Guds almagt
Fra : anderspj

Dato : 09-01-01 03:17

Jeg har stadig problemer med at forlige mig med tanken om at man
retfærdisgøres af tro eller endda gerninger.

Mennesket bliver, så vidt jeg kan se, faktisk aldrig rigtig retfærdiggjort,
men derimod tilgivet for sin fejl, sin synd.

Jeg finder det latterligt at man tror at man gennem sin tro skulle blive
frelst.

Det svarer til at sige til Gud/Jesus: "Du er kun den almægtige frelser fordi
JEG mener at du er det".

I så fald skulle Gud leve fuldt op til følgende vittighed om pædagoger:
Jens spørger sin lærer, hvad klokken er, og læreren svarer: "Hvad synes DU?"

Gud er absolut (såvidt Han eksisterer), hvadenten man tror på Ham eller ej.
Ligeledes er Jesus den almægtige frelser, hvadenten man tror på Ham eller
ej.

Denne ide om at "modtage Jesus" er mig fjern. Det er "myren og og
elefanten"-vittigheden om igen: "Se, hvor vi tramper!"

Jeg håber I kan forstå dette let ironiske synspunkt.

Hvis man virkelig tror på Jesu frelselsesgerning, så bør man også tro at Han
netop har frelst menneskeheden og ikke kun een selv, idet Han netop er
almægtig på linje med Faderen.
Det er IMHO en klam og negativ (om ikke dybt latterlig) tankegang at sætte
sig til dommer over andres forhold til Gud, når man selv hævder at være
frelst af den almægtige Guddom.

Dèr, hvor Jesus syntes at insistere på netop at frelse HELE Verden og AL
menneskeheden, gør de fleste Kristne det modsatte: De hævder at det kun er
NOGLE, som bliver frelst.

Anders Peter Johnsen

Fra : Ole Madsen

Dato : 09-01-01 03:27

anderspj <anderspj@post8.tele.dk> wrote in message
> Jeg har stadig problemer med at forlige mig med tanken om at man
> retfærdisgøres af tro eller endda gerninger.

Troen gør at man ikke kan lade være med at gøre noget

> Jeg finder det latterligt at man tror at man gennem sin tro skulle blive
> frelst.

Du bliver heller ikke frelst ved at tro, men ved troen forstår man at man er
frelst, det er altså Gud som skal frelse dig

> Gud er absolut (såvidt Han eksisterer), hvadenten man tror på Ham eller
ej.
> Ligeledes er Jesus den almægtige frelser, hvadenten man tror på Ham eller
> ej.

Jamen hvorfor giver du ham ikke lov til at gøre noget for dig, når han
alligevel er der?

> [...]
> menneskeheden, gør de fleste Kristne det modsatte: De hævder at det kun er

Alle skal frelses, det er Guds ønske, men det afhænger af dig, Gud tvinger
jo ingen
Guds kærlighed til dig er uændret om du tror ham eller ikke, men hvor man
havner, det er noget af en anden historie

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 09-01-01 14:43

"anderspj" <anderspj@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

[ ... ]
> Mennesket bliver, så vidt jeg kan se, faktisk aldrig
> rigtig retfærdiggjort, men derimod tilgivet for sin
> fejl, sin synd.

Så lav en søgning i Bibelen på ordene "retfærdig" og "retfærdiggjort",
så vil du se hvad "retfærdig" og "retfærdiggørelse" er for nogle
størrelser.

> Jeg finder det latterligt at man tror at man gennem sin
> tro skulle blive frelst.

Du finder det altså latterligt, hvad der står i Bibelen.

Ja, det er vel efterhånden ingen hemmelig for de fleste faste brugere
i denne gruppe.

Når du finder det latterligt, kan du så ikke give os de referancer fra
Bibelen der får dig til at finde dette latterligt.

[ ... ]
> Denne ide om at "modtage Jesus" er mig fjern. [ ... ]

Selv om den er DIG fjern, er det ikke desto mindre det Jesus lærte os,
at uden at vi modtog Ham som den han er, nemlig Guds Søn og Frelseren,
er frelse ikke mulig.

Andreas Falck

Der har en artikel om Profetierne i Daniels Bog på sin hjemmeside
http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-045.htm
"Det evige Evangelium" - http://come.to/Andreas.Falck

Fra : Erik Larsen

Dato : 09-01-01 22:59

"Andreas Falck" <andreasfalck@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> størrelser.

> Du finder det altså latterligt, hvad der står i Bibelen.

Der står ikke i bibelen at man blivest frelst af tro !!

Erik

Fra : Andreas Falck

Dato : 09-01-01 23:46

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> "Andreas Falck" <andreasfalck@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Der står ikke i bibelen at man blivest frelst af tro !!

Matt 9:22 Men Jesus vendte sig om, og da han så hende, sagde han:
"Datter! vær frimodig, din Tro har frelst dig."

