Skiferie i Harzen, Tyskland ?
Fra : Jacob Laue Petersen

Dato : 06-01-02 23:45

Hej allesammen!

Er der nogle der erfaringer med at stå på ski i Harzen, Tyskland?

Jeg er en ung studerende der regner med at hoppe i bilen, og kører et smut
derned i uge 5, på en forlænget weekende. Jeg bor ved grænsen, så der er
omkring 4,5 timers kørsel.

Men hvordan er området. Jeg er godt klar over at det ikke kan samlignes med
alperne, men er der som regel sne, og er psiterne nogelunde?

Tak for evt. svar.

Mvh. Jacob Laue Petersen

Fra : J W Nielsen

Dato : 07-01-02 14:51

> [...]
med
> alperne, men er der som regel sne, og er psiterne nogelunde?

Hej Jacob !
Sjovt nok har vi lige været på juleferie dernede - lige før jul...
Vi boede i byen Hohegeiss - billigt og godt.
I de 5 dage vi var dernede, talte vi netop om, at der var udmærkede
muligheder for skiløb. Vi så nu mest til langrendsløjper - dem var der mange
af og sneen var meget fin. I bogen "Turen går til Nordtyskland" omtales
netop Harzen som et lidt uopdaget skiløbsområde, og det er helt tydeligt af
de lokale bruger området meget. Jeg mener, at der skulle være en del
muligheder for hurtigt skiløb omkring byerne Hahnenklee, Braunlage m.fl.
Harzen betragtes som snesikkert fra januar måned - en stor del af Harzen
ligger over 600m og sneen blver derfor liggende. Der vi var der lå der vel
15-25 cm - på Brocken 30-50.
Søg evt. på Google på Harz - der er flere udmærkede sider bl.a. med webcam.

Mvh
Jørgen Wulff Nielsen

Fra : Henning Lund

Dato : 07-01-02 15:01

J W Nielsen griflede følgende ned:

> [...]
>Vi boede i byen Hohegeiss - billigt og godt.
>I de 5 dage vi var dernede, talte vi netop om, at der var udmærkede

Jeg kan tilslutte mig Nielsen´s oplevelser, vi har også været samme
sted et par vintre, og det er et pragtfuld sted med mange oplevelser i
sigte

--
Mvh/best regards
Henning Lund

Fra : Henning Lund

Dato : 08-01-02 00:13

Henning Lund griflede følgende ned:

Og glemte så lige at give linket til dette lille rejseselskab som vi
har benyttet i knapt 10 år når vi har vovet os udenfor westjylland. De
har nogle pokkers gode tilbud, og du er ikke bundet til bus eller fly.

http://kivadata.dk/komfort/

Jeg ejer ikke aktier i selskabet og er ikke gift med nogen i firmaet,
men er meget tilfreds med deres service

--
Mvh/best regards
Henning Lund

Fra : Inger Buchard

Dato : 07-01-02 19:31

Det kan være problematisk med sne, men følg som det bliver sagt med på
google. Alternativer: Röhn lige syd for har måske mere sne (se google),
ellers er Thüringer Wald en mulighed - der trænede i fordums tid DDRs
langrendsløbere. Det ligger ikke alt for langt sydøst for Harzen og er til
at ¨nå på en dag i bil.

Fra : Jens S., Esbjerg

Dato : 07-01-02 21:05

"Jacob Laue Petersen"
skrev
> Hej allesammen!
>
> Er der nogle der erfaringer med at stå på ski i Harzen, Tyskland?
SNIP
**********************'
Udmærket område, ikke vildt stort, men o.k.

Tjek f.eks.
http://www.skitur.dk/nyskitur/searchsteder.asp?id=Braunlage&land=Tyskland&id
1=etland

hvor der i øvrigt på www.skitur.dk kan findes også andre dest.

--

/Jens S., Esbjerg

Fra : SNN

Dato : 07-01-02 23:29

Det mest centrale sted at bo i Harzen er klart i Altenau, her bor du lige i
centrum af området.

Her er masser af ferielejligheder som blandt andet FDM udlejer.
Herfra er der 10 km. til torfhaus der er 900 m over havet med flere pister
og lifter.
der findes også mindre pister med ligte i nærheden, men de betegnes nok mest
som "børnebakker"

Den stejleste, men nok også korteste finder du i St. Andreasberg, den hælder
25%.

Den længste piste finder du nok i Braunlage hvor man tager svævebanen i to
steps op til toppen af Wurmberg (ca. 900 m.oh.)
Her er der en lang piste ned af bjerget og ned til byen igen.

Hilsen

SNN

Fra : Jacob Laue Petersen

Dato : 08-01-02 14:10

Hej allesammen

Tak for svarene! Jeg er overbevist og jeg tror sørme jeg smutter derned en
tur.

Nu i er her, har i så nogelunde en ide om hvad overnatninger koster, og
hvordan kunne det foregå? Ferielejligheder? Privat? Hotel?

Men det kan jo være vi ses på pisten

Mvh.

Jacob Laue Petersen
Sønderborg

Fra : J W Nielsen

Dato : 08-01-02 16:18

> Nu i er her, har i så nogelunde en ide om hvad overnatninger koster, og
> hvordan kunne det foregå? Ferielejligheder? Privat? Hotel?

Hej igen Jacob !
Gennem Dansk Fri Ferie gav vi omkring 1900,00 lige op til jul for 4
overnatninger i 4 pers. ferielejlighed i Hohegeiss samt Rødby-Puttgarden
retur (alm. bil).
Så vidt jeg kunne konstatere var hotellejlighederne (og dem var der mange
af) i et tidligere DDR-hotel (Panoramic) fra først i 70'erene - dvs.
komforten var ikke så voldsom, men der var da både stor swimmingpool, sauna,
restaurant, øl-kælder og lille købmand.
Da afstandene er relativ små i Harzen er det ikke overnatningsstedet der bør
være afgørende... Vi så hoteller i Bad Harzburg og Braunlage som så MEGET
eksklusive (dyre) ud. Vi så iøvrigt også "zimmer frei" flere steder, så det
er ihvetfald også en mulighed...

Med venlig hilsen - og god tur (giv lige en tilbagemelding, når du kommer
hjem)...

Jørgen

Fra : Henning Lund

Dato : 08-01-02 19:27

Jacob Laue Petersen griflede følgende ned:

> [...]
>
>Nu i er her, har i så nogelunde en ide om hvad overnatninger koster, og
>hvordan kunne det foregå? Ferielejligheder? Privat? Hotel?

Det var også Panoramic vi var på de gange vi har været der, kig på det
link til Komfort rejser jeg gav dig, der plejer at være priser på
lejlighederne.

--
Mvh/best regards
Henning Lund