/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Quickshift
Fra : Flemming J Petersen


Dato : 06-01-02 14:15

Hej

Jeg går og leger lidt med tanken at lave en tændings afbryder som styres af
gear armen, så man kan lave quickshifts uden at skulle slippe gassen. Er der
nogen der har prøvet det og har fået det til at virke?

Planen er at den skal klippe tændningen et kort øjeblik når gear armen når
en hvis position. Tror i det kan lade sig gøre at bruge en normal dum
kontakt som klipper tændingen fra lige før der hvor den skifter gear og til
et lille stykke over hvor den har skiftet gear?

Og som sidste udvej, hvad koster en kommicel version?

Mvh
Flemming J P
Nu kun 1 X CBR900RR som stadigvæk er et samlesæt.
http://www.gimp.dk/gimp.dk/default.asp?side=RR



 
 
Steen Schmidt (06-01-2002)
Kommentar
Fra : Steen Schmidt


Dato : 06-01-02 14:49

> Planen er at den skal klippe tændningen et kort øjeblik når gear armen når
> en hvis position. Tror i det kan lade sig gøre at bruge en normal dum
> kontakt som klipper tændingen fra lige før der hvor den skifter gear og
til
> et lille stykke over hvor den har skiftet gear?

Husk på den spænding du får bygget op på kontakten - den kan hurtigt brænde
kontakten af efter et par genlukninger.

Du skal have en kreds at brænde overskudseffekten af i.

Mvh
Steen



molnit (06-01-2002)
Kommentar
Fra : molnit


Dato : 06-01-02 15:22

> Jeg går og leger lidt med tanken at lave en tændings afbryder som styres
af
> gear armen, så man kan lave quickshifts uden at skulle slippe gassen. Er
der
> nogen der har prøvet det og har fået det til at virke?

Huu ??? nå, så har man hørt det med :)

>
> Planen er at den skal klippe tændningen et kort øjeblik når gear armen når
> en hvis position.

Du mener slukke for tændingsboxen... ellers er det noget uhyggelige høje
spændinger du skal røre ved.


Tror i det kan lade sig gøre at bruge en normal dum
> kontakt som klipper tændingen fra lige før der hvor den skifter gear og
til
> et lille stykke over hvor den har skiftet gear?

Nej... ikke en normal dum kontakt... jeg vil i en MC's tilfælde finde et
hall element frem i stedet, eftersom snavs, fugt, mekanisk slid osv... gør
at det hurtigt ikke vil virke, sider lidt skævt eller andet.... photoswitch
er udelukket pga. snavs...

Det vil sige et Hall Element som kontakt, som så slukker/tænder for et
et relæ som sider på forsyningen til tændingsboxen...

Men inden du begynder på dette kan jeg kun sige en ting.... det vil
ALDRIG virke 100% tilfredsstilende, så jeg vil opfordre dig til at bruge tid
og penge på andre ting som kan forbedre din maskine.

> Og som sidste udvej, hvad koster en kommicel version?

Aner det ikke, men næsten lige meget hvad, så vil den være billig i
forhold til hvis du selv skal lave den.

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251
Suzuki GT-380

>
> Mvh
> Flemming J P
> Nu kun 1 X CBR900RR som stadigvæk er et samlesæt.
> http://www.gimp.dk/gimp.dk/default.asp?side=RR
>
>



madcat (06-01-2002)
Kommentar
Fra : madcat


Dato : 06-01-02 15:31


"Flemming J Petersen" <fjp@gimp.dk> skrev i en meddelelse
news:d5YZ7.2279$n4.630526@newsc.telia.net...

> Og som sidste udvej, hvad koster en kommicel version?

