Spørgsmål om olie...
Fra : Martin Østerberg

Dato : 06-01-02 23:08

Jeg har tænkt lidt over de folk med motorproblemer i vinterkulden. Har
selv en PGO og har oplevet at den har svært ved at køre i tomgang i
den værste vinterkulde. Den sætter af og til helt ud når jeg stopper
op.

Jeg giver den karburatorsprit når jeg tanker, men er kommet til at
tænke på om den måske får for lidt olie, og om det var en god ide at
blande ca 1 % olie direkte i benzinen når det er koldest. Nogle bud ?

Martin

Fra : Brian aka Hekto

Dato : 07-01-02 13:14

- Aldrig blandesprit OG olie i benzinen!!!!

Olien udskilles, og hvor blev smøringen så af???

/Brian

Fra : RpR

Dato : 07-01-02 16:09

> - Aldrig blandesprit OG olie i benzinen!!!!
>
> Olien udskilles, og hvor blev smøringen så af???

Ikke alle olier der udskilles.
Bland noget af det færdigblandede benzin med karburator spritten og lad det
stå natten over, gerne udenfor hvor det blir godt koldt (nogle olier skiller
ved lave temperaturer).

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Claus Rolsted

Dato : 07-01-02 23:09

> [...]
det
> stå natten over, gerne udenfor hvor det blir godt koldt (nogle olier

Det må da vel være lige så godt bare at lade knallerten stå udenfor i
kulden, ikk'?
Og ligeledes burde det vel også virke bare at komme spritten i
knallerttanken med det allerede manuelt blandede benzin/olie, ikk'?

Claus Rolsted

Fra : Brian aka Hekto

Dato : 08-01-02 09:52

????????????????????????????????????

Skulle det være lige så godt at blande sprit, olie og benzin sammen, og lade
knallerten stå ude natten over, for at finde ud af at olien er klumpet og
ikke længere blandet op i benzinen??????? ROFL

/Brian

Fra : Claus Rolsted

Dato : 08-01-02 17:21

> [...]
> knallerten stå ude natten over, for at finde ud af at olien er klumpet og
> ikke længere blandet op i benzinen??????? ROFL

Nopes, du misforstår min mening.
Man har i _forvejen_ blandet benz. og olie sammen i knallertens tank. Når så
disse to er blandet sammen (dvs. ikke lige efter), så kommer man en passende
mængde sprit i.

Mht. det andet jeg skrev, så kan man vel lige så godt bare lade knallerten
stå udenfor natten over, som man kan lade dunken med blandingen af benz,

Claus Rolsted

Fra : J

Dato : 09-01-02 00:01

"Claus Rolsted" <rolsted@worldonline.dkNOSPAM> skrev i en news:1010506744.303576@kollegiegaarden.dk
> [...]
> olie og spril stå udenfor, jvf. hvad RpR skrev her:
>
> "> > > Bland noget af det færdigblandede benzin med karburator spritten og

Pointen må vel være, at hvis det skiller, så LAD VÆRE med at hælde det på tanken

Get it?

Fra : RpR

Dato : 10-01-02 01:03

> Pointen må vel være, at hvis det skiller, så LAD VÆRE med at hælde det på
tanken

Lige der jeg ville hen =)

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Martin Østerberg

Dato : 08-01-02 09:46

On Mon, 7 Jan 2002 16:09:07 +0100 skrev "RpR" <rpr@mopedgallery.com>
....:

> [...]
>stå natten over, gerne udenfor hvor det blir godt koldt (nogle olier skiller

Jeg takker for svarene. Jeg er nu forvirret på et højere plan
Min oprindelige bekymring fik jeg måske ikke præciseret godt nok. Det
jeg tænker på, er om motoren får tilført nok olie i stærk kulde. Dels
kan olien måske blive så 'træg' at der ganske enkelt ikke blandes nok
i benzinen, dels kunne jeg forestille mig, at en meget kold motor
'æder' mere olie. Men at olie kunne udskilles af benzin havde jeg dog
ikke forestillet mig.

VH Martin

Fra : Brian aka Hekto

Dato : 08-01-02 09:55

Ved separat oliedosering, får du ikke blandet sprit og olie.
Blander man olie i benzinen manuelt, kan der være grund til bekymring.

Vedr. 2-T olie og kulde, skal man nok lige kontrollere fabrikantens
opgivelser!!!
Frost er ikke noget problem; men det kan måske godt blive for koldt!!! Vi
har jo haft -15/-20 grader!!!

Fra : RpR

Dato : 08-01-02 15:29

> Jeg takker for svarene. Jeg er nu forvirret på et højere plan

Det må der gøres noget ved =)

> [...]
> i benzinen, dels kunne jeg forestille mig, at en meget kold motor
> 'æder' mere olie. Men at olie kunne udskilles af benzin havde jeg dog

PGO's motor er en licensmotor bygget efter Minarelli motoren som så vidt jeg
ved kører med 2% olie i benzinen. Min Yamaha Neo's jeg havde kørte med en
Corsa cylinder og med standard smøringen og manglede aldrig olie, heller
ikke om vinteren, så jeg tror du er på den sikre side bare du bruger en god
olie.

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Martin Østerberg

Dato : 08-01-02 16:49

On Tue, 8 Jan 2002 15:29:02 +0100 skrev "RpR" <rpr@mopedgallery.com>
....:

> [...]
>ikke om vinteren, så jeg tror du er på den sikre side bare du bruger en god

Takker for svaret...kører med MOTUL 2-takt, den anbefalede min
forhandler mig at bruge.

Martin

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 07-01-02 18:27

"Brian aka Hekto" <bs@hekto.dk> skrev i en meddelelse
> - Aldrig blandesprit OG olie i benzinen!!!!
>
> Olien udskilles, og hvor blev smøringen så af???

Olien blandes jo i så den tvinges i. Tvivler på at det når at skille sig fra
hinanden !
Og jeg har prøvet et par olier som ikke skiller sig ! Men jeg har til
gengæld oplevet et par olier der opfører sig underligt i koldt vejr !

/Thomas