Udbetalingskvittering fra Post Danmark - i~
Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 06-01-02 16:01

Jeg ved ikke om det er jura eller forbruger NGén dette høre hjemme i; men nu
prøver jeg.

Ved betaling med Dankort på Posthuse, får man en maskinstemplet kvittering.

Denne indeholder nu også (ganske uopfordret) en saldo på ens konto.

Dette "kontoudtog *er ikke* et udtog fra en konto i BG; men et "udtog" fra
eks. en konto i Danske Bank.

Er dette tilladt, når det sker uden man har bedt ekspedienten om det?

Jeg anvender et lille lokalt posthus og ønsker *ikke* at medarbejderne på
posthuset kender til min/mine kontis indhold - positivt såvel som negativt.

Er sådanne oplysninger ikke konfidentielle?

mvh
Bjørn

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 06-01-02 16:14

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@FJERNDETTEpost3.tele.dk> skrev:

> Dette "kontoudtog *er ikke* et udtog fra en konto i BG; men et
> "udtog" fra eks. en konto i Danske Bank.

Du har vel en konto i DB eller BG?

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 06-01-02 16:21

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> skrev i en meddelelse

> Du har vel en konto i DB eller BG?

Jeg har en Giro-konto i BG.

Jeg har adskillige konti i DB.

Det gør vel ikke sagen mere rigtig?

Hvad kommer det BG-personale ved, hvad der står (eller ikke står) på mine
konti i DB?

Slige oplysninger hører hjemme i mit private bogholderi samt i min/e
virksomheds/virksomheders samme..ikke?

mvh
Bjørn

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 06-01-02 16:26

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@FJERNDETTEpost3.tele.dk> skrev:

> Det gør vel ikke sagen mere rigtig?

Jeg ser nu ikke noget forkert.

> Hvad kommer det BG-personale ved, hvad der står (eller ikke står)
> på mine konti i DB?

DB og BG er fusioneret og har derfor samme ejer.

> Slige oplysninger hører hjemme i mit private bogholderi samt i
> min/e virksomheds/virksomheders samme..ikke?

Jo da og personalet i bank/posthus mv. er ganske ligeglade med saldoen.
Jeg tvivler på, at de overhovedet kigger på kvitteringen.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 06-01-02 16:30

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jo da og personalet i bank/posthus mv. er ganske ligeglade med saldoen.
> Jeg tvivler på, at de overhovedet kigger på kvitteringen.

Du har med dit indlæg cementeret mit valg om at skifte bankforbindelse.

PS: Jeg er heldigvis ikke afhængig af DB i *nogen* henseende.

PSS: Jeg kan love dig for at BG-personaler ser saldoen, specielt i et ganske
lille posthus, hvor alle stort set kender alle. Såfremt du ikke tror det, er
din tillid til andre menneskers nygerrighed formidabel.

mvh
Bjørn

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 06-01-02 17:03

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@FJERNDETTEpost3.tele.dk> skrev:

> Du har med dit indlæg cementeret mit valg om at skifte
> bankforbindelse.

Pga. fusionen mellem DB og BG?

> [...]
> et ganske lille posthus, hvor alle stort set kender alle. Såfremt
> du ikke tror det, er din tillid til andre menneskers nygerrighed

Jeg baserer det på, hvordan jeg selv behandler oplysninger, hvad angår
andre som jeg kommer i besiddelse af i forbindelse med mit job som
afløser i PostDK.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 06-01-02 17:06

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Pga. fusionen mellem DB og BG?

Nej.

> Jeg baserer det på, hvordan jeg selv behandler oplysninger, hvad angår
> andre som jeg kommer i besiddelse af i forbindelse med mit job som
> afløser i PostDK.

Nogle er rene unikummer (tror de), andre er blot mennesker på godt og ondt.

mvh
Bjørn

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 06-01-02 17:07

> Nogle er rene unikummer (tror de),

Det er nu ikke det det handler om men nærmere manglende interesse for
snagen i andre menneskers privatliv.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 06-01-02 17:10

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er nu ikke det det handler om men nærmere manglende interesse for
> snagen i andre menneskers privatliv.

Morten - de er et unikum.

Socialstaten er død...

mvh
Bjørn

Fra : Thomas Jari

Dato : 06-01-02 17:20

Bjørn Jørvad skrev:

>Morten - de er et unikum.
>
>Socialstaten er død...

Du er sjov:)

--
Mvh Thomas Jari
Den gamle øje-for-øje filosofi fører kun til, at alle til sidst bliver blinde.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 06-01-02 17:27

"Thomas Jari" <thomas@jari.adsl.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Du er sjov:)

Er det, hvad du kan svare omkring lovligheden på mit oprindelige indlæg?

*Ingen* har endnu givet mig et entydigt svar, blot en dårlig smag i munden
(som erhvervsdrivende).

