'Regenskirken' - hvor var det?
Fra : Sebastjan in Malta

Dato : 06-01-02 12:51

Her er et problem som jeg har interesseret mig for i en halv snes år,
men som jeg trods forespørgsler andetsteds ikke har fået løst.

At Grundtvig i 1810 holdt sin dimisprædiken ("Hvi er Herrens Ord
forsvundet af hans Hus"), synes at være et faktum. Ligeledes er det
vist klart at han holdt den i 'Regenskirken'. Men da to forskellige
kirker har været kaldt således, er der trods alt usikkerhed om hvor
Grundtvig holdt denne berømte prædiken.

Jeg rejser spørgsmålet her i håbet om at nogen kan hjælpe til at få
det besvaret én gang for alle.

Sebastjan

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 07-01-02 17:31

Sebastjan in Malta skrev:

> [...]
> vist klart at han holdt den i 'Regenskirken'. Men da to forskellige
> kirker har været kaldt således, er der trods alt usikkerhed om hvor

Jeg kan ikke se andet, end at det må være Trinitatis kirke. Før Chr IV
byggede Trinitatis kirke, var der en kirkesal på Regensen - og den blev
kaldt regenskirken (men det var jo altså længe før Grundtvigs tid). Hvilken
anden kirke mener du, der kan være tale om?

Venlig hilsen Dikte

Fra : Sebastjan in Malta

Dato : 08-01-02 11:00

"Benedikte Brisson" <dikte@paradis.dk> wrote in message news:<a1cidu$lqo$1@sunsite.dk>...

> [...]
> kaldt regenskirken (men det var jo altså længe før Grundtvigs tid). Hvilken
> anden kirke mener du, der kan være tale om?

Da Trinitatis Kirke blev taget i brug (under Frederik III) var det
ikke som sognekirke, men som universitets- og studenterkirke, og den
afløste i denne egenskab den kirkesal som du nævner. Derved gik navnet
'Regenskirken' - i det mindste i daglig tale - over på den nye kirke.
Men som det går i slige tilfælde beholdt den gamle sal, som herefter
brugtes som auditorium og læsestue, sit gamle navn. Derfor er det i en
periode (af uvis længde) ikke klart hvad der mentes med
'Regenskirken'.

Det ser ud til at dimisprædikener blev holdt i en gudstjenstlig ramme
(med salmesang osv.), hvad der også tyder på at Grundtvig prædikede i
kirken, ikke i auditoriet på Regensen.

Men jeg kan ikke komme uden om et beslægtet problem angående digteren
J. L. Heiberg. Om ham oplyses det:

"Den 11. Oktbr. 1817 stod han da paa Katedret, der som Følge af
Universitetets Mangel paa Lokaler efter Bombardementet i 1807 var
rejst i Regenskirken (Trinitatis Kirke), og forsvarede sin ...
Disputats."
(M. Borup, Johan Ludvig Heiberg, I (1947), side 80.)

Er det plausibelt at universitetet benyttede kirken til en
(ikke-teologisk) disputatshandling? Jeg kan ikke se bort fra den
mulighed at den fandt sted i salen på Regensen; i så fald har Borup i
sin kilde læst 'Regenskirken' og antaget at dette ord endu i 1817
(alene) betegnede Trinitatis Kirke. Er denne formodning rigtig, har
'Regenskirken' endnu i 1817 kunnet betegne salen på Regensen, og
usikkerheden omkring Grundtvigs prædiken kan da ikke helt afvises.

Venlige hilsner, Sebastjan

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 08-01-02 12:38

Sebastjan in Malta skrev:

> [...]
> brugtes som auditorium og læsestue, sit gamle navn.
> Derfor er det i en periode (af uvis længde) ikke klart hvad

Prøv evt. at spørge i dk.historie.genealogi. De ved ikke så lidt om
gamle sogneforhold.

Thomas T.