konfirmation
Fra : Ralph

Dato : 04-01-01 21:52

Jeg har ikke været i denne gruppe før (forklaring følger) og jeg beklager
hvis spørgsmålet har været diskuteret tidligere, men min newsreader hentede
28000 indlæg, så jeg gad ikke lige søge dem igennem.

Min kone og jeg er begge udmeldt af folkekirken, vores tre børn er dog alle
døbt (før udmeldelsen). Så mit spørgsmål er blot, vil der blive problemer
hvis vore børn vælger at blive konfirmeret? Den ældste er troende, så vi
skal snart til at gøre noget hvis hun ikke kan blive konfirmeret pga. vores
ikke-medlemsskab af klubben

Venligst
Ralph

Fra : Erik Larsen

Dato : 04-01-01 22:20

> [...]
> hvis vore børn vælger at blive konfirmeret? Den ældste er troende, så vi
> skal snart til at gøre noget hvis hun ikke kan blive konfirmeret pga.

Hvis dine børn er udmeldt, har du sikkert gjort det. Først indmelder du
børnene, så udmelder du børnene så vil du have dem konfirmeret ??

spørgsmål; - Er det ikke dig der har et problem ??

Men konfirmation er kun skik og brug og kan ikke findes i bibelsk forstand,
men pengene er da rarer at få.

Erik

Fra : Ralph

Dato : 04-01-01 22:55

> Hvis dine børn er udmeldt, har du sikkert gjort det. Først indmelder du
> børnene, så udmelder du børnene så vil du have dem konfirmeret ??

Mine børn er - så vidt jeg ved - IKKE udmeldt, jeg har kun udmeldt mig selv.

> spørgsmål; - Er det ikke dig der har et problem ??

Næh, jeg tror ikke på gud (provokerene skrevet med lille g), og derfor er
jeg ikke medlem af folkekirken, ingen gud, ingen problem. Min datter -
derimod - tror på Gud, og jeg vil ikke have at hun skal have problemer med
sine forældres ugudelighed, derfor denne forespørgsel.

> Men konfirmation er kun skik og brug og kan ikke findes i bibelsk
forstand,
> men pengene er da rarer at få.

Dem kan hun da sagtens få, men hvis det nu betyder noget for hende, så vil
jeg da ikke afskrive hende muligheden.

Venligst
Ralph

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 05-01-01 12:14

Ralph <rwr@post6.tele.dk> wrote:

> Næh, jeg tror ikke på gud (provokerene skrevet med lille g)

Det hedder på dansk Gud med stort 'g'. Lille 'g' bruges kun, hvis du
havde skrevet:

Næh, jeg tror ikke på guderne .
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Niels Steg

Dato : 04-01-01 22:39

> [...]
vi
> skal snart til at gøre noget hvis hun ikke kan blive konfirmeret pga.

Du har et problem, altså med den udmeldelse... ingen medlemskab = ingen
konfirmation

Men du kan opsøge en frikirke efter eget valg, jeg selv kommer i
pinsekirken, i de kirker er det ofte tradition at de unge får en særlig
undervisning afsluttende med en fest ved samme alder som konfirmanderne
altså ca. 14 år.

Niels

Fra : N/A

Dato : 04-01-01 23:11

Fra : Niels Steg

Dato : 04-01-01 23:11

> Så vidt jeg ved er det kun min kone og jeg som er udmeldt, som
skrevet:
> vores børn er døbt og vi har IKKE udmeldt dem.

Så skulle det vel være ok... Hvis det er den vej de ønsker..

Bare lad stå til, så vil de blive kontaktet i skolen.

Niels

Fra : villy kjaer

Dato : 05-01-01 00:54

> [...]
> hvis vore børn vælger at blive konfirmeret? Den ældste er troende, så vi
> skal snart til at gøre noget hvis hun ikke kan blive konfirmeret pga.

Jeg mener det er noget præsten bestemmer. Ihvert fald kan han afvise at
konfirmere en selv om vedkommende er i folkekirken.
Hvis pigen ønsker at blive konfirmeret på grund af sin personlige tro,
skulle det da være en underlig præst der siger nej. Hun skal vel ikke
straffes fordi faren er fjollet

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 05-01-01 04:21

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> mælte sligt:

Hej Ralph

Går det godt derhjemme?