Det plejer sgútte at være standarden i NGén; men der kommer nok også andre
ind med bemærkninger.

mvh
Bjørn

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-01-02 17:33

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@FJERNDETTEpost3.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3c387e14$0$17236$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> *Ingen* har endnu givet mig et entydigt svar, blot en dårlig smag i
munden
> (som erhvervsdrivende).

Det er fuldt ud lovligt..
Når du hæver i din bank (dit posthus er her din bank) så er det en
bankforretning

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 06-01-02 17:38

KLIP

> Når du hæver i din bank (dit posthus er her din bank) så er det en
> bankforretning

Det kan jeg ikke rigtig se, når nu der gøres så meget for at profillere de 2
virksomheder som *selvstændige* enheder i koncernen.

Når jeg "hæver" på en servicestation (får eks. udbetalt kr. 100 som
"lommepenge"), sker det samme ikke og servicestationen er da her min
"bank"..

PS: I starten sprugte BG-personalet om man ønske en saldo på kvitteringen.
Det gør man ikke mere. Hvorfor mon?

mvh
Bjørn

Fra : Christian Andersen

Dato : 06-01-02 17:46

Bjørn Jørvad wrote:

>Når jeg "hæver" på en servicestation (får eks. udbetalt kr. 100 som
>"lommepenge"), sker det samme ikke og servicestationen er da her min
>"bank"..

Nej.

--
<vittig bemærkning>

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 06-01-02 17:48

"Christian Andersen" <m4jni76ztglp001@sneakemail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nej.

Hvad er forskellen?

Fra : Christian Andersen

Dato : 06-01-02 18:57

Bjørn Jørvad wrote:

[GROVKLIP]

>Hvad er forskellen?

En bank er en bank og en servicestation er en servicestation.

--
<vittig bemærkning>

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 06-01-02 19:00

"Christian Andersen" <m4jni76ztglp001@sneakemail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> En bank er en bank og en servicestation er en servicestation.

Så tror da pokker - det er jo en forretning med bl.a service. Det var DB
også før den "nye tid" startede.

mvh
Bjørn

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-01-02 17:49

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@FJERNDETTEpost3.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3c38807f$0$17231$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Når jeg "hæver" på en servicestation (får eks. udbetalt kr. 100 som
> "lommepenge"), sker det samme ikke og servicestationen er da her min
> "bank"..

Nej, du har ikke et bankforhold til din servicestation

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 06-01-02 17:52

KLIP

> Nej, du har ikke et bankforhold til din servicestation

Ok - jeg har heller ikke et bankforhold med BG; men blot en girokonto.

BG gør da også meget for at fortælle mig om mine rettigheder som girokunde
kontra bankkunde.

De vil, tror jeg, gerne lave vort "forretningssamarbejde" om til et mere
"fuldgyldigt" samarbejde.

mvh
Bjørn

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-01-02 17:57

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@FJERNDETTEpost3.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3c3883be$0$17227$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Ok - jeg har heller ikke et bankforhold med BG; men blot en girokonto.

Hvis du har en konto der, så har du et bankforhold i lovens forstand.

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 06-01-02 17:58

KLIP

> Hvis du har en konto der, så har du et bankforhold i lovens forstand.

Ok.

Jeg kan ikke undvære en girokonto, da visse debitorer *kun* vil betale over
sligt.

DB kan jeg sagtens undvære, så her er løningen på "dilemmaet" (igen).

mvh
Bjørn

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-01-02 22:11

On Sun, 6 Jan 2002 17:57:56 +0100,
Bjørn Jørvad <ursusmajor@FJERNDETTEpost3.tele.dk> wrote:
> Jeg kan ikke undvære en girokonto, da visse debitorer *kun* vil betale over
> sligt.

Det lyder mærkeligt. Hvorfor vil de kun indbetale penge på et
pengeinstitut med registreringsnummer 1199 ?

Dine debitorer kan IKKE stille krav om, at de kun vil indbetale
dine penge på en konto i et bestemt pengeinstitut (BG Bank).

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 06-01-02 22:23

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det lyder mærkeligt. Hvorfor vil de kun indbetale penge på et
> pengeinstitut med registreringsnummer 1199 ?

Spørg mig ikke. Jeg giver dem stort set alle muligheder incl. Euro. Måske
det er af sædvane indenfor el-grossist-verdenen?

> Dine debitorer kan IKKE stille krav om, at de kun vil indbetale
> dine penge på en konto i et bestemt pengeinstitut (BG Bank).

Jeg føler det heller ikke som et krav og yder da også gerne denne service
for min (ene) kunde/r.

mvh
Bjørn

Fra : Peter G C

Dato : 06-01-02 18:24

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@FJERNDETTEpost3.tele.dk> wrote in message

[klip]

> Ok - jeg har heller ikke et bankforhold med BG; men blot en girokonto.

Same thing today.

> [...]
> kontra bankkunde.
>
> De vil, tror jeg, gerne lave vort "forretningssamarbejde" om til et mere

Utvivlsomt.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 06-01-02 18:25

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Same thing today.

Ok.

mvh
Bjørn

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 06-01-02 18:04

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> skrev:

> Nej, du har ikke et bankforhold til din servicestation

Det har du såmænd heller ikke når du køber postydelser på posthuset.
Heller ikke selvom du hæver x kroner over beløbet. Dette har været
genstand for megen ballade fordi, der blev opkrævet gebyr i ens egen
bank ved brug af dankort på posthuse. Om det stadig sker er jeg ikke
klar over.

Dette ændrer dog ikke på, at der næppe er noget ulovligt med en saldo
på kvitteringen.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 07-01-02 00:03

> Dette har været
> genstand for megen ballade fordi, der blev opkrævet gebyr i ens egen
> bank ved brug af dankort på posthuse. Om det stadig sker er jeg ikke
> klar over.

Det gør det. Jeg blev opkrævet et gebyr på 4kr så sent som i december for
køb af billetnetbilletter - så jeg betaler helst med checks på posthuset
(men jeg havde ikke flere sidst jeg var dernede). De får jeg bruger er
stadig gratis, og da jeg skriver så få tager det mig lang tid at udfylde
dem. Resultat. Jeg bruger min egen og posthusets (og min banks tid) på at
spare nogle få kroner ...

(Og så skal jeg slet ikke begynde på historien om hvorfor det skulle tage
over en time at afhente en pakke den 2/1/2002 - Den hurtige version er at de
havde flyttet pakken mellem posthuse pga. julelukning i den lokale -
aaaarrgghhh

Eller da jeg i december ringede derned for at høre om jeg kan købe billetnet
billetter. Det kunne jeg godt så jeg tager en lang frokost og kører derned.
Jeg kunne også sagtens _bestille_ billetterne ved skranken, men de havde
ikke nogen printer så jeg kunne komme igen om 2-3 dage så ville de have dem
til mig - aaaarrgghhh )

/A

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 07-01-02 10:40

"Anders Majland \(Replace DOT with . when replying by email\)"
<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev:

> Det gør det. Jeg blev opkrævet et gebyr på 4kr så sent som i
> december for køb af billetnetbilletter

Underligt jeg mener faktisk, at der blev delvis enighed mellem
Forbrugerombudsmanden og Finansrådet i sagen om, at det kun var
ved deciderede bankydelser, at der ville blive opkrævet gebyr.

http://search.fs.dk/cgi-bin/MsmGo.exe?grab_id=11816595&host_id=1&page_id=2320&query=dankort+gebyr+post&hiword=DANKORT+GEBYR+POST+GEBYRER+POSTEN+GEBYRERNE+POSER+DANKORTET+GEBYRET+POSE+POS+POSTER+POSEN+GEBYROMR%C5DET+POSTERNE+POSENS+DANKORTETS+GEBYRS+

Fra : Per Riber

Dato : 06-01-02 17:57

On Sun, 6 Jan 2002 17:37:48 +0100, "Bjørn Jørvad"
<ursusmajor@FJERNDETTEpost3.tele.dk> wrote:

>PS: I starten sprugte BG-personalet om man ønske en saldo på kvitteringen.
>Det gør man ikke mere. Hvorfor mon?

Mit gæt: 99% siger "ja, tak".

--
mvh Per

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 06-01-02 18:01

"Per Riber" <pri@privat.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Mit gæt: 99% siger "ja, tak".

Ok.

PS: Blot en tanke - det er bemærkelseværdigt, hvor meget "folk" går op i en
sælgers orientering omkring et køb til under 100 kr, i forhold til "gratis"
og umiddelbare oplysninger omkring deres privatforhold.

mvh
Bjørn

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 06-01-02 18:12

> [...]

> Blot en tanke - det er bemærkelseværdigt, hvor meget "folk" går op
> i en sælgers orientering omkring et køb til under 100 kr, i

Du har stadig ikke forstået den simple købelovsjura. Jeg troede
egentligt, at din fremfærd i den pågældende tråd i dk.forbruger mest
var et forsøg på at være vittig men åbenbart ikke?

> og umiddelbare oplysninger omkring deres
> privatforhold.

Som jeg har skrevet til dig er ekspedienten bedøvende ligeglad med din
saldo. Det er muligt, at du *tror* noget andet men...

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 06-01-02 18:15

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Som jeg har skrevet til dig er ekspedienten bedøvende ligeglad med din
> saldo. Det er muligt, at du *tror* noget andet men...

Når Peter G C evt. har svaret/kommenteret mit indlæg, vil jeg (bedre) kunne
annerkende udfaldet.

mvh
Bjørn

Fra : Peter G C

Dato : 06-01-02 18:33

> [...]

[klip]

> Når Peter G C evt. har svaret/kommenteret mit indlæg, vil jeg (bedre)

Hm.

Retsgrundlaget er bekendtgørelse nr. 531 af 15. juni 2000 med regler om
pengeinstitutters videregivelse af kreditoplysninger - tror jeg nok.

