til eftertanke?
Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 06-01-02 14:05

Tilhører du en sunn menighet?
Her er noen punkt som kan hjelpe deg til og finne ut hva som muligens
er galt i din menighet. Dersom du tilhører en Tros-menighet vil kanskje noen
ting være kjent.

Åtte Kjennetegn på en totalitær,destruktiv menighet.

av Jon Tore Lie

Introduksjon:

Her er 8 kjennetegn man kan finne i totalitære destruktive menigheter.
Ikke alle grupper vil nødvendigvis praktisere disse kjennetegn, men mange
vil gjøre det

Disse grupper er som oftest ledet av en karismatisk, og sterk person.

I. Misbruk av skriftsteder.

I en slik menighet er dette det viktigste kjennetegn og det styrer
mange av de andre kjennetegnene.. Ofte er det en mangelfull kirkehistorie og
et svakt teologisk grunnlag. Konsekvensen er at bibelsteder blir tatt ut av
sin sammenheng, brukes feil, og rettferdigjør gale konklusjoner.

A. Doktriner skapes ut fra historiske bøker I Bibelen.
De historiske bøker brukes til og lage
autoritære læresetninger for dagens menighet.

B. Kaotiske sammenhenger. Vers settes sammen for og
underbygge en doktrine. Disse versene har ofte ingen sammenheng med
hverandre.

C. Mystisk blanding. Man tar vers som er beregnet for og
forståes bokstavelig og gir det en åndelig tolkning.

II. Kontroll-orientert lederskap.

Ofte er hel og full underkastelse under lederskapet forventet. Enten
gjennom klar tale eller som undeforståtte, stiltiende regler. Dette pga. at
lederskapet har spesiell kontakt med Gud og er hans utvalgte, salvede,
prophet, osv.

A. Lederskapet har en åpen linje til Gud og de kan ikke stilles
til ansvar for det som måtte komme av profetier, "kunnskapsord" osv. Det gir
dem en helt spesiell autoritet i alt de sier selv i saker som ikke er
sentrale i menighetslivet.

B. I slike menigheter blir skriftsteder Som Hebr 13,17
Salme 105,15 brukt for og manipulere medlemmene og rettferdiggjøre
ledernes posisjon. Versene blir tatt ut av sammenhengen og fritar lederne
for ansvar.

C. Lederskapet bestemmer over områder i livet ditt som
er viktige for deg. Dersom du nekter og følge oppmodningene er du opprørsk.

D. Problemet I slike grupper at medlemmene frivillig gir
opp sin rett vil og ta egne avgjørelser, og på den måten gir makt til
lederen.

III. Issolasjon av medlemmene

Medlemmene blir skilt fra verden på forskjellige måter, for og
beskytte dem mot skadelig påvirkning fra denne verden.

A. Dette er skult I et åndelig språk og blir gjerne fremhevet som et
helt nødvendig steg og ta. "Vi vil hjelpe deg til og bli det beste du kan
bli i Kristus. Og det er vår erfaring at dit tros-liv kan bli skadet om du
leser det og det, ser på det og det, er sammen med de menneskene. Osv. Dette
ville ikke glede Jesus, og du vil til og med kunne falle bort fra sannheten.
Det har skjedd før."

B. Denne isolasjon kan og bety at man advarer mot Kristen litteratur
skrevet av andre, som ikke lederskapet godkjenner.

IV. De få utvalgte.

Åndelig elitisme er ofte veldig tydelig i disse totalitære og
destruktive menigheter. De troende som er på utsiden er gjerne "lunkne", "
kalde" eller ikke troende i det hele tatt.

A. Konsekvensen er at frelse ikke finnes utenfor gruppen, og andre
troende blir gjerne sett på som mulige objekter for misjonering.

B. Totalitære , destruktive menigheter samarbeider lite med andre
menigheter. Og dersom de gjør det er gjerne hensikten og bringe andre inn i
et felleskap der de selv har lederansvaret.

V. Uniformert Levesett.

Uniformert levesett kan uttrykkes gjennom læresetninger, klær språk,
og leveregler.