Hos PDQ i England koster en gade version £329.00 og en racer version
koster £399.00

Jesper
>
> Mvh
> Flemming J P
> Nu kun 1 X CBR900RR som stadigvæk er et samlesæt.
> http://www.gimp.dk/gimp.dk/default.asp?side=RR
>
>



Robert (06-01-2002)
Kommentar
Fra : Robert


Dato : 06-01-02 16:36


Flemming J Petersen <fjp@gimp.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:d5YZ7.2279$n4.630526@newsc.telia.net...
> Hej
>
> Jeg går og leger lidt med tanken at lave en tændings afbryder som styres
af
> gear armen, så man kan lave quickshifts uden at skulle slippe gassen. Er
der
> nogen der har prøvet det og har fået det til at virke?
>
> Planen er at den skal klippe tændningen et kort øjeblik når gear armen når
> en hvis position. Tror i det kan lade sig gøre at bruge en normal dum
> kontakt som klipper tændingen fra lige før der hvor den skifter gear og
til
> et lille stykke over hvor den har skiftet gear?
>
> Og som sidste udvej, hvad koster en kommicel version?
>
> Mvh
> Flemming J P
> Nu kun 1 X CBR900RR som stadigvæk er et samlesæt.
> http://www.gimp.dk/gimp.dk/default.asp?side=RR
>

Selvfølgelig findes det du søger, kommercielt

har selv kigget på det til min vmax.... men på den anden side tror jeg
stadig
det er meget belastende for gearkassen, uanset hvor meget man roder
med shiftpoints/rpm...

se engang dette link

http://www.holeshot.com/shifters/shifter.html

Damn! for et vejr.... øv!

Mvh
Robert



Armand (07-01-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 07-01-02 16:34


Robert <mitrigti|_RT_|genavn@hotmail.com> skrev i en
news:a19qu4$4v3$1@sunsite.dk...
>
> ................men på den anden side tror jeg stadig
> det er meget belastende for gearkassen, uanset hvor meget man roder
> med shiftpoints/rpm...

På samme måde som mine tidligere tråde omkring koblingsløst gearskifte
(hvem lærte dig(!) at skifte gear - Hvis du overhovedet har fået det
demonstreret af nogen?!), så tror jeg faktisk at det er den mindst
belastende metode at skifte med
Selvfølgelig uder den forudsætning at vi sammenligner omkring samme
gasgivningsgrad/acceleration!!

Jeg har til ejerens overraskelse demonstreret et jeg, til trods for at
jeg var uvant på hans FZR 600'er (med typisk Yamaha traktorgearkasse!),
kunne skifte gear helt lydefrit uden brug af kobling - Hvilket var mere
end han selv nogensinde havde kunnet.
På samme måde tror jeg også at indtil flere 2.gear på V-max's kunne have
været sparet igenne tiden ved kendskab til den korrekte teknik, eller
alternativt v.h.a. en quick-shift'er :-/

--
Armand.



Christian Stidsen (04-02-2002)
Kommentar
Fra : Christian Stidsen


Dato : 04-02-02 13:32

> På samme måde som mine tidligere tråde omkring koblingsløst gearskifte
> (hvem lærte dig(!) at skifte gear - Hvis du overhovedet har fået det
> demonstreret af nogen?!), så tror jeg faktisk at det er den mindst
> belastende metode at skifte med

<SNIP>

Så var det jeg kom til at tænke på - hvordan skifter man egentlig gear på
den mest korrekte og hensynfulde måde ??
Jeg har for min del aldrig direkte fået det demonstreret af nogen men kunne
da godt tænke mig at høre noget om det!
- ved ikke om du (Armand) tænker på skift med eller uden kobling...

M.v.h.

Christian Stidsen

--
FZR600



Casper Hundebøl (04-02-2002)
Kommentar
Fra : Casper Hundebøl


Dato : 04-02-02 18:23


"Christian Stidsen" <christian@stidsen.net> skrev i en meddelelse
news:ivv78.15810$Eu2.1172734@news010.worldonline.dk...
> > På samme måde som mine tidligere tråde omkring koblingsløst gearskifte
> > (hvem lærte dig(!) at skifte gear - Hvis du overhovedet har fået det
> > demonstreret af nogen?!), så tror jeg faktisk at det er den mindst
> > belastende metode at skifte med
>
> <SNIP>
>
> Så var det jeg kom til at tænke på - hvordan skifter man egentlig gear på
> den mest korrekte og hensynfulde måde ??
> Jeg har for min del aldrig direkte fået det demonstreret af nogen men
kunne
> da godt tænke mig at høre noget om det!
> - ved ikke om du (Armand) tænker på skift med eller uden kobling...
>
> M.v.h.
>
> Christian Stidsen
>
> --
> FZR600
>
>

Pas på! Du starter en krig!!



Armand (04-02-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 04-02-02 18:13


Christian Stidsen <christian@stidsen.net> skrev i en
news:ivv78.15810$Eu2.1172734@news010.worldonline.dk...
> > På samme måde som mine tidligere tråde omkring koblingsløst
gearskifte
> > (hvem lærte dig(!) at skifte gear - Hvis du overhovedet har fået det
> > demonstreret af nogen?!),
> Jeg har for min del aldrig direkte fået det demonstreret af nogen

Som for 99.98765% af alle andre motorcyklister!!

> .............men kunne da godt tænke mig at høre noget om det!
> - ved ikke om du (Armand) tænker på skift med eller uden kobling...

Begge dele er ét fedt!

> ......hvordan skifter man egentlig gear på den mest korrekte og
hensynfulde
> måde ??

Hvis man benytter teknikken til koblingsfrit gearskifte (á forudgående
pres på gearpedalen!) og samtidig bruger koblingen til et kort "snip"
(var det ikke et *snip*, Mads?), og en kun behersket nedgasning, så
indlægges næste gear mest lydeløst og dermed også mest perfekt.
Og netop FZR'erens traktorgearkasse kan jo have god brug herfor!

Vær i samme forbindelse opmærksom på en korrekt kædeopspændings
indvirkning på gearskiftet!
På DMC's FAQ er såvel det koblingsløse gearskifte, som tildragelse af
den perfekte kædeopspænding for lige ens egen model, at finde.
Link: www.dmc-org.dk

--
Armand.



Christian Stidsen (05-02-2002)
Kommentar
Fra : Christian Stidsen


Dato : 05-02-02 00:37


<SNIP>
>Hvis man benytter teknikken til koblingsfrit gearskifte (á forudgående
> pres på gearpedalen!) og samtidig bruger koblingen til et kort "snip"
> (var det ikke et *snip*, Mads?), og en kun behersket nedgasning, så
> indlægges næste gear mest lydeløst og dermed også mest perfekt.
> Og netop FZR'erens traktorgearkasse kan jo have god brug herfor!
>
> Vær i samme forbindelse opmærksom på en korrekt kædeopspændings
> indvirkning på gearskiftet!
> På DMC's FAQ er såvel det koblingsløse gearskifte, som tildragelse af
> den perfekte kædeopspænding for lige ens egen model, at finde.
> Link: www.dmc-org.dk

Hmmmm - hvilken brøler...........
Stavefejl i min signatur - der står jo FZS600 på cyklen!
- nå, hvorom alting er - forstod på et tidligere indlæg at Yamaha's gearboxe
ikke er de mest stilfærdige, så meningen er vel stadig den samme!

Christian

--
Nu på FZS600 :)



Armand (06-01-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 06-01-02 16:38


Flemming J Petersen <fjp@gimp.dk> skrev i en
news:d5YZ7.2279$n4.630526@newsc.telia.net...
>
> Jeg går og leger lidt med tanken at lave en tændings afbryder som
styres
> af gear armen, så man kan lave quickshifts uden at skulle slippe
gassen.
> Planen er at den skal klippe tændningen et kort øjeblik når gear armen
når
> en hvis position. Tror i det kan lade sig gøre at bruge en normal dum
> kontakt som klipper tændingen fra lige før der hvor den skifter gear
og til
> et lille stykke over hvor den har skiftet gear?

Man kan sikkert godt tillempe et hjemmegjort system, så det virker :-/

Der har allerede været snak om selve kontakten, så der holder jeg mig
fri. Men systemet bør nok være således udformet at kontakten trigger et
kredsløb der lukker af for tændingen i variabel tid (tiendedele
sekunder!), således at man kan justere funktionen ind til forekommende
forhold (á f.eks. kædeopspændingen!)!
Selve styringen behøver vel blot at foregå på den side hvor
nødstop-kontakten allerede sidder!

- -
Armand.
(der mener at en quickshifter nok er lige meget skudt over målet på
gaden, og i høj grad kræver tilvænning på banen)





Armand (28-01-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-01-02 22:20


Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en
news:a19r33$2r1h$2@news.cybercity.dk...
>
> - -
> Armand.
> (der mener at en quickshifter nok er lige meget skudt over målet på
> gaden, og i høj grad kræver tilvænning på banen)

- - - - Og lige kan benytte lejligheden til at citere Finn Villadsen for
udtalelsen:
"Glem det skidt, det duer ikke og vil aldrig give dig det halve af hvad
du kan spare (i omgangstider) ved blot at køre lidt mere koncentreret i
kurverne - Det er dér at man skal køre stærkt!"


--
Armand.





Rune Larsen (29-01-2002)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 29-01-02 19:16

Armand wrote:

> - - - - Og lige kan benytte lejligheden til at citere Finn Villadsen for
> udtalelsen:
> "Glem det skidt, det duer ikke og vil aldrig give dig det halve af hvad
> du kan spare (i omgangstider) ved blot at køre lidt mere koncentreret i
> kurverne - Det er dér at man skal køre stærkt!"

Hvordan var det nu det sagde? (intern)

--
/Rune

Armand (30-01-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 30-01-02 21:59


Rune Larsen <nuggi@mip.sdu.dk> skrev i en
news:a36oo0$9og$1@news.net.uni-c.dk...
> Armand wrote:
>
> > - - - - Og lige kan benytte lejligheden til at citere Finn Villadsen
> > for udtalelsen:
> Hvordan var det nu det sagde? (intern)

Hvorfor alt det hemmelighedskræmmeri?

Det sagde: *Booop - boooop - booooop - booooop* (på langsiden
forståes)!

--
Armand







Poul B-H (06-01-2002)
Kommentar
Fra : Poul B-H


Dato : 06-01-02 17:10

Du skal ikke bruge relæ men en transistor, f.eks. en MOSFET. Vær dog
opmærksom på at selv på primær siden af tændspolen kan spændingen være
300volt, hvis du har CDI på maskinen.

her er et par url:

http://www.quickshifter.com/qsc_intro_int.htm
http://www.rscycles.com/BattleShifter.htm
http://www.redracingparts.it/products/electronicgear.htm

Poul B-H

"Flemming J Petersen" <fjp@gimp.dk> wrote in message
news:d5YZ7.2279$n4.630526@newsc.telia.net...
> Hej
>
> Jeg går og leger lidt med tanken at lave en tændings afbryder som styres
af
> gear armen, så man kan lave quickshifts uden at skulle slippe gassen. Er
der
> nogen der har prøvet det og har fået det til at virke?
>
> Planen er at den skal klippe tændningen et kort øjeblik når gear armen når
> en hvis position. Tror i det kan lade sig gøre at bruge en normal dum
> kontakt som klipper tændingen fra lige før der hvor den skifter gear og
til
> et lille stykke over hvor den har skiftet gear?
>
> Og som sidste udvej, hvad koster en kommicel version?
>
> Mvh
> Flemming J P
> Nu kun 1 X CBR900RR som stadigvæk er et samlesæt.
> http://www.gimp.dk/gimp.dk/default.asp?side=RR
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177523
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408674
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste