/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Til alle dem der "bitcher" over støj fra h~
Fra : thomas schreiber


Dato : 06-01-02 14:19

.... link.

http://www.noisecontrol.de

enjoy!


--


Med venlig hilsen
Thomas Schreiber
-
http://www.stall.dk






 
 
Poul Skovmand Thingh~ (06-01-2002)
Kommentar
Fra : Poul Skovmand Thingh~


Dato : 06-01-02 14:25

On 06/01/2002 14:18, in article a19iqk$a95$1@sunsite.dk, "thomas schreiber"
<NOSPAMschreiber@c.dk> wrote:

> ... link.
>
> http://www.noisecontrol.de
>
> enjoy!
>
>
> --
>
>
> Med venlig hilsen
> Thomas Schreiber
> -
> http://www.stall.dk
>
>
>
>
>
Skal jeg pakke min iMac ind i fleece?! Og et par store elefantørevarmere om
den? Det kunne være kønt! He he.

Er der ikke noget med, at man kan udligne lydbølgerne ved præcis
modsatrettede lydbølger?! Man kunne optage harddiskstøjen, reverse den og
loope den ud af højtalerne, mens man arbejder...

Poul


thomas schreiber (06-01-2002)
Kommentar
Fra : thomas schreiber


Dato : 06-01-02 14:41

Mon ikke det ville være nemmere at tage høreværn på? .o)


--


Med venlig hilsen
Thomas Schreiber
-
http://www.stall.dk



"Poul Skovmand Thingholm" <skovmand@mac.com> wrote in message
news:B85E0EC6.E33%skovmand@mac.com...
> On 06/01/2002 14:18, in article a19iqk$a95$1@sunsite.dk, "thomas
schreiber"
> <NOSPAMschreiber@c.dk> wrote:
>
> > ... link.
> >
> > http://www.noisecontrol.de
> >
> > enjoy!
> >
> >
> > --
> >
> >
> > Med venlig hilsen
> > Thomas Schreiber
> > -
> > http://www.stall.dk
> >
> >
> >
> >
> >
> Skal jeg pakke min iMac ind i fleece?! Og et par store elefantørevarmere
om
> den? Det kunne være kønt! He he.
>
> Er der ikke noget med, at man kan udligne lydbølgerne ved præcis
> modsatrettede lydbølger?! Man kunne optage harddiskstøjen, reverse den og
> loope den ud af højtalerne, mens man arbejder...
>
> Poul
>



Henrik Münster (06-01-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 06-01-02 15:28

Poul Skovmand Thingholm <skovmand@mac.com> wrote:

> Er der ikke noget med, at man kan udligne lydbølgerne ved præcis
> modsatrettede lydbølger?! Man kunne optage harddiskstøjen, reverse den og
> loope den ud af højtalerne, mens man arbejder...

Jeg læste engang om sådan et system til biler med en stor
højttaler under sæderne. Det skulle være meget overbevisende, men det er
ved at være mange år siden, og jeg har ikke hørt til det siden.
Mikrofonerne, man bruger i militærfly, der er noget larmende, virker
efter samme princip. De lytter både på siden mod munden og væk fra
munden. De trækker så støjen på ydersiden fra signalet på indersiden, og
så er der kun stemmen tilbage. Derfor skal den slags mikrofoner ret tæt
på munden.
--
Med venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg

Thorfinn (08-01-2002)
Kommentar
Fra : Thorfinn


Dato : 08-01-02 10:37

Poul Skovmand Thingholm <skovmand@mac.com> wrote in message news:<B85E0EC6.E33%skovmand@mac.com>...
> > > http://www.noisecontrol.de

"aus solidem Stahlblech" L O L
Man burde spørge dem om den er skudsikkert.


> Skal jeg pakke min iMac ind i fleece?! Og et par store elefantørevarmere om
> den? Det kunne være kønt! He he.
Min nabo har en ko-fleece med horn. Der _findes_ folk der synes at det
er pænt.

> Er der ikke noget med, at man kan udligne lydbølgerne ved præcis
> modsatrettede lydbølger?! Man kunne optage harddiskstøjen, reverse den og
> loope den ud af højtalerne, mens man arbejder...

Du er ikke helt galt i byen med modsatrette lydbølger. Princippet
bruges i mange mikrofoner for at opnår supercardioid karakter. Læse
mere om mikrofoner på: http://members.aol.com/mihartkopf/


hilsen
Sebastian

- som stadig savner en Neumann solution-D

MacMan (06-01-2002)
Kommentar
Fra : MacMan


Dato : 06-01-02 15:02

I brevet "a19iqk$a95$1@sunsite.dk" skrev thomas schreiber
(NOSPAMschreiber@c.dk) den 06/01/02 14:18:

> http://www.noisecontrol.de

Ja, PC-brugere har altså nogle problemer vi er lykkeligt forskånet for. Jeg
havde i en periode brug for PC og troede at NoiseControl kunne løse
problemet med den pokkers meget larm som de afgiver - det kunne det ikke.
Det blev da bedre, men slet ikke ligesom på en iMac/iBook/[PowerBook når
ventilatoren ikke kører] hvor eneste støj kommer fra harddisken.
Der er ikke noget bedre end en computer der ikke larmer, man kan virkelig
koncentrere sig - det er noget Apple virkelig skal have ros for.

