En debatbog om dåben i Folkekirken!
Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 06-01-02 17:17

En debatbog om dåben i Folkekirken; Af Georg Klinting

Dåbsvandet kan tydes som fostervand, der ledsager det nye menneskes åndelige
fødsel, og det kan tydes som druknevand til henrettelse af den gamle Adam.
Folkekirkens ritualbog understøtter nærmest den første tydning, medens
kirkens lutherske læretradition overvejende understøtter den sidste.

A) Den treenige Gud, som har antaget dig til sit barn i den hellige dåb og
gjort dig til arving til det evige liv, han opholde dig i din dåbs nåde
indtil din sidste stund, han give dig bestandighed i din tro, din sjæl til
salighed!

B) Den almægtige Gud, vor Herre Jesu Kristi Fader, som i dåben har genfødt
dig ved vand og Helligånden og skænket dig syndernes forladelse, han styrke
dig med sin nåde til det evige liv!

C) Den almægtige Gud, vor Herre Jesu Kristi Fader, som i dåben har gjort dig
til sit barn, han styrke dig i din tro og give dig håb, han velsigne dig og
bevare dig i sin kærlighed!

http://home11.inet.tele.dk/klinting/

Her er så meget falsklære det gør ondt, Ikke

Eller er det måske dom jeg siger, vi bliver genfødt den dag vi bliver døbt?

Erik L

Fra : Olav Grimdalen

Dato : 06-01-02 20:27

On Sun, 6 Jan 2002 17:16:48 +0100, "Erik Engelbrecht Larsen"
<erik-larsen@get2net.dk> wrote:

> [...]
>
>I dåpen får alle barn og voksne et tilbud om frelse fra sine synder. Men det betinger at vi tror og lever i dåpens pakt , som
betyr at vi skal leve etter Guds ord og vi skal legge det gamle liv
bak oss. Barneforeldere som lære barne sine og be og de skal oppdra de
i den kristne tro og formaning.

Olav