>Jeg har ikke været i denne gruppe før (forklaring følger) og jeg beklager
>hvis spørgsmålet har været diskuteret tidligere, men min newsreader hentede
>28000 indlæg, så jeg gad ikke lige søge dem igennem.

Det er helt ok. Spørgsmålet har aldrig været oppe at vende før.

>Min kone og jeg er begge udmeldt af folkekirken, vores tre børn er dog alle
>døbt (før udmeldelsen). Så mit spørgsmål er blot, vil der blive problemer
>hvis vore børn vælger at blive konfirmeret?

Så længe dine børn ikke er udmeldt, da burde der ikke blive nogen
problemer. For en sikkerheds skyld kan du da ringe og checke med den
præst, de går til konfirmationsundervisning ved - det er vel Leif Bak

Godt nytår!

Venlig hilsen,

--
-=-=-=-=-=-= The stylus is more potent than the claymore =-=-=-=-=-=-
* Rasmus Underbjerg Pinnerup <> }{obbes (ICQ UIN="4070320") *

Fra : Peter B. Juul

Dato : 05-01-01 11:37

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> writes:

> [...]
> skal snart til at gøre noget hvis hun ikke kan blive konfirmeret pga. vores

Man kan ikke blive konfirmeret, hvis man ikke er "medlem af
klubben". Men når I ikke har udmeldt børnene efter dåb, så er de
stadig medlem. Altså intet problem.

--
Peter B. Juul, o.-.o "At Smørrebrød er ikke Mad,
The RockBear. ((^)) Og Kierlighed er ikke Had,

Fra : \yvind Seland

Dato : 05-01-01 11:52

In article <m34rzez3mu.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk>, pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) writes:

> Man kan ikke blive konfirmeret, hvis man ikke er "medlem af
> klubben". Men når I ikke har udmeldt børnene efter dåb, så er de
> stadig medlem. Altså intet problem.

I alle fall i den norske kirken er det dessuten slik at dersom en
konfirmant ikke er døpt, så blir konfirmanten døpt i
konfirmasjonsperioden. Utrykket barnedåp betyr ikke at det
det er bare barn som kan døpes, og dettte gjelder nok også for
den danske lutherske kirke.

Øyvind Seland

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 05-01-01 12:14

yvind Seland <oyvindse@ulrik.uio.no> wrote:

> [...]
> konfirmasjonsperioden. Utrykket barnedåp betyr ikke at det
> det er bare barn som kan døpes, og dettte gjelder nok også for

På et tidspunkt var det meget populært i visse kredse at undgå barnedåb.
Derfor fik man mange 14-årige børn, der i forbindelse med konfirmationen
skulle døbes.

Fra : Niels Steg

Dato : 05-01-01 13:06

"yvind Seland" <oyvindse@ulrik.uio.no> skrev i en meddelelse

> [...]
> konfirmasjonsperioden. Utrykket barnedåp betyr ikke at det
> det er bare barn som kan døpes, og dettte gjelder nok også for

Jeps, et udtryk for dobbeltmoral...

Hvis de er gamle nok til selv at ville døbes, er der jo ingen grund til
konfirmationen, eller hva' ?

Niels

Fra : Peter B. Juul

Dato : 05-01-01 13:24

"Niels Steg" <niels.steg@get2net.dk> writes:

> Hvis de er gamle nok til selv at ville døbes, er der jo ingen grund til
> konfirmationen, eller hva' ?

Næh, ikke andet end at de vil være som de andre.

Vi havde forresten en konfirmand sidste år, som viste sig slet ikke at
være konfirmand, men dåbsbarn. Da de nåede til hende i "køen" rejste
hun sig og gik op til døbefonten og blev døbt.

Det kræver en del at skille sig sådan ud fra flokken i den alder. Også
i den alder.

--
Peter B. Juul, o.-.o Spoilersig, The Crying Game:
The RockBear. ((^)) She's a guy.

Fra : Niels Steg

Dato : 05-01-01 13:50

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> Næh, ikke andet end at de vil være som de andre.

Hmm, er undervisningen ikke klar nok?

> [...]
> hun sig og gik op til døbefonten og blev døbt.
>
> Det kræver en del at skille sig sådan ud fra flokken i den alder. Også

Helt afgjort!