A. Hensikten er og skape "sanne disipler" av alle
medlemmer.

B. Denne uniformitet kan gjelde alle områder av livet.

V1. Ingen uenighet.

Siden ledereskapet er autoritært sier det seg selv at ingen kan stille
spørsmål ved dem. De er Guds salvede eller hans profeter.

A. I menigheter hvor friheten er stor tåles det at man har uenighet
om lærespørsmål. Det er åndens enhet som er viktig. Men i autoritære grupper
er selv små uenigheter en fare for lederen.

B. Og si ifra er og gjøre opprør mot Gud og man kan risikere at han
snur seg bort eller lar sin vrede komme over deg.

VII Sakte men sikkert

Læresetninger og praksis endres over tid slik at de kommer lenger og
lenger vekk fra det opprinnelige innholdet.

A. Totalitære grupper faller etter hvert langt vekk fra sitt
opprinnelige grunnlag. Mange begynner som ganske sunne og ortodoxe
menigheter men tar senere helt andre veier.

B. Ritualer ser etter hvert ut til og få guddommelig mening. Det som
tidligere var frivillige aktiviteter kan etter hvert bli avgjørende for
medlemmene og delta i om de ønsker og få en åndelig status i forsamlingen.

VIII. Traumatisk Utgang.

Det og forlate en slik menighet er alltid smertefult.

A. Dersom en person plalegger og forlate menigheten og ledere finner
ut dette, vil det bli en konfrontasjon med lederskapet der de vil prøve og
snakke deg fra og forlate menigheten.

B. Personen kan bli fortalt at dersom du forlater oss vil
forferdelige ting kunne skje.; "Kanskje får du kreft eller en annen
sykdom.Kanskje blir du drept i en ulykke.eller til og med : Kanskje du dør!"

C. Og Forlate menigheten er og traumatisk pga at selv om man
forkaster læresetningene fra menighetens forkynnelse så er man indoktrinert
til og tro at frelse ikke finnes utenfor menighetens vegger. Dessuten, hvor
skal man gå?

Erik L

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 06-01-02 14:19

kommer du selv i en sund mennighed, hvor Guds ord er højeste autoritet.

--
Mange kærlige hilsener fra Børge Højlund Jensen
www.nydheder.subnet.dk www.oplevjesus.dk

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 06-01-02 16:59

"Børge Højlund Jensen" <bhj@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> kommer du selv i en sund mennighed, hvor Guds ord er højeste autoritet.

Guds Ord har vel højeste autoritet i alle ret troende kirker, elles er det
jo ikke Gud der bestemmer. Og jeg tror ikke Gud vil være nr to (eller værer)
på listen autoritetslisten i nogen kirke?

Har Guds Ord kun en autoritet der er mindre end kirkeledernes autoritet er
Gud der selt ikke. (så simpel er det)

Erik L

Fra : Mr. D

Dato : 06-01-02 16:58

Erik Engelbrecht Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Su_Z7.131$BT4.4133@news.get2net.dk...

> [...]
> på listen autoritetslisten i nogen kirke?
>
> Har Guds Ord kun en autoritet der er mindre end kirkeledernes autoritet er

Du er virkelig en knold til at svare på direkte spørgsmål. Spørgsmålet var:
kommer du selv i en sund mennighed, hvor Guds ord er højeste autoritet.

Mr. D

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 06-01-02 17:28

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
var:
> kommer du selv i en sund mennighed, hvor Guds ord er højeste autoritet.

Men en Knold der søger sandheden og ikke Guds Autoritet, Mr D, Men syntes
du ikke det er et temmeligt tåbeligt spørgsmål, da alle søger efter
Autoritet og ikke sandheden i de krese hvor han færdes og reklamere for?

Hvordan var det med Anders A. fandt han Autoritet hos Maranata?

Erik L

Fra : Mr. D

Dato : 06-01-02 18:31

Erik Engelbrecht Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:qW_Z7.147$BT4.4661@news.get2net.dk...

> Hvordan var det med Anders A. fandt han Autoritet hos Maranata?

Hvem er Anders A? Og endnu engang: kommer du selv i en sund mennighed, hvor

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 06-01-02 20:10

> [...]
> nyhedsmeddelelse:qW_Z7.147$BT4.4661@news.get2net.dk...

> Hvem er Anders A? Og endnu engang: kommer du selv i en sund mennighed,

Du har selv skrevet; at jeg hendter dåbsevangelium ud fra den blå luft og
for os er at flyve rundt med fejllære også ensbetydende med at man tilhører
løgneren og ikke sandheden,

Du er vel ikke i tvivl om hvem jeg tilhører Mr D ?

AA; var han ikke en af de afhopperne fra Jesus Kristus menighed, en af dem
der prøvede at overtage Ordet, Magten og Æren da Maranata kom til Danmark
for at skabe splittelse?

Det er forresten sandt; Aake Samuelsen synger en sang der handler om den
dåbspagt jeg taler om, Fornyelse, Omskærelse og Genfødsel ( LPén "Det er
betalt" ) Men Aake kender du nok ikke, han var vist kun Pinsemand med et
forkert dåbsyn, ikke?

Erik L

Fra : Mr. D

Dato : 06-01-02 22:47

Erik Engelbrecht Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Vh1_7.195$BT4.6188@news.get2net.dk...

> Du har selv skrevet; at jeg hendter dåbsevangelium ud fra den blå luft og
> for os er at flyve rundt med fejllære også ensbetydende med at man
tilhører
> løgneren og ikke sandheden,

Det er jo ikke noget svar at skrive om, hvad du tror jeg mener om den
menighed, du kommer i, som jeg ikke ved hvad er for en. Endnu en gang Børges
spørgsmål: kommer du selv i en sund mennighed, hvor Guds ord er højeste
autoritet

> Du er vel ikke i tvivl om hvem jeg tilhører Mr D ?

Jo

> AA; var han ikke en af de afhopperne fra Jesus Kristus menighed, en af dem
> der prøvede at overtage Ordet, Magten og Æren da Maranata kom til Danmark
> for at skabe splittelse?

Jeg kender ikke AA, og i det hele taget kender jeg ikke så meget til Maran
Ata i Danmark. Det blev jo aldrig rigtigt til noget, så vidt jeg har
forstået.

> [...]
> dåbspagt jeg taler om, Fornyelse, Omskærelse og Genfødsel ( LPén "Det er
> betalt" ) Men Aake kender du nok ikke, han var vist kun Pinsemand med et

Han hed Aage og ikke Aake, og jo, ham kender jeg. Det lader til at du kender
ham meget lidt, for mage til fordrejning af hans dåbssyn skal man da lede
længe efter. Aage Samuelsen havde en stærk dåbsforkyndelse, stærk fordi han
altid stod i opposition til den norske statskirke. men, han forkyndte ikke,
at dåben var nødvendig for frelse eller at den nye fødsel skete i
dåbsvandet.

Hvilken sang er det, du hentyder til fra "Det er betalt"?

Aage skrev også denne sang. Læg især mærke til vers fire, og til, at Aage
først oplever en gennemgribende frelse i vers 5 og 6, inden han lader sig
døbe i vand og modtager Helligåndsdåben i vers 7.

Mr. D
Simon Griis

Gå på evangelisk møte var for meg utenkelig. Be til Gud å bli en kristen,
var det ingen mening i. Tenk å ligge der på kne og rope høyt Halleluja. Nei,
en sådan læresetning vil jeg holde meg ifra.

2. Jeg er døpt som ganske liten i en kirke pen og stor. Og jeg tror på Gud i
himlen, jeg som alle andre tror. Jeg gjør godt mot alle mennesker, er så pen
og pyntelig. Så å bli noe bedre enn meg, det synes jeg var vanskelig.

3. Men en kveld jeg satt alene fikk jeg plutselig slik trang Til å gå på
pinsemøte, for å høre spill og sang. Og jeg gjorde som jeg tenkte, jeg tok
plass på siste benk. Mens de talte og de sang, så ble jeg mer og mer
fortenkt.

4. Predikanten gjentok gang på gang du fødes må på ny! Ingen kommer inn i
himlen på sitt gode navn og ry. Egen gjerning duger intet, ei litt vann av
prestens hånd. Skal du frelses, må du fødes ved den gode Hellig Ånd.

5. Denne tale gikk som piler like til mitt hjerte inn, Og jeg kjente hvordan
Herren bøyde ned mitt stive sinn. Aldri før jeg hadde sett at jeg så stor en
synder var Før enn jeg fikk skue Jesus Kristus morgenstjernen klar.

6. Det som før var meg en gåte, ble for meg en virkelighet. Alt mitt eget
ble fordrevet av Guds store kjærlighet. Og jeg kjente jeg ble løst og fri
fra tvilens sterke bånd, Mens mitt hjerte strømmet over, og det jublet i min
ånd.

7. Og av nåde fikk jeg følge frelseren i dåpens grav. Siden fikk jeg selve
pantet, da han åndens dåp meg gav. Derfor priser jeg min Herre, roper høyt:
Halleluja! Og den læren jeg nu har, den vil jeg aldri gå ifra.

Fra : Mr. D

Dato : 06-01-02 22:49

> [...]
> dåbspagt jeg taler om, Fornyelse, Omskærelse og Genfødsel ( LPén "Det er
> betalt" ) Men Aake kender du nok ikke, han var vist kun Pinsemand med et

Måske du også skulle læse denne sang af Aage Samuelsen. Læg især mærke til
vers 3 og konsekvensen af denne tro i vers 5

Mr. D
Simon Griis

Under orgelbrus og kirkeklokkelarm, Ble jeg herlig frelst ved moders myke
barm. Presten dypt alvorlig sa, mens min fadder svarte ja. Never tre med
vann på hode må du ha.

2. Og i redsel satan ut av hjertet for. Mens jeg sovnet søtt i armen til min
mor. Ritualet gikk sin gang, menigheten gråt og sang, Pluss litt glede i en
salme trøtt og lang.

3. Etter femten år jeg stod på samme sted. Med et hjerte fylt av barnedåpens
fred. Som en kirkens konfirmant, visste jeg at det var sant, At i dåpen
frelse jeg for sjelen fant.

4. Mange år gikk hen og jeg for døden lå. Presten kom og sa: Du nattverden
skal få. Kun på kirkens lære bygg og da er du ganske trygg, Herren vet at du
er syndefull og stygg.

5. Da min sjel forlot min dødelige kropp. Mine øyne jeg i helvete slo opp.
Prester biskoper var der, men de var ei så som her. Nu de skrek og ropte
dette sannhet er.

Fra : Mr. D

Dato : 06-01-02 22:53

> [...]
> dåbspagt jeg taler om, Fornyelse, Omskærelse og Genfødsel ( LPén "Det er
> betalt" ) Men Aake kender du nok ikke, han var vist kun Pinsemand med et

Eller måske du skulle læse denne sang af Aage Samuelsen. læg mærke til, at
Han bliver frelst ved Skrifternes Jesus i tro allerede i vers 1
Han lader sig først døbe som en lydighedshandling i vers 2
Han bliver døbt med Ånden i vers 3
Jesus kommer igen i vers 4

Mr. D
Simon Griis

Skriftenes Jesus kom inn i mitt hjerte, Stillet min uro, og fylte min trang.
Villig han tok all min synd og min smerte, Da han på korstreet blødende
hang.

2. Skriftenes Jesus i ordet befalte, La deg begrave i rikelig vann. Og jeg
fikk gjøre som han til meg talte, Begraves i dråper, det går ikke an.

3. Skriftenes Jesus i Ånden meg døpte, Så jeg i tunger fikk prise min Gud.
Og i sin hellighetsdrakt han meg svøpte, Tror meg å være hans dyrkjøpte
brud.

4. Skriftenes Jesus i skyen snart kommer, Henter fra jord de som fulgte ham
her. Skue de får, i den evige sommer, Skriftenes Jesus, just så som han er.