- Morten


Lars H. Fischer (06-01-2002)
Kommentar
Fra : Lars H. Fischer


Dato : 06-01-02 15:31

"MacMan" <nospam@nospam.com> wrote in message
news:B85E1775.1241C%nospam@nospam.com...
> Ja, PC-brugere har altså nogle problemer vi er lykkeligt forskånet
for. Jeg
> havde i en periode brug for PC og troede at NoiseControl kunne løse
> problemet med den pokkers meget larm som de afgiver - det kunne det
ikke.
> Det blev da bedre, men slet ikke ligesom på en iMac/iBook/[PowerBook
når
> ventilatoren ikke kører] hvor eneste støj kommer fra harddisken.
> Der er ikke noget bedre end en computer der ikke larmer, man kan
virkelig
> koncentrere sig - det er noget Apple virkelig skal have ros for.
>
PC og Mac larmer lige meget...
PSU blæseren larmer forfærdelig, hvis ikke man laver 7volt tricket til
PSU blæseren og evt. pakker harddisken ind i skumgummi

Hilsen
Lars H. Fischer



MacMan (06-01-2002)
Kommentar
Fra : MacMan


Dato : 06-01-02 16:03

I brevet "jcZZ7.108$BT4.3890@news.get2net.dk" skrev Lars H. Fischer
(newsgroup@nospam.dk) den 06/01/02 15:30:

> "MacMan" <nospam@nospam.com> wrote in message
> news:B85E1775.1241C%nospam@nospam.com...
>> Ja, PC-brugere har altså nogle problemer vi er lykkeligt forskånet
> for. Jeg
>> havde i en periode brug for PC og troede at NoiseControl kunne løse
>> problemet med den pokkers meget larm som de afgiver - det kunne det
> ikke.
>> Det blev da bedre, men slet ikke ligesom på en iMac/iBook/[PowerBook
> når
>> ventilatoren ikke kører] hvor eneste støj kommer fra harddisken.
>> Der er ikke noget bedre end en computer der ikke larmer, man kan
> virkelig
>> koncentrere sig - det er noget Apple virkelig skal have ros for.
>>
> PC og Mac larmer lige meget...
> PSU blæseren larmer forfærdelig, hvis ikke man laver 7volt tricket til
> PSU blæseren og evt. pakker harddisken ind i skumgummi

Ja, de store modeller, men iMac og iBook gør bestemt ikke.
Og så alligevel ikke, jeg synes faktisk at Athlon maskiner er betydeligt
værre en G4'erne.

- Morten


thomas schreiber (06-01-2002)
Kommentar
Fra : thomas schreiber


Dato : 06-01-02 16:11

> Ja, de store modeller, men iMac og iBook gør bestemt ikke.
> Og så alligevel ikke, jeg synes faktisk at Athlon maskiner er betydeligt
> værre en G4'erne.
>
> - Morten

ALT larmer mindre end athlon. De kølere de bruger for at undgå maskinerne
ikke brænder af, ligner noget der bliver lavet på flydedokken!!!


--


Med venlig hilsen
Thomas Schreiber
-
http://www.stall.dk





Martin Edlich (06-01-2002)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 06-01-02 16:12

In article <B85E25BA.12427%nospam@nospam.com>,
MacMan <nospam@nospam.com> wrote:

> Og så alligevel ikke, jeg synes faktisk at Athlon maskiner er betydeligt
> værre en G4'erne.

De kræver også noget mere køling.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive betragtet som et ønske
om at betale for support, hvilket takseres med 800 kr/time.
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).

MacMan (06-01-2002)
Kommentar
Fra : MacMan


Dato : 06-01-02 16:25

I brevet "newsspam3-A83BCC.16113406012002@dtext.news.tele.dk" skrev Martin
Edlich (newsspam3@mail.edlich.dk) den 06/01/02 16:11:

> In article <B85E25BA.12427%nospam@nospam.com>,
> MacMan <nospam@nospam.com> wrote:
>
>> Og så alligevel ikke, jeg synes faktisk at Athlon maskiner er betydeligt
>> værre en G4'erne.
>
> De kræver også noget mere køling.

