver du til gengæld
> velsignet") e.lign., så er det noget bras.

Enig igen (jeg skal vist passe på nu)

> Og i denne debat er tiende vitterligt blevet præsenteret i udgave
> nummer to.

Lidt forkert, begge synspunkter er vist blevet godt præsenteret?

> Tiende er i dag blevet en menneskelig forventning og i den form bryder
> jeg mig ikke om den.

Heller ikke mig (gad vide om der er lidt lutheraner i mig

> [...]
> jeg i dag hjerteligt gerne deler min bil med de, der ingen har, så de
> ikke skal lide under HT's opfattelse af hvad "passende tid" er.

Hmm..

> [...]
> indtægt til et eller andet formål er en afsky overfor den menneskelige
> "giv mig penge, så skal du blive velsignet"-mentalitet, som jeg synes

Hmm..

> [...]
> tid. JEg har en langt større nød for at give tiende af min tid end af
> mine penge - og jeg formår det ikke. Det kan pine mig. I modsætning

Intresandt vending af problemstillingen, den har jeg aldrig spekuleret
på før..

> [I øvrigt. Nu forstår jeg langt bedre hvad dit bibel-ekstremist-indlæg
> handlede om. Jeg er skam enig. Begge yderpunkter er irriterende. Og
> forkerte, imho.]

Hjertet er det der tæller, ikke fornuft, ikke penge, men hjertet!

Niels

Fra : Peter B. Juul

Dato : 03-02-01 11:14

"Niels Steg" <niels.steg@get2net.dk> writes:

> Lidt forkert, begge synspunkter er vist blevet godt præsenteret?

Jeg er nok lidt blind på det område og ser oftest kun tornen, ikke
blomsten.

Fra : Mr. D

Dato : 03-02-01 18:39

Peter B. Juul <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:m3d7d0ycfy.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
> [...]
> sikkert ganske ukristelige - ting.

> Og så kommer du her og ødelægger det hele. Vampyr! (Ja, du har jo ikke

....og jeg som troede at årsagen til mit manglende spejlbille var en helt
anden og meget mere hellig...

> Nej da. Tiende er et skridt. Tiende er et glimrende skridt. Men kun
> hvis det skridt tages som et forsøg på at vandre på vejen mod at give
> Ham alt.

Enig

En historie:
Der var en mand som altid hentede brødre og søstre uden bil til møde og
kørte dem hjem igen. det stod på nogle år, og mange var glade for hans
indsats. Han fik ny bil, og var ked af at skulle have hvemsomhelst ind i
den, hvorfor hans "tjeneste" ebbede ud. For mig er sådan noget lige så
vigtigt som debatten om penge. Det gælder for alle områder af ens liv.

> Hvis tiende bruges som et middel til at slå folk i hovedet med, som et
> lokkemiddel til handel ("giv tiende, så bliver du til gengæld
> velsignet") e.lign., så er det noget bras.

Absolut enig

> Tiende er i dag blevet en menneskelig forventning og i den form bryder
> jeg mig ikke om den.

Også enig

> [...]
> jeg i dag hjerteligt gerne deler min bil med de, der ingen har, så de
> ikke skal lide under HT's opfattelse af hvad "passende tid" er.

Hvornår flytter du til Randers?

I en frikirke er det som oftest sådan, at der kun er medlemmerne til at
betale, både til præsten, bygningen og al god gerning. Humlen ligger
blot ikke i at få menigheden til at betale mest muligt, men i at sætte
menighedens tæring efter næring. ikke bruge mere end der kommer ind.

> [...]
> indtægt til et eller andet formål er en afsky overfor den menneskelige
> "giv mig penge, så skal du blive velsignet"-mentalitet, som jeg synes

Okay, det kan jeg også følge dig i. med undtagelse måske af, at den
faste "skat" til kirken bestod lang tid før "Giv og du skal få tifold
igen" mentaliteten

> [...]
> tid. JEg har en langt større nød for at give tiende af min tid end af
> mine penge - og jeg formår det ikke. Det kan pine mig. I modsætning

Her er jeg ikke blot enig, men også hårudrivende frustreret over ikke at
have tid nok til Herrens sag.

> [I øvrigt. Nu forstår jeg langt bedre hvad dit bibel-ekstremist-indlæg
> handlede om. Jeg er skam enig. Begge yderpunkter er irriterende. Og
> forkerte, imho.]

Jeg kunne heller ikke forestille mig andet end at du ville have en
opfattelse, der lå i nærheden af det, du her giver udtryk for

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Vidal

Dato : 03-02-01 16:54

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse news:95f3hi$6ck$3@news.inet.tele.dk...
[.]

[.]
> Det er efter min mening for billigt, når man til hvert eneste af livets
> store spørgsmål kommer med ovennævnte svar,

Hvis du mener, spørgsmålet om tiende eller
ej hører til livets store spørgsmål, så god
debat, da.

> [...]
> åbenbaring, at dette er en helt umulig ting for en synder, idet dette
> hører til Guds store krav om hellighed, som han heldigvis har slækket

Nå, det er da fint, vi kom frem til dit egentlige
ærinde.

Du gør dit, jeg gør mit, alle gør deres. Guds
mening med dit liv, må du tage op med dig
selv, det vil jeg ikke blande mig i.

> Jeg er ligeglad med om folk mener, de skal betale tiende eller ej.

Ja, det fremgår jo så.

> [...]
> Guds Ord - og det har de ret til, uden at nogen skal fordømme dem, der
> ikke har råd og gøre grin med dem, der gerne vil.

Fordømme? Gøre grin? Denne pjattede debat,
der handler om alt andet end at betale tiende,
fortjener det, men det var ikke det, jeg gjorde.

Halleluja and Amen, brother Simon.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Mr. D

Dato : 03-02-01 18:40

Vidal <vidal@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:1PVe6.24824$l57.1133943@news000.worldonline.dk...

> "Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [.]
> Hvis du mener, spørgsmålet om tiende eller
> ej hører til livets store spørgsmål, så god
> debat, da.

Det var dig selv, der lagde ud med at gøre tiende til et spørgsmål om
man magtede at gå i Jesu fodspor / ( og dermed være Gud lig), og
allerede inden debatten kom igang forkastede det som uladesiggørligt på
nævnte grundlag. Nej, betalingen af tiende er netop ikke et kulsejlende
forsøg på at gøre Jesus kunsten efter, og det var pointen med mit
indlæg. Det at give til Guds arbejde er helt enkelt et spørgsmål om
dette, at hvor vort hjerte er, der er også vore penge. Så enkelt.

> Nå, det er da fint, vi kom frem til dit egentlige
> ærinde.

Ja, det var nok at vride den en tand for meget at sætte dit navn ind i
forbindelse med bøfædningen. Det var ikke ondt ment

> Du gør dit, jeg gør mit, alle gør deres. Guds
> mening med dit liv, må du tage op med dig
> selv, det vil jeg ikke blande mig i.

I orden for mig

> Ja, det fremgår jo så.

Jamen, det er jeg i det store og hele. Derimod er jeg ikke meget for
høje bekendelser om Jesus som herre og et liv overgivet til Gud og en
påstand om at være kristen osv. samtidig med at man bruger alle sine
penge (og tid og overskud og ressourcer og midler) på sig selv

> Fordømme? Gøre grin? Denne pjattede debat,
> der handler om alt andet end at betale tiende,
> fortjener det, men det var ikke det, jeg gjorde.

Jeg tror ikke, at jeg havde dig specielt i tankerne ved denne udtalelse.
Det var vist sådan mere generelt ment.

> Halleluja and Amen, brother Simon.

Se det var jo også en let måde at kommentere ovennævnte på.
Jeg fik ikke fat i din mening om ovennævnte

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 03-02-01 19:43

> [...]

> påstand om at være kristen osv. samtidig med at man bruger alle sine
> penge (og tid og overskud og ressourcer og midler) på sig selv

Altså, kort sagt: mere PRØK til Gud...?

Christina

Fra : claus

Dato : 03-02-01 22:05

Christina Puhakka Egholm skrev i meddelelsen ...
>Mr. D <s-griis@post5.tele.dk> skrev...

De gamle puritanere mente at rigdom var et udtryk for at Gud viste dem
sin nåde. At man var under Guds nåde hvilket for puritaneren betød at
han var udvalgt.

Så det må vi da have respekt for...........

Hilsen Claus.

Fra : Mr. D

Dato : 04-02-01 14:30

Christina Puhakka Egholm <christina.egholm@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:BiYe6.12540$zw.201213@twister.sunsite.dk...
> Mr. D <s-griis@post5.tele.dk> skrev...

> Altså, kort sagt: mere PRØK til Gud...?

Ikke PRØK.... PRØT! (men du havde den næsten)

Mr. D

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 04-02-01 19:59

Mr. D <s-griis@post5.tele.dk> skrev...

> Ikke PRØK.... PRØT! (men du havde den næsten)

Nåja...
Jeg tænkte nok på Kærlighed i stedet for Tid - førstnævnte har jeg
betydeligt mere af for tiden end sidstnævnte...

Christina

Fra : Vidal

Dato : 04-02-01 14:50

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse news:95hg3f$fhl$1@news.inet.tele.dk...

> [...]
> man magtede at gå i Jesu fodspor / ( og dermed være Gud lig), og
> allerede inden debatten kom igang forkastede det som uladesiggørligt på

Jo, men du forsvarer netop denne debat,
der handler om, hvem der er den bedste
kristen.

Nej, det, jeg efter fattig evne forsøgte, var
at stille _denne_ pjattede debat i relation
til det, Jesus forlanger af os. Hvis man
ikke kan give hele sit liv og ejendom,
bliver man så frelst, hvis man giver 10%.
Er man en bedre kristen, hvis man betaler
tiende?

> [...]
> indlæg. Det at give til Guds arbejde er helt enkelt et spørgsmål om
> dette, at hvor vort hjerte er, der er også vore penge. Så enkelt.

