De kristnes dom - 2 Kor 5,10
Fra : YEAH !

Dato : 08-01-01 16:03

At vi som kristne skal træde frem for en domstol, og dømmes efter vore
gerninger, er noget der tilsyneladende strider mod retfærdiggørelses-læren ;
retfærdiggjort ved tro alene. Dog er det sandt at der findes et dommersæde
hvor vi skal dømmes efter vor gøren og laden på jorden, og får fortjeneste
deraf, enten godt eller skidt.

Jesus taler om at vi skal kræves til indtægt for hvordan vi har forvaltet
vore talenter (Matt 25,14-30) og Paulus taler om to slags mennesker ; dem
der har bygget med træ, hø og strå, hvis arbejde vil brænde op, og de som
har været så kloge og pligtopfyldende at bygge med guld, sølv og værdifulde
stene, hvis arbejde vil bestå og desuden resultere i en belønning.( 1 Kor
3,12-15).

Det kan altså betale sig at gøre en god indsats for Gud ! Men fører dette
ikke uværgerligt til en slags gernings-retfærdighed og stolthed ? Og hvordan
med vore synder, bliver de alligevel ikke smidt i glemslens hav når vi beder
om tilgivelse ? Skal vores svagheder og mangler nådesløst blottes ved dette
dommersæde, hvor Gud tilsyneladende bringer alle vore gerninger frem for
lyset, også dem vi troede var tilgivet og glemt ?

jørgen.

Fra : Stefan K. Soendergaa~

Dato : 08-01-01 17:44

"YEAH !" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev:

> [...]
> dommersæde, hvor Gud tilsyneladende bringer alle vore gerninger frem for
> lyset, også dem vi troede var tilgivet og glemt ?

Der er nogle tidsmæssige aspekter ved det. Du nævner tilgivelsen nu og så
dommens dag i de sidste tider. Det afgørende tidspunkt er dog Jesu død på
korset og opstandelsen på tredjedagen.

Uanset om domsforhandlingerne i de sidste tider (kan man egentlig tale så
konkret om den sag?) tager 'gamle' sager op eller ikke (er de tilgivet for
Jesu Kristi skyld, må de jo være tilgivet), så er det dog den samme
frelsergerning, som dækker al synd...

--
Mvh Stefan Klit Søndergaard, sks@post-boks.dk, www.post-boks.dk/sks

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 08-01-01 21:55

"YEAH !" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message

> [...]
for
> lyset, også dem vi troede var tilgivet og glemt ?

Jeg ser på det på den måde at gerninger fuldkommengør vores tro (Jak
2:14-26). Det er troen der viser vores hjertes hensigter, men det er
gerningen, som viser vi lever troen og dermed lader hensigter blive til
gerninger.

Vores gerninger fuldkommengør derfor vores tro. Derfor må vores
gerninger udføres efter Jesu Kristi råd ang. Farisæerne i Matt 23:

"v27 Ve jer, skriftkloge og farisæere, I hyklere! I ligner kalkede
grave; udenpå ser de smukke ud, men indeni er de fulde af dødningeben og
al slags urenhed. v28 Således ser I også udenpå retfærdige ud for folk,
men indeni er I fulde af hykleri og lovløshed.

Vores gerninger skal ikke bruges til at få os til at se retfærdige ud.
Vi skal derfor udfører gode gerninger i ubemærkethed hvis dette er
muligt, ellers skal vi ikke "reklamerer" med vores gode gerninger.
Gerninger skal være et resultat af tro, ikke fordi vi vil bemærkes.

Hvis vi er stolte af vores gerninger eller tror vi er retfærdige, måske
endda mere retfærdige end andre mennesker, så fjerner vi os fra troen og
tror frelsen kommer af vores gerninger.

Frelsen kommer af nåde, men vi skal ikke se bort fra den mængde af
skriftsteder som siger vi skal lade vores tro udmønter sig i gode
gerninger..!

Jeg tror at i vores frelse ligger et krav om retfærdighed men også nåde.
Nåden er langt den største del, men et ugudeligt eller ondt menneske kan
ikke blive frelst grundet retfærdighed. Når vi opfylder vores lille del
af retfærdigheden, vil vi blive dømt efter vores gerninger på den sidste
dag.

Romerbrevet kap 2:5-6 siger:

"v5 Med dit hårde og ubodfærdige hjerte samler du dig vrede på vredens
dag, da Guds retfærdige dom skal åbenbares. v6 Han vil gengælde enhver
efter hans gerninger"

Men vi har ikke selv optjent det evige liv, det får vi gennem nåden som
kommer gennem Jesu Kristi forsoning.

Kenn L. Schjødt
mailto:kenn@schjodt.net
Se også kirken på web: www.lds.org eller www.kristus.dk
"The smallest good deed is better than the greatest intention"