Ja, men at de kræver mere køling kan jeg ikke bruge til så meget når man
sidder og skal koncentere sig om en opgave - det er bare dårligt design og
dårligt design kan man takket være Apple blive fri for

- Morten


Christian Bech (07-01-2002)
Kommentar
Fra : Christian Bech


Dato : 07-01-02 12:55

MacMan <nospam@nospam.com> wrote:


> > PC og Mac larmer lige meget...
> > PSU blæseren larmer forfærdelig, hvis ikke man laver 7volt tricket til
> > PSU blæseren og evt. pakker harddisken ind i skumgummi
>
> Ja, de store modeller, men iMac og iBook gør bestemt ikke.
> Og så alligevel ikke, jeg synes faktisk at Athlon maskiner er betydeligt
> værre en G4'erne.

Du har ikke haft en af de tidlige iMacs? Det er bestemt ikke
støjsvagheden, der får mig til at foretrække den fremfor en
hvilkensomhelst anden pc.

--
Christian

Thorbjørn Ravn Ander~ (07-01-2002)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 07-01-02 23:18

giambattista.vico@mail.tele.dk (Christian Bech) writes:

> Du har ikke haft en af de tidlige iMacs? Det er bestemt ikke
> støjsvagheden, der får mig til at foretrække den fremfor en
> hvilkensomhelst anden pc.

Den holder dig vågen, så du ikke døser hen mens du venter?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Christian Bech (08-01-2002)
Kommentar
Fra : Christian Bech


Dato : 08-01-02 14:40

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> giambattista.vico@mail.tele.dk (Christian Bech) writes:
>
> > Du har ikke haft en af de tidlige iMacs? Det er bestemt ikke
> > støjsvagheden, der får mig til at foretrække den fremfor en
> > hvilkensomhelst anden pc.
>
> Den holder dig vågen, så du ikke døser hen mens du venter?

Sjovt, så hurtigt jeg fortrød, at jeg inviterede dig herind.

Min rev. B er ellers blevet et lille kraftværk efter jeg opgraderede fra
32MB RAM til 288.

--
Christian

Thorbjørn Ravn Ander~ (08-01-2002)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 08-01-02 16:15

giambattista.vico@mail.tele.dk (Christian Bech) writes:

> > Den holder dig vågen, så du ikke døser hen mens du venter?
>
> Sjovt, så hurtigt jeg fortrød, at jeg inviterede dig herind.

Godt der er andre der godt vil beholde mig Restistance is
useless, you too will be assimilated with dk.edb.system.unix!

> Min rev. B er ellers blevet et lille kraftværk efter jeg opgraderede fra
> 32MB RAM til 288.

Sadan er det tit. Har du en processor saa du kan koere noget nyere
end version 9?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Christian Bech (08-01-2002)
Kommentar
Fra : Christian Bech


Dato : 08-01-02 16:23

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> > Min rev. B er ellers blevet et lille kraftværk efter jeg opgraderede fra
> > 32MB RAM til 288.
>
> Sadan er det tit. Har du en processor saa du kan koere noget nyere
> end version 9?

Indtil nu har tilbagemeldingerne om X på en 233 MHz iMac været blandede
- jeg har bestemt mig for at gøre som jeg plejer: Jeg venter på Dr.
Münsters tilbagemelding, når han engang får taget sig sammen til at
opgradere (den dag han køber en ny maskine er jeg på spanden).

Desuden synes jeg ikke, at det er vanvittigt ophidsende at skulle ud at
investere i et helt nyt sæt programmer.

--
Christian

Thorbjørn Ravn Ander~ (08-01-2002)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 08-01-02 21:35

giambattista.vico@mail.tele.dk (Christian Bech) writes:

> Desuden synes jeg ikke, at det er vanvittigt ophidsende at skulle ud at
> investere i et helt nyt sæt programmer.

Du er en dårlig kapitalist!

Du er velkommen til at afteste din nuværende programsamling på min
maskine - især hvis du købte Diablo II før jul til 50 kroner.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Christian Bech (09-01-2002)
Kommentar
Fra : Christian Bech


Dato : 09-01-02 15:19

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> giambattista.vico@mail.tele.dk (Christian Bech) writes:
>
> > Desuden synes jeg ikke, at det er vanvittigt ophidsende at skulle ud at
> > investere i et helt nyt sæt programmer.
>
> Du er en dårlig kapitalist!

Eller blot en fattig kapitalist.

> Du er velkommen til at afteste din nuværende programsamling på min
> maskine - især hvis du købte Diablo II før jul til 50 kroner.

Desværre. På trods af dit gode råd, gad jeg ikke køre ud til SuperRadio
- hvorfor købte du den egentlig ikke til mig?

Det er egentlig ikke voldsomt mange programmer jeg skal købe - meget
giver jo sig selv, når det er en *nix. Den afgørende hurdle er en
Officepakke - jeg gider simpelthen ikke først at skulle investere i et
nyt OS for derefter at skulle købe en Officepakke. I stedet venter jeg
til min rev. B er uddateret (sic!) - ved det næste køb får jeg jo
sandsynligvis en AppleWorks 6 oven i hatten, og så kunne Mickey Office
godt tænkes at ryge ud.