Medmindre gaven til at stå på egne ben er medfødt )

denne gruppes deltagere ligger ikke under for gruppepres!

Niels

Fra : Peter B. Juul

Dato : 05-01-01 14:33

> Hmm, er undervisningen ikke klar nok?

Konfirmationen har i langt over et århundrede været en væsentlig
familiebegivenhed. Fra kirken kan vi kun undervise om, hvad
kristendommen er og derefter spørger de unge, om de forsager hhv. tror
på de ting vi nævner i den apostolske trosbekendelse (og som de blev
døbt på i sin tid).

Hvis gruppe- og gavepresset er større end ønsket om at være ærlig, så
er der en risiko for, at de lyver. Det er ikke kirkens problem, men
konfirmandens.

(I øvrigt er konfirmationen en klar indikator på, at man i folkekirken
mener, at tro er nødvendig. Ellers var denne bevidste bekræftelse af
dåben vel ikke tilstede.)

--
Peter B. Juul, o.-.o Spoilersig, The Abyss:
The RockBear. ((^)) They survive.

Fra : Niels Steg

Dato : 05-01-01 15:25

> "Niels Steg" <niels.steg@get2net.dk> writes:

> Hvis gruppe- og gavepresset er større end ønsket om at være ærlig, så
> er der en risiko for, at de lyver. Det er ikke kirkens problem, men
> konfirmandens.

Også præstens da det er ham der på kirkens veje godtager konfirmeringen
hvis han ved at en konfirmant lyver når han/hun siger "ja", efter min
mening burde ingen lukkes ind, der ikke har lyst til at være inde!

> (I øvrigt er konfirmationen en klar indikator på, at man i folkekirken
> mener, at tro er nødvendig.

Jeg har aldrig sagt andet
(såvidtjeghuskerminhukommelseerikkehvaddenharværet)

Niels

Fra : Peter B. Juul

Dato : 07-01-01 19:29

> [...]

> hvis han ved at en konfirmant lyver når han/hun siger "ja", efter min
> mening burde ingen lukkes ind, der ikke har lyst til at være inde!

Så præsten skal dømme om konfirmandens tro er ægte?

> Jeg har aldrig sagt andet
> (såvidtjeghuskerminhukommelseerikkehvaddenharværet)

nej da. Men det var der en anden der gjorde, så jeg tog det lige med.
--
Peter B. Juul, o.-.o "I don't see much sense in that," said Rabbit.
The RockBear. ((^)) "No," said Pooh humbly, "there isn't. But there

Fra : Niels Steg

Dato : 07-01-01 19:46

> "Niels Steg" <niels.steg@get2net.dk> writes:
>

> Så præsten skal dømme om konfirmandens tro er ægte?

Har han ikke lige undervist dem?
Kender han dem ikke?

Niels

Fra : Peter B. Juul

Dato : 08-01-01 02:26

> Har han ikke lige undervist dem?
> Kender han dem ikke?

Kender han dem godt nok?

Det er klart, at han bør tage en meget alvorlig snak med konfirmander,
som åbenlyst fornægter troen i undervisningstiden, om hvad de egentlig
vil med en konfirmation, men jeg mener ikke, at man generelt bør rende
rundt og underkende andre menneskers udsagn om hvorvidt de er troende.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Welcome to Usenet. Please don't feed the trolls."
The RockBear. ((^))

Fra : Niels Steg

Dato : 08-01-01 13:19

> Kender han dem godt nok?
>
> Det er klart, at han bør tage en meget alvorlig snak med konfirmander,
> som åbenlyst fornægter troen i undervisningstiden, om hvad de egentlig

Det var dem jeg tænkte på..

> vil med en konfirmation, men jeg mener ikke, at man generelt bør rende
> rundt og underkende andre menneskers udsagn om hvorvidt de er troende.

Selvfølgelig ikke..

Niels

Fra : Olav Grimdalen

Dato : 09-01-01 13:20

On 07 Jan 2001 19:29:29 +0100, pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul)
wrote:

>Så præsten skal dømme om konfirmandens tro er ægte?

Konfirmasjon menes bekreftelse. Bekreftelse av det dåpsløfte som
foreldre ga ved døpefonten. Når får ungdommen selv mulighet til å
vedstå seg dette løfte.
Jesu kall til frelse gjelder alle mennesker. Vi frelses en for en,
ikke kollektivt. Jesus ser til hjertene. Han er hjertespesialist. Han
skjelner løgnen fra sannheten. Han skjelner de som oppfører seg som
kristne , men inners inne er som kalkede graver.
Det er vårt hjertet Jesus vil ha, et hjerte som sier ja til Han.

Olav

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 07-01-01 20:49

"Peter B. Juul" wrote:

> [...]
> i den alder.
>
> --
> Peter B. Juul, o.-.o  Spoilersig, The Crying Game:

Det er så sant. Våren 2000 skilte 8000 norske ungdommer seg ut fra den store
flokken og lot seg konfirmere borgerlig.
Et naturlig valg for ungdom som ikke har den kristne tro, som det er naturlig
med kirkelig konfirmasjon for ungdom som har en kristen tro. Et slikt
alternativt valg er tilgjengelig i alle landets kommuner. Hvordan er
forholdet i Danmark?

Mvh
Kjellemann

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 07-01-01 22:30

"Kjell I. Johnsen" <kjell.i.johnsen@online.no> mælte sligt:

>Det er så sant. Våren 2000 skilte 8000 norske ungdommer seg ut fra den store
>flokken og lot seg konfirmere borgerlig.

Hvad indebærer en sådan "borgerlig konfirmation"? Hvem forestår den? Har
den nogen retslig status?

>Et slikt alternativt valg er tilgjengelig i alle landets kommuner.
>Hvordan er forholdet i Danmark?

"Borgerlig konfirmation" er meget lidt udbredt. Der har tidligere været
en "Foreningen for Borgerlig Konfirmation", men den blev vist nedlagt
engang i 70'erne. Det hænder enkelte steder at socialdemokratiske
organisationer har noget tilsvarende, men langt det mest normale er, at
børn i konfirmationsalderen, der ikke ønsker at blive konfirmeret,
simpelthen ikke bliver konfirmeret men dog alligevel holder en fest på
samme måde som deres klassekammerater, der bliver konfirmeret. Dette
kaldes populært for "nonfirmation".

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 07-01-01 23:21

Rasmus Underbjerg Pinnerup wrote:

> "Kjell I. Johnsen" <kjell.i.johnsen@online.no> mælte sligt:

> Hvad indebærer en sådan "borgerlig konfirmation"? Hvem forestår den? Har den
> nogen retslig status?

Takker for svaret ditt. Noe rettslig status har så vidt meg bekjent, ikke den
borgerlige konfirmasjon. Men det har heller ikke den kirkelige i Norge. Heller
ikke tror jeg den har det i Danmark og heller ikke skjønner jeg hensikten med
det. Human-Etisk Forbund forestår denne. Om forbundets virksomhet i dag er
omfattende, kan man likevel si at forbundet oppstod på ideen nettopp om en
alternativ borgerlig konfirmasjon, jeg tror det var i 1954. Fra å være et
Oslo-fenomen med 54 konfirmanter det første året, har alternativet sakte men
sikkert vokst til å dekke hele landet, ifjor med 8000 konfirmanter. Som en
kuriositet kan nevnes at tre ungdommer stod borgerlig konfirmasjon i den norske
kolonien på Kanariøyene sist år.

Noen steder er det etablert samarbeid med kirken om undervisningsopplegget til
gjensidig nytte. Men i motsetning til kirken som drives av stat og kommune, er
det borgerlige alternativet ene og alene basert på frivillig innsats hva angår å
undervise konfirmantene og man må leie dertil egnede lokaler for selve
seremonien. Det blir undervist i aktuelle etiske problemstillinger

> [...]
> * hobbes@post1.tele.dk <> http://home1.inet.tele.dk/hobbes/index.html *
>  =-=-=-=-=-=-=-= Errare humanum est, ignoscere pariter =-=-=-=-=-=-=-=

Det siste du her nevner, er faktisk også trend i Norge. Om borgerlig
konfirmasjonen har økt år for år, er det likevel stadig flere som velger å ikke
la seg konfirmere, hverken kirkelig eller borgerlig.

Mvh
Kjellemann