Mark 5:34 Men han sagde til hende: "Datter! din Tro har frelst dig;

Mark 10:52 Og Jesus sagde til ham: "Gå bort, din Tro har frelst dig."

Luk 7:50 Men han sagde til Kvinden: "Din Tro har frelst dig,

Ef 2:8 Thi af Nåden ere I frelste ved Tro, og det ikke af eder selv,
Guds er Gaven;

Disse skriftsteder burde være mere end rigeligt til dokumentation af
at Bibelens lære er at man bliver frelst ved tro. De fleste af de
citerede tekststeder er endda Jesu egne ord, - hva kan man ønske sig
mere?

Fra : Erik Larsen

Dato : 10-01-01 20:28

> [...]
> at Bibelens lære er at man bliver frelst ved tro. De fleste af de
> citerede tekststeder er endda Jesu egne ord, - hva kan man ønske sig

Ti af nåde er i frelst "Ved" tro.

Og så er det manden der siger " din tro har frelst dig", "Gå bort, din
Tro har frelst dig.", "Datter! din Tro har frelst dig; der bestemmer. En
der hele tiden har taget stilling til om grundlaget til frelsen var der,
nemlig den rigtige tro.

Der er heller ingen "TRO" der har hængt på et kors, men det har
manden der siger god for din tro.

Tro frelser ingen.

Erik

Fra : Andreas Falck

Dato : 10-01-01 22:12

> "Andreas Falck" <andreasfalck@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[ klip - om troen kan frelse ]

> Ti af nåde er i frelst "Ved" tro.

Ja, det er en af formuleringerne!

> [...]
> bestemmer. En der hele tiden har taget stilling til om grundlaget
> til frelsen var der, nemlig den rigtige tro.

Når Jesus himself siger: "Din TRO har frelst dig", så har jeg ingen
besvær med at tro på at det er sandt. - Jesus siger altså at TRO
frelser.

> Der er heller ingen "TRO" der har hængt på et kors, men det har
> manden der siger god for din tro.
>
> Tro frelser ingen.

Jesus siger: "Din TRO har frelst dig".

At du så ikke tror på Jesu egne ord, må så blive dit eget problem!

NB:
Og husk lige at klippe lidt i det du svarer på!

Fra : Lyrik

Dato : 10-01-01 00:12

Erik Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en

> Der står ikke i bibelen at man blivest frelst af tro !!
>
> Erik
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Romerbrevet 9:31-33;

Israel derimod som stræbte efter en lov, der
kunne føre til retfærdighed, nåede ikke til en sådan lov. Og hvorfor ikke?
(og læg så mærke til svaret red.):
Fordi de ikke søgte den af tro, men som om den kunne fås af gerninger. De
stødte an mod anstødsstenen, som der står skrevet:

Se i Zion lægger jeg en anstødssten,
en klippe til at snuble over,
Den der tror på ham,
skal ikke blive til skamme.

Selve det at frelsen vindes af tro, er den "anstødssten, som blandt andet
gør at jøder ikke kan klare den form for frelse, de vil gøre noget, så de
bliver frelst, sammen med troen, naturligvis, men de vil gøre noget, som kan
gøre dem bedre end "alle de andre"
Du snubler over den samme sten!
Du vil være bedre end de andre "sløve kristne"
De "sløve kristne" siger bare at de tror, og derfor håber at blive frelst,
mens din holdning synes at være, at man ikke skal tro sig frelst hvis man
ikke har noget at vise frem.
Så bliver din holdning en stadig spore til indbyrdes konkurrence og
stridighed om, hvem der er nået længst på frelsens vej. Med stræberkristne,
som vil sætte sig til dommer over "de sløve", og bestemme over dem.

Der er også en holdning, der siger at, først troede jeg og blev frelst, men
nu ved jeg bedre og vil tilkæmpe mig frelsen af egen kraft.
Frelsen er enkel, du har tillid til Jesus og vil ikke blive gjort til
skamme.
Vis mig om nogen der har tillid til Jesus bliver gjort til skamme!

mvh
Jens "Lyrik" Bech

Fra : Olav Grimdalen

Dato : 10-01-01 20:13

On Wed, 10 Jan 2001 00:12:06 +0100, "Lyrik" <lyrik@vip.cybercity.dk>
wrote:

>Erik Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en

Jo det gjør det . Se her.

JOH 8,58 Jesus sa til dem: "Sannelig, sannelig sier Jeg dere: Jeg er*
før Abraham var."

MRK 10,52 Da sa Jesus til ham: "Gå av sted! Din tro har frelst* deg."
Med det samme kunne han se, og han fulgte Jesus på veien.

Olav

Fra : kheidelberg@my-deja.~

Dato : 11-01-01 09:35

In article <kq7p5toopgl699umacq2npjsn7f5ou3o28@4ax.com>,
Olav Grimdalen <olavmo@c2i.net> wrote:

> Jo det gjør det . Se her.