--
Christian

Thorbjørn Ravn Ander~ (09-01-2002)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 09-01-02 22:29

giambattista.vico@mail.tele.dk (Christian Bech) writes:

> > > Desuden synes jeg ikke, at det er vanvittigt ophidsende at skulle ud at
> > > investere i et helt nyt sæt programmer.
> >
> > Du er en dårlig kapitalist!
>
> Eller blot en fattig kapitalist.

Det er der nok visse computerfabrikanter der ville sidestille.

>
> > Du er velkommen til at afteste din nuværende programsamling på min
> > maskine - især hvis du købte Diablo II før jul til 50 kroner.
>
> Desværre. På trods af dit gode råd, gad jeg ikke køre ud til SuperRadio
> - hvorfor købte du den egentlig ikke til mig?

Hvorfor skulle jeg dog det? Du ville bare have mig udhængt i
muddergruppen som en der havde misforstået et eller andet, især når du
nu er ved at skifte til Windows 2000.

> Det er egentlig ikke voldsomt mange programmer jeg skal købe - meget
> giver jo sig selv, når det er en *nix. Den afgørende hurdle er en
> Officepakke - jeg gider simpelthen ikke først at skulle investere i et
> nyt OS for derefter at skulle købe en Officepakke. I stedet venter jeg
> til min rev. B er uddateret (sic!) - ved det næste køb får jeg jo
> sandsynligvis en AppleWorks 6 oven i hatten, og så kunne Mickey Office
> godt tænkes at ryge ud.

Har kigget lidt på OpenOffice - det kræver vist en del benarbejde
inden dét er køreklart. Synd.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Christian Bech (10-01-2002)
Kommentar
Fra : Christian Bech


Dato : 10-01-02 11:46

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> > Desværre. På trods af dit gode råd, gad jeg ikke køre ud til SuperRadio
> > - hvorfor købte du den egentlig ikke til mig?
>
> Hvorfor skulle jeg dog det? Du ville bare have mig udhængt i
> muddergruppen som en der havde misforstået et eller andet, især når du
> nu er ved at skifte til Windows 2000.

Jeg iler med at tilføje, at det er nødtvungent og under protest!


--
Christian

René Frej Nielsen (09-01-2002)
Kommentar
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 09-01-02 01:42

Christian Bech <giambattista.vico@mail.tele.dk> wrote:

> Indtil nu har tilbagemeldingerne om X på en 233 MHz iMac været blandede
> - jeg har bestemt mig for at gøre som jeg plejer: Jeg venter på Dr.
> Münsters tilbagemelding, når han engang får taget sig sammen til at
> opgradere (den dag han køber en ny maskine er jeg på spanden).

Jeg har prøvet ovenstående konfiguration og til en hyppig bruger vil jeg
ikke anbefale det. Det klart største problem er, at grafikkortet ikke er
understøttet ordentligt, hvilket mefører dårlig performance.

CPU'en er heller ikke just nogen hurtigløber og jeg vil sige, at en 350
Mhz iMac er minimum til OS X.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Morten Reippuert Knu~ (09-01-2002)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 09-01-02 02:22

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> CPU'en er heller ikke just nogen hurtigløber og jeg vil sige, at en 350
> Mhz iMac er minimum til OS X.

lad os bare konkludere at + rage128 er et must når det gælder Mac OS X.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen...

<icq:131382336>

Henrik Münster (12-01-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 12-01-02 23:53

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:
>
> > CPU'en er heller ikke just nogen hurtigløber og jeg vil sige, at en 350
> > Mhz iMac er minimum til OS X.
>
> lad os bare konkludere at + rage128 er et must når det gælder Mac OS X.

Det er sådan set lidt surt. Nu har jeg lige købt en masse RAM
til min gamle iMac (OK, jeg fik det billigt), og så kommer det frem, at
Mac OS X nok aldrig vil understøtte mit grafikkort, eller i hvert fald
acceleration, eller hvad det nu hedder. Ærligt talt, så mærker jeg ikke
den store forskel med den ekstra RAM under Mac OS 9. Gad vide, om min
RAM kan bruges i andre computere? Den nye iMac bruger også 144 pins
SO-DIMM, men den skal være på 100 ns, og min er nok 66 ns, eller hvad
det nu hedder.
--
Henrik Münster
<henrik@muenster.dk>
Esbjerg, Danmark

Morten Reippuert Knu~ (13-01-2002)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 13-01-02 00:40

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> Det er sådan set lidt surt. Nu har jeg lige købt en masse RAM
> til min gamle iMac (OK, jeg fik det billigt), og så kommer det frem, at
> Mac OS X nok aldrig vil understøtte mit grafikkort, eller i hvert fald
> acceleration, eller hvad det nu hedder.

Der minimale 2D acceleration, men ingen OpenGL eller QT acceleration.

