eCS - TCP/IP - InJoy
Fra : Knud Berggreen - dk

Dato : 06-01-02 12:02

Jeg har lige installeret min eComStation (preview) på en ny frisk disk.

Jeg bruger stadig InJoy som dialer, og den får også fint forbindelse. Men
når jeg så forsøger at hente post (MR/2 Ice) så får jeg at vide at
postserveren ikke er tilgængelig.

Jeg har i forbindelse med at jeg skal på StofaNet fået indsat et netkort,
men da Stofa endnu ikke har fået etableret forbindelsen så er det ikke den
vej den skal hente post, men mon ikke den forsøger? Jeg ved stort set
intet om opsætning af net og TCP/IP så det er meget muligt at jeg har
konfigureret dette forkert...

Ethvert forslag modtages med taknemmlighed...

Hilsen/Regards
Knud

Member of Team OS/2 Denmark

--
Scandinavian OS/2 Shareware Registration: http://www.berggreen.dk/
Team OS/2 Danmark: Links, tips, tilmelding på http://www.teamos2.dk/

Fra : peter volsted

Dato : 06-01-02 13:59

hi

Knud Berggreen - dk wrote:

> [...]
> konfigureret dette forkert...
>
> Ethvert forslag modtages med taknemmlighed...

1. lantran.log i ibmcom 'nyskrives' ved hver boot og fortæller forløbet
af protocol-hardware binds under bootet.
2. os2sniff - findes i mptn\utility\applets\MPTSAPLT.ZIP - finder og
beretter detaljer om hvilke netkort os/2 ser i systemet.
3. netstat med flere options - /? = hjælp - vil med -a fortælle, hvilke
interfaces er etableret med adresse, netmask, broad- & multicatadresser.
ping til disse adresser afslører om internettet fungerer
4. vil du løse problemet med om din MR/2 kontakter Stofa-kortet starter
du i et OS/2-vindue - a.h.t. den senere uoverskuelighed mest
hensigtsmæssigt i et separat bibliotek - iptrace. Den fortæller så, at
enabler tracing. Du skifter og beder MR/2 hente posten og lader den
passere fejlmeddelselsen. Du vender tilbage til iptrace-vinduet og
stopper den med Ctl-C, hvorefter du med ipformat -h | more (eller evt. >
mr2fejl.txt) kan studere hvilke pakker. der er sendt hvorfra og hvortil,
og hvad reaktionerne var. det koster lidt studier før man finder rundt i
det.
5. firewall. jeg mener at have forstået at eCS anvender tcp/ip 4.3. I
IBMs udgave har den en fortrinlig firewall, som det er lykkedes flere at
få til at fungere godt. selv har jeg p.t. ikke brug for at kunne kaldes
udefra, og klarer mig derfor med min Cisco-router, der lukker for alt
udefrakommende, som jeg ikke har bedt om.

PS næsten alle tcpip-systemets exe-filer accepterer -? (evt. /?) som
anmodning om komprimeret hjælpetekst. de fleste - om ikke alle -
netværksrelaterede drivere i config.sys honorerer /V med at fortælle,
hvordan det gik, da den blev loadet.

Tillykke med moderniseringen, du går en spndende tid i møde.

--
good luck

peter

Fra : Peter Jespersen

Dato : 06-01-02 15:21

On Sun, 06 Jan 2002 13:59:14 +0100, peter volsted wrote:

<snip>

> [...]
>udefra, og klarer mig derfor med min Cisco-router, der lukker for alt
>udefrakommende, som jeg ikke har bedt om.

Ah, det havde jeg glemt - der findes en lille REXX ting, kaldet
Zampa, kan ikke huske om den er inkluderet i eCS ellers så hent
den fra Hobbes...det er en frontend GUI der gør det noget
nemmere at opstille regler.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Shotgun Wedding: Case of wife or death!

Fra : Bent Nielsen

Dato : 11-01-02 21:48

Knud Berggreen - dk skrev:

> [...]
> konfigureret dette forkert...
>
> Ethvert forslag modtages med taknemmlighed...
Det er lidt sjovt, når jeg skal teste min server ude fra starter jeg
bare injoy uden at rette på min opsætning. Så komme kobler den op på en
ekstra forbindelse uden om routere. Så når jeg har lavet de test som jeg
vil, så lukker jeg bare injoy og forsætter hvor jeg slap. Dette indlæg
er skrever inden jeg starter injoy. Da jeg har en newreader kørende
stater injoy og jeg sender dette.

Fra : Bent Nielsen

Dato : 11-01-02 21:55

Bent Nielsen skrev:

> Knud Berggreen - dk skrev:
> er skrever inden jeg starter injoy. Da jeg har en newreader kørende
> stater injoy og jeg sender dette.
Efter at have lukket injoy poster jeg dette svar uden at rette noget som
helst. Må sætte NS ofline og online og så kan den sendes.
Så jeg kan ikke rigtig forstå at når der er sat fast gateway op i
setup.cmd med IP 192.168.1.1 at injoy over taget denne. Men det er jo
lige modsat det Knud beskrev hvis jeg forstod det rigtigt. Men det kan
være at der er andre som ved bedre end jeg.