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 07-01-02 03:07

> [...]
> Han bliver frelst ved Skrifternes Jesus i tro allerede i vers 1
> Han lader sig først døbe som en lydighedshandling i vers 2

Tak for hjælpen Mr D, det er jo lige de fire vers jeg har holdt fast i hele
tiden, medens en del her ikke mener af man behøver v 2, hvorom du selv
citere Aage " Never tre med vann på hode må du ha." , og jeg mener "må du
ha" er det samme som kan du ikke undværer.

Hvorfor skal jeg fortælle dig om min menighed, er mit menighedssyn ikke mere
DLKs livsyn? Altså min syn på menighedslivet og hvordan jeg kan forstår alle
ni nådegaver i funktion, hvis folk vil stoppe splittelser og andet arigskab
og leve i kærlighed med brødrene, SL 133. Man kan arbejdte for at nå frem
et mål der for mand er uopnåeligt uden Guds Nåde, uden at være fremme endnu?

Abraham vandrede også i tro frem mod målet, jeg vandre frem mod Abrahams
land for at stille mig op som arving til landet, som jeg blev arving til da
jeg blev døbt til Kristus Gal 27-29 ( Gal 5v24, derom kan du læse i Rom
6v6).

Erik L

Mark 16v16,
Den der tror og bliver døbt, skal blive frelst, alle andre har ikke en
chance!

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-01-02 16:21

"Erik Engelbrecht Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:8Ui_7.98$uY5.4190@news.get2net.dk...

[ ... ]
> Erik L
>
> Mark 16v16,
> Den der tror og bliver døbt, skal blive frelst, alle
> andre har ikke en chance!

Citatfusk og Skriftsforvanskning så det basker!

Andreas Falck - ICQ 108 480 093
--
"Skabelse og Syndflod" - http://www.syndflod.dk
"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 07-01-02 16:54

"Andreas Falck" <webmaster@bibel-skole.dk> skrev i en meddelelse
> "Erik Engelbrecht Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
> meddelelse news:8Ui_7.98$uY5.4190@news.get2net.dk...
>
> [ ... ]

> Citatfusk og Skriftsforvanskning så det basker!

Sååå, hvad står der elles, ???

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-01-02 17:22

"Erik Engelbrecht Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:Twj_7.111$uY5.4444@news.get2net.dk...
> "Andreas Falck" <webmaster@bibel-skole.dk> skrev i en meddelelse

> Sååå, hvad står der elles, ???

Prøv at læse og citere verset helt ordret som det forekommer i
Bibelen!

Fra : E.Dalgas

Dato : 07-01-02 16:43

Erik Engelbrecht Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev

Klip
> [...]
frem
> et mål der for mand er uopnåeligt uden Guds Nåde, uden at være fremme

Alle ni nådegaver i funktion - Er det dit krav til, hvad du forstår ved en
"sand" menighed og er dette, en "sand" menigheds, virkelige mål ??

--

************
E. Dalgas

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 07-01-02 16:53

"E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse

> Klip
>
> Alle ni nådegaver i funktion - Er det dit krav til, hvad du forstår ved en
> "sand" menighed og er dette, en "sand" menigheds, virkelige mål ??

Ja, Hvor Herren er er selvfølgeligt også hans nådegaver!

Der står da i Bibelen, at det er Gud der HAR givet menigheden alle
nådegaverne, så vil du vel ikke sige; Nej Tak Gud, vi vil ikke have
nådegaverne.

Erik L

Fra : E.Dalgas

Dato : 08-01-02 00:09

Erik Engelbrecht Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Pvj_7.110$uY5.4507@news.get2net.dk...

> [...]
>
> Der står da i Bibelen, at det er Gud der HAR givet menigheden alle
> nådegaverne, så vil du vel ikke sige; Nej Tak Gud, vi vil ikke have

Gud har i Kristus, ved Helligånden, skænket menigheden nådegaverne. Ja! Men
disse er og bliver altid, ÅNDENS gaver og styres derfor suværent af
Helligånden. Dvs at det er Helligånden der styre og tildeldeler gaverne
efter de behov Kristus ser og ikke en menneskelig (de kristne) styring af
nådegaverne der er tale om. Så at gøre disse gaver til "betingelser" for om
en menighed, står i sandheden, er uheldig, da det ikke er menigheden der
virker gaverne, men Ånden som virker, dem.

--

************
E. Dalgas

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 08-01-02 01:48

> [...]
> en menighed, står i sandheden, er uheldig, da det ikke er menigheden der
> virker gaverne, men Ånden som virker, dem.

Ja; jeg ved at nogle ophøjer Helligånden før Jesus, Men ikke mig.

Alt er blevet til af Jesus og til Jesus. Den største Nådegaven er at blive
tilgivet og frelst og det er Jesus, Guds Ord helt allene om at kunne!

Erik L

Fra : Mr. D

Dato : 07-01-02 17:00

Erik Engelbrecht Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:8Ui_7.98$uY5.4190@news.get2net.dk...

> [...]
> citere Aage " Never tre med vann på hode må du ha." , og jeg mener "må du
> ha" er det samme som kan du ikke undværer.

Det er jo det, jeg hele tiden har sagt. Du forstår ikke at læse en
almindelig tekst. Sangen er dybt ironisk - og resultatet af præsens tre
næver vand er, at sangeren til sidst vågner op i Helvedet, hvor også de
præster og biskopper er, som lovede ham frelse i dåben

Du må hellere læse alle tre sange igen. Uanset hvor meget du snor dig, kan
du ikke få aage Samuelsen til at mene, at der er frelse ved vand - og han
kan heller ikke nå at ombestemme sig, for han er død.

Mr. D
Simon Griis

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 07-01-02 22:28

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

Hold da helt kæft mand, er du tungnem.

Jeg siger at Pinsevækkelsen og Baptisterne og Aake forkynder/synger; at når
man tror og bliver døbt bliver man frelst.

INGEN SIGER DÅBEN FRELSER, INGEN LOVER FRELSE VED KUN AT LADE SIG DØBE.

Men som Jesus befaler os i Mat 28 at døbe, og Peter befaler i ApG 2v 38,
Apg 10v 48 at vi skal døbt. Så er det en Guds befaling at døbe og lade sig
døbe.

Det vil også sige at det er ulydighed ikke at døbe eller lade sig døbe og
ulydighed har ikke del eller lod i Guds rige og arver ingenting.

Har du undervist en menigheden i at de kan blive frelst i ulydighed til Guds
dåbsbefaling og at ingen behøver dåben for at komme til Gud, så er du i seng
med forføren og tilhører ikke Gud.

Uimodsigeligt er skriften;

" Den der tror og bliver døbt skal blive frelst, men den , som er vantro,
skal blive fordømt " Mark 16v16

Men dette skriftsted vil du jo nok også benægte er Bibelsk, fordi ordlydet
er da et ømt punkt for digog din dåbspraktis, ikke?

Erik L

PS, jeg står af her; 2 Kor 1v13 &14 (så let er det)

Fra : E.Dalgas

Dato : 08-01-02 00:09

Erik Engelbrecht Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev

> Det vil også sige at det er ulydighed ikke at døbe eller lade sig døbe og
> ulydighed har ikke del eller lod i Guds rige og arver ingenting.

Det er jo hvad jeg har skrevet op til flere gange, dåb i vand er en
lydighedshandling mod Guds ord og ikke et frelsende sakramente, som du
ophøjer dåbshandlingen til at være. Jeg kunne opstille en lang række punkter
der også har med lydighed mod ORDET at gøre, men at gøre disse til
betingelser for frelse er at føre lovens forbandelse ind i den kristne
menighed og det er i sandhed ULYDIGHED, Erik L.

Fra Apg 16 :

Så førte han dem udenfor og spurgte dem: »I gode herrer, hvad skal jeg gøre
for at blive frelst? v30

Paulus` svar - [TRO] »Tro på Herren Jesus, så skal du og dit hus blive
frelst.« v31

Ja, tro på kristus, så skal du blive frelst (født på ny) og først derefter
giver dåben mening.

--

************
E. Dalgas

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 08-01-02 01:32

> [...]
> betingelser for frelse er at føre lovens forbandelse ind i den kristne
> menighed og det er i sandhed ULYDIGHED, Erik L.

Det var da dejligt at hører, så er vi jo enig i at Gud omskærer os på
hjertet i dåben og frelser os gennem dåbens vand, Herligt når Brødre er
enige SL 133

Erik L

Fra : Mr. D

Dato : 13-01-02 12:58

Erik Engelbrecht Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Hpo_7.215$uY5.7341@news.get2net.dk...

> Hold da helt kæft mand, er du tungnem.

Uha, den slår hårdt - især når den kommer fra dig

> Jeg siger at Pinsevækkelsen og Baptisterne og Aake forkynder/synger; at
når
> man tror og bliver døbt bliver man frelst.

Nej, du skrev helt nøjagtigt, at Aage Samuelsen synger om den dåbspagt, du
tror på. Både i det første og i det andet er du altså fuld af løgn.

> INGEN SIGER DÅBEN FRELSER, INGEN LOVER FRELSE VED KUN AT LADE SIG DØBE.

Hold op mæ det råven! Du vækker mig jo, og jeg gider ikke være vågen, når
jeg diskuterer med dig

> Det vil også sige at det er ulydighed ikke at døbe eller lade sig døbe og
> ulydighed har ikke del eller lod i Guds rige og arver ingenting.

I det første er baptisterne enige med dig. For dem er dåben hovedsagligt en
lydighedshandling. Men om man ikke har lod og del i Guds rige, hvis man er
ulydig på nogle punkter, så er der vist en hel del, som kommer et andet sted
hen, end de regner med. Jeg gav dig længere oppe i tråden en artikel om
baptisternes dåbssyn af Spurgeon. Prøv om du kan stave dig igennem den. For
ham er dåben meget vigtig og en lydighedshandling, men den er ikke
sakramental, som du påstår.

> [...]
Guds
> dåbsbefaling og at ingen behøver dåben for at komme til Gud, så er du i

Jeg er slet ikke i seng. Har ikke tid

> PS, jeg står af her;

Det kan jeg godt forstå. Så meget ævl på så lidt plads, som du har præsteret
i denne debat, skal man lede længe efter.

Fra : Willy Brochs

Dato : 06-01-02 17:02

Det er mulig at jeg selv er medlem i en slik menighet, og det skulle derfor
være artig om du kan si noe om du selv har hatt kontakt med en menighet som
kommer under betegnelsen "autoritær."
Willy

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 06-01-02 17:56

"Willy Brochs" <wbrochs@online.no> skrev i en meddelelse

> [...]
derfor
> være artig om du kan si noe om du selv har hatt kontakt med en menighet

Ja, der begyndte min kristendom, men de menigheder hænger ikke på træer. Jeg
er af den tro at det ikke lønner sig at søge efter Autoritet fordi den får
vi aldrig alligevel, men vi har mulighed for at fylde os med sandgeden, Guds
Ord og derved vække Jesus kærlighed til de mennesker som vi taler til og er
i daglig kontakt med. Kun gennem sit Ord (sandheden) kan Gud bringe sin
kraft og frelse til mennesker.

Hele evangeliet drejer sig om hvad Jesus kan og gør, for kun han har
autoritet og vores opgave er ikke at frelse mennesker med Guds kraft, men at
ophøje Jesus for hans frelse ved at fortælle sandheden videre til de som
ikke kender til Jesus og hans frelse. Under og tegn skal Jesus nok selv
sørge for, hvis vi ophøjer ham til hans velbehag.

Der er kun et eneste skriftsted i bibelen, hvor Gud har giver et menneske
sit autoritet, Josua 10 v 12.

Erik L

Fra : Willy Brochs

Dato : 06-01-02 22:34

> [...]
> ikke kender til Jesus og hans frelse. Under og tegn skal Jesus nok selv
> sørge for, hvis vi ophøjer ham til hans velbehag.

AMEN!
Willy Brochs