> Ærligt talt, så mærker jeg ikke den store forskel med den ekstra RAM under
> Mac OS 9. Gad vide, om min RAM kan bruges i andre computere?

iBook.

> Den nye iMac bruger også 144 pins SO-DIMM, men den skal være på 100 ns, og
> min er nok 66 ns, eller hvad det nu hedder.

Jeg tror nu at det er PC100 du har fået, langsommere typer SDRAM
produceres stort set ikke længere.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen...

<icq:131382336>

Henrik Münster (13-01-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 13-01-02 15:23

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> iBook.

Så må jeg jo drøne hen og købe sådan en, inden den får hurtigere
bundkort

> Jeg tror nu at det er PC100 du har fået, langsommere typer SDRAM
> produceres stort set ikke længere.

Det kan jo være. Det fremgår ikke rigtigt af æskerne, hvor
hurtigt det er, og jeg gider ikke lige skille min iMac ad for at se
efter. Man kan vel ikke engang se det på RAM-modulerne. Der står som
regel bare et uforståeligt kodenummer.
--
Henrik Münster
<henrik@muenster.dk>
Esbjerg, Danmark

René Frej Nielsen (13-01-2002)
Kommentar
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 13-01-02 15:58

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> Det kan jo være. Det fremgår ikke rigtigt af æskerne, hvor
> hurtigt det er, og jeg gider ikke lige skille min iMac ad for at se
> efter. Man kan vel ikke engang se det på RAM-modulerne. Der står som
> regel bare et uforståeligt kodenummer.

Prøv at tjekke i Apple System Profiler. Det kan være, at den kan se det.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Henrik Münster (13-01-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 13-01-02 16:24

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Prøv at tjekke i Apple System Profiler. Det kan være, at den kan se det.

Desværre. Der står bare "256 MB DIMM".
--
Henrik Münster
<henrik@muenster.dk>
Esbjerg, Danmark

René Frej Nielsen (13-01-2002)
Kommentar
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 13-01-02 16:58

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:
>
> > Prøv at tjekke i Apple System Profiler. Det kan være, at den kan se det.
>
> Desværre. Der står bare "256 MB DIMM".

Hvad med fakturaen på RAM'en. Står der ikke PC-100 eller lign.?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Henrik Münster (13-01-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 13-01-02 22:16

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Hvad med fakturaen på RAM'en. Står der ikke PC-100 eller lign.?

Faktura? Jeg bor i Vestjylland!
--
Henrik Münster
<henrik@muenster.dk>
Esbjerg, Danmark

Morten Reippuert Knu~ (13-01-2002)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 13-01-02 23:22

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> > Hvad med fakturaen på RAM'en. Står der ikke PC-100 eller lign.?
>
> Faktura? Jeg bor i Vestjylland!

men nemdirect ligger i de socialdemokratiske omegnskommuner...

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen...

<icq:131382336>

Henrik Münster (16-01-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 16-01-02 18:47

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
>
> > > Hvad med fakturaen på RAM'en. Står der ikke PC-100 eller lign.?
> >
> > Faktura? Jeg bor i Vestjylland!
>
> men nemdirect ligger i de socialdemokratiske omegnskommuner...

Meget mod sædvane fik jeg en lys idé og skrev til Kingston, der
har lavet RAM-blokkene. Deres tekniske support sendte mig nedenstående
nedslående svar:

> Dear Sir
>
> Thank you for your enquiry.
>
> The memory module KTA-IMAC/256 is a 66Mhz part which is compatible only
> with the Imac 233/266/333.
>
> The new Imacs take PC100 and the Ibook 500 take SDRAM PC133.
>
> Best regards
>
> Sandra Beaujouan
>
> ----------------------------------------------------------------------------
>
> Kingston Technology
> EU Technical
> Email: EU_Technical@Kingston Technology

Jeg forstår det nu ikke helt, for har iBook 500 MHz ikke kun en
66 MHz bus, og kan den så ikke bruge 66 Mz RAM?
--
Henrik Münster
<henrik@muenster.dk>
Esbjerg, Danmark

Morten Reippuert Knu~ (16-01-2002)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 16-01-02 19:36

Henrik Münster <muenster@mac.com> wrote:

>
> Jeg forstår det nu ikke helt, for har iBook 500 MHz ikke kun en
> 66 MHz bus, og kan den så ikke bruge 66 Mz RAM?

Alle versioner af iBook'en bruger PC100 på trods af at nogen af dem har
en 66MHz bus. I Apples dokumentation til din iMac står der ligeledes, at
der _skal_ bruges 100MHz ram (10ns) eller hurtigere.

