Andet multimedie
Corel Draw 7 and transperante billeder
Fra : Dennis Pedersen

Dato : 06-01-02 18:16

Hej!
Jeg har fået den heldige opgave at jeg skal lave x antal visitkort og Corel
Draw 7 (ja det er en gammel hund ;)) men jeg er løbet ganske meget ind i en
mur fordi jeg har en baggrund hvor det ligesom er 2 farver der fader og det
logo jeg skal have indsat det har en hvid "ramme" (altså det er ligesom en
firkantet kasse der omrisser hele logoet), denne ramme skulle jeg meget
gerne have lavet transperant eller have fundet etellerandet filter der helt
kan fjerne den så jeg ikke har den til at skinne igennem på min baggrund.
Er der nogen der har et bud på hvordan dælen jeg gør det?, har prøvet at
hoppe lidt rundt men det er lidt at lede efter en nål i en høstak da jeg
ikke aner hvad Corel har kaldt denne funktion :(

Ydermere så har jeg fundet et eksempel hvor der siden er delt op i 12
"felter", kan jeg på en eller anden måde lave mit visit kort i felt1 og få
Corel til selv at klone den ud i de øvrige 11 felter?

/Dennis

Fra : Madsen

Dato : 06-01-02 22:49

Dennis Pedersen skrev:

> [...]
> fundet etellerandet filter der helt kan fjerne den så jeg ikke
> har den til at skinne igennem på min baggrund.

Siden du snakker om et logo så ville det være en fordel hvis du
tegnede det op forfra i f.eks. CorelDraw så du bevarer det i
vektorgrafik.
CorelDraw er et program til vektorgrafik på nogenlunde samme måde
som Adobe Illustrator er det.
Som det ser ud nu har du et logo i bitmap-grafik som ikke er egnet
til at blive kørt op og ned i størrelse. Det kan vektorgrafik
derimod tåle. Dog kan bitmaplogoer da godt gå hvis du ved hvilken
størrelse de skal bruges i, men hvis du nu får at vide om 14 dage
at det samme logo skal bruges på en stor plakat, så er du på den
hvis du ikke har det i vektorgrafik.
Det er jo ofte sådan med logoer at de skal bruges til mange
forskellige ting i forskellige størrelser så derfor er det smartest
at have en udgave af logoet i vektorgrafik.

> Er der nogen der har et bud på hvordan dælen jeg gør det?, har
> prøvet at hoppe lidt rundt men det er lidt at lede efter en
> nål i en høstak da jeg ikke aner hvad Corel har kaldt denne
> funktion :(

Jeg kender ikke en funktion som kan det i CorelDraw 7, men jeg ved
at CorelDraw 7 også kan håndtere *.eps-filer med klippestier så det
er nok nærmere det du skal have lavet på dit logo. Klippestier kan
du lave i et program som Photoshop, hvis du da ellers har adgang
til det. Jeg ved ikke om Corel Photopaint også kan.

> Ydermere så har jeg fundet et eksempel hvor der siden er delt
> op i 12 "felter", kan jeg på en eller anden måde lave mit
> visit kort i felt1 og få Corel til selv at klone den ud i de
> øvrige 11 felter?

Marker det du vil dublikere og tryk på Ctrl + D.

Madsen.