Så når man betaler tiende af netto- eller
bruttoindtægten, hvilket jo også er et
betydende stridspunkt, så hører ens hjerte
ti pct. til Gud og resten til verden? Så
enkelt?

Når man ser specielt på de amerikanske
prædikanters forsøg på at rejse penge til
'Guds arbejde' gyser det i mig. Det var nok
også det, der randt mig ihu.

Det er muligt, du er i stand til at leve uden
nogen form for fast ejendom, men kun de
færreste er det. De fleste mennesker køber
hus, bil, TV, stereoanlæg, bløde madrasser
etc. Hvis det er diskvalificerende, hvilket jo
er det du reelt udtrykker, jamen så er det få
mennesker, der kan betegnes som kristne.

Det er jo der folks penge går hen. Huslejen er
langt den største post i de fleste husholdninger,
hvad enten folk selv ejer eller de lejer deres bolig.

Jeg kan ikke forestille mig det er noget nyt,
mon ikke det altid har været sådan.

På den anden side har der også altid været
enkelte, der har kunnet stille sig uden for det
almindelige sociale liv, og al ære til dem og
til dig.

> Ja, det var nok at vride den en tand for meget at sætte dit navn ind i
> forbindelse med bøfædningen. Det var ikke ondt ment

Jeg så Lone Hindø udtale på TV: 'Jeg siger
ikke, dette er berufsverbot, det er blot det ord,
jeg først kommer til at tænke på...'. Du har nok
samme evne til at stå på begge sider af hegnet
på samme tid. Men OK...

> tiende,
> hans
> har

> Se det var jo også en let måde at kommentere ovennævnte på.
> Jeg fik ikke fat i din mening om ovennævnte

Jeg har svært ved at forholde mig til den slags
retorik. Jeg er glad på dine vegne, at du har
kastet dig ned for Jesus' fødder og overgivet
ham dit liv og din ejendom. Som sagt ovenfor:
du går din vej, jeg må gå min. jeg håber, vi må
mødes et sted.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Mr. D

Dato : 04-02-01 17:09

Vidal <vidal@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:j5df6.25822$l57.1200156@news000.worldonline.dk...

> "Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
> >
> Jo, men du forsvarer netop denne debat,
> der handler om, hvem der er den bedste
> kristen.

Det var ikke min mening. jeg havde overset at denne debat handlede om,
hvem der var den bedste kristne og at penge givet til Guds sag skulle
være termometeret. Det mener jeg selvsagt ikke.

> [...]
> ikke kan give hele sit liv og ejendom,
> bliver man så frelst, hvis man giver 10%.
> Er man en bedre kristen, hvis man betaler

Man er nok ikke en bedre kristen, men en rigere kristen. Frelse og
tiende kan ikke blandes sammen og heller ikke kan man måle en kristens
værdi på hans pengegaver.

Men at stille vores gaver til Guds sag i relief til Bjergprædikenen er
efter min mening ikke den rigtige måde at gøre det på.

> Så når man betaler tiende af netto- eller
> bruttoindtægten, hvilket jo også er et
> betydende stridspunkt, så hører ens hjerte
> ti pct. til Gud og resten til verden? Så
> enkelt?

Tja, hvis du siger det...
....men det var nu ikke min pointe

> Når man ser specielt på de amerikanske
> prædikanters forsøg på at rejse penge til
> 'Guds arbejde' gyser det i mig. Det var nok
> også det, der randt mig ihu.

Jeg er ikke uenig

> [...]
> etc. Hvis det er diskvalificerende, hvilket jo
> er det du reelt udtrykker, jamen så er det få
> mennesker, der kan betegnes som kristne.

Jeg er beæret over at kende dig, Vidal. Hvem kan ransage Guds dybder
uden Guds Ånd, og hvem kan ransage, hvad jeg udtrykker uden du - og det
enddog i tilfælde hvor jeg ikke selv vidste, hvad jeg udtrykte.

Om jeg mente ovennævnte, ville jeg have meldt mig under fanerne hos de
kære munke. Jeg ligger nok snarere over i retning af at stille sine
midler til rådighed for Herren, mere end at sælge alt, hvad man ejer og
melde sig ud af samfundet.

> På den anden side har der også altid været
> enkelte, der har kunnet stille sig uden for det
> almindelige sociale liv, og al ære til dem og
> til dig.

Takker, men det er skam alt for meget

> Jeg så Lone Hindø udtale på TV: 'Jeg siger
> ikke, dette er berufsverbot, det er blot det ord,
> jeg først kommer til at tænke på...'.

Sådan var det stadig ikke ment

> Du har nok
> samme evne til at stå på begge sider af hegnet
> på samme tid. Men OK...

Jeg er vist dømt, og det nytter nok ikke at prøve at skyde skylden på
tastaturet, eller hva?

> [...]
> kastet dig ned for Jesus' fødder og overgivet
> ham dit liv og din ejendom. Som sagt ovenfor:
> du går din vej, jeg må gå min. jeg håber, vi må

Denne form for retorik forekommer ofte i frikirkelige kredse, og mon
betegnelser af Kristus som f.eks. "Herre" er fremmed for de større
kirkesamfund? Jeg tror det ikke

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Live4Him

Dato : 31-01-01 17:27

"Anders Jorga" <anders.jorga@city.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, klart! At give, - gaver ud over den tiende som det var helt
> normalt at de betalte.
-----------------
Det var normalt for de jøde-kristne at betale tiende, da de kendte loven og
var vant til at betale tiende. Men for hedninge-kristne var det ikke normal
praksis. Da menighederne både bestod af hedninge-kristne, ( for hvem det at
betale tiende var et nyt og ukendt koncept ) og jøde-kristne, der indimellem
påstod at loven skulle holdes, kunne man forvente at spørgsmålet om tiende
blev bragt frem, men det nævnes ikke og optræder ikke som et problem Paulus
skulle afgøre eller formane om.

Du kan altså godt overbevise mig om, at de kristne der blev omvendt fra
jødedommen, for de flestes vedkommende, betalte tiende. Men de kristne der
blev omvendt fra hedenskabet og for hvem tiende var noget nyt og iøvrigt
fremmed for dem (da de ikke var under loven) kan du ikke overbevise mig om
betalte tiende. Ihvertfald må du opbakke din påstand at alle betalte tiende
med andre skrifter end NT, for der står altså ikke at de nye hedninge eller
jødekristne betalte tiende allesammen og endda på en sådan måde at der
hverken var disskusion for eller imod.

Bevisbyrden er altså på DIN side, du skal underbygge din påstand at alle
hedninge-kristne betalte tiende (eks. dem i Korinth). Det var nemlig kun for
jøde-kristne at tiende var noget normalt og tillært.

jørgen.

Fra : Erik Larsen

Dato : 30-01-01 19:26

> [...]
> bruge tiende til at aflønne præster, etc, men det vers, der normalt
> bruges som argument for tiende er det fra Malakias.

Det er nok fordi Levitterne er de eneste der må tage tiende af folket.

> I øvrigt er der tradition for, at man i dlk ikke behøver at
> argumentere for sit vrøvl så længe man bare kan nægte eller påstå, at
> det står i Bibelen.

Udgangspunktet i debatten er Bibelen eller Guds Ord, Jesus Kristus

Erik

Fra : Erik Larsen

Dato : 30-01-01 19:23

Moseloven.

> Det er det ikke engang. Det står i Malakias.

Så kender vi din nagre Bibelindsigt

Erik

Fra : YEAH !

Dato : 20-01-01 00:57

"Kenn L. Schjødt" <kenn@traceroute.dk> skrev i en meddelelse
> Man skal vigtigst af alt give med hjertet, men det giver ikke ret til lade
> være med at give tiende.
----------------
Jo, som kristen har man ret til at ikke betale tiende.
Vi er retfærdiggjort af tro. Vi bliver hverken mere eller mindre
retfærdiggjorte ved at betale, eller undlade at betale tiende. Tro er det
som frelser. Ikke tro + tiende.
( Rom 3,24-28 )

Prøv også at læs Gal 5,1 : "Stand fast therefore in the liberty by which
Christ has made us free, and do not be entangled again with a yoke of
bondage.."

Kristus har gjort os fri - Han er nok. Vi er frie i Ham.

jørgen.

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-01-01 18:34

> [...]

> with a yoke of bondage.."
>
> Kristus har gjort os fri - Han er nok. Vi er frie i Ham.

Ja, men Jesus siger faktisk "at det ene burde I gøre og ikke forsømme
det andet".

Hvad betyder det egentlig at Jesus "har gjort os frie"?
Betyder det at han har gjort os frie, så vi kan synde helt frit?
Er det synden Jesus Jesus har afskaffet, så der slet ikke mere er
noget der hedder synd?

Andreas Falck

Fra : Erik Larsen

Dato : 21-01-01 16:22

> "YEAH !" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja, men Jesus siger faktisk "at det ene burde I gøre og ikke forsømme

Jesus siger også med hensyn til Ofringer/pengegaver/tiende lad ikke din
højre hånd hvide hvad din venstre hånd gør. Og det er nok ikke en
tiendekontrakt Jesus taler om.

Erik

Fra : Niels Steg

Dato : 16-01-01 17:04

> [...]

vi
> også bliver opfordret til i ny testamente.

Han kan nu også gøre andet selv om han ikke direkte ændrer indtægten,
Jørgen.. Han kan give os den gave at se og købe medens varene man har
brug for er billige, han kan skaffe træ hvis man bruger brændeovn, og
give os overskud af intet og underskud af meget.. Skaffe billigt tøj,
når det gamle hænger i laser og sætte mad på bordet når hylderne er
tomme, og give så meget at man kan være den der (på Guds bud) sætter mad
på bordet hos andre..

Fra : Mr. D

Dato : 16-01-01 19:22

Niels Steg <niels.steg@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Ji096.199$A93.8327@news.get2net.dk...
> "YEAH !" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

>han kan skaffe træ hvis man bruger brændeovn, og...

Bed for mig

Mr. D

Fra : Niels Steg

Dato : 16-01-01 21:46

> Niels Steg <niels.steg@get2net.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:Ji096.199$A93.8327@news.get2net.dk...

> Bed for mig

Det plejer jeg ellers kun at gøre når jeg er uenig med dig..
men lad gå da..

Niels

Fra : Mr. D

Dato : 17-01-01 19:26

Niels Steg <niels.steg@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:k0396.394$A93.13253@news.get2net.dk...
> "Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det plejer jeg ellers kun at gøre når jeg er uenig med dig.

Plejer du at blive hørt, eller er din bøn virkningsløs?

> men lad gå da..

Tak Helst bøg

Mr. D

Fra : Niels Steg

Dato : 17-01-01 20:35

> Plejer du at blive hørt, eller er din bøn virkningsløs?

Lad os sige det på den måde, at bøn aldrig er virkningsløs, men ofte ser
vi at bønnen virker 2 veje, den ene vej er udad og den er det ikke altid
vi ser, den anden vej er indad, forstået således at bønnen virker på en
selv.. eks. hvis man er vred på et menneske, men man beder for
vedkommende alligevel kan bønnen bevirke at man selv mister vreden og
derved bliver begge velsignet!

Niels

Fra : YEAH !

Dato : 17-01-01 00:17

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Niels Steg <niels.steg@get2net.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:Ji096.199$A93.8327@news.get2net.dk...

> Bed for mig
--------------
Jeg har selv overvejet at investere i en brændeovn, når og hvis jeg får råd.
Med de høje oliepriser vi har, kan man godt spare en del hvis man får et
såkaldt sankekort (ret til at samle træ i skoven). Ellers må man bare vende
sig til at have det halvkoldt indendørs. Hvorfor bor man også i et koldt
land som Danmark ?

jørgen.

Fra : Mr. D

Dato : 17-01-01 21:25

YEAH ! <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:942kul$c6e$3@news.inet.tele.dk...

> [...]
vende
> sig til at have det halvkoldt indendørs. Hvorfor bor man også i et

Ja, man kan jo spørge sig selv, hvorfor man ikke blev født i Florida med
en blancocheck i balommen. På den anden side findes der det, der er
meget værre

Mr. D

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 16-01-01 20:59

Niels Steg wrote:

> [...]
> når det gamle hænger i laser og sætte mad på bordet når hylderne er
> tomme, og give så meget at man kan være den der (på Guds bud) sætter mad

'Oh, Lord won't you give me a Mercedes Benz', het en sang

Kjellemann

Fra : Erik Larsen

Dato : 16-01-01 22:08

"Kjell I. Johnsen" <kjell.i.johnsen@online.no> skrev i en meddelelse

> 'Oh, Lord won't you give me a Mercedes Benz', het en sang

Jeg vil hellere have et farve TV

Erik

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 16-01-01 22:13

Erik Larsen wrote:

> "Kjell I. Johnsen" <kjell.i.johnsen@online.no> skrev i en meddelelse

> Jeg vil hellere have et farve TV
>
> Erik

Ikke noe problem: Oh, Lord won't you give me a colour TV'.

Kjellemann

Fra : Olav Grimdalen

Dato : 17-01-01 12:45

On Tue, 16 Jan 2001 22:12:35 +0100, "Kjell I. Johnsen"
<kjell.i.johnsen@online.no> wrote:

>Jeg tror ikke at Gud hører slike bønner. Men han hører bønner som tjener hans
rikes vekst og hans medarbeidere.
Vi hadde for noen år siden en søster som het Anni Skau. Hun var
misjonær og vandret med Herren. Han sørget for henne å de som jobbet
på Håpets Havn i Hong Kong over mange år.
Hun begynte alltid sine taler med . "kjære nåde søsken" og det vi får
være i Jesus Kristus.

Olav

Fra : Erik Larsen

Dato : 17-01-01 21:13

> Ikke noe problem: Oh, Lord won't you give me a colour TV'.
>
> Kjellemann

OH YA; - Mr Johnson, won't you give me a colour TV'.

Erik

Fra : Niels Steg

Dato : 16-01-01 21:40

"Kjell I. Johnsen" <kjell.i.johnsen@online.no> skrev i en meddelelse

> 'Oh, Lord won't you give me a Mercedes Benz', het en sang

Matt 6,33

Niels

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 16-01-01 19:32

> [...]
> det jeg har (nøjsommelighed) og lægge et fornuftigt budget, sådan som vi
> også bliver opfordret til i ny testamente.

Jeg tror faktisk ikke Gud blander sig ret meget(læs slet ikke) i vores
økonomi - Gud har givet os den frie vilje og ansvarlighed og jeg tror man
skal være meget forsigtig med at overlade alt til Gud - man er nu en gang
nød til selv at tage ansvaret for nogle ting her i livet - ligesom der altså
også
sker "tilfældige ting" som bare sker uden at kunne tilskrives hverken Gud
eller den lille mand med horn i panden.

MVH Anne-Marie

Fra : Erik Larsen

Dato : 16-01-01 22:11

Fra : YEAH !

Dato : 17-01-01 00:17

> [...]
> også
> sker "tilfældige ting" som bare sker uden at kunne tilskrives hverken Gud
Jeg tror også at Gud har omsorg for, ikke bare vores privatøkonomi, men også
vores national-økonomi. Går det godt for vores national-økonomi har vi
større mulighed for at hjælpe de fattige lande, og sådanne ting tror jeg Gud
ser på. Derfor er det et bønne-emne at vi får nogen politikere der kan
forvalte landets økonomi på en forsvarlig måde.

jørgen.

Fra : Avatar

Dato : 17-01-01 22:01

YEAH ! skrev i meddelelsen <942kuj$c6e$2@news.inet.tele.dk>...

> [...]
>vores national-økonomi. Går det godt for vores national-økonomi har vi
>større mulighed for at hjælpe de fattige lande,

Hvorfor hjælper gud så ikke de fattige lande istedet?

--
Dræb en og du er morder
Dræb milioner og du er erobrer

Fra : Niels Steg

Dato : 17-01-01 23:06

"Avatar" <jesusavatar@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvorfor hjælper gud så ikke de fattige lande istedet?

Hvorfor anklage Gud for det Satan ødelægger?

Niels

Fra : Erik Larsen

Dato : 18-01-01 22:05

"Niels Steg" <niels.steg@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> "Avatar" <jesusavatar@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvorfor anklage Gud for det Satan ødelægger?
>
> Niels

en human tankegang som ikke er fra Gud

Erik

Fra : Avatar

Dato : 19-01-01 09:03

Erik Larsen skrev i meddelelsen ...

>"Niels Steg" skrev

>en human tankegang som ikke er fra Gud

uhm...Tak

--
"I am treated as evil by those who feel persecuted because they are not
allowed to force me to believe as they do."

Fra : Erik Larsen

Dato : 19-01-01 20:25

> [...]
> "I am treated as evil by those who feel persecuted because they are not
> allowed to force me to believe as they do."

Ukendt;- det ville jeg heller ikke lægge navn til, men ingen tvinger dig til
at
tro på noget.

Erik

Fra : Erik Larsen

Dato : 18-01-01 22:03

> [...]
> også
>
> Hvorfor hjælper gud så ikke de fattige lande istedet?

Gud hjælper alle der vil tage imod ham, og CfAN taler om en vækkelse
på ca 2000000 om måneden bare i Negiria.

Erik

Fra : Avatar

Dato : 19-01-01 09:03

Erik Larsen skrev i meddelelsen ...

>Gud hjælper alle der vil tage imod ham, og CfAN taler om en vækkelse
>på ca 2000000 om måneden bare i Negiria.

Tjah...islam er den religion, der er hurtigst voksende. Betyder det, at
deres gud er mægtigere end andre? eller bare mere hjælpsom?

--
"If 50 million people believe a foolish thing, it is still a foolish thing"
-Anatole France

Fra : Erik Larsen

Dato : 19-01-01 20:27

> [...]
>
> --
> "If 50 million people believe a foolish thing, it is still a foolish

du er sikkert en god landmand

Erik

Fra : Avatar

Dato : 23-01-01 16:03

Erik Larsen skrev i meddelelsen ...

>du er sikkert en god landmand

Øhh...nej.
I hvert fald ikke sidst jeg checkede...

--
Jeg var ateist, indtil jeg fandt ud af, at jeg var Gud.

Fra : Erik Larsen

Dato : 23-01-01 22:21

> Øhh...nej.
> I hvert fald ikke sidst jeg checkede...
>
> --
> Jeg var ateist, indtil jeg fandt ud af, at jeg var Gud.

Jeg troede du var landmand, med alt den gylle du spreder.

Erik

Fra : Avatar

Dato : 23-01-01 22:50

Erik Larsen skrev i meddelelsen ...

>Jeg troede du var landmand, med alt den gylle du spreder.

--
Man skal ikke kaste med L... hvis man selv er et røvhul.

Fra : Niels Steg

Dato : 23-01-01 23:11

Ta lige og slap lidt af i 2!
Niels

Fra : Erik Larsen

Dato : 16-01-01 22:07

> [...]
> det jeg har (nøjsommelighed) og lægge et fornuftigt budget, sådan som vi
> også bliver opfordret til i ny testamente.

Jesus kan heldbrede så man ikke behøver førtidspension

Erik

Fra : B. Jensen

Dato : 16-01-01 22:21

> "YEAH !" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Jeg tror som dig på at der er tider til nøjsomhed, men jeg tror også på
velsignelse, også økonomisk og helbredelse fra sygdomme alt det er i
frelsen.

--
Med kærlig hilsen.
B. Jensen

Fra : B. Jensen

Dato : 16-01-01 22:21

Fra : B. Jensen

Dato : 16-01-01 22:21

Fra : Henrik KJ

Dato : 16-01-01 23:00

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Jesus kan heldbrede så man ikke behøver førtidspension

Ja, men det er altså bare ikke altid at han gør det, uanset hvor megen
og hvor stor tro og hvor mange bønner og forbønner, der ellers bliver
gjort brug af.

Henrik KJ

Fra : Erik Larsen

Dato : 17-01-01 21:16

Fra : Erik Larsen

Dato : 17-01-01 21:17

> [...]
>
> Ja, men det er altså bare ikke altid at han gør det, uanset hvor megen
> og hvor stor tro og hvor mange bønner og forbønner, der ellers bliver

Hvis du tror Gud ikke helbreder, kan du heller ikke forvente det.

Erik

Fra : YEAH !

Dato : 17-01-01 00:17

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Jesus kan heldbrede så man ikke behøver førtidspension
---------------
Ja, men det er bare ikke altid Han gør det.

jørgen.

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 17-01-01 00:31

YEAH ! <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:942kui$c6e$1@news.inet.tele.dk...

> "Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> ---------------
> Ja, men det er bare ikke altid Han gør det.
>
> jørgen.

<> Vi mennesker ser kun til det næste gadehjørne Gud ser omkring det næste
gadehjørne!!

MVH Anne - Marie

Fra : Erik Larsen

Dato : 17-01-01 21:28

> "Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> ---------------
> Ja, men det er bare ikke altid Han gør det.
>
> jørgen.

det siger Bibelen elles.

Erik

Fra : Peter B. Juul

Dato : 17-01-01 22:03

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> writes:

> det siger Bibelen elles.

Har du nogensinde overvejet hvad formålet med Paulus torn i kødet var?

--
Peter B. Juul, o.-.o "Welcome to Usenet. Please don't feed the trolls."
The RockBear. ((^))

Fra : B. Jensen

Dato : 17-01-01 22:40

Jeg tro ikke sygdom vat Paulus´s tor i kødet der står det var en satan engel
der slog ham og ikke en sygdom. Bibelen siger når det er en sygdom eller en
demon eller en Satans engel det drejer sig om

Med kærlig hilsen.
Børge husk ugens undervisning på min hjemmeside.
www.jesusviborg.subnet.dk

Fra : Peter B. Juul

Dato : 18-01-01 11:14

"B. Jensen" <borgeviborg@vip.cybercity.dk> writes:

> Jeg tro ikke sygdom vat Paulus´s tor i kødet der står det var en satan engel
> der slog ham og ikke en sygdom. Bibelen siger når det er en sygdom eller en
> demon eller en Satans engel det drejer sig om

JEg spurgte ikke, hvad du troede det var, men hvad du troede, at
formålet var.

Fra : B. Jensen

Dato : 18-01-01 14:23

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse
det var fordi Paulus havde fået så store åbenbaringer der for denne Satans
engel til at slå Ham i ansigtet, Jeg tvivler på at nogle andre får lige så
store eller andre åbenbaringer der giver os det at en satans engel skal slå
os i ansigtet.

Med kærlig hilsen.
B. Jensen
Min hjemmeside
www.jesusviborg.subnet.dk
Se også
www.magazinet.no

Fra : Peter B. Juul

Dato : 18-01-01 14:27

> [...]

> store eller andre åbenbaringer der giver os det at en satans engel skal slå

Og jeg spørger en gang til: Formålet?

Læs evt. 2. kor 12, 7-10, som forklarer Guds formål med at lade dette
whatever blive ved med at plage Paulus.

Fra : Erik Larsen

Dato : 18-01-01 22:07

> Har du nogensinde overvejet hvad formålet med Paulus torn i kødet var?

Ja! Han kunne ikke prale eller tage ære af sin bortrykkelse (hovmode sig)

Erik

Fra : YEAH !

Dato : 18-01-01 00:08

> "YEAH !" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> det siger Bibelen elles.
--------------
Nej, det siger bibelen ikke.
Den udtaler sig om hvad Jesus gjorde da Han gik på jorden.
Da var der steder og episoder hvor Han helbredte alle der kom til Ham.
Og hvad så ? Kan vi så konkludere at Han også i dag helbreder alle som
kommer til Ham ?

Det er meget enkelt, vi kan jo se at ikke alle bliver helbredt til de møder
hvor der er forbøn, så nej, Jesus helbreder ikke alle der kommer til Ham.
Det er ingen hemmelighed, at mange IKKE bliver helbredt, selvom de (som jeg
selv) har gået til forbøn meget og bedt meget og er blevet bedt for af
mange. Men det næste vi så kan gøre er at spørge om Jesus VIL helbrede alle
? Det tror jeg ikke, for hvis Han ville, så gjorde Han det.

Jeg hørte engang en svensk evangelist, som har bedt for mange til
helbredelse sige : " Gud kan svare tre ting : Han kan enten sige "ja" eller
"vent lidt" eller "nej". Hvis man har en Gud der ikke er suveræn nok til
selv at vælge hvad Han vil gøre, har man IMHO et lille gudsbillede -
selvfølgelig kan Gud svare nej, det gjorde Han bla. til Paulus. Gud er
almægtig, og Han kan helbrede alle sygdomme, men Gud har også en fri vilje
og er IKKE en automat man trækker i sådan som bla. herligheds-teologien
fremstiller Ham.

Det værste jeg ved, er når en syg, der ikke blev helbredt, får at vide det
er hans egen skyld han ikke blev helbredt ( pga. manglende tro ) - det er
ikke alene vranglære, men er direkte grusomt mod den syge.

jørgen.

Fra : B. Jensen

Dato : 18-01-01 08:49

Beklager, selvom det ikke sker her og nu den helbredelse vi længes efter og
har behov for så er det Gus vilje t helbrede. Hvis det var Guds vilje at vi
skulle være syge havde han nok givet os læger også videre , det er en gåde
som vi må vente til at få opklaret til vi kommer hjem til Gud.

--
Med kærlig hilsen.
B. Jensen

Fra : Erik Larsen

Dato : 18-01-01 22:12

> [...]
> Da var der steder og episoder hvor Han helbredte alle der kom til Ham.
> Og hvad så ? Kan vi så konkludere at Han også i dag helbreder alle som

JO det siger bibelen i f.eks. -Esaja 53 v 5,

Sig mig er det den samme Gud vi tror på ?

Erik

Fra : Henrik KJ

Dato : 16-01-01 22:23

Fra : B. Jensen

Dato : 17-01-01 10:21

Nej du har ret det er ikke altid at Gud helbreder her og nu, men i Viborg er
der en der er meget syg, og har været det længe, meget længe han er
overbevist om at en dag vil Jesus helbrede ham , så det forventer vi alle,
de gode nyheder er Jesus elbreder alle der kommer til ham.
--
Med kærlig hilsen.
B. Jensen

Fra : kij@statoil.com

Dato : 17-01-01 09:41

Erik Larsen wrote:

> Jesus kan heldbrede så man ikke behøver førtidspension
>
> Erik

Hvorfor er Jesus forlengst ikke ansatt i helse- og sosialvesenetet i lønnsklasse
35, som kan spare samfunnet for store utgifter i form av førtidspension?

Kjellemann

Fra : Niels Steg

Dato : 17-01-01 11:07

<kij@statoil.com> skrev i en meddelelse

> Hvorfor er Jesus forlengst ikke ansatt i helse- og sosialvesenetet i
lønnsklasse
> 35, som kan spare samfunnet for store utgifter i form av
førtidspension?

Hvis du kommer med mere af den slags hån mod seriøse kristne, vil der
bliver klaget til din udbyder "statoil.com"

Niels

Fra : anderspj

Dato : 17-01-01 18:29

Niels Steg <niels.steg@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Z8e96.43$r4.2890@news.get2net.dk...
> [...]
>
> Hvis du kommer med mere af den slags hån mod seriøse kristne, vil der
> bliver klaget til din udbyder "statoil.com"

Kjell har i ifølge min mening ikke krænket nogen medmindre du regner det der
som en krænkelse.
Diskussionen er og bliver en hån imod "seriøse kristne" som f.eks. er døde
for deres tro.

At håbe på "divine intervention" i økonomiske sager er ca. lige så åndssvagt
som at kaste sig ud fra et højhus og bede Gud om at blive udstyret med
vinger FØR man rammer jorden.

Kjell rammer meget godt med den satiriske Janis Joplin-sang.....Det er i
øvrigt sjovt nok også sådan, at de fleste frikirker er eksperter i at få
penge til at forsvinde og ikke i at trylle dem frem?

Anders Peter Johnsen

Fra : Niels Steg

Dato : 17-01-01 19:10

"anderspj" <anderspj@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Kjell har i ifølge min mening ikke krænket nogen medmindre du regner
det der
> som en krænkelse.

Han kan jo fortsætte, så finder vi ud af hvad hans udbyder mener..

EOD

Niels

Fra : anderspj

Dato : 17-01-01 21:37

Niels Steg <niels.steg@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Gpm96.216$r4.9012@news.get2net.dk...
> "anderspj" <anderspj@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> det der
>
> Han kan jo fortsætte, så finder vi ud af hvad hans udbyder mener..

Ja, Niels, Statoil bliver vel MEGET fortørnede over at een deres ansatte
skriver i denne NG fra sin computer - i arbejdstiden - og en pæn del mindre
, hvis overhovedet, fortørnede over det konkrete indhold og en eller anden
kristen dansker meninger om denne ansattes indlæg. Jeg tror ikke rigtig at
et olieselskab ville tage en klage af den slags seriøst. Og hvad vil du så
gøre? Boykotte dem?

> EOD

....if you say so, men husk, at det var dig, der truede med en udbyderklage.

--
Mvh.
Anders Peter Johnsen

Fra : YEAH !

Dato : 18-01-01 00:14

> [...]
> et olieselskab ville tage en klage af den slags seriøst. Og hvad vil du så
---------------
Det er jo ikke sikkert at det er på jobbet at Kjell genererer indlæg til
denne gruppe, det er også sagen uvedkommende. En advarsel er på sin plads,
hvis man gentagne gange overtræder fundatsen på en sådan måde at det er
generende for gruppens andre brugere og forfejler sit mål - mange af Kjells
kommentarer har været af den art.

jørgen.

Fra : YEAH !

Dato : 17-01-01 21:20

"anderspj" <anderspj@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Kjell har i ifølge min mening ikke krænket nogen medmindre du regner det
der
> som en krænkelse.
------------
Kjell er tit gået over stregen og overtrådt fundatsen med sine hånende,
latterliggørende og krænkende indlæg om kristendom, de troende og Gud selv.

jørgen.

Fra : YEAH !

Dato : 17-01-01 21:23

> [...]
åndssvagt
> som at kaste sig ud fra et højhus og bede Gud om at blive udstyret med
Nej, ikke når vores tro er baseret på hvad ordet siger om penge.

> [...]
> øvrigt sjovt nok også sådan, at de fleste frikirker er eksperter i at få
> penge til at forsvinde og ikke i at trylle dem frem?
De frikirker jeg har kendt, har alle haft en meget stram økonomi, og hver
krone blev der redegjort for ved menighedsmøder. De sparsomme penge går bla.
til leje af lokale og til gæsteprædikanter, sommerlejer, materialer, mm.
Ofte er præsten slet ikke lønnet, men har alm. arbejde ved siden af.

jørgen.

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 18-01-01 01:20

Niels Steg wrote:

> <kij@statoil.com> skrev i en meddelelse
> >

> Hvis du kommer med mere af den slags hån mod seriøse kristne, vil der
> bliver klaget til din udbyder "statoil.com"
>
> Niels

Det spørsmålet kan jeg bare overlate til deg å vurdere. Om det strider mot
min mening om ytringsfrihet, finner jeg det likevel  ikke verdt å kanskje
miste arbeidet for noen ords skyld. Samtidig som jeg ber deg om
unnskyldning, bekrefter jeg at jeg forlater dk.livssyn.kristendom for godt
og håper at dette kan oppveie krenkelsen.

Kjellemann

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 18-01-01 02:18

Kjell I. Johnsen <kjell.i.johnsen@online.no> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3A6636B8.31A82CD6@online.no...
.. Samtidig som jeg ber deg om
> unnskyldning, bekrefter jeg at jeg forlater dk.livssyn.kristendom for godt
> og håper at dette kan oppveie krenkelsen.
>
> Kjellemann

Hej!

Jeg synes det er utrolig flot du kan give Niels en undskyldning -dette
hæver dig set med mine øjne rigtig højt - !! og er noget som mange af os
kan lære noget af!! jeg synes det er lidt synd du forlader gruppen for
nogle forkerte ords skyld - og finder ikke selv noget hold i de
beskyldninger Niels kommer med. Godt nok er det en kristen nyhedsgruppe -
men det betyder jo ikke at ikke-kristne ingen adgang har - og jeg troede
heller ikke at konsekvensen af det ville være at kristne godt må skyde med
skarp mod ikke kristne men at ikke kristne bare skal holde mund.

MVH Anne-Marie

Fra : Henrik KJ

Dato : 19-01-01 10:35

"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:Vxr96.793$As4.51945@news101.telia.com...

[ ... ]
>Godt nok er det en kristen nyhedsgruppe -
> men det betyder jo ikke at ikke-kristne ingen adgang har -

Nej, det betyder det ikke. Ikke-kristne har fuld og legal adgang til
denne gruppe. Men ifølge fundatsen er der opsat nogle regler og
forventninger til den opførsel der bruges i gruppen.

Dette har Kjellermann adskillige gange forbrudt sig imod. Han er da
altid velkommen i gruppen, blot han omlægger sin stil så det hånende
og latterliggørende element aflægges. Og så er det kun forfriskende
med kritiske indstillinger, - altså når disse fremføres på saglig,
seriøs og faglig højt niveau. Og dette mestrer Kjellermann fuldt ud,
hvilket jeg også i et andet indlæg har gjort opmærksom på, sammen med
ønsket og håbet om at han forbliver i gruppen samtidig med at han
ændrer stil.

> og jeg troede heller ikke at konsekvensen af det
> ville være at kristne godt må skyde med skarp
> mod ikke kristne men at ikke kristne bare skal
> holde mund.

Ville DU stiltiende finde dig i kontinuerligt at blive hånet,
latterliggjort og nedgjort for dine holdninger og tro, eller endda
måske mangel på samme? Jeg tror det næppe.

Og der er jo slet ikke tale om at ikke-kristne slet ikke må komme til
orde i denne gruppe. Der er da mindst lige så mange ikke-kristne som
kristne i denne gruppe. Og langt de fleste opfører sig pænt (eller i
det mindste tæt på rimeligt pænt).

Henrik KJ

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 20-01-01 16:57

"Henrik KJ" <Henrik.KJ@wanadoo.dk> mælte sligt:

>Og der er jo slet ikke tale om at ikke-kristne slet ikke må komme til
>orde i denne gruppe. Der er da mindst lige så mange ikke-kristne som
>kristne i denne gruppe.

Virkelig? Det er mit indtryk, at der er langt flere kristne end
ikke-kristne. Men det kunne være interessant at vide, hvem du regner for
ikke-kristne - jeg vil næsten skyde på, at jeg kan opstille tre kristne
gruppedeltagere for hver ikke-kristen, du kan diske op med

Fra : Henrik KJ

Dato : 20-01-01 19:32

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:56dj6tkcq2e579960lfaqtrdne4gsa88pc@4ax.com...
> "Henrik KJ" <Henrik.KJ@wanadoo.dk> mælte sligt:

> Virkelig?

Ja, det er virkelig mit indtryk.

Og det har jeg det også ganske godt med. Jeg har da ganske afgjort
intet imod at der er mange ikke-kristne med i denne gruppe. Det er med
til at give den kolorit og charme - selv om jeg også godt er klar
over, at det så også kan være lidt svært at holde "tolerancetærsklen"
på et for alle parter acceptabelt niveau [med reminder om
"Kjellermann-sagen].

> Det er mit indtryk, at der er langt flere kristne end
> ikke-kristne.

Jamen det er jo så dit indtryk. Det ændrer bare ikke på mit )

> Men det kunne være interessant at vide, hvem du
> regner for ikke-kristne

Dig bl. m. fl. a.

Men det gør ikke at jeg mener du skal være mindre velkommen, vel
snarere tvætimod. Det er kun forfriskende med "kritiske røster" når
disse fremføres seriøst og sobert!!

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 21-01-01 14:06

"Henrik KJ" <Henrik.KJ@wanadoo.dk> mælte sligt:
>"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev:

>Jamen det er jo så dit indtryk. Det ændrer bare ikke på mit )

Du må ikke forstå mit indlæg som kritik. Jeg er simpelthen blot
overrasket over din vurdering og synes at det kunne være spændende at
finde ud af, hvordan det egentlig står til her i gruppen.

>Dig bl. m. fl. a.

Selvsagt. Mig, Kjelleman, Avatar, muligvis Anders Johnson og hvem mere?

Den holder jeg stadigvæk på. Når jeg kommer over min eksamen i morgen
kunne jeg prøve at sammensætte en liste alt efter bedste beskub over
denne gruppes medlemmer - så kunne folk jo opponere, hvis jeg
klassificerer dem forkert.

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 21-01-01 16:58

> [...]

> kunne jeg prøve at sammensætte en liste alt efter bedste beskub over
> denne gruppes medlemmer - så kunne folk jo opponere, hvis jeg

Jeg tror, vi er mange, der går i spændt forventning om dit bud på vor
åndelige habitus! )

(Vi ses i morgen kl. alt for tidligt)

Christina

Fra : anderspj

Dato : 23-01-01 07:52

Rasmus Underbjerg Pinnerup <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:kinl6toabn1jnk6t4f57j578996hq9dv3s@4ax.com...
> [...]
> finde ud af, hvordan det egentlig står til her i gruppen.

> Selvsagt. Mig, Kjelleman, Avatar, muligvis Anders Johnson og hvem mere?

Æhm, Rasmus, du er vist lidt uheldig med stavningen i øjeblikket? ;-D

Desværre har Niels vist haft held til definitivt at lukke munden på Kjell...
Det var vist mig der var så dum at fodre Niels med ideen om at Kjell
sandsynligvis skriver fra sin arbejdscomputer (?"STATOIL"?)...Dumt af mig!

Kan man i øvrigt ikke omgå disse evige trusler om klage ved at skifte
udbyder?

Anders Peter Johnsen (mæ' E!)

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 23-01-01 15:26

"anderspj" <anderspj@post8.tele.dk> mælte sligt:

>Æhm, Rasmus, du er vist lidt uheldig med stavningen i øjeblikket? ;-D

Ja - der er meget at holde styr på

>Desværre har Niels vist haft held til definitivt at lukke munden på Kjell...

Hmm.... for better or for worse.

>Kan man i øvrigt ikke omgå disse evige trusler om klage ved at skifte
>udbyder?

Tjnaaaaa..... jeg kender ingen udbydere, der ser igennem fingre med, at
deres brugere misbruger deres internetadgang og det ville da også være
højst kritisabelt. Dersom en person konsekvent lader hånt om de regler
for god opførsel, der gælder på nettet, da bør vedkommende få en
advarsel af sin udbyder, i værste fald få sin internetadgang opsagt.
Under ingen omstændigheder bør opførsel som Kjells dog lede til en
fyring - det virker totalt ude af proportioner.

Fra : Niels Steg

Dato : 23-01-01 16:07

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:ho4r6tklnt97su17mq4ep7l2mtj93ltpfs@4ax.com...
> [...]

> Under ingen omstændigheder bør opførsel som Kjells dog lede til en
> fyring - det virker totalt ude af proportioner.

Helt enig Rasmus, jeg mener oven i købet at udbyderne skal være kritiske
i deres gennemgang af klager for at frasortere useriøse klager fra...
(hvilket de for det meste gør), det bør heller ikke lede til en fyring,
dertil er brud på nettikette for lille en grund..

Og til Anders, det var ikke dig der fortalte om at statoil var Kjells
arbejdsgiver, det gjorde han selv i hans svar på min advarsel. og jeg
håber ikke at jeg har lukket munden på ham, for det har aldrig været
hensigten!

Niels

Fra : Niels Steg

Dato : 18-01-01 06:26

> [...]
godt
> og håper at dette kan oppveie krenkelsen.

Undskyldning accepteret, fundatsen er skrevet for at kunne bevare et
godt indeklima i gruppen, du er velkommen til at fortsætte her!

Det er ikke et spørgsmål om yttringsfrihed, der er en gruppe i dk
hirakiet hvor du kan fyre hvad som helst af.

Niels

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 20-01-01 16:53

"Kjell I. Johnsen" wrote:

> [...]
> unnskyldning, bekrefter jeg at jeg forlater dk.livssyn.kristendom for godt
> og håper at dette kan oppveie krenkelsen.

Ettersom det er kommet flere reaksjoner både mot N. Stegs' innlegg og mitt
eget, som vist over, føler jeg behov for å avklare mitt syn i saken.

Fundats
Jeg oppfatter det slik at jeg fortsatt er velkommen i gruppen, forutsatt at
jeg holder meg innenfor fundatsen og ellers bruker en tone som er akseptabel.
Problemet er bare at det hersker ulike meninger om hva som bør/kan oppfattes
som akseptabelt, slik det også framgår i flere av svarene. I realiteten er det
ingen, meg selv inkludert, som på nøytralt grunnlag kan avgjøre hva som
kan/bør være akseptabelt av meninger og ytringer her. Det som noen oppfatter
som uakseptabelt, oppfatter andre som akseptabelt.

Arnulf Øverland (uten sammenligning forøvrig) forklarte problemet på en
utmerket måte. Dette i forbindelse med at han ble tiltalt for blasfemi: 'Jeg
har fått gode råd av en snill, bedrøvet prest i Tidens Tegn: (avis) Om jeg
ville angripe kristendommen, sa han, burde jeg gjøre det på en verdig måte. Og
det er en yndig tanke; Når noen vil angripe prestene, så bør prestene få
bestemme hvorledes det skal skje. Det kunne ikke falle meg inn å levere et
verdig 'akademisk foredrag om kirken, dens oppdrag og dens feilgrep. Hadde jeg
gjort det, så ville jeg ha oppnådd akkurat det samme som prestene, når de
preker, og menigheten ville ha sovnet.' Sitat slutt.

Det er slik jeg oppfatter situasjonen her nu. Etter det jeg forstår kan jeg
gjerne fortsette i gruppen, også med kritiske meninger om kristendommen, men
om meningene mine eventuelt ikke skulle passe for alle, kan jeg under tildels
alvorlige trusler bli tvunget til taushet. Eventuelt kan jeg fortsett, men må
da tilpasse meg gruppens meninger og hva gruppen til enhver tid måtte finne
som akseptablet  Slik blir gruppen kun for antatt kristne meninger.

Det er flere som henviser til 'normen' (fundatsen) for deltakelse i gruppen.
Men hva som kan regnes som akseptabelt, er det åpenbart like mange meninger om
som det er deltakere i gruppen, hvilket også bør fremgå av de ulike
kommentarene i denne tråden. For min del vil jeg aldri kunne føle meg trygg på
at i en gitt situasjon, hvor en eller annen i gruppen ikke liker det jeg
skriver, gjør alvor av den trussel jeg allerede er blitt møtt med. Dette under
dekke av at jeg har hånet ham eller henne personlig.  Når Niels Steg oppfatter
mine ord som 'en hån mot seriøse kristne', kan jeg bare tro at han åpent og
ærlig mener det slik, men for meg blir ytterligere deltakelse i guppen en
umulighet.

Etter dette gjør jeg meg visse tanker, ikke om Niels, men om hva det er med
kristendommens vesen som ikke tåler kritikk. Er det overhodet mulig å
kritisere et eller annet livssyn uten at noen føler seg krenket? Det
spørsmålet kan jo være et tema som gruppen kan diskutere videre. Og med dette
sier jeg takk for meg, samtidig som jeg benytter anledningen til å takke for
den støtte jeg tross alt har fått fra noen i gruppen.

Mvh
Kjellemann

PS
For en tid tilbake ble det i gruppen oppfordret til bønn for om mulig få meg
til å avstå fra å skrive mere. At jeg nå forlater gruppen for godt, kan om
ønskelig tas til inntekt for 'bønnens makt' og også som en kompensasjon for å
ha blitt utsatt for det som noen av dere oppfatter som 'nedrakking' og 'hån'
fra min side. Dette altså om jeg selv ikke ser det sli

Fra : Henrik KJ

Dato : 20-01-01 19:32

"Kjell I. Johnsen" <kjell.i.johnsen@online.no> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> [...]
> og hva gruppen til enhver tid måtte finne som akseptablet
> Slik blir gruppen kun for antatt kristne meninger.

Der er intet i vejen med kritik, men der /kan/ være noget i vejen med
den måde en kritik bliver fremført på.

En af mine bekendte, der dengang bestemt ikke var noget diplomatisk
geni, fik en belæring om hvad en god diplomat er: Hvis du kan bede din
chef om at ryge ad H...... til, så han ligefrem glæder sig til at
komme afsted, se så er du en god diplomat!!

Der er jo næsten ingen grænser for hvad der kan siges, når det altså
bare siges på den "rigtige" måde.

Og endnu engang vil jeg da opfordre dig til at forblive i gruppen, og
så gøre brug af lidt diplomatisk snilde!

Henrik KJ

Fra : Olav Grimdalen

Dato : 23-01-01 11:14

On Sat, 20 Jan 2001 19:31:54 +0100, "Henrik KJ" <Henrik.KJ@wanadoo.dk>
wrote:

> [...]
>
>Og endnu engang vil jeg da opfordre dig til at forblive i gruppen, og
>så gøre brug af lidt diplomatisk snilde!

Kjære alle sammen.

JEg har kjent "Kjellemann" i mange år på internet. Han har støttet meg
flere ganger når jeg ikke har formulert meg godt nok slik at jeg har
stått for hugg. Han kan være litt skarp i kanten, men jeg har ikke
opplevd han ondskapsfull. Jeg har forsøkt å peke på Jesus for han og
de andre på den norske gruppa, men de ønsker ikke å lære å kjenne han.
Kjellemann har kunnskapsrik og godt inne i teologien.

Olav

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 21-01-01 14:22

"Kjell I. Johnsen" <kjell.i.johnsen@online.no> mælte sligt:

Hej Kjell,

>Fundats
>Jeg oppfatter det slik at jeg fortsatt er velkommen i gruppen, forutsatt at
>jeg holder meg innenfor fundatsen og ellers bruker en tone som er akseptabel.

Enhver har lov til at deltage i enhver gruppe, han vil. Det kræves dog,
at man overholder fundatsen, der gælder som gruppens "grundlov", og
ellers normal god netikette.

>Problemet er bare at det hersker ulike meninger om hva som bør/kan oppfattes
>som akseptabelt, slik det også framgår i flere av svarene.

Ja. Så må hver enkelt læse fundatsen og dømme selv. Den fylder ikke mere
end en sides tekst og kan læses på
<http://www.usenet.dk/cgi/grupper.pl?gruppe=dk.livssyn.kristendom&id=0632>.

>Det som noen oppfatter som uakseptabelt, oppfatter andre som
>akseptabelt.

Der vil givetvis være forskelle i, hvad folk opfatter som acceptabelt,
men når man har de retningslinier, som fundatsen sætter, så er det
begrænset hvor stor uenigheden kan blive. Det relevante her er
fundatsens udsagn om, at indlæg bør holde en sober tone og undlade at
håne eller latterliggøre folk på grund af deres tro eller mangel på
samme.

> [...]
>om meningene mine eventuelt ikke skulle passe for alle, kan jeg under tildels
>alvorlige trusler bli tvunget til taushet.

Nej, du kan fremsætte alle de oprigtige meninger, du vil. Ingen kan
tvinge dig til tavshed eller til at forlade gruppen så længe du har dit
på det rene.

>Det er flere som henviser til 'normen' (fundatsen) for deltakelse i gruppen.
>Men hva som kan regnes som akseptabelt, er det åpenbart like mange meninger om
>som det er deltakere i gruppen,

Det er for så vidt lige meget. Det eneste, hver enkelt skribent står til
ansvar overfor, er fundatsen, og den kan de selv fortolke efter
rimeligheds grænser.

>Etter dette gjør jeg meg visse tanker, ikke om Niels, men om hva det er med
>kristendommens vesen som ikke tåler kritikk.

Har man en opfattelse af, at noget er helligt, da *må* dette ikke
krænkes. Det gælder den kvindelige muslims slør, det gælder det
allerhelligste i det jødiske tempel og det gælder menneskerettighederne.

[Fra et andet indlæg]
>Det spørsmålet kan jeg bare overlate til deg å vurdere. Om det strider mot
>min mening om ytringsfrihet, finner jeg det likevel  ikke verdt å kanskje
>miste arbeidet for noen ords skyld.

Ingen arbejdsgiver vil kunne finde på at fyre nogen for at overtræde en
fundats i en nyhedsgruppe.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 21-01-01 18:39

Rasmus Underbjerg Pinnerup <hobbes@post1.tele.dk> writes:

> Ingen arbejdsgiver vil kunne finde på at fyre nogen for at overtræde en
> fundats i en nyhedsgruppe.