At Kingston sælger deres klodser som PC66 betyder ikke, at de ikke også
kan overholde PC100 specifikationen. Rent faktisk ville dine klodser
ikke kunne bruges i din iMac, hvis de kun overholdt PC66 specifikationen
(PC66's fordrer ikke tilstedeværelsen af "Serial Presence Detect" i
EEPROM)

Jeg vil tro at dine ram klodser kan bruges, hvis ellers de fysisk er
tilstrækkelig små (1" og 1.25"), otherwise -> RTFM

<http://developer.apple.com/techpubs/hardware/Developer_Notes/Macintosh_
CPUs-G3/original_iMac/iMac.24.html>

<http://developer.apple.com/techpubs/hardware/Developer_Notes/Macintosh_
CPUs-G3/ibook08May01/index.html>


--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen...

<icq:131382336>

Henrik Münster (16-01-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 16-01-02 23:50

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> Alle versioner af iBook'en bruger PC100 på trods af at nogen af dem har
> en 66MHz bus. I Apples dokumentation til din iMac står der ligeledes, at
> der _skal_ bruges 100MHz ram (10ns) eller hurtigere.

Så huskede jeg forkert. Jeg mente, at Apple blot foreskrev 66
MHz RAM til den oprindelige iMac. Jeg kan godt se, at der står 100 NHz i
artiklen, du henviser til.

> At Kingston sælger deres klodser som PC66 betyder ikke, at de ikke også
> kan overholde PC100 specifikationen. Rent faktisk ville dine klodser
> ikke kunne bruges i din iMac, hvis de kun overholdt PC66 specifikationen
> (PC66's fordrer ikke tilstedeværelsen af "Serial Presence Detect" i
> EEPROM)

Nå nej, det havde jeg glemt. (Note til mig selv: Slå ""Serial
Presence Detect" i EEPROM" op i ordbogen.)

> Jeg vil tro at dine ram klodser kan bruges, hvis ellers de fysisk er
> tilstrækkelig små (1" og 1.25"), otherwise -> RTFM

De er meget små. Mindre end den originale klods. Jeg mener, de
er 1,125", men jeg husker det ikke sikkert, og jeg har ikke i sinde at
skille iMac ad for at se efter.
--
Henrik Münster
<henrik@muenster.dk>
Esbjerg, Danmark

Morten Reippuert Knu~ (17-01-2002)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 17-01-02 00:50

Henrik Münster <muenster@mac.com> wrote:

> De er meget små. Mindre end den originale klods. Jeg mener, de
> er 1,125", men jeg husker det ikke sikkert, og jeg har ikke i sinde at
> skille iMac ad for at se efter.

årh, kom nu...

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen...

<icq:131382336>

Henrik Münster (17-01-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 17-01-02 01:50

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> Henrik Münster <muenster@mac.com> wrote:
>
> > De er meget små. Mindre end den originale klods. Jeg mener, de
> > er 1,125", men jeg husker det ikke sikkert, og jeg har ikke i sinde at
> > skille iMac ad for at se efter.
>
> årh, kom nu...

Det er kun fordi du så ved, at du får fred for mig i flere dag,
indtil jeg har fået samlet iMac igen. Men jeg må lige advare dig om, at
min svigerinde ikke har fået hentet sin iMac endnu, så vi har en back-up
nede i kælderen.
Jeg er i øvrigt begyndt at snakke meget om, hvor dejligt det
ville være at have en bærbar computer. Foreløbig lader det nu ikke til,
at min kone bider på.
--
Henrik Münster
<henrik@muenster.dk>
Esbjerg, Danmark

Morten Reippuert Knu~ (17-01-2002)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 17-01-02 07:24

Henrik Münster <muenster@mac.com> wrote:

> Jeg er i øvrigt begyndt at snakke meget om, hvor dejligt det
> ville være at have en bærbar computer. Foreløbig lader det nu ikke til,
> at min kone bider på.

Brug din svigerindes iMac som bærbar i et par uger, vær især flittig når
din kone er hjemme (og kun inde for huset, jeg tvivler på at du er lige
så bred som du er høj).

Sæt dig med den i sofaen, ved køkkebordet, gå rundt med den som var det
en blok A4, træk et 40m langt kabel efter dig til din es-net
forbindelse, tal om hvor smart iMac'en egentlig er og pointer at det er
den perfekte bærbare computer. Husk også ovenstående bemærkninger når i
har gæster, især hvis det er hendes venner og familie der er på besøg.

Så skal hun nok blive så mør, at du får lov til at købe både
basestation, airportkort (+ et kort til hendes bærbare!) og selvfølgelig
en iBook efter eget valg - Hvis du smører rigtigt tykt på kan du
muligvis liste en billig tiBook ind i det lille hjem... Husk hende på
hvor kvalitetsbevist hun er, skal der endelig investeres kan man lige så
godt gøre det ordenligt

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen...

<icq:131382336>

Henrik Münster (17-01-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 17-01-02 16:14

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> Brug din svigerindes iMac som bærbar i et par uger, vær især flittig når
> din kone er hjemme (og kun inde for huset, jeg tvivler på at du er lige
> så bred som du er høj).

Jeg forstår ikke lige den sidste bemærkning, men måske er jeg lidt
tykhovedet. I hvert fald har jeg ikke cyklet længe, så jeg er faktisk
næsten lige så bred, som jeg er høj.

> Sæt dig med den i sofaen, ved køkkebordet, gå rundt med den som var det
> en blok A4, træk et 40m langt kabel efter dig til din es-net
> forbindelse, tal om hvor smart iMac'en egentlig er og pointer at det er
> den perfekte bærbare computer. Husk også ovenstående bemærkninger når i
> har gæster, især hvis det er hendes venner og familie der er på besøg.
>
> Så skal hun nok blive så mør, at du får lov til at købe både
> basestation, airportkort (+ et kort til hendes bærbare!) og selvfølgelig
> en iBook efter eget valg - Hvis du smører rigtigt tykt på kan du
> muligvis liste en billig tiBook ind i det lille hjem... Husk hende på
> hvor kvalitetsbevist hun er, skal der endelig investeres kan man lige så
> godt gøre det ordenligt

Det lyder ellers som en rigtig god idé det hele. Helt tilfældigt har jeg
et 20 m ethernet-kabel, og med det kan jeg vist nå de væsentligste
knudepunkter her i huset.
--
Henrik Münster
<henrik@muenster.dk>
Esbjerg, Danmark

Morten Reippuert Knu~ (17-01-2002)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 17-01-02 16:56

Henrik Münster <muenster@mac.com> wrote:

> Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
>
> > Brug din svigerindes iMac som bærbar i et par uger, vær især flittig når
> > din kone er hjemme (og kun inde for huset, jeg tvivler på at du er lige
> > så bred som du er høj).
>
> Jeg forstår ikke lige den sidste bemærkning, men måske er jeg lidt
> tykhovedet. I hvert fald har jeg ikke cyklet længe, så jeg er faktisk
> næsten lige så bred, som jeg er høj.

ok, så skulle, det ikke volde dig problmer at jonglere med de 40 lbs
(ved ikke hvad det betyder, men det lyder tungt) - du kan evt. montere
en skulderrem på iMac'en...

> > Sæt dig med den i sofaen, ved køkkebordet, gå rundt med den som var det
> > en blok A4, træk et 40m langt kabel efter dig til din es-net
> > forbindelse, tal om hvor smart iMac'en egentlig er og pointer at det er
> > den perfekte bærbare computer. Husk også ovenstående bemærkninger når i
> > har gæster, især hvis det er hendes venner og familie der er på besøg.
> >
> > Så skal hun nok blive så mør, at du får lov til at købe både
> > basestation, airportkort (+ et kort til hendes bærbare!) og selvfølgelig
> > en iBook efter eget valg - Hvis du smører rigtigt tykt på kan du
> > muligvis liste en billig tiBook ind i det lille hjem... Husk hende på
> > hvor kvalitetsbevist hun er, skal der endelig investeres kan man lige så
> > godt gøre det ordenligt
>
> Det lyder ellers som en rigtig god idé det hele. Helt tilfældigt har jeg
> et 20 m ethernet-kabel, og med det kan jeg vist nå de væsentligste
> knudepunkter her i huset.

husk aldrig at pille net kablet ud, gå rund med den og nøjs med at sige
"ups" hver gang børnene vikles ind i ledningen. (NB. 20m lyder iøvrigt
lige lovlig kort til formålet)

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen...

<icq:131382336>

Christian Bech (17-01-2002)
Kommentar
Fra : Christian Bech


Dato : 17-01-02 11:07

Henrik Münster <muenster@mac.com> wrote:

> Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
>
> > Henrik Münster <muenster@mac.com> wrote:
> >
> > > De er meget små. Mindre end den originale klods. Jeg mener, de
> > > er 1,125", men jeg husker det ikke sikkert, og jeg har ikke i sinde at
> > > skille iMac ad for at se efter.
> >
> > årh, kom nu...
>
> Det er kun fordi du så ved, at du får fred for mig i flere dag,
> indtil jeg har fået samlet iMac igen.

Du kan evt. undlade, at være lige så dum som en anden én, der på trods
af ti tommelfingre fik samlet sin iMac - ovenikøbet så godt, at der ikke
syntes at være en umiddelbar risiko for, at den ville rasle fra
hinanden. Derefter bemærkede éns kone, om det fine varmedæksel, der lå
på sofabordet, mon ikke hørte hjemme inde i maskinen.

--
Christian

Morten Reippuert Knu~ (17-01-2002)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 17-01-02 11:29

Christian Bech <giambattista.vico@mail.tele.dk> wrote:

> Derefter bemærkede éns kone, om det fine varmedæksel, der lå
> på sofabordet, mon ikke hørte hjemme inde i maskinen.

Sålænge hun ikke vrissent bemærkede "at det i hvert fald ikke hørte
hjemme på sofaborde!" går det vel ?

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen...

