Tavshedspligt brydes måske
Fra : JBH

Dato : 06-01-02 23:23

Hej

Jeg læste lige i JP's motorsektion (6/1) at de private parkeringsfirmaer
ingen problemer har med at få udleveret navn og adresse fra
Centralregisteret for Motorkøretøjer, på parkeringssyndere, mens importører
må erlægge en klækkelig sum for at få formidlet en kontakt igennem et firma
med tavshedspligt hvis en model viser sig at være en "mandagsmodel" med
sikkerhedsmessige fejl som skal rettes ved indkaldelse af køretøjet.

Nu har jeg ikke noget udestående med nogle parkeringsfirmaer, men hvordan
skulle man evt. sagsøge Motorkontoret for brud på tavshedspligten, hvis de
udleverer ens navn og adresse uden ens samtykke.

Jeg mener forsikringselskaberne også har on-line adgang til CRM. Hvem har
mon ellers adgang til CRM ?

mvh
JBH

Fra : Peter G C

Dato : 07-01-02 07:04

"JBH" <JBH@12move.dk> wrote in message news:a1ais7$h1c$1@sunsite.dk...

[klip]

> [...]
> udleverer ens navn og adresse uden ens samtykke.
>
> Jeg mener forsikringselskaberne også har on-line adgang til CRM. Hvem har

Nogle af parkeringsfirmaerne har sikkert adgang.

Men CRM må gerne udlevere navn og adr. på dig på anmodning fra en
parkeringsfirma. Du skal ikke give samtykke.

Der er meget strenge krav til brugere af CRM-registret.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Mic

Dato : 07-01-02 08:31

> Nogle af parkeringsfirmaerne har sikkert adgang.
>
> Men CRM må gerne udlevere navn og adr. på dig på anmodning fra en
> parkeringsfirma. Du skal ikke give samtykke.

Hvad baserer du det på? § henvisning?

> Der er meget strenge krav til brugere af CRM-registret.

Hvilke? Og hvor kan man se dem?

Mvh

Mic

Fra : Peter G C

Dato : 07-01-02 13:34

"Mic" <mico@12move.dk> wrote in message

[klip]

> Hvad baserer du det på? § henvisning?

Erfaring.

> Hvilke? Og hvor kan man se dem?

Aner det ikke. Du må søge på nettet eller www.retsinfo.dk

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 10-01-02 00:35

De generelle krav til brugere af CRM-registeret kan læses ud af
cirkulære nr 11839 af 20/10/1999 "Kundgørelse om forskrifter for
Centralregisteret for Motorkøretøjer" (se www.retsinfo.dk), særligt kapitel
4 og 5.

Efter cirkulærets § 31, nr. 3 sammenholdt med cirkulærets bilag 8 har
Rigspolitichefen ret til at videregive nedenstående oplysninger til de
private parkeringsfirmaer:

Registreringsnummer
Registreringsdato
Ejers navn og adresse
Brugers navn og adresse
Mærkekode (klartekst)

Håber, at dette er svar nok.

Med venlig hilsen
Rasmus Mandøe Jensen

Fra : JBH

Dato : 08-01-02 01:50

Peter G C skrev i meddelelsen ...
> [...]
>
>Men CRM må gerne udlevere navn og adr. på dig på anmodning fra en
>parkeringsfirma. Du skal ikke give samtykke.

Okay, så må man da håbe at diverse kriminelle ikke opretter "private
parkeringsfirma'er"

>Der er meget strenge krav til brugere af CRM-registret.

Ja, man kan ikke få oplyst ejerdata på en nummerplade hos politiet, men jeg
har oplevet at folk har kunne ringe til politiet og få oplysningerne under
påskud om en parkeringsskade som ønskes klaret i mindelighed....
Tankevækkende

mvh
JBH