Josef
Fra : YEAH !

Dato : 13-01-01 19:57

Kærlighed, misundelse og had.
1 mos 37,4-5

Josefs brødre hadede ham, fordi han var elsket mere af sin fader end de
var - findes der andre steder i bibelen hvor dette kærlighed-misundelse-had
princip skinner igennem ?

Hvordan kom brødrenes had synligt til udtryk ?

Hvordan reagerede Josef endeligt på dette ? (1 mos 45,4-11)

jørgen.

Fra : Stefan K. Soendergaa~

Dato : 13-01-01 23:01

"YEAH !" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev:

> Josefs brødre hadede ham, fordi han var elsket mere af sin fader end de
> var - findes der andre steder i bibelen hvor dette kærlighed-misundelse-had
> princip skinner igennem ?

Ja. Kig på resten af 1. Mosebog. Her er der også en spænding mellem den
udvalgte (yngre bror) og den ældre bror, som egentlig skulle ha' haft
arven.

Historien om Josef kaldes af nogle Bibelens største novelle. Forfatteren
Thomas Mann har skrevet en fantastisk romanserie om 1. Mosebog og især
Josef i "Josef og hans brødre". Jeg er begyndt at pløje mig igennem de
mange sider. Det er fantastisk læsning, som dog kræver en indsats af
læseren. De første sider har uhyre lange sætninger (et par sætninger pr.
side). Senere bliver det dog noget lettere at læse. Kan varmt anbefales.
Det kan Josefhistorien i 1. Mosebog selvfølgelig også...

> Man kan sammenligne Josefs liv, med Jesus liv på jorden og drage flere
> paraleller - på hvilken måde
> minder de to om hinanden ?

Det gør Mann mere eller mindre direkte allerede tidligt i sin bog, når han
kredser om, at Josef skal 'falde i dybet' - dvs. smidt i dybet, ende i de
dødes land (Ægypten).

--
Mvh Stefan Klit Søndergaard, sks@post-boks.dk, www.post-boks.dk/sks