<icq:131382336>

Christian Bech (17-01-2002)
Kommentar
Fra : Christian Bech


Dato : 17-01-02 14:18

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> Christian Bech <giambattista.vico@mail.tele.dk> wrote:
>
> > Derefter bemærkede éns kone, om det fine varmedæksel, der lå
> > på sofabordet, mon ikke hørte hjemme inde i maskinen.
>
> Sålænge hun ikke vrissent bemærkede "at det i hvert fald ikke hørte
> hjemme på sofaborde!" går det vel ?

Min kone er ikke dum, og hvis man først har set mig med en skruetrækker,
så træder man varsomt.

--
Christian

René Frej Nielsen (13-01-2002)
Kommentar
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 13-01-02 23:30

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:
>
> > Hvad med fakturaen på RAM'en. Står der ikke PC-100 eller lign.?
>
> Faktura? Jeg bor i Vestjylland!



--
Mvh.
René Frej Nielsen

Jonas Voss (14-01-2002)
Kommentar
Fra : Jonas Voss


Dato : 14-01-02 00:09

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:
>
> > Prøv at tjekke i Apple System Profiler. Det kan være, at den kan se det.
>
> Desværre. Der står bare "256 MB DIMM".

Det kan være Tattletech kan hjælpe:
http://www.decismkr.com/download.htm

--
//Jonas @ 55.7,12.5
blog | <http://verture.net/>
webhjælp | <http://verture.net/deiw/>
højpandet | <http://geografi.hjem.wanadoo.dk/>

Henrik Münster (14-01-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 14-01-02 06:33

Jonas Voss <spamthis@verture.net> wrote:

> Det kan være Tattletech kan hjælpe:
> http://www.decismkr.com/download.htm

Det var da ellers et smart lille program. Jeg har hentet seneste
beta-version, men desværre kan den ikke sige noget om hastigheden på min
RAM:
"Memory :
RAM Size = 536,870,912 Bytes (512.0 MB)
+ Module 1 = 256 MB SDRAM (1)
+ Module 2 = 256 MB SDRAM (3)"
Ifølge "Read me" skyldes det, at min computer ikke understøtter den
funktion der giver oplysninger om RAM til Tattletech.
--
Henrik Münster
<henrik@muenster.dk>
Esbjerg, Danmark

Morten Reippuert Knu~ (13-01-2002)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 13-01-02 16:05

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> Det kan jo være. Det fremgår ikke rigtigt af æskerne, hvor
> hurtigt det er, og jeg gider ikke lige skille min iMac ad for at se
> efter. Man kan vel ikke engang se det på RAM-modulerne. Der står som
> regel bare et uforståeligt kodenummer.

på min G4 angiver system profil om der er tale om PC100 eller 133
klodser i mine slots. Jeg ved ikke om det er en UMA feature eller det
også omfatter din iMac, men det er da værd at prøve.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen...

<icq:131382336>

Christian Bech (09-01-2002)
Kommentar
Fra : Christian Bech


Dato : 09-01-02 15:19

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Christian Bech <giambattista.vico@mail.tele.dk> wrote:
>
> > Indtil nu har tilbagemeldingerne om X på en 233 MHz iMac været blandede
> > - jeg har bestemt mig for at gøre som jeg plejer: Jeg venter på Dr.
> > Münsters tilbagemelding, når han engang får taget sig sammen til at
> > opgradere (den dag han køber en ny maskine er jeg på spanden).
>
> Jeg har prøvet ovenstående konfiguration og til en hyppig bruger vil jeg
> ikke anbefale det. Det klart største problem er, at grafikkortet ikke er
> understøttet ordentligt, hvilket mefører dårlig performance.
>
> CPU'en er heller ikke just nogen hurtigløber og jeg vil sige, at en 350
> Mhz iMac er minimum til OS X.

Jeg havde faktisk tænkt på processoren som den vigtigste forhindring,
men jeg er i forvejen vant til sløvhed med mine tidligere kun 32 MB RAM,
så det var ikke så skræmmende.

Jeg havde ikke skænket grafikkortet en tanke, så jeg er meget glad for
din advarsel - OSX må vente til der står en iBook/iMac på programmet.

--
Christian

macsteen (06-01-2002)
Kommentar
Fra : macsteen


Dato : 06-01-02 19:38

in article jcZZ7.108$BT4.3890@news.get2net.dk, Lars H. Fischer at
newsgroup@nospam.dk wrote on 06.01.2002 15:30:

> PSU blæseren larmer forfærdelig, hvis ikke man laver 7volt tricket til

Kan du beskrive tricket nærmere?


René Frej Nielsen (06-01-2002)
Kommentar
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 06-01-02 15:27

thomas schreiber <NOSPAMschreiber@c.dk> wrote:

> ... link.
>
> http://www.noisecontrol.de
>
> enjoy!

....og her er så en dansk forhandler...

http://asp.webconsult.dk/default.asp

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177517
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408636
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste