HSCSD ?
Fra : Claus E Beyer

Dato : 06-01-02 19:08

HSCSD (High Speed Circuit Switched Data) er noget med at man kan "køre"
hurtigere på internettet, når man kobler op på nettet via mobiltelefonen.

Man skal vistnok have et HSCSD-abonnement hos sin udbyder for at kunne
"køre" ca. 4-5 gange hurtigere end de "normale" 9,6 kB/s. Hvilke af vore fire
hovedoperatører (TDC, Sonofon, Orange og Telia) udbyder det ?

Jeg har tænkt på at få et TDC mobilabonnement med hjemmezone og stjerne-
nummer, således at der kan ringes for ned til 50 øre/min. Jeg har dog hørt rygter
om, at dataopkald IKKE vil blive afregnet til de 50 øre/min, da der gælder en
speciel pris på 195 øre/min (8:00-19:30) og 95 øre/min (19:30-8:00, samt S+H)
for datatrafik, uanset om man "kører" med 9,6 kB uden HSCSD-abonnement,
eller (vistnok) 43.2 kB med et HSCSD-abonnement.

Kan det virkeligt være rigtigt at tale- og datatrafik på et mobilabonnementet
afregnes til forskellige priser ? - Og gælder det alle mobiludbyderne ?

På forhånd tak for gruppens svar og kommentarer.

Claus

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-01-02 22:54

On Sun, 6 Jan 2002 19:08:03 +0100,
Claus E Beyer <cebeyer@hotmail.com> wrote:
> [...]
> "køre" ca. 4-5 gange hurtigere end de "normale" 9,6 kB/s. Hvilke af vore fire
> hovedoperatører (TDC, Sonofon, Orange og Telia) udbyder det ?

TeleDK tilbyder 9600 bps basis rate, og op til 4*9600 bps High speed
data.

Sonofon tilbyder 14400 bps basis rate, og dermed 57600 bps HS.

> [...]
> for datatrafik, uanset om man "kører" med 9,6 kB uden HSCSD-abonnement,
> eller (vistnok) 43.2 kB med et HSCSD-abonnement.

Almindeligt dataopkald kan laves enten som analogt opkald (lang
opkoblingstid) eller V.120 som modsvarer ISDN, og derfor er meget
hurtigere at koble sig op på. Jeg mener at alm. dataopkald afregnes
til normal pris.

> Kan det virkeligt være rigtigt at tale- og datatrafik på et mobilabonnementet
> afregnes til forskellige priser ? - Og gælder det alle mobiludbyderne ?

Det kan godt være.

Fra : Claus E Beyer

Dato : 07-01-02 07:06

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> opkoblingstid) eller V.120 som modsvarer ISDN, og derfor er meget
> hurtigere at koble sig op på. Jeg mener at alm. dataopkald afregnes

Tak for dine svar.

Hvor sætter man op om man vil lave et analogt eller et V.120 opkald ? Er det
inde i "dialeren" under Win2k, eller er det inde i programmet dor Nokia Card
Phone.

Claus

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 07-01-02 13:59

On Mon, 7 Jan 2002 07:06:18 +0100, "Claus E Beyer"
<cebeyer@hotmail.com> wrote:

>Hvor sætter man op om man vil lave et analogt eller et V.120 opkald ? Er det
>inde i "dialeren" under Win2k, eller er det inde i programmet dor Nokia Card
>Phone.

Nokia softwaren tilføjer et redskab til Kontrolpanel, hvor du kan
styre dette. Du kan også bruge AT strenge.