Teknisk sett har Erik helt rett, fordi man blir frelst av nåde. Altså:
frelsen tenkes VED troen AV nåde. På denne måten understreker Luther at
frelsen er en nådesgave fra Gud og ikke noe som mennesket alene kan tro
seg fram til. Slik blir frelsen en gudsgjerning og ikke et menneskes
handling.

mvh Knut Klaveness Heidelberg

Sent via Deja.com
http://www.deja.com/

Fra : Ole Madsen

Dato : 11-01-01 10:47

> [...]
> frelsen er en nådesgave fra Gud og ikke noe som mennesket alene kan tro
> seg fram til. Slik blir frelsen en gudsgjerning og ikke et menneskes

Det er rigtigt godt det der

Ole

Fra : Olav Grimdalen

Dato : 12-01-01 19:57

On Thu, 11 Jan 2001 08:34:51 GMT, kheidelberg@my-deja.com wrote:

> [...]
>frelsen er en nådesgave fra Gud og ikke noe som mennesket alene kan tro
>seg fram til. Slik blir frelsen en gudsgjerning og ikke et menneskes

Det er fullstendig rett. Takk for at glimter til av og til.

Olav

Fra : Niels Steg

Dato : 09-01-01 23:38

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Der står ikke i bibelen at man blivest frelst af tro !!

Prøv at læse din Bibel igen!

Niels

Fra : Erik Larsen

Dato : 10-01-01 20:30

"Niels Steg" <niels.steg@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> "Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv at læse din Bibel igen!
>
> Niels

Prøv du at finde et sted til mig

Erik

Fra : Niels Steg

Dato : 10-01-01 22:31

> Prøv du at finde et sted til mig

Det har Andreas allerede gjort..

Se også Gal 2,16 og Ef 2,8-10

Niels

Fra : Henrik KJ

Dato : 10-01-01 23:45

> "Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Det har Andreas allerede gjort..
>
> Se også Gal 2,16 og Ef 2,8-10

Man skulle tro manden var tungnem, eller at han bare ikke *vil* forstå
en klar tekst!

Henrik KJ

Fra : Niels Steg

Dato : 10-01-01 23:55

"Henrik KJ" <Henrik.KJ@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse

> Man skulle tro manden var tungnem, eller at han bare ikke *vil* forstå
> en klar tekst!

Hmm, på den anden side har manden ret.. det ER Jesus vi skal fokusere
på.. tro i sig selv er intet værd, den skal rettes et bestemt sted hen
for at være frelsende, nemlig på Jesus.

Niels

Fra : YEAH !

Dato : 09-01-01 19:51

> [...]
>
> I så fald skulle Gud leve fuldt op til følgende vittighed om pædagoger:
> Jens spørger sin lærer, hvad klokken er, og læreren svarer: "Hvad synes
--------------
Ikke helt, for troen på Gud består i at Han har åbenbaret sig først og talt,
dernæst er det så op til den enkelte om man vil følge Ham og være lydig mod
Ham, det er hvad der ligger i at tro på Ham.

> [...]
>
> Denne ide om at "modtage Jesus" er mig fjern. Det er "myren og og
> elefanten"-vittigheden om igen: "Se, hvor vi tramper!"
------------
Ja, på sin vis, at vi er den lille myre der ikke formår, men bliver frelst
af den store elefant. Alt hvad Jesus har, får vi del i ved troen på Ham, så
man kan godt sige at vi "tramper" med Jesus, hvis man skal bruge det
billede. Sammen med Jesus er vi flyttet over fra mørkets rige til lysets
rige. Alene, i os selv, ville vi aldrig kunne gå over den bro der skiller
død fra liv, og lys fra mørke.

> Dèr, hvor Jesus syntes at insistere på netop at frelse HELE Verden og AL
> menneskeheden, gør de fleste Kristne det modsatte: De hævder at det kun er
> NOGLE, som bliver frelst.
-------------------
Gud ønsker at alle skal frelses, men det er ikke alle der vil lade sig
frelse.
Jesus døde for alle, men ikke alle vil tage imod nåden.

jørgen.

Fra : Erik Larsen

Dato : 10-01-01 20:42

er der ikke en der ved hvor jeg finder historien om
Ham som bygger på klippen og ham der bygger i sandet!

for jeg mener der står om at "troen" skal prøves gennem ild,
det skal frelseren nemlig ikke.

Det fortæller nemlig mig at tro frelser ingen, det gør ham som
er prøvet på alle områder.

Erik

Fra : Ole Madsen

Dato : 10-01-01 22:24

Erik Larsen <erik-larsen@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> det skal frelseren nemlig ikke.
>
> Det fortæller nemlig mig at tro frelser ingen, det gør ham som

Tro frelser ingen, men Gud gør, Gud har givet troen til dem som siger Ja til
at blive frelst, og er dermed en bekræftigelse fra Gud

Ole