MZ ETZ-250! Hjælp....
Fra : CB

Dato : 06-01-02 22:59

Hej Ng.

Jeg er i gang med en renovation af en gammel MZ'er ETZ-250. Jeg har store
problemer med ledningsnet og tænding. Så der er to ting jeg vil spørge om:

1. Findes der nogle ledningsdiagrammer over sådan en gammel svend. Hvis ja;
Hvor kan det findes?

2. Jeg mangler meget informationer om, hvordan platiner og ankerplade skal
stå.

Håber i kan hjælpe mig.
Vh Chr Borup

Fra : Moller

Dato : 06-01-02 23:56

> 1. Findes der nogle ledningsdiagrammer over sådan en gammel svend. Hvis
ja;
> Hvor kan det findes?

Ja... tjek www.molnit.com der er links til nogen af de goe renoverings
sider til MZ'er... og ellers meld dig ind i MZ-Danmark, og skriv med på
vores mailings liste, der er folk som både bor i nærheden af dig som vil
hjælpe, same kan skaffe dele billigt, hvis du mangler.

> 2. Jeg mangler meget informationer om, hvordan platiner og ankerplade skal
> stå.

Står i Hayens ... det er det samme som på ETZ-251 +-1mm , men det mærkes
ikke aligevel.

VH
Lars Molnit

Fra : Moller

Dato : 07-01-02 00:14

"Moller" <news@molnit.com> wrote in message
> ja;
>
> Ja... tjek www.molnit.com der er links til nogen af de goe renoverings

Kom i tanke om den snart opdateres... især nu den skal bygges om til 301
modellen... men hvis der er noget du vil ha scannet som du ikke kan finde,
eller problemer, så bare spørg løs... bor i Albertslund hvis du vil ha en
hånd med :) er sku underholdene at rode med sådan en fætter... hva wd-40 og
strips ikke kan gøre ved den :)

VH
Lars Molnit

Fra : Peter Wodskou

Dato : 07-01-02 06:01

Her er adressen:http://net-workers.dk/mzkdk/
På denne side finder du de ønskede diagrammer.

Venlig hilsen
Peter
(Remember; it is not the speed that kills you; it`s the sudden stop..

Fra : CB

Dato : 07-01-02 12:15

Hej NG

Tak for hjælpen alle sammen.
Der var mange gode sider. Jeg har et spørgsmål mere, som jeg ikke syntes at
kunne finde svar på, på siderne.

I hvilket "hak" står nålen i, fra fabrikken?

På min MZ'er (Ved ik om det er sådan på alle MZ'ere) sidder clipsen der
holder nålen, ligesom i to hakker. Nålen clipses fast i to hakker? På
nuværende tidspunkt, står min nål sådan at clipsen der holder nålen, går ind
i anden nederste og tredje nederste hak.

Håber endnu en gang i kan hjælpe mig.
Vh Christian

Fra : molnit

Dato : 07-01-02 12:33

"CB" <chrborup@ofir.dk> wrote in message
> [...]
ind
> i anden nederste og tredje nederste hak.

Du mener nålen i kaburatoren.... ???

Det er en diskusion som har været højlyt inde på MZ-mailinglisten... og
ingen kan svare præcist... men jeg vil anbefale dig at sætte den i øverste
hak, så den rækker længst ned... derved bruger du mindre benz... hvis så den
gir knuder i tomgang, så hæver du den 1 hak... men inden dette skal du
selvfølgelig ha stillet tændigen, og skruet de 2 skruer i kabuen ind til det
foreskreven 2-2½ på den lille, og den store 4 gange.

VH
Lars Molnit
P.S. husk at skal lige lade den køre en uge eller 2 før du ændre hak...
og du kan komme ud fra alt efter vejeret at skulle tage de op eller ned.

Fra : CB

Dato : 07-01-02 14:16

Hej Lars

Ja det er nålen i karboratoren jeg mener.
Du skriver jeg skal stille tændingen. Men jeg ved bare ikke lige hvordan man
gør. Måske du vil forklare mig det?
De 2 skruer du omtaler, går jeg ud fra er tomgang (Den store) og
blandingsskruen (Den lille). Er det henholdsvis 2-2 1/2 og 4 omgange ud, fra
skruerne er skruet helt ind? Altså, så jeg skruer begge skruer helt ind, og
så henholdsvis 2-2 1/2 og 4 omgange ud?

Vh Christian

Fra : king

Dato : 07-01-02 14:58

CB <chrborup@ofir.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:xbh_7.10161$aS.1543346@news010.worldonline.dk...
> [...]
>
> Ja det er nålen i karboratoren jeg mener.
> Du skriver jeg skal stille tændingen. Men jeg ved bare ikke lige hvordan

Uha, nu findes der detsvære forskellige tændingssystemer til dem... den
basale uden noget fint elektronisk... så er der 2-3 forskellige elektroniske
typer, samt så er der CDI tændingen som jeg har på... den som jeg bruger nu,
går jeg ud fra du ikke har, fordi vi er kun 2-3 stykker her i Danmark som
har den.

Hvis det er en af de 2 elektroniske, så skal du ha strobolampen frem,
sådan en fætter har jeg detsvære ikke :( hvis du er heldig og har den gode
gamle så er det frem med måleuret... jeg har et specielt bygget, kun til
dette formål, så hvis du bor i KBH eller nærhed, kan vi finde ud af noget...
ellers skal du ha fat i en af de andre fra klubben... som jeg håber du har
sendt ansøgning til, de skallede 150kr årligt er godt givet ud :)

VH
Lars Molnit
P.S. Jeg sender fra en skole maskine, derved det forkerte navn og mailen
her virker ikke....