Jeg har kigget lidt i en enkelt bog (Kreditretten af Lynge Andersen og
Werlauf) under emnet Bank- og Sparekasseret - gisp! Og om
soliditetsoplysninger. Nærmere kommer jeg det ikke. Umiddelbart kan jeg ikke
finde noget om emnet.

Jeg vil henvise til mine andre indlæg om medarbejdernes tavshedspligt. Det
kan vist nok være strafbart at videregive oplysningerne.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 06-01-02 18:39

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg vil henvise til mine andre indlæg om medarbejdernes tavshedspligt. Det
> kan vist nok være strafbart at videregive oplysningerne.

Tak for ulejligheden.

Jeg har taget dine oplysninger til efteretning...

mvh
Bjørn

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-01-02 22:15

On Sun, 6 Jan 2002 17:12:16 +0000 (UTC),
Morten Bjergstrøm <nospam@dafnie.dk> wrote:
> Som jeg har skrevet til dig er ekspedienten bedøvende ligeglad med din
> saldo. Det er muligt, at du *tror* noget andet men...

Ikke nødvendigvis. Ekspedienten har mulighed for ikke at
acceptere betalingen såfremt der er ikke bevilget overtræk.

Dette sker ikke såfremt kunden bruger et andet pengeinstitut,
såfremt pengeinstitutet endnu ikke har spæret kortet. Jeg
er (gratis) blevet kontaktet en gang eller to hvor jeg ikke
på forhånd havde orienteret banken om at jeg havde behov for
et midlertidigt overtræk.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 06-01-02 22:26

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ikke nødvendigvis. Ekspedienten har mulighed for ikke at
> acceptere betalingen såfremt der er ikke bevilget overtræk.

Det er i grunden et ganske fornuftigt argument.

> [...]

> er (gratis) blevet kontaktet en gang eller to hvor jeg ikke
> på forhånd havde orienteret banken om at jeg havde behov for

Glimrende service.

Min normale dialog med banken sikrer at slige situationer ikke opstår.

Alternativt står der sædvanligvis nok til en sådan evt. dækning på mine (4
stk.) korttidshøjrenteindlån.

mvh
Bjørn

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 06-01-02 22:54

> [...]

> Ikke nødvendigvis. Ekspedienten har mulighed for ikke at
> acceptere betalingen såfremt der er ikke bevilget overtræk.

Jeg føler at denne udtalelse kunne uddybes lidt mere.

Det vil sige at postmedarbejderen har "magt" til at nægte betalinger fra/af
(du ved hvad jeg mener) kunder både i BG og DB?

PS: Jeg finder at en sådan "magt" er meget relevant samt på sin plads.

mvh
Bjørn

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-01-02 00:13

On Sun, 6 Jan 2002 22:54:17 +0100,

> [...]
> (du ved hvad jeg mener) kunder både i BG og DB?
>
> PS: Jeg finder at en sådan "magt" er meget relevant samt på sin plads.

Det er korrekt. Hvis der ikke er dækning for din Dankortbetaling,
så er jeg ret sikker på at postmedarbejderen har streng besked om
ikke at gennemføre en sådan, evt. vil få afvist kortet med besked
om at kontakte din filial.

Jeg har selv prøvet i en anden filial end min egen at ville
lave overtræk på få hundrede kroner inden SU var kommet ind,
og det kunne jeg ikke før de havde talt med min kunderådgiver.
Nu da jeg har job og fast ejendom, så er der ikke længere problemer,
og jeg har også kunnet ringe til Danske Bank i kundecentret en
aften, og uden videre og uden yderligere garanti få øget mit boliglån
med 40.000 til forbrug.

Jeg finder også dette rimeligt. Men hvis man har en presset
økonomi, så er det vel uheldigt at man ikke kan betale sine
regninger, og at banken stopper inden andre kreditorer er
betalt.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 07-01-02 00:21

> On Sun, 6 Jan 2002 22:54:17 +0100,

KLIP

> [...]
> så er jeg ret sikker på at postmedarbejderen har streng besked om
> ikke at gennemføre en sådan, evt. vil få afvist kortet med besked

Ok - glimrende.

KLIP.......Danske Bank i kundecentret en
> aften, og uden videre og uden yderligere garanti få øget mit boliglån
> med 40.000 til forbrug.

Jeg har ikke selv brugt Kundecentret; men altid "ringet direkte".

> Men hvis man har en presset
> økonomi, så er det vel uheldigt at man ikke kan betale sine
> regninger, og at banken stopper inden andre kreditorer er
> betalt.

Det kan jeg kun give dig ret i; men banken er vel heller ikke et
filantropisk foretagne?

Alt andet lige skal banken vel også tænke på størrelsen af hensættelser til
dækning af div. dårlige betalere. Jo større hensættelser, jo mere skal andre
kunder vel også "bøsse" i kassen - ikke sandt?

mvh
Bjørn

Fra : Peter G C

Dato : 06-01-02 18:22

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@FJERNDETTEpost3.tele.dk> wrote in message

[klip]

> PS: I starten sprugte BG-personalet om man ønske en saldo på kvitteringen.
> Det gør man ikke mere. Hvorfor mon?

Service?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 06-01-02 18:24

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Service?

Det er som man tager det - ellers sikkert et godt bud.

mvh
Bjørn

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-01-02 21:28

On Sun, 6 Jan 2002 17:27:28 +0100,
Bjørn Jørvad <ursusmajor@FJERNDETTEpost3.tele.dk> wrote:
> Er det, hvad du kan svare omkring lovligheden på mit oprindelige indlæg?

Jo.

Du hæver penge i dit pengeinstitut (DB + BG er åbenbart det samme),
og den bankmedarbejder der sidder ved kassen kan se din saldo ligesom
bankmedarbejderen i den afdeling med Danske Bank skilt udenfor.

Hvis du ikke er tilfreds med kvaliteten af personalet i dit
pengeinstitut/posthus, så må du klage.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 06-01-02 22:12

> On Sun, 6 Jan 2002 17:27:28 +0100,

KLIP

> Hvis du ikke er tilfreds med kvaliteten af personalet i dit
> pengeinstitut/posthus, så må du klage.

Det har du ganske ret i. Såfremt banken er interesseret i at høre om det -
efter skiftet.

mvh
Bjørn

Fra : Mickey

Dato : 06-01-02 18:41

> [...]
er
> din tillid til andre menneskers nygerrighed formidabel.

Tænk lige over hvor kort tid de faktisk har til at kigge før det begynder at
se mistænkeligt ud ?
- jeg tror ikke de ser den, helt ærligt, det gider man slet ikke kigge
efter når man sidder sådan en hel dag...

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis

<theo-> ADSL.....is that some sort of learning difficulty?
Problemer med forbindelsen ? - lav en traceroute på http://trace.susie.dk

Fra : JBH

Dato : 06-01-02 23:32

Jeg gad vide hvad de ellers kan se på deres skærm når de slår op på et
kontonummer eller laver en ekspedition

mvh
JBH

Fra : Mickey

Dato : 07-01-02 00:39

"JBH" <JBH@12move.dk> skrev i en meddelelse news:a1ajdk$i7v$1@sunsite.dk...
> Jeg gad vide hvad de ellers kan se på deres skærm når de slår op på et
> kontonummer eller laver en ekspedition

bare rolig - de har ikke billeder fra soveværelset!

Fra : Arne Feldborg

Dato : 06-01-02 21:51

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@FJERNDETTEpost3.tele.dk> skrev Sun, 6 Jan
2002 16:30:26 +0100

>PSS: Jeg kan love dig for at BG-personaler ser saldoen, specielt i et ganske
>lille posthus, hvor alle stort set kender alle. Såfremt du ikke tror det, er
>din tillid til andre menneskers nygerrighed formidabel.

Posthuset er formelt set en filial af GiroBank og dermed også af Den
Danske Bank. Så det er vel ikke anderledes end i alle andre
bankfilialer.

Og personalet har naturligvis også samme tavshedspligt som andre
bankansatte.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 06-01-02 22:14

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Posthuset er formelt set en filial af GiroBank og dermed også af Den
> Danske Bank. Så det er vel ikke anderledes end i alle andre
> bankfilialer.

Der er vi stærkt uenige.

> Og personalet har naturligvis også samme tavshedspligt som andre
> bankansatte.

Ok.

Overflytning til andet pengeinstitut/bank er allerede initieret i aften.

mvh
Bjørn

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-01-02 22:28

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@FJERNDETTEpost3.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3c38c12d$0$17221$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Der er vi stærkt uenige.

Hvilken del af de sætninger kan du være uenig i?

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 06-01-02 22:33

KLIP

> Hvilken del af de sætninger kan du være uenig i?

"Så det er vel ikke anderledes end i alle andre
bankfilialer."

Jeg opfatter ikke et Postkontor som en bankfilial. Min personlige holdning
og dette uanset hvad tavshedspligten siger.

mvh
Bjørn

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-01-02 22:43

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@FJERNDETTEpost3.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3c38c596$0$17211$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Så det er vel ikke anderledes end i alle andre
> bankfilialer."
> Jeg opfatter ikke et Postkontor som en bankfilial.

Fair nok. Men det er det i mange tilfælde

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Peter G C

Dato : 07-01-02 07:42

> [...]

> Jeg opfatter ikke et Postkontor som en bankfilial. Min personlige holdning
> og dette uanset hvad tavshedspligten siger.

Et posthus er en bankfilial.

Hvornår blev Girobank privatiseret? 10 år siden?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 07-01-02 10:43

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> skrev:

> Et posthus er en bankfilial.

Dog udelukkende, hvad angår bankydelser men der er åbenbart et problem
med at adskille bank- og postydelser, hvilket er lidt uheldigt.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 07-01-02 13:33

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Et posthus er en bankfilial.

Ok.

> Hvornår blev Girobank privatiseret? 10 år siden?

Du har sikkert ret.

Jeg er dog aldrig stødt på "problemet" som kunde i DB før nu...

PS: En lille tanke - Hvorfor er den alm. opfattelse stort set altid, når man
er utilfreds med sin bankforbindelse, der er plroblemer med ens
betalingsevne?.....i mit tilfælde er det lige modsat.....jeg *låner* banken
penge....

mvh
Bjørn

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 07-01-02 15:35

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@FJERNDETTEpost3.tele.dk> skrev:

> Jeg er dog aldrig stødt på "problemet" som kunde i DB før nu...

Fusionen mellem DB og BG er jo ganske ny.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 07-01-02 15:36

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Fusionen mellem DB og BG er jo ganske ny.

Så er det måske derfor...

Hr. Bjørn

Fra : Mickey

Dato : 07-01-02 15:36

> [...]
> er utilfreds med sin bankforbindelse, der er plroblemer med ens
> betalingsevne?.....i mit tilfælde er det lige modsat.....jeg *låner*

den fik jeg ikke helt fat i...

Fra : Arne Feldborg

Dato : 07-01-02 00:22

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@FJERNDETTEpost3.tele.dk> skrev Sun, 6 Jan
2002 22:13:45 +0100

>Der er vi stærkt uenige.

Tja, men sådan er det altså. Før sammenslutningen med Bikuben (og senere
Danske Bank) var posthusene faktisk Girobanks eneste filialer
overhovedet.

Du kan så med en vis ret hævde, at når man nu har både Bikubens og
Danske Banks mange filialer til rådighed, så behøver man ikke længere at
bruge posthusene som filialer. Men der er sikket mange af Girobanks
kunder der har vænnet sig til at kunne ordne de mest almindelige
bankforretninger på posthuset.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 07-01-02 00:25

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]

Ok.

> Men der er sikket mange af Girobanks
> kunder der har vænnet sig til at kunne ordne de mest almindelige

Det kan jeg godt forstå; men jeg er ikke kunde i BG.

Vi kan tærske langhalm på denne situation. Jeg er mere spændt på om den (vor
lille snak i NGén) finder vej ud i medierne. Jeg er ganske overbevist om at
andre privat/erhvervsdrivende er lige så opbragte som jeg.

mvh
Bjørn

Fra : Arne Feldborg

Dato : 07-01-02 03:02

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@FJERNDETTEpost3.tele.dk> skrev Mon, 7 Jan
2002 00:25:21 +0100

>Det kan jeg godt forstå; men jeg er ikke kunde i BG.

I og med at Girobank, Bikuben og Danske Bank i dag er een og samme bank,
så er du jo faktisk.

>Vi kan tærske langhalm på denne situation. Jeg er mere spændt på om den (vor
>lille snak i NGén) finder vej ud i medierne. Jeg er ganske overbevist om at
>andre privat/erhvervsdrivende er lige så opbragte som jeg.

Jeg mener ikke (qua det ovenstående), at der er så meget at komme efter
sådan rent juridisk.
Og jeg forstår ærlig talt heller ikke hvad du er så opbragt over.

Personligt bor jeg i et lille samfund, hvor alle kender alle. Og jeg har
selv været gennem både op og nedture - med det dertil hørende folkesnak
i nabolaget.
Men hvad der pt. står som saldo på en tilfældig bankkonto, og hvad en
postfunktionær med tavshedspligt evt. kan udlede af det, kan jeg altså
ikke se det helt store problem i.

Jeg kan faktisk forsikre dig om, at hvis der en dag virkelig begynder at
gå rygter om dig og dit firma - så er det helt anderledes og langt
større kræfter du er oppe imod.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 07-01-02 03:42

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> I og med at Girobank, Bikuben og Danske Bank i dag er een og samme bank,
> så er du jo faktisk.

Det er jeg så sandelig blevet klar over.

> Jeg mener ikke (qua det ovenstående), at der er så meget at komme efter
> sådan rent juridisk.

Det var faktisk også det mit oprindelige indlæg gik på og det er rimeligt
blevet besvaret.

> [...]

> Personligt bor jeg i et lille samfund, hvor alle kender alle. Og jeg har
> selv været gennem både op og nedture - med det dertil hørende folkesnak

Har aldrig oglevet noget sådan, da jeg *altid* har svaret enhver sit.

Har du da ikke det?

> Men hvad der pt. står som saldo på en tilfældig bankkonto, og hvad en
> postfunktionær med tavshedspligt evt. kan udlede af det, kan jeg altså
> ikke se det helt store problem i.

Det er så din mening.

> Jeg kan faktisk forsikre dig om, at hvis der en dag virkelig begynder at
> gå rygter om dig og dit firma - så er det helt anderledes og langt
> større kræfter du er oppe imod.

Nu er det jo misundelsesrygter som er landets *største* problem, efter min
mening.

Når det går skidt for nogen, er kommentaren da også blot: "Hvad sagde jeg"
eller "jeg havde det også på fornemmelsen"...