I lyset af, at en eller anden dansker forrige år blev fyret fra sit
job for at sende en blondine-vittighed ud på en intern mailingliste,
ville jeg ikke udtale mig så skråsikkert.

--
Peter B. Juul, o.-.o "And how are you?" said Winnie-the-Pooh.
The RockBear. ((^)) Eeyore shook his head from side to side.

Fra : Avatar

Dato : 23-01-01 16:03

Kjell I. Johnsen skrev...

>Og med dette
>sier jeg takk for meg, samtidig som jeg benytter anledningen til å takke
for
>den støtte jeg tross alt har fått fra noen i gruppen.

Hej Kjellemann

Jeg håber meget på, at du vil ombestemme dig, og ikke forlade gruppen. Du
har skrevet mange gode og interessante indlæg, og jeg vil se det som et
stort tab om du forsvinder, især hvis det er på baggrund af nogle uheldige
trusler om klager til din arbejdsgiver. Skriv hjemmefra istedet, eller
igennem Deja eller lignende.

mvh.
--
Nothing works like prayer!
Corollary:

Fra : Vidal

Dato : 18-01-01 16:06

"Niels Steg" <niels.steg@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:Z8e96.43$r4.2890@news.get2net.dk...
> [...]
>
> Hvis du kommer med mere af den slags hån mod seriøse kristne, vil der
> bliver klaget til din udbyder "statoil.com"

Det synes jeg er noget pjat, Niles Steg. Hvis
man er kristen kan man da fint klare sådanne
småting. Du er simpelthen for tyndhudet.

Jeg har syntes det er helt fint at have KIJ her
i gruppen, fordi hans drillende spørgsmål kan
medvirke til at sætte et perspektiv, det ellers
kan være vanskeligt at få, når kristenheden
bliver for selvindfedtende, sentimental og/eller
forskruet.

Prøv at læse hans spørgsmål igen, hvad er det
han spørger om. Hvorfor er der sociale problemer
i et samfund, der ihvertfald nominelt er kristent?
Eller, hvorfor går vi kristne ikke ind og løser de
sociale problemer?

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Niels Steg

Dato : 18-01-01 18:31

"Vidal" <vidal@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har syntes det er helt fint at have KIJ her
> i gruppen, fordi hans drillende spørgsmål kan
> medvirke til at sætte et perspektiv, det ellers

Sådan ser jeg også på de fleste af hans indlæg, men jeg ville sætte en
bremse i hans evindelige hån mod hvad vi tror.. Jeg håber inderligt at
han bliver her..

Du kan jo tage det op med Ham ??

Niels

Fra : Vidal

Dato : 19-01-01 02:24

"Niels Steg" <niels.steg@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:rjG96.170$Ab1.7200@news.get2net.dk...
> [...]

> Sådan ser jeg også på de fleste af hans indlæg, men jeg ville sætte en
> bremse i hans evindelige hån mod hvad vi tror.. Jeg håber inderligt at

Kære Niels.

Kjelleman sætter et perspektiv på vores kristendom,
der desværre afslører vores ukristelige hykleri. Og
som tak for det bliver han truet på brødet. Alt hvad
vi gør har jo en konsekvens, men vi kan jo ikke
forlange, at en ikke-kristen sætter sit liv og levebrød
ind på at forsvare sine meninger. Hvorfor dog ikke
lade ham stå på sidelinjen og kaste sine sommetider
ubekvemme meninger ind til os, der er på banen. Vi
kan måske blive bedre kristne.

Og du, Kjellemand, hvis du stadig er i nyhedsgruppen,
se dog at få en Hotmail konto eller lignende, du kan
bruge, når du er på arbejde. Så kan folk klage til de
bliver blå i hovedet uden du bliver fyret.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Henrik KJ

Dato : 19-01-01 10:00

> "Niels Steg" <niels.steg@get2net.dk> skrev i en meddelelse

Dette indlæg er også sendt til Kjellerman's private mail, da det ikke
vides om han stadig læser med her.

> Kære Niels.
>
> Kjelleman sætter et perspektiv på vores kristendom,

Ja, og perspektivet er et evindeligt hån og nedgøring af dem der tror.
Og et sådant perspektiv kan altså godt undværes.

> der desværre afslører vores ukristelige hykleri.

Hvad har det med hykleri at gøre, at man er ved at være træt af
kontunerligt hån og latterliggørelse. Det var så sandelig på tide at
der var en der gjorde en indsats for at stoppe dette. Ikke at "smide
ham ud af gruppen", for Kjellermann må da meget gerne blive her i
gruppen, og endda meget gerne skrive i den. Det skal altså bare være
med en anden takt og tone, end den han almindeligvis har benyttet sig
af.

Der er jo ingen tvivl om at han har en enorm stor viden og indsigt i
kristendommen, og denne viden og indsigt, også fra en kritisk vinkel,
er meget velkommen, når den altså blot præsenteres på en måde så hån,
nedgørelse og latterliggørelse ikke bliver benyttet som det bærende
element i hans skriverier.

Således er det mit håb, helt oprigtigt, at Kjellerman forbliver i
gruppen, og omlægger sin stil. På denne måde kan der opnås en frugtbar
kritisk sober debat om kristendommen.

> Og som tak for det bliver han truet på brødet.

Han trues ikke "på brødet", men det er en almindelig og normalt tiltag
at "klage" til en udbyder når fundatsen overtrædes tilstrækkelig tit
og tilstrækkelig groft.

Niels har jo båret sig helt korrekt ad ved ikke i hemmelighed at
indsende en klage, men her i gruppen gjort opmærksom på at noget
sådant ville ske, dersom fundatsovertrædelserne fortsatte.

Såfremt Kjellermann ændrer tone og fremfærd, også uden at miste den
kritiske indstilling, vil han da være mere en hjertelig velkommen her
i gruppen. Og det er jeg helt overbevist om at også Niels er helt enig
med mig i.

[ ... ]
> Og du, Kjellemand, hvis du stadig er i nyhedsgruppen,
> se dog at få en Hotmail konto eller lignende, du kan
> bruge, når du er på arbejde. Så kan folk klage til de
> bliver blå i hovedet uden du bliver fyret.

Næh, hvorfor dog få en hotmail-konto. Han skal blot fortsætte med at
fremsætte sine kritiske betragtninger, men på en mere sober, seriøs og
saglig facon. Så vil der jo slet ingen grund være til at klage over
ham.

Det er jo ikke hans kritiske holdning der er problemet, men den måde
og den facon, han præsenterer sin kritik på.

DERFOR Kjellermann, forbliv her i gruppen, men juster din facon, så
kan du fortsætte, og så bliver din kritik blot til noget seriøst og
sagligt, - og så kan den også bruges til noget brugbart.

Henrik KJ

Fra : Niels Steg

Dato : 19-01-01 11:39

"Henrik KJ" <Henrik.KJ@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse

Tak for support!

> [...]
> fremsætte sine kritiske betragtninger, men på en mere sober, seriøs og
> saglig facon. Så vil der jo slet ingen grund være til at klage over

En hotmailkonto er ikke noget problem når det drejer sig om klager,
klagen samt det der klages over skal blot oversættes til engelsk med
opfordring til MSN om at checke oversættelsen af trediepart, Microsoft
er meget oppe på dupperne når det gælder klager, det samme er Dejanews..

Fra : Vidal

Dato : 19-01-01 16:26

"Niels Steg" <niels.steg@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:CTU96.5$MD2.642@news.get2net.dk...
> [...]

> opfordring til MSN om at checke oversættelsen af trediepart, Microsoft
> er meget oppe på dupperne når det gælder klager, det samme er Dejanews..

Det er jo ikke det der er pointen. Når du truer
ham med at klage til hans arbejdsgiver, truer
du ham på hans levebrød. Hvis hans konto
på Hotmail lukkes, laver han bare en ny.

Med din trussel om at klage, gør du gruppen
til at kedeligt sted, hvor man skal sidde og
tænke på, om man nu støder den ene eller
den anden på manchetterne, før man skriver
et indlæg.

Og det ønsker du jo heller ikke selv. Vel?

Jeg synes hans kommentar, som var
anstødstenen, passer som hånd i handske
til din egen lille prædiken idag, ganske vist
formuleret på en mindre 'anstødelig' facon.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Niels Steg

Dato : 19-01-01 17:53

> Det er jo ikke det der er pointen. Når du truer
> ham med at klage til hans arbejdsgiver, truer

Jeg er ligeglad med om det er mandens arbejdsgiver, det er hans udbyder
jeg havde til hensigt at til!

Niels

Fra : N/A

Dato : 19-01-01 17:00

Fra : Erik Dalgas

Dato : 19-01-01 17:00

erik.dalgas@mail.dk
Vidal <vidal@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:08Z96.593$fa3.45763@news010.worldonline.dk...

Hej Vidal

> Pjat, hvad er det for tyndhudethed. Gud lader
> sig ikke håne, hvis du gør det, er det da
> beklageligt. KIT har sin facon, indrømmet, men
> tænk på, hvad rigtig kristendomsforfølgelse er.
> Desuden var det meget relevant det han skrev.

Jeg vil gerne tilslutte mig dine synspunkter Vidal. Vi er enige i, at det
Kjelleman har gjort sig skyldig i, stortset er det rene ingenting. Hvis han
mener det, med at forlade gruppen, er det beklageligt.

Jeg har diskuteret en del med ham og må sige, at vel er han grov, men ikke
mere end så mange andre er det. Desvære ser det ud til, at "vores egne"
slipper afsted med meget, mens "anderledes" tænkende får hammeren, hvis de
ikke makker ret.

Mvh

Erik Dalgas

Fra : Niels Steg

Dato : 19-01-01 17:59

"Erik Dalgas" <erik.dalgas@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
egne"
> slipper afsted med meget, mens "anderledes" tænkende får hammeren,

Vrøvl, husker du ikke vores diskution for en måned siden?

Eller mener du at du hører under kategorien "anderledes tænkende" ?

Niels

Fra : Erik Dalgas

Dato : 19-01-01 19:51

erik.dalgas@mail.dk
Niels Steg <niels.steg@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:On_96.102$MD2.4275@news.get2net.dk...
> "Erik Dalgas" <erik.dalgas@mail.dk> skrev i en meddelelse

> egne"
> hvis de
>
> Vrøvl, husker du ikke vores diskution for en måned siden?

Jo da.

> Eller mener du at du hører under kategorien "anderledes tænkende" ?

Det indtryk jeg har, er det jeg skrev.

Kjelleman er "grov", men skal det betyde, at han ikke kan være iblandt os, i
denne gruppe. "vi" er jo ingen menighed, vel ? Gruppen er for alle
"intreserede" ikke ?

At han skal forlade gruppen, med den følelse, at han nærmest smides ud,
bryder jeg mig ikke om, Niels og mener, det siger mere om os, som NG, end om
ham.

Mvh

Erik Dalgas

Fra : Niels Steg

Dato : 19-01-01 20:25

> [...]
ud,
> bryder jeg mig ikke om, Niels og mener, det siger mere om os, som NG,

Hvem har bedt ham forlade gruppen?

Det var hans egen ide!

Niels

Fra : Erik Dalgas

Dato : 20-01-01 00:07

erik.dalgas@mail.dk
Niels Steg <niels.steg@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:sr1a6.322$MD2.7395@news.get2net.dk...
> "Erik Dalgas" <erik.dalgas@mail.dk> skrev i en meddelelse

> ud,
> end om
>
> Hvem har bedt ham forlade gruppen?

Din "trussel", var vel blot den berømte dråbe. Kjelleman har jo været på
kollisionskurs, her på det sidste, så det er vel de forskellige "angreb" på
hans person, der går ham på.

> Det var hans egen ide!

Det var/er det vel. Men jeg syntes ligesom Vidal, at din reaktion, her i
tråden, var lidt "overgearet". Hans provokation, burde kunne afvises, uden
disse "modforanstaltninger".

Mvh

Erik Dalgas

Fra : YEAH !

Dato : 20-01-01 00:34

> [...]
> At han skal forlade gruppen, med den følelse, at han nærmest smides ud,
> bryder jeg mig ikke om, Niels og mener, det siger mere om os, som NG, end
----------
Jeg er meget uenig.
For det første var den advarsel Niels kom med, på sin plads, da Kjellerman
har overskredet reglerne som de fremgår af fundatsen. For det andet er det
et gult kort, og ikke et rødt. Det betyder at Kjellerman kan fortsætte hvis
han modererer sig - ingen er blevet smidt ud.

Mht. til hvordan DU opfatter Kjells indlæg, Erik, så er det ikke sikkert at
alle er lige så overbærende som dig, men nogen bliver måske mere såret og
det er også af hensyn til dem, at der skal falde en advarsel. Du bliver
måske ikke såret af Kjells sidebemærkninger, men det gør andre måske, og
deres tarv skal også tilgodeses.

I fundatsen fremgår det klart, at vil man deltage her i gruppen, så
forudsætter det et minimum af respekt for folks tro og livssyn. Denne
respekt har manglet i snart sagt alle af Kjellermans indlæg - derfor er en
henstilling/advarsel på sin plads. Som sagt, selvom du godt kan tåle
Kjellermans hånende sidebemærkninger, er det ikke sikkert at alle opfatter
det på samme måde, og det kan ikke udelukkes at visse personer holder sig
borte fra diskussionen af samme årsag, hvilket er synd og skam.

Uddrag af fundats :

"Det må forventes, at diskussionen til tider bliver ophedet. Derfor
forventes det, at alle deltagere på trods af eventuelle uenigheder holder en
sober tone i debatten. Indlæg, der ikke gør dette, er uønskede. Undgå at
håne folk på grund af deres tro eller mangel på samme."

jørgen.

FUT news:dk.admin.netikette

Fra : Vidal

Dato : 19-01-01 21:40

"Henrik KJ" <Henrik.KJ@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse news:94908d$c99p7$1@ID-64346.news.dfncis.de...
> [...]

Desuden var det meget relevant det han skrev.

> Hvad har det med hykleri at gøre, at man er ved at være træt af

Hvis det, han skriver, bringer dig i tvivl, eller hvis
din tro ikke er stærk nok til det, så plonk ham.

> [...]
> gruppen, og endda meget gerne skrive i den. Det skal altså bare være
> med en anden takt og tone, end den han almindeligvis har benyttet sig

Takt og tone? Emma Gad? Han bruger humor,
og det kan vi godt have brug for her i gruppen.

> [...]
> er meget velkommen, når den altså blot præsenteres på en måde så hån,
> nedgørelse og latterliggørelse ikke bliver benyttet som det bærende

Igen, I er alt for tyndhudede.

> Således er det mit håb, helt oprigtigt, at Kjellerman forbliver i
> gruppen, og omlægger sin stil. På denne måde kan der opnås en frugtbar
> kritisk sober debat om kristendommen.

Man slår ikke narren ihjel.

> Han trues ikke "på brødet", men det er en almindelig og normalt tiltag
> at "klage" til en udbyder når fundatsen overtrædes tilstrækkelig tit
> og tilstrækkelig groft.

Statoil er hans arbejdsgiver. En klage rettet
til arbejdsgiveren kan jo være nok så fatal.

> Niels har jo båret sig helt korrekt ad ved ikke i hemmelighed at
> indsende en klage, men her i gruppen gjort opmærksom på at noget
> sådant ville ske, dersom fundatsovertrædelserne fortsatte.

Ja, ja, men hvis vi ekskluderer alle, der har
afvigende meninger, bliver det her et sted,
hvor vi kan sidde lammefromme og pænt
diskutere obskure detaljer uden virkelig
betydnig for livet og troen.

> [...]
> kritiske indstilling, vil han da være mere en hjertelig velkommen her
> i gruppen. Og det er jeg helt overbevist om at også Niels er helt enig

Det er han måske, jeg håber det ikke.

> [ ... ]

[...]

> Det er jo ikke hans kritiske holdning der er problemet, men den måde
> og den facon, han præsenterer sin kritik på.

Tja...Form og indhold er nok uadskillelig hos
KIT.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : anderspj

Dato : 23-01-01 08:07

Vidal <vidal@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:iB1a6.789$fa3.63285@news010.worldonline.dk...
> "Henrik KJ" <Henrik.KJ@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse

Klip!

> Man slår ikke narren ihjel.

> Statoil er hans arbejdsgiver. En klage rettet
> til arbejdsgiveren kan jo være nok så fatal.

Jeg er TEMMELIG ked af at jeg skar dèn ud i pap overfor Niels, hvorefter
Kjell klappede i som en østers!

Jeg er vel ikke den eneste, som var i stand til at tænke så langt at
"statoil" ikke er navnet på et teleselskab og at mailsene blev sendt i noget
der ligner normal arbejdstid?

Fandens! Jeg har jo nærmest givet Niels muligheden for at få Kjell i
konflikt sin chef. Øv!

Kjell, hvis du læser det her: Jeg er MEGET ked af muligvis at have været for
åbenmundet! Sorry!

Skriv dog hjemmefra, og dèt snarest muligt!

Anders Peter Johnsen

Fra : Erik Larsen

Dato : 16-01-01 22:00

> [...]
tage
> sig af vores økonomi eller geler frelse ikke vores penge?

Man har i gennem århundreder kunne købe sig til frelsen, med en stor sum
penge. Idag kræver blandtandet din menighed 10%, og jeg har endda hørt
steder hvor du betaler 10 % brutoindkomsten får du en stor velsignelse, men
betaler du 10% efter skat får du en lille velsignelse. JO JO du kan sagtens
købe
dig en frelst plads i en eller anden kirkesamfund.

> Jeg tror at frelsen dækker alt ikke som en spillemaskine men alt, og at vi
> kommer til at erfare det i vores liv , hvis vi vil tage imod frelsen på
> dette område.

Men frelsen fra Jesus vor Herre koster omvendelse.

Erik

Fra : Olav Grimdalen

Dato : 17-01-01 12:45

On Tue, 16 Jan 2001 21:59:34 +0100, "Erik Larsen"
<erik-larsen@get2net.dk> wrote:

>"B. Jensen" <borgeviborg@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
>tage
>KLIPP:

Gud må ingenting, han er ingen automat som vi bare kan trykke på.
Nei han sier at søk først Guds rike så skal vi få alt det andre i
tillegg. Men Gud vet hva vi trenger før vi ber .

MTT 6,26 - MTT 6,33 Se på fuglene i luften, de verken sår, høster
eller samler i hus. Likevel gir deres himmelske Far dem mat. Er ikke
dere av større verdi enn dem? 27 Hvem av dere kan ved å bekymre seg
legge så mye som en alen til sin livslengde*? 28 Så hvorfor er dere
bekymret for klærne? Se på liljene på marken, hvordan de vokser. De
verken arbeider eller spinner. 29 Og likevel sier Jeg dere at selv
ikke Salomo i all sin herlighet var oppkledd som en av disse. 30 Hvis
nå Gud kler gresset på marken på denne måten, det som står i dag og
blir kastet i ovnen i morgen, skal Han ikke mye mer kle dere, dere
lite troende? 31 Vær derfor ikke bekymret og si: "Hva skal vi spise?"
eller: "Hva skal vi drikke?" eller: "Hva skal vi ha på oss?" 32 For
alt dette søker hedningene etter. Men deres himmelske Far vet at dere
trenger alt dette. 33 Søk først Guds rike og Hans rettferdighet! Så
skal alt dette bli gitt dere i tillegg.

Det er en slik Gud vi har brødreog søstre.

Olav