Summa summarum - jeg er færdig med DB og er heldigvis ikke stavnsbundet; men
føler da oprigtigt med dem som evt. er.

Vi er igang med næste omgang "ulvetider", så det er med at have sit på det
tørre...

mvh
Bjørn

Fra : Peter G C

Dato : 06-01-02 18:20

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@FJERNDETTEpost3.tele.dk> wrote in message

[klip]

> Hvad kommer det BG-personale ved, hvad der står (eller ikke står) på mine
> konti i DB?

Det er bankens personale du taler om......

> Slige oplysninger hører hjemme i mit private bogholderi samt i min/e
> virksomheds/virksomheders samme..ikke?

Jow jow - men banken har altså også oplysningerne - og bankens medarbejdere
har også adgang til dem. Men de må ikke videregive oplysningerne.

Jeg har skam forståelse for, at du ikke er interesseret i, at de lokale ikke
skal have kendskab til din økonomi. Men du kan næppe undgå det - men husk
på, at bankens medarbejdere ikke må videregive informationerne.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 06-01-02 18:23

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> skal have kendskab til din økonomi. Men du kan næppe undgå det - men husk
> på, at bankens medarbejdere ikke må videregive informationerne.

OK og ok.

Løsningen er således (stadig) bankskifte, da 2 ikke sammenhørende banker har
hinandens kontooplysninger.

mvh
Bjørn

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 06-01-02 18:27

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@FJERNDETTEpost3.tele.dk> skrev:

> Løsningen er således (stadig) bankskifte, da 2 ikke sammenhørende
> banker har hinandens kontooplysninger.

BG Bank ejes som jeg skrev af Danske Bank, så de er i allerhøjeste grad
sammenhørende.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 06-01-02 18:30

> BG Bank ejes som jeg skrev af Danske Bank, så de er i allerhøjeste grad
> sammenhørende.

Jep - jeg havde også glemt et "ikke" mere.

"Løsningen er således (stadig) bankskifte, da 2 ikke sammenhørende banker,
*ikke* har hinandens kontooplysninger.

Eks: BG (giro) og Sydbank.

mvh
Bjørn

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 06-01-02 18:32

> [...]

> "Løsningen er således (stadig) bankskifte, da 2 ikke sammenhørende
> banker, *ikke* har hinandens kontooplysninger.

Det burde de ihvertfald ikke have.

Fra : N/A

Dato : 06-01-02 18:38

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 06-01-02 18:38

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jamen, der er ikke talle om to ikke-sammenhørende banker. BG og DB er
> fussioneret, det er *en* bank!

Min fejl - se mit svar til Morten.

> At de stadigvæk i høj grad synligt fremstår som to seperate enheder er
> kun et spørgsmål om tid indtil hele baggrundsarbejdet, men reelt
> opfører de sig mere og mere som en enhed. Hvis de ikke bryder dig om
> dette, bør du nok skifte bank, men at gøre det fordi du tror at der
> stadigvæk er tale om to forskellige banker og noget suspekt fuskeri
> mellem dem vil være at gøre det under falske forudsætninger.

Nu vil jeg ikke i dette forum opliste min erfaring med den lokale DB, efter
en tidligere afdelingsleder er kommet tilbage "på pinden" og den/de
bankmedarbejdere med erhvervserfaring er væk.

Men et enkelt eksempel kan dog gives: Afsender en telefax til banken om
overførsel af penge til udligning af udenlandsk faktura med det pålæg at
betalingen *kun* skal udføres ved dækning på kontoen.

Der foretages en indbetaling (meget stor) på samme dag som fakturaen betales
af banken. Banker beregner sig renter af "overtrækket". Dette har ikke været
tilfældet før (de sidste 5 år), da "dækning" i alm. tale betyder "dækning
fuldt og helt".
Dette er gjort 2 gange i den "nyere" tid. Husk også på at jeg har betalt for
selve overførslen.

PS: Således var situationen også med den "gamle" nye afdelingsleder, da
vedkommende forlod afdelingen. Flere eksempler kan gives; men som nævnt blot
ikke i dette forum.

mvh
Bjørn

Fra : Kiksekage

Dato : 06-01-02 19:15

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@FJERNDETTEpost3.tele.dk> skrev i en meddelelse news:3c388ea8$0$17214$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>Afsender en telefax til banken om
> overførsel af penge til udligning af udenlandsk faktura med det pålæg at
> betalingen *kun* skal udføres ved dækning på kontoen.

Hold da helt op, for et tåbeligt eksempel. Har du virkelig
en forventning om, ar banken skal agere barnepige i
dine forretninger. Hvornår skal de selv have lov til at
vurdere på dine vegne - og hvornår ikke.

Det passer ikke i dit kram, når der skal betales for ydelsen.
Ingen kan leve af 0-ydelser - heller ikke banker.

Men jeg kan da godt se, at det må være svært at leve med, at
postdamen får minussaldoen at se, når hun samtidig ser ud ad øjenkrogen, at BMW'en står og snurrer i tomgang.

Verdensmænd får verdensmandsservice.

Mh

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 06-01-02 19:15

"Kiksekage" <ingen@direkte.adgang.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Verdensmænd får verdensmandsservice.

Kiksekage....passende...passende.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 07-01-02 00:42

> [...]

>dine forretninger. Hvornår skal de selv have lov til at
>vurdere på dine vegne - og hvornår ikke.

Det tåbelige her, er dit indlæg, du aner tydeligtvis ikke en hujende
dyt om det at have et erhvervsrelateret forhold til en bank

>Men jeg kan da godt se, at det må være svært at leve med, at
>postdamen får minussaldoen at se, når hun samtidig ser ud ad
>øjenkrogen, at BMW'en står og snurrer i tomgang.

Misundelse er en grim ting.

--
jan@stevns.net - www.stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.stevns.net/dkfritidbil
(nu med nyt design........)

Fra : Peter Hansson

Dato : 07-01-02 08:34

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Misundelse er en grim ting.
>
> --
JA. Men foragelse over misundelse er ikke meget bedre!!
Har fulgt debatten i et stykke tid, og forstår ikke hvorfor netpolitiet ikke
snart kommer på banen. Jeg kan huske da jeg var newbie, da skulle der ikke
meget til før jeg blev præsenteret for netetikette, Fut, og andre
henstillinger såfremt det bare var en anelse OT m.v.
(Hov: nu er jeg sgi da vist selv blevet netpoliti!!).

PH
PH

Fra : Peter G C

Dato : 07-01-02 13:33

"Peter Hansson" <phansson@mail.tele.dk> wrote in message

[klip]

> [...]
> henstillinger såfremt det bare var en anelse OT m.v.
> (Hov: nu er jeg sgi da vist selv blevet netpoliti!!).

Gruppen af deltagerne i denne NG er efterhånden blevet noget bredere, og
dermed er debatten selvfølglig blevet en anden.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-01-02 13:42

> Gruppen af deltagerne i denne NG er efterhånden blevet noget bredere,
og
> dermed er debatten selvfølglig blevet en anden.

Hører man en slet skjult request for dk.videnskab.jura.gamle-garde ?

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 07-01-02 13:46

KLIP

> Hører man en slet skjult request for dk.videnskab.jura.gamle-garde ?

Man kan måske også en en mere "folkeligsering" i Peters indlæg. Således har
vi andre lægfolk da også en chanche for at komme "til orde" i NGén.

Vi er bestemt ikke drevne jura-dabattører; men tror da på, vi også har blot
en lille berettelse i verden...

mvh
Bjørn

Fra : Peter G C

Dato : 07-01-02 16:38

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@FJERNDETTEpost3.tele.dk> wrote in message

[klip]

> Vi er bestemt ikke drevne jura-dabattører; men tror da på, vi også har
blot
> en lille berettelse i verden...

I jeres verden: ja

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 07-01-02 16:56

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> skrev:

> I jeres verden: ja

Du ville jo kede dig uden os

Fra : Peter G C

Dato : 07-01-02 17:04

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> wrote in message

[klip]

> Du ville jo kede dig uden os

Jeps - ellers var jeg her jo ikke

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 07-01-02 17:51

> "Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> wrote in message
>
> [klip]

> Jeps - ellers var jeg her jo ikke

Hvad gør man ikke gladeligt for at blive til grin....

Hr. Bjørn

Fra : Peter G C

Dato : 07-01-02 16:37

[klip]

> Hører man en slet skjult request for dk.videnskab.jura.gamle-garde ?

Jeps - eller dk.videnskab.jura.hardcore - og for de svagt opfattende:
dk.videnskab.jura.hardcore.jeg.gider.ikke.høre.mere.vrøvl )

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-01-02 21:41

> dk.videnskab.jura.hardcore

Du kan jo evt foreslå en modereret gruppe. Men umiddelbart ser jeg ikke
mange i jura-gruppen der kunne være berrettigede til at skrive i den.
Ikke nok til en særlig høj trafik altså. Men det kan selvfølgelig være
at en sådan gruppe lokker flere til.

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : jan@stevns.net

Dato : 07-01-02 23:48

"Peter Hansson" <phansson@mail.tele.dk> skrev :

>JA. Men foragelse over misundelse er ikke meget bedre!!

Jeg foragter ikke nogen , konstaterer bare ....

Fra : Peter Hansson

Dato : 08-01-02 06:53

> Jeg foragter ikke nogen , konstaterer bare ....
> --
Det såmænd også kun det jeg gør!!

PH

Fra : Peter Makholm

Dato : 06-01-02 18:31

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@FJERNDETTEpost3.tele.dk> writes:

> Løsningen er således (stadig) bankskifte, da 2 ikke sammenhørende banker har
> hinandens kontooplysninger.

Jamen, der er ikke tale om to ikke-sammenhørende banker. BG og DB er
fussioneret, det